  • 1. Data: 2013-04-08 09:08:35
    Temat: Czy mozna uzyc gipsu szpachlowego zamiast tynku?
    Od: majer <a...@n...ma>

    Czesc
    Zostalo mi duzo gipsu szpachlowego (nie gladzi) oraz gipsu do
    spoinowania z tasma. Mam do zatynkowania wneke od drzwi poniewaz
    pozbylem sie futyny - cegly sa na wierzchu. Czy moge bez obaw
    wykorzystac do tego powyzsze gipsy czy lepiej zainwestowac (w sumie nie
    kosztuje to zbyt wiele) w normalny tynk gipsowy?

    pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2013-04-08 09:26:06
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-04-08 09:08, majer pisze:
> [...]
    > wykorzystac do tego powyzsze gipsy czy lepiej zainwestowac (w sumie nie
    > kosztuje to zbyt wiele) w normalny tynk gipsowy?
    Pewnie się da, tyle że musisz tego nakładać warstwami, niezbyt dużo na
    raz, bo popęka przy schnięciu ("ściągnie" się). No i mechanicznie będzie
    chciało "spłynąć" jak będzie za grubo.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-04-09 00:24:03
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik BartekK napisał:
    > Pewnie się da, tyle że musisz tego nakładać warstwami, niezbyt dużo na
    > raz, bo popęka przy schnięciu ("ściągnie" się). No i mechanicznie będzie
    > chciało "spłynąć" jak będzie za grubo.

    Co zrobi??? Gips się "ściągnie"? Przy "schnięciu"? Gips wiąże a nie
    schnie - schnięcie to następny etap, ot, pozbywanie się nadmiaru wody. A
    w trakcie wiązania gips o ładnych parę procent zwiększa swoją objętość -
    chyba jeszcze świat nie widział żeby gips wiążąc popękał od "ściągnięcia
    się"!

    --
    Darek

  • 4. Data: 2013-04-09 20:56:54
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > w trakcie wiązania gips o ładnych parę procent zwiększa swoją objętość -
    > chyba jeszcze świat nie widział żeby gips wiążąc popękał od "ściągnięcia
    Jak zwał, tak zwał, w każdym razie gips (a raczej nie czysty gips, tylko
    produkt "gips do spoinowania" który chyba trochę od czystego się różni,
    podobnie jak kleje do kartongipsów itp.) zmienia swoją objętość/rozmiar
    podczas "magicznej zamiany z błotka w ciało stałe", i jeśli będzie zbyt
    grubą warstwą - to duża szansa że popęka, jak dno wyschniętego jeziora.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2013-04-09 22:08:50
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:51634384$0$1208$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]

    w trakcie wiązania gips o ładnych parę procent zwiększa swoją objętość -
    chyba jeszcze świat nie widział żeby gips wiążąc popękał od "ściągnięcia

    Masz na myśli gips odlewniczy który ma taką właściwość specjalnie
    zaprojektowaną.

    Jak ja używałem gipsu szpachlowego do uzupełnienia sporych ubytków
    to po wyschnięciu zawsze go w dziurę wciagało. Czasem pękało.
    Druga i kolejne warstwy załatwiały sprawę.
    g.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2013-04-09 23:31:43
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 9 kwietnia 2013 22:08:50 UTC+2 użytkownik Grzegorz napisał:
> [...]
    >
    > to po wyschnięciu zawsze go w dziurę wciagało. Czasem pękało.
    >
    > Druga i kolejne warstwy załatwiały sprawę.

    Znaczy sie wymieszali gips z kredą w stosunku 1:1. 1 szpadel gipsu 1 taczka kredy.

  • 7. Data: 2013-04-10 22:27:04
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Znaczy sie wymieszali gips z kredą w stosunku 1:1. 1 szpadel gipsu 1 taczka
    kredy.

    ???

  • 8. Data: 2013-04-10 23:11:56
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 10 kwietnia 2013 22:27:04 UTC+2 użytkownik Grzegorz napisał:

    > Znaczy sie wymieszali gips z kredą w stosunku 1:1. 1 szpadel gipsu 1 taczka
    >
    > kredy.
    >

    > ???

    Co w tym dziwnego. Wymieszali dużo kredy i mało gipsu. Dołożyli jakiś spermolit żeby
    wolniej wiązało. Tylko w takiej sytuacji może wciągać, pękać.

  • 9. Data: 2013-04-11 00:24:07
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 10 kwietnia 2013 23:11:56 UTC+2 użytkownik k...@g...com napisał:

    > Co w tym dziwnego. Wymieszali dużo kredy i mało gipsu. Dołożyli jakiś spermolit
    żeby wolniej wiązało. Tylko w takiej sytuacji może wciągać, pękać.

    Pierdoly piszecie :)

    Gips szpachlowy zawsze lekko "wciaga". Np. kladac na oryginalnym laczeniu plyt kg
    tasme i uzupelniajac go gipsem szpachlowym do rowna (przeciagajac dluzsza szpachelka
    / paca - czyli licujac go z plytami) po wyschnieciu zawsze go wciagnie o ~1mm tak ze
    jest miejsce na warstwe finiszowa. Nie wiem co sobie kogutek ubzdurales o jakims
    mieszaniu gipsu z kreda - ja pisze o np. uniflott'cie czyli topowym gipsie
    szpachlowym knaufa. Ale kazdy inny zachowuje sie identycznie ...
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2013-04-11 19:06:30
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 11 kwietnia 2013 00:24:07 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    mieszaniu gipsu z kreda - ja pisze o np. uniflott'cie czyli topowym gipsie
    szpachlowym knaufa. Ale kazdy inny zachowuje sie identycznie ...

    Powinieneś oddać państwu kasę za naukę bo nie odróżniasz gipsu - związku chemicznego
    od gipsu szpachlowego, tynkarskiego, dentystycznego, chirurgicznego ( niepotrzebne
    skreślić). Gips jako związek chemiczny zawsze, powtarzam zawsze i jeszcze raz zawsze
    zwiększa objętość przy wiązaniu. Gips jako materiał budowlany może zwiększać albo
    zmniejszać objętość. Zależy to od wypełniacza jakiego użyli przy produkcji.
    Wypełniacz to coś takiego co zmienia właściwości materiału podstawowego. Gips jest
    trudnym materiałem budowlanym bo szybko twardnieje. Poza tym jak kreda albo piach są
    tańsze to czemu ich nie dosypać i nie sprzedać w cenie kilka razy wyższej niż same
    składniki. Gips ze względu na właściwości fizyczne nie jest konstrukcyjnym materiałem
    budowlanym. To materiał wykończeniowy. Można prawie dowolnie popsuć jego wytrzymałość
    żeby miał pożądane właściwości użytkowe. Jak jakiś handlowy gatunek gipsu zmniejsza
    objętość po stwardnieniu to znaczy że jest w nim dużo kredy. Jak by był piasek to by
    nie zmniejszał. Dlatego z piaskiem są mieszanki na gipsowe posadzki samopoziomujące.
    A z kredą do wyrównywania łączeń płyt. Jak piszesz`że wciąga przy stosunkowo
    niewielkiej grubości warstwy 1mm to jest w tym gipsie mało gipsu dużo jakiegoś
    szuwaksu, prawdopodobnie kredy. Nie wykluczone że wciąganie zostało zaplanowane
    właśnie po to żeby można było dołożyć jeszcze jedną warstwę wykończeniową.