  • 31. Data: 2009-06-19 13:20:14
    Temat: Re: Czy pospinac rury miedziane z uziemieniem?
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    news:h1efsk$2pa$1@news.interia.pl...

    > E tam, pisze o tych ktrorzy maja wplyw na normy, nie doktorow ekonomii po
    > lekturze podrecznika do elektrotechniki.

    Ale laikiem nie są ci co piszą normy lecz Ty, który do końca nie rozumiesz
    "co jak i dlaczego".
    Oczywiście izolowanie to bardzo fajna sprawa, ale nierealna w obecnych
    warunkach techniczno-technologicznych, ponieważ nie jesteś w stanie nagle z
    dnia na dzień zrobić przewrotu technologicznego i wymusić, żeby w sklepach
    znajdowały się urządzenia bez metalowych obudów i z dostateczną izolacją,
    która zapewni odpowiednią ochronę, a do tego zmusić z wszystkich ludzi do
    pozbycia się niebezpiecznych urządzeń posiadających obwód ochronny.
    Po prostu usłyszałeś, że gdzieś ktoś, ale nie do końca wiesz o co chodzi i
    wysnuwasz złe wnioski.

    > Te potencjaly zostaly juz wyrownane i roznicowka dawno "lezy" bo kazde z
    > tych urzadzen ma wlasne kable podlaczone do uziemienia w gniazdku.

    Ale co z tego, że ma ?
    Kiedyś opisywałem tu na grupie przypadek malarza, który spadł z drabiny
    porażony prądem od instalacji wodnej. Po prostu podczas malowania ściany
    dotknął się drugą ręką rury od wody. Wcześniej odbyło się tam kilka wesel i
    wielokrotnie goście oraz personel zgłaszali właścicielowi sali informacje,
    że "krany kopią". Stało się to za sprawą właściciela sali, który podłączył
    bojler samodzielnie wykonanym przedłużaczem, w którym pomylił przewody.
    Niestety instalacja była starego typu, bez różnicówki. Poza tym wiesz ile w
    zeszłym roku wymieniłem u klientów uszkodzonych różnicówek ?
    5 albo 6 szt. Niestety różnicówka to nie jest panaceum na wszelkie problemy.
    Także nie jest ona podstawową ochroną lecz dodatkową. Podstawową jest
    szybkie wyłączenie na skutek zwarcia, czyli mówiąc prościej wyłącznik
    nadmiarowo-prądowy lub bezpiecznik topikowy. Żeby taki wyłącznik lub
    bezpiecznik mógł spełnić swoje zadanie to przewód ochronny musi mieć kontakt
    galwaniczny z przewodem neutralnym (który nigdy nie ma potencjału ziemi),
    zapewniając możliwie jak najmniejszy opór elektryczny.

    > Nadal kazde z nich osobno jest uziemiane, przez nie rowniez i instalacja z
    > miedzi. Laczenie jej w kazdym polaczeniu z rura plastikowa przerywajaca
    > przy okazji obwod wydaje sie byc bardziej niebezpieczne niz pozyteczne.
    > Gdyby kiedys sie okazalo, ze lampka biurkowa o najwyzszej klasie
    > ochronnosci miala przebicie, a ja trzymajac ja jedna reka, druga dotkna
    > bym do kaloryfera uziemionego, to chyba jednak wolal bym zeby ten kalafior
    > uziemiony nie byl, bo migotanie komor i takie tam. O futrynach nie
    > wspomne.

    W plastikowych rurkach znajduje się woda, która częściowo przewodzi prąd.
    Zatem jak się dotkniesz części metalowej będące pod napięciem przed
    odcinkiem rury plastikowej to i tak zostaniesz porażony, nawet śmiertelnie.
    Niestety jeżeli zrobi się przebicie prądu do tej wody to nie spowoduje to
    wyłączenia zabezpieczenia nadmiarowoprądowego, ponieważ oporność wody jest
    zbyt duża, żeby wywołać przepływ odpowiednio dużej wartości prądu, która
    spowoduje wyłączenie zabezpieczenia nadmiarowo-prądowego. Różnicówka może
    nie zadziałac, ponieważ są one zawodne. Jeżeli zaś chodzi o zabezpieczenia
    nadmiarowo-prądowe to jak uszkodzi się eSka na tym obwodzie i nie zostanie
    ona "wybita" to zadziała następna, na zabezpieczeniu głównym, jak nie
    zadziała na zabezpieczeniu głównym to zadziała w skrzyni rozdzielni
    osiedlowej odłączając kilka domów.
    Dlatego też tam, gdzie są sztukówki rurami plastikowymi robi się połączenia
    wyrównawcze.
    Jeżeli zaś chodzi o metalową lampkę to po to jest w niej obwód ochronny i
    jej obudowa jest z nim połączona, żeby nie doszło do takiej sytuacji jaką
    opisujesz.

    > Izolowanie to chyba jednak sluszny trend. Oczywiscie sam mam wlaczniki
    > plastikowe z zaciskiem ochronnym przykreconym do tejze obudowy, mozna i
    > tak, ktos gdzies sie wykazal dwojako.

    Nierealny na obecny stan techniczny, dlatego też nie podniecaj się tym.

> [...]
    > Sytuacja pewnie malo realna, no ale jezeli piszemy o indukcji kurzu to jak
    > najbardziej moze byc: siedzi chlop w wannie i suszy wlosy slynna juz
    > suszarka do wlosow. Co sie stanie kiedy suszarka wpadnie do wody a wanna
    > bedzie niestety podlaczona do tegoz niezbednego obwodu wyrownawczego? Co
    > sie stanie kiedy wanna uziemiona nie bedzie?
    > Kazde rozwiazanie ma swoje plusy. Warto wybrac to co komu pasuje opierajac
    > sie rowniez na prawdopodobienstwie wystepowania. Oczywiscie robic zgodnie
    > z przepisami, normy niestety tez bywaja w ten czy inny sposob lobbowane.

    Uważam to za błędny przykład osoby, któa nie rozumie podstawowych praw
    rządzących elektrycznością:
    Po pierwsze trzeba być skończonym debilem, żeby suszyć włosy suszarką
    jednocześnie siedząc w wannie.
    Po drugie w łazienkach po to własnie stosuje się tzw. strefy bezpieczeństwa,
    które uniemożliwiają użytkowanie suszarki jednocześnie siedząc w wannie.
    Po trzecie prąd popłynie najkrótszą drogą czyli poprzez wodę od jednego
    styku grzałki do drugiego styku grzałki wewnątrz suszarki, a jego wartość
    może być na tyle duża, że spowoduje wyłączenie zabezpieczenia
    nadmiarowo-prądowego.
    Po czwarte prąd popłynie także poprzez wodę wybierając najkrótszą drogę.
    Niekoniecznie przepływ poprzez ciało musi być tą najkrótszą drogą.
    Po piąte jakakolwiek upływność prądu z suszarki do metalowej wanny, której
    wartość będzie większa niż 30mA spowoduje wyłączenie różnicówki.

    Tak więc jak widzisz, taki scenariusz jaki opisałeś jest bardzo
    małoprawdopodobny.

  • 32. Data: 2009-06-19 13:24:11
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Maseł" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    oznan.pl...

    > Ktos juz pisal o zainstalowanym u sasiada bojlerze z przebiciem
    > grzalka-woda (to w bloku chyba) podpietym do gniazdka w przedpokoju przy
    > pomocy kupionego na bazarze przedluzacza "dwuzylowego"...

    Więc porażenie w takich przypadkach jest tak samo prawdopodobne jak dostanie
    w łeb cegłą w drewnianym kościele.

    Kris

  • 33. Data: 2009-06-19 13:29:07
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > porazeniem przez ten izolowany przewod o ktorym piszesz.
    > Nie ma co dalej dyskutowac, zgody nie ma wsrod specjalistow a my roznimy
    > sie fundamentalnym podejsciem do sprawy i pozostaniemy przy swoich
    > przekonaniach. Byc moze warto uziemiac newralgiczne elementy instalacji
    > metalowych, ale tworzy sie w ten sposob redundancje zabezpieczen ktore i
    > tak juz powinny dzialac i na nich warto sie skupic. Laczenie czesci
    > instalacji "odcietych" plastikowymi wstawkami uwazam za rzecz raczej
    > szkodliwa niz pozyteczna, tym bardziej ze sam tego doswiadczylem.

    Maniek, woda nie jest izolatorem jeżeli chodzi o możliwość porażenia prądem.
    Człowieka może zabić bardzo mały prąd rzędu kilkudziesięciu mA. Odpowiada to
    oporności rzędu kilku tysięcy omów.
    Oporność wody oczywiście jest różna. Im więcej rozpuszczonych w wodzie soli
    mineralnych oraz zanieczyszczeń tym jej oporność jest mniejsza. Im większy
    przekrój rury wodnej tym mniejsza oporność.
    Najlepiej weź sobie omomierz i wsadź do wody, a zobaczysz, że te oporności
    nie są aż tak duże.

  • 34. Data: 2009-06-19 14:09:55
    Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl>

    Dnia Fri, 19 Jun 2009 15:20:14 +0200, Jacek "Plumpi" napisał(a):
    > Po piąte jakakolwiek upływność prądu z suszarki do metalowej wanny, której
    > wartość będzie większa niż 30mA spowoduje wyłączenie różnicówki.
    Na łazienki powinno się stosować różnicówki o prądzie różnicowym 10mA
    Więc wywali jeszcze szybciej.

    --
    Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/

  • 35. Data: 2009-06-19 17:05:46
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Użytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Ale laikiem nie są ci co piszą normy lecz Ty, który do końca nie rozumiesz
    > "co jak i dlaczego".

    Z myslenia nikt mnie nie zwolnil a przewidywanie scenariuszy przy odrobinie
    wiedzy elektrotechnicznej w codziennym zyciu trudne nie jest. No ale niech
    bedzie ze nie wszystko rozumiem.

> [...]
    > informacje, że "krany kopią". Stało się to za sprawą właściciela sali,
    > który podłączył bojler samodzielnie wykonanym przedłużaczem, w którym

    Przyklad zapamietajmy do dalszych rozwazan.

    > Niestety instalacja była starego typu, bez różnicówki. Poza tym wiesz ile
    > w zeszłym roku wymieniłem u klientów uszkodzonych różnicówek ?

    Ja w rozwazaniach raczej w ogole pomijam istnienie roznicowki w obwodzie i
    skupiam sie na mozliwych przypadkach ograniczajacych zagrozenie tak jakby
    roznicowka byla uszkodzona, bo jak wiadomo zawodna bywa.

> [...]
    > kontakt galwaniczny z przewodem neutralnym (który nigdy nie ma potencjału
    > ziemi), zapewniając możliwie jak najmniejszy opór elektryczny.

    Ty zakladasz, ze napiecie sie tam pojawi, ja uwazam ze to tak samo
    prawdopodobne jak przebicie na obudowe radia i zlapanie reka uziemionego
    kaloryfera. Po prostu sa przypadki na ktore nie wiele mozemy poradzic i
    niestety sie zdazaja. Wprowadzajac jedna ochrone tworzysz zagrozenie z
    drugiej strony. Nie neguje polaczen wyrownawczych, ale prezentuje tu moze
    nieco inne spojzenie na ten problem.

> [...]
    > oporność wody jest zbyt duża, żeby wywołać przepływ odpowiednio dużej
    > wartości prądu, która spowoduje wyłączenie zabezpieczenia

    A nie jest wystarczajaco duza zeby mnie zabic pamietajac ze to wartosc
    mniejsza jak 30mA? Jestes pewien??

    > Jeżeli zaś chodzi o metalową lampkę to po to jest w niej obwód ochronny i
    > jej obudowa jest z nim połączona, żeby nie doszło do takiej sytuacji jaką
    > opisujesz.

    Bojler tez ma obwod ochronny zeby nie doszlo do sytuacji przebicia na
    instalacje.

    > Uważam to za błędny przykład osoby, któa nie rozumie podstawowych praw
    > rządzących elektrycznością:
    > Po pierwsze trzeba być skończonym debilem, żeby suszyć włosy suszarką
    > jednocześnie siedząc w wannie.

    A kim trzeba byc zeby podlaczyc faze na obudowe bojlera?? Chcesz rozmawiac o
    debilu elektryku w oderwaniu od podobnego elektryka suszacego wlosy w
    wannie??

    > Po drugie w łazienkach po to własnie stosuje się tzw. strefy
    > bezpieczeństwa, które uniemożliwiają użytkowanie suszarki jednocześnie
    > siedząc w wannie.

    Sa standardem??

> [...]
    > styku grzałki do drugiego styku grzałki wewnątrz suszarki, a jego wartość
    > może być na tyle duża, że spowoduje wyłączenie zabezpieczenia

    Jak nie bedzie uziemienia po prostu wstaniesz w wannie i wylaczysz suszarke
    z gniazdka, choc wczesniej zadziala "S".

    > Po czwarte prąd popłynie także poprzez wodę wybierając najkrótszą drogę.
    > Niekoniecznie przepływ poprzez ciało musi być tą najkrótszą drogą.

    Jak jest zwykle??
    Pare lat temu mieszkancy pewnej gminy pozegnali wojta lowiacego ryby pradem
    w stawie. Bez przesady obszar razenia pradu w stosunku do wielkosci
    wanny..., ech szkoda gadac.

> [...]
    > wartość będzie większa niż 30mA spowoduje wyłączenie różnicówki.
    >
    > Tak więc jak widzisz, taki scenariusz jaki opisałeś jest bardzo

    Nie jest, zycie zna przypadki, ze to sie zdazylo nie raz. W nawiazaniu do
    tego bojlera z sali weselnej jednak dosc prawdopodobny. W koncu nie co dzien
    kombinuje sie przy przedluzaczach zamieniajac przewody. Innymi slowy chcesz
    powiedziec, ze instalacje powinny byc debiloodporne, no ale w zalozeniach
    powinny byc bezpieczne bez uziemiania rur kaloryferow. Skoro znamy przypadki
    suszenia wlosow w wannie, czy golenia sie, podlaczenia bojlerow, to znaczy
    ze nie ma rozwiazan debiloodpornych. Nic nie zastapi myslenia i zadne
    uziemienie nie chroni nas w kazdej sytuacji. Beda jak widac co najwyzej
    zamienne.
    Tradycyjnie pozostawiam sobie mozliwosc bledu pisanych tu przeze mnie slow i
    uwazam temat za wyczerpany. Dla mnie EOT.

    Pozdro.. TK

  • 36. Data: 2009-06-19 17:18:25
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Pooh" <n...@n...pooh.priv.pl> napisał w wiadomości
    > Nie wiem dlaczego ludzie na podstawie swoich przykrych doświadczeń z
    > wadliwymi instalacjami sugerują innym aby też sobie wadliwe robili...

    Ty sobie przeczytaj dyskusje jaka tu linkiem cytowalem i wyciagnij wnioski
    sam zanim komus cos zarzucisz. Nikt nikomu nie proponuje wadliwej
    instalacji, bo ja akurat mam z plastiku i ani jednego kaloryfera poza
    sypialniami, wiec srednio to moj problem. Jezeli wsrod fachowcow nie ma
    jednomyslnosci to nie oczekuj ze ktos tu bedzie tylko przytakiwal.
    Ustosunkuj sie do problemu wg. wlasnych przekonan a moze ktos czegos sie
    nauczy. To co teraz napisales niczego konstruktywnego nie wnosi a ja na
    dyskusje w stylu plaszczycy ochoty raczej nie mam.

    Pozdro.. TK

  • 37. Data: 2009-06-19 19:16:14
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Z myslenia nikt mnie nie zwolnil a przewidywanie scenariuszy przy
    > odrobinie wiedzy elektrotechnicznej w codziennym zyciu trudne nie jest. No
    > ale niech bedzie ze nie wszystko rozumiem.

    Wiesz, do egzaminów na uprawnienia pomiarowe startowało nas 25 lub 26 osób.
    Zdało nas tylko 5 osób, pomimo, iż wszyscy mieli wykształcenie elektryczne,
    większość po studiach i długoletnie doświadczenie w tym zawodzie.
    Jak więc widać nie wystarcza tu odrobina wiedzy, lecz potrzebna jest bardzo
    dobra znajomość zagadnień, aby zrozumieć dlaczego przepisy zostały stworzone
    takie jakie one są obecnie i zapewniam Cię, że nie piszą ich ludzie "z
    łapanki ulicznej". Uczestniczyłem w wielu szkoleniach zarówno w PKN (PKNMiJ)
    oraz GUM i poznałem wielu ludzi zajmujących się tworzeniem norm. Uwierz mi,
    że naprawdę byli to ludzie, którzy zjedli na tych zagadnieniach przysłowiowe
    zęby. Oczywiście powinieneś myśleć i pytać, ale jezeli chodzi o
    bezpieczeństwo ludzi, trzeba się stosować do tych norm, bo naprawdę są one
    dobrze przemyślane i są dobre, zapewniające wysoki stopień bezpieczeństwa o
    ile nie robi się takich odstępstw i udziwnień jakie proponujesz.

    > Ja w rozwazaniach raczej w ogole pomijam istnienie roznicowki w obwodzie i
    > skupiam sie na mozliwych przypadkach ograniczajacych zagrozenie tak jakby
    > roznicowka byla uszkodzona, bo jak wiadomo zawodna bywa.

    To tym większe znaczenie maja obwody wyrównawcze, ponieważ w wielu wypadkach
    to one powodują wyłączanie zabezpieczeń nadmiarowo-prądowych, a ponadto
    zabezpieczają ludzi przed zetknięciem się z więcej niż jednym elementem
    przewodzącym o różnych potencjałach.

    Pamiętaj, że ochrona nie ma zabezpieczać przed napięciem, które jest na ...
    ale ma wyłączyć układ, kiedy się to napięcie tylko pojawi i zanim zdąży
    kogokolwiek porazić.
    Ty natomiast szukasz metod jak się ustrzec przed napięciem, które jest.
    Niestety tą drogą dojdziesz do takiej ochrony jaka była na tej sali
    weselnej, na kórej został porażony malarz. Pełne napięcie sieci sobie po
    prostu było na kranach, a że na podłogach w kuchni, łazienkach itd. były
    ceramiczne kafelki to też nikogo nie poraziło poważniej, choć ludzie
    odczuwali mniej lub bardziej delikatne kopanie. Było tak do czasu, kiedy to
    malarz namoczył ściany tworząc potencjał odniesienia ziemi.
    Teraz zobacz co by było, gdyby ta instalacja wodna była objęta połączeniem
    wyrównawczym, połączonym z przewodem neutralnym sieci oraz z uziomem. Po
    prostu przy pierwszej próbie włączenia "wywaliłoby" bezpieczniki i
    "wywalałoby" przy każdej kolejnej próbie włączenia bojlera.
    Właściciel sali od razu by mnie ściągnął nie próbując nawet dalej użytkować
    tego źle podłączonego bojlera.
    Właśnie tak ma działać ochrona w postaci obwodu ochronnego oraz połączeń
    wyrównawczych.

    > Ty zakladasz, ze napiecie sie tam pojawi, ja uwazam ze to tak samo
    > prawdopodobne jak przebicie na obudowe radia i zlapanie reka uziemionego
    > kaloryfera.

    Ty tu przytaczasz przypadki sprzed wielu, wielu lat, kiedy to chassis
    każdego radia czy telewizora połączone było galwanicznie z siecią
    zasilającą. Tylko sposób włożenia wtyczki do kontaktu decydował czy na
    chassis było "zero" czy też "faza". Antenę od tego chassis oddzielał tylko
    malutki kondensatorek, który mógł w każdej chwili ulec uszkodzeniu lub
    podczas naprawy mógł zostać pominięty, co mogło być całkowicie niezauważane,
    ponieważ nie wpłyuwało to na odbiór tego odbiornika.
    To jest po prostu "inna bajka". To już się nie wróci, bo obecne normy
    bezpieczeństwa zabraniają budowania w taki sposób elektroniki.

    > Po prostu sa przypadki na ktore nie wiele mozemy poradzic i niestety sie
    > zdazaja. Wprowadzajac jedna ochrone tworzysz zagrozenie z drugiej strony.

    Zagrożenia są tylko i wyłącznie minimalizowane. Póko co jedynym środkiem
    100% pewnym jest nie posiadanie instalacji elektrycznej, choć i tu zwsze
    może Cię piorun trafić :)
    Póki co nie istnieją zabezpieczenia o 100% skuteczności. Każdy kolejny
    stopień zabezpieczeń tylko zmniejsza ryzyko, ale nie usuwa go całkowicie, bo
    taka jest natura elektryczności.

    > Nie neguje polaczen wyrownawczych, ale prezentuje tu moze nieco inne
    > spojzenie na ten problem.

    Ale niestety jest błędne.

    > Bojler tez ma obwod ochronny zeby nie doszlo do sytuacji przebicia na
    > instalacje.

    Na tej sali weselnej także miał. Niestety właściciel sali nie miał "oleju w
    głowie" :)

    > A kim trzeba byc zeby podlaczyc faze na obudowe bojlera?? Chcesz rozmawiac
    > o debilu elektryku w oderwaniu od podobnego elektryka suszacego wlosy w
    > wannie??

    Gość, który pomylił przewody w przedłużaczu nie był elektrykiem. Jemu tylko
    się wydawało, że posiada minimum wiedzy :)

    > Sa standardem??

    Obecnie tak, wymagane przez normy.

    > Jak nie bedzie uziemienia po prostu wstaniesz w wannie i wylaczysz
    > suszarke z gniazdka, choc wczesniej zadziala "S".

    I tak i nie.
    To, że prąd z reguły wybiera łatwiejszą drogę nie oznacza, że w ogóle nie
    płynie inną drogą.
    Poza prądem zwarciowym płynącym wewnątrz takiej suszarki na jej zewnątrz
    także będzie przepływać w wodzie prąd. Tym mniejszy im dalej od suszarki.
    Jednak nie można w 100% zapewnić, że wartość tego prądu nie będzie na tyle
    duża, żeby nie porazić osoby.

    > Jak jest zwykle??

    Prąd wybiera krótszą i łatwiejszą drogę, ale także płynie tą dłuższą i
    trudniejszą.
    Tak jak wcześniej napisałem - nikt nie jest w stanie zapewnić, że osoba
    siedząca w wannie odizolowanej od ziemii nie zostanie porażona prądem od
    suszarki znajdującej się w wodzie blisko ciała.

> [...]
    > bojlerow, to znaczy ze nie ma rozwiazan debiloodpornych. Nic nie zastapi
    > myslenia i zadne uziemienie nie chroni nas w kazdej sytuacji. Beda jak

    Oczywiście każdy powinien myśleć. Jednak weź pod uwagę, że nie każdy musi
    się znać na prądzie i sposobach zabezpieczania się przed nim.
    Zadaniem elektryka jest utworzenie takiego rodzaju zabezpieczeń, aby
    uchronić taką osobę przed jego własną głupotą.

  • 38. Data: 2009-06-19 19:19:18
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Uczestniczyłem w wielu szkoleniach zarówno w PKN (PKNMiJ) oraz GUM

    Oczywiśice SEP także.

  • 39. Data: 2009-06-19 19:26:42
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > uchronić taką osobę przed jego własną głupotą.

    Oczywiście miało być:

    ... uchronić taką osobę przed jej własną głupotą

  • 40. Data: 2009-06-19 23:00:50
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > osób. Zdało nas tylko 5 osób, pomimo, iż wszyscy mieli wykształcenie
    > elektryczne, większość po studiach i długoletnie doświadczenie w tym

    Alez. Nie podwazam Twojej wiedzy i doswiadczenia. Bardzo cenie sobie Twoje
    rady na grupowym forum, ale wybacz Twoje tytuly nie bronia spojzenia w inny
    sposob, to podstawa cywilizacji. Zreszta ja nikogo do niczego nie namawiam a
    prezentuje nie tylko moj poglad, ale takze doswiadczonych ludzi piszacych
    ksiazki w tej dziedzinie z ktorych reszta sie uczy. To nie jest moje widzi
    mi sie i tak sobie nie wymyslilem. Poza tym brak uprawnien SEP i jakichs
    blizej niezrozumialych akronimow nie sprawia ze nie wiem gdzie plynie prad.
    Nie rozmawiamy o jakichs tajnikach zawodu a o ogolnie zrozumialych rzeczach.
    Inaczej bede tylko pytal.

    > bezpieczeństwo ludzi, trzeba się stosować do tych norm, bo naprawdę są one
    > dobrze przemyślane i są dobre, zapewniające wysoki stopień bezpieczeństwa
    > o ile nie robi się takich odstępstw i udziwnień jakie proponujesz.

    Jacku nie ja proponuje, pisalem o tym juz wczesniej. Przeczytaj cytowany
    przeze mnie link. Prawo nie nakazuje zadnego rozwiazania.

    > Ty natomiast szukasz metod jak się ustrzec przed napięciem, które jest.

    Oczywiscie, przeciez nikt nie ustrzeze mnie przed jakims kretynem robiacym
    sobie jaja podlaczajac bojler odwrotnie. To nie jest codzienna sytuacja
    wynikajaca z uszkodzenia czego kolwiek przed ktorym trzeba sie jakos bronic,
    poza mozgiem sprawcy.

> [...]
    > odczuwali mniej lub bardziej delikatne kopanie. Było tak do czasu, kiedy
    > to malarz namoczył ściany tworząc potencjał odniesienia ziemi.

    Ale to skrajny przypadek nie spowodowany nawet awaria czego kolwiek. Rownie
    dobrze mozna kable w scianach puscic bez izolacji. Do namoczenia nawet nikt
    sie nie zorientuje, a polaczenie wyrownawcze w kalafiorach nie zadziala. Nie
    chce byc cyniczny ale mozna by wyrownywac elektrycznie sciany na taki
    wypadek.

> [...]
    > prostu przy pierwszej próbie włączenia "wywaliłoby" bezpieczniki i
    > "wywalałoby" przy każdej kolejnej próbie włączenia bojlera.

    Z tym przykladem nie ma nawet co dyskutowac, bo jest oczywisty, pytanie
    tylko jak czesty i na ile standardowy?

    > Właściciel sali od razu by mnie ściągnął nie próbując nawet dalej
    > użytkować tego źle podłączonego bojlera.
    > Właśnie tak ma działać ochrona w postaci obwodu ochronnego oraz połączeń
    > wyrównawczych.

    Nie ma tez pewnosci, ze sasiad inteligentny inaczej, mieszkajacy na gorze z
    jakichs waznych dla siebie powodow nie porozwiercal calego zbrojenia w
    stropie. Przy sprawnie dzialajace instalacji uszkodzenie bojlera bedzie
    skutkowalo wylaczeniem bezpiecznika natychmiast i nic nie grozi sasiadom.
    Jak taki sasiad naprawi mi lampke przy uziemionym kaloryferze to nie chcial
    bym byc uzytkownikiem takiej konfiguracji czekajacej na moja stycznosc. To
    jest glupota czystej krwi i gdzies zawsze wylezie w ten czy inny sposob i
    nie ma przed tym ochrony.
    W jaki inny sposob, poza glupotami magikow moze pojawic sie napiecie
    zagrazajace zyciu w instalacji ktora jakoby nalezy uziemiac??
    Znam przypadek jak ludzie zbudowali sobie pod klucz dom z nowiutkich
    podkladow kolejowych w ktorym jak mozna sie domyslac nie da sie mieszkac.
    Nie znaczy to przeciez ze domy z drzewa sa be.

    > To jest po prostu "inna bajka". To już się nie wróci, bo obecne normy
    > bezpieczeństwa zabraniają budowania w taki sposób elektroniki.

    A ktore normy dopuszczaja podlaczenie fazy do kaloryfera??
    Pytam powaznie, bo nadal poza jednym bojlerem nie wiem skad to napiecie w
    instalacji?

    > Póki co nie istnieją zabezpieczenia o 100% skuteczności. Każdy kolejny
    > stopień zabezpieczeń tylko zmniejsza ryzyko, ale nie usuwa go całkowicie,
    > bo taka jest natura elektryczności.

    Otoz to, taka jest natura elektrycznosci. Nic nas nie ustrzeze przed
    debilami. Moze to byc bojler podlaczony odwrotnie, albo radio po remoncie
    ubogiego w wiedze elektronika. Oba przypadki sa mozliwe, ale zagrozenia
    zupelnie rozne wskazujace na przeciwienstwo stanowisk co do uziemienia
    wszystkiego w kolo.

    > Obecnie tak, wymagane przez normy.

    Ktore nie sa obowiazkowe, choc zgodze sie ze to sluszny tend.

> [...]
    > Jednak nie można w 100% zapewnić, że wartość tego prądu nie będzie na tyle

    Przy najmniej ma jakies szanse, pewnie dosc spore poki nie stanie jedna noga
    na podloge.

> [...]
    > Zadaniem elektryka jest utworzenie takiego rodzaju zabezpieczeń, aby
    > uchronić taką osobę przed jego własną głupotą.

    Zadania elektryka sa oczywiste, ale nie ma prawa nakazujacego stosowanie
    konkretnych rozwiazan. Mozemy przyjac ze w swietle obowiazujacego prawa oba
    sa poprawne.

    Pozdro.. TK