  • 1. Data: 2009-08-24 16:42:59
    Temat: Czy wymiana kaloryferow zeliwnych na nowe ma sens
    Od: Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl>

    Czesc,
    Planuje modernizacje systemu ogrzewania u siebie w domu. Mieszkamy w
    starej kamienicy, aktualnie kaloryfery sa zeliwne. Chcialbym zamontowac na
    nich zawory odcinajace doplyw wody, oraz regulacyjne. Wydawalo mi sie, ze
    dobrym pomyslem bedzie takze wymiana kaloryferow na jakies nowoczesne
    stalowe, lub aluminiowe. Jednak po przeczytaniu kilku opinii naszly mnie
    watpliwosci.

    Jakie zalety maja nowoczesne kaloryfery poza wygladem i kompaktowymi
    rozmiarami? Spotkalem sie z opiniami, ze jednak lepiej jest zostawic te
    zeliwne. Za ogrzewanie placimy ryczaltem, nie ma podzielnikow ani
    miernikow ciepla. Czy operacja wymiany kaloryferow ma w tym przypadku
    uzasadnienie ekonomiczne?

    Z gory dzieki za rozwianie moich watpliwosci.

    Piotr Klimek

  • 2. Data: 2009-08-24 18:48:06
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Piotr Klimek pisze:

> [...]
    > zeliwne. Za ogrzewanie placimy ryczaltem, nie ma podzielnikow ani
    > miernikow ciepla. Czy operacja wymiany kaloryferow ma w tym przypadku

    Nie. I tak będzie wymieniane wszystko wraz z instalacja pewnie. Jak
    kamienica to ma pewnie spora pojemność cieplną i taka sobie izolacje.
    Moim zdaniem zyskasz na tym że będziesz mógł regulować ogrzewanie w
    pomieszczeniach, jednak jeśli szczelność samego budynku taka sobie a
    mury grube to potem i tak będą grzejniki na maxa odkręcone bo
    wychłodzone grube mury trudno nagrzać.
    Wszystko tez zależy od stanu instalacji bo może się okazać ze cały brud
    pływający w instalacji po zruszeniu u ciebie grzejników zablokuje ci
    małe średnice rurek w grzejnikach.

  • 3. Data: 2009-08-24 21:16:46
    Od: "aliali " <a...@g...pl>

    Piotr Klimek <usenet@USUN_TOklimek.net.pl> napisał(a):

> [...]
    > uzasadnienie ekonomiczne?
    >
    > Z gory dzieki za rozwianie moich watpliwosci.

    Nowoczesne grzejniki mają małą pojemność a tym samym bezwładność. Nadają się
    do nowoczesnych systemów, gdzie automatyka jest w stanie dopasować moc grzeją
    do chwilowego zapotrzebowania. Dotyczy to w szczególności systemów w których
    temperatura zmienia się w ciągu doby.
    Do nowoczesnych grzejników pasowałoby jeszcze wymienić rury, które mogą mieć
    spore przekroje.
    Zastosowanie zaworów regulacyjnych w tym systemie rozliczania może pełnić
    jedynie funkcję komfortu ale na skutek starej instalacji i istniejących osadów
    może się to przytykać.
    W tym rozwiązaniu wymiana grzejników to jedynie estetyka.

  • 4. Data: 2009-08-25 00:42:25
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    > Jakie zalety maja nowoczesne kaloryfery poza wygladem i kompaktowymi
    > rozmiarami? Spotkalem sie z opiniami, ze jednak lepiej jest zostawic te
    > zeliwne.

    Mają inną zasadę działania. Grzejniki konwekcyjne 85% pracy wykonują poprzez
    oddanie ciepła podczas ruchu konwekcyjnego powietrza. Do szybkiego rozruchu
    waystarcza im krótki czas, ale w układzie musi być niewiele wody, czyli
    cienkie rurki. Widziałem układ CO w którym grzejniki były GORĄCE w dwie
    minuty po uruchomieniu kotła gazowego, ale kocioł nie dość że ogólnie robił
    wrażenie, to wydawał odgłosy startującej rakiety. W dwie minuty w domu o
    powierzchni 400 m.kw wszystkie grzejniki były gorące !

    Kompaktowe wymiary to często fikcja. Grzejniki o podobnej lub kilka procent
    większej mocy mają bardzo często podobne lub nieraz większe wymiary. Pomijam
    tu celowo różne specjalne wykonania grzejników (np grzejniki kanałowe, lub
    przypodłogowe) które mają też tak specjalne ceny że większość przecietnych
    użytkowników nawet ich nie widziała.

    Grzejnik żeliwny jest praktycznie niezniszczalny. Aby utrzymać go w
    jako-takiej sprawności należy go co jakiś czas przepłukać by usunąć osad i
    namuł. Montaż zaworów ma sens tylko po to by móc grzejnik bezstresowo
    zdemontować ale może też mieć negatywny wpły na przepływ. W przypadku takich
    grzjejników można pomyśleć o zaworach do instalacji grawitacyjnych, które
    dają niewielkie opory przepływu.

    Przy obecnie dstępnych technologiach grzejniki żeliwne można naprawdę
    pieknie odnowić. Producenci, np. viadrus znów zaczął produkować grzejniki
    żeliwne w klasycznych ozdobnych wykonaniach z nóżkami

  • 5. Data: 2009-08-26 07:27:31
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "aliali " <a...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > grzeją
    > do chwilowego zapotrzebowania. Dotyczy to w szczególności systemów w

    Jak sie ma bezwladnosc systemu z grzejnikami zeliwnymi do bezwladnosci
    calosci (czyli pomieszczenia ich sciany itp)?