  • 1. Data: 2009-11-25 13:47:08
    Temat: Czym sterowany jest rekuperator ?
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    Tak przy okazji tematów o wentylacji, naszło mnie,
    jakie sterowanie macie podłączone do swoich rekuperatorów.

    Jak to wygląda w praktyce ?
    Jest jakas automatyka ?

    Czy steruje nim np. czujnik tlenu w powietrzu ?
    (ew. czujnik dwutlenu węgla) ?

    Jeden ? (czy np. w każdym wentylowanym pomieszczeniu?)

    A może czujnik wilgotności powietrza ?

    Czy po prostu wrzuca się "1 bieg"... jak za duszno
    to "2 bieg"... itd

    Pozdrawiam,
    Aleksander.

  • 2. Data: 2009-11-26 04:18:16
    Temat: Re: Czym sterowany jest rekuperator ?
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    > Tak przy okazji tematów o wentylacji, naszło mnie,
    > jakie sterowanie macie podłączone do swoich rekuperatorów.

    W kwesti wydajnosci: reczne, potencjometr

    > Jak to wygląda w praktyce ?
    > Jest jakas automatyka ?

    Ja mam automatyke tylko w zakresie bypassu do ominiecia rekuperatora
    dla pewnych temperatur powietrza zewnetrznego.

    > Czy steruje nim np. czujnik tlenu w powietrzu ?
    > (ew. czujnik dwutlenu węgla) ?
    > Jeden ? (czy np. w każdym wentylowanym pomieszczeniu?)
    > A może czujnik wilgotności powietrza ?

    Jak juz to raczej wilgotnosci, o lokalizacji to trzeba by pomyslec ;)

    > Czy po prostu wrzuca się "1 bieg"... jak za duszno
    > to "2 bieg"... itd

    Ja tak ustawie, doswiadczalnie okresle minimalny poziom dla ktorego "jest
    ok'", porownam z normą i cos tam wyjdzie. Wydajnosc wentylatorow znam takze
    gdzies sie to musi spotkac. Naszczescie nie mam biegów tylko po prostu
    potencjometr (plynna regulacja).

    Pozdrawiam

    Kane

  • 3. Data: 2009-11-26 08:11:09
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

> [...]
    > gdzies sie to musi spotkac. Naszczescie nie mam biegów tylko po prostu

    Super - dzięki Kane za info :)
    Długo go już używasz ? Same plusy ?
    Czy może jakieś minusy ? :)

    Ciekawe jakie sterowanie ma Adam przy swoim nowym BRINK'u :).
    Daj znać Adamie, jak wdepniesz w ten wątek.

    (Mam w głowie / w planach budowę chałupy... i staram się przygotowywać
    i zgłębiać wszystkie związane z tym zagadnienia. A że trochę
    tego jest to zabrałem się już teraz ;) )

    Pozdrawiam,
    Aleksander.

  • 4. Data: 2009-11-26 08:35:57
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 26 Lis, 09:11, "Aleksander" <f...@f...fake> wrote:

> [...]
    > i zgłębiać wszystkie związane z tym zagadnienia. A że trochę
    > tego jest to zabrałem się już teraz ;)  )

    Idealne jest sterowanie na CO2 - jedziesz na ferie rekuperator prawie
    nie pracuje, ostatnio czytałem w jakimś niemieckim poradniku to
    praktycznie same wykresy funkcji stężenia CO2 na samopoczucie jest to
    idealny parametr mówiący o potrzebie wentylowania, wilgoć bardzo
    zwodniczy - zależy też od temperatury zewnętrznej i wilgotności tamże.
    Zainteresowałem się tematem i jak zobaczyłem ceny (realnie to 1000
    PLN) - zrozumiałem ilu lat trzeba na zwrot tej inwestycji -
    praktycznie nieekonomiczne
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2009-11-26 08:44:50
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...

> [...]
    >zwodniczy - zależy też od temperatury zewnętrznej i wilgotności tamże.
    >Zainteresowałem się tematem i jak zobaczyłem ceny (realnie to 1000

    Za samo sterowanie CO2?

    >PLN) - zrozumiałem ilu lat trzeba na zwrot tej inwestycji -
    >praktycznie nieekonomiczne

    I dlatego na stronach dotyczacych rekuperacji pisza o 80% ucicczce ciepla
    przez wentylacje grawitacyjna.

  • 6. Data: 2009-11-26 09:33:06
    Od: "Druid29" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Aleksander" <f...@f...fake> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jeden ? (czy np. w każdym wentylowanym pomieszczeniu?)
    >
    > A może czujnik wilgotności powietrza ?
    >
    > Czy po prostu wrzuca się "1 bieg"... jak za duszno

    U mnie Brink Renovent 400 (maks. 400 m3/h) ma automatyczny bypass i 3
    stopniowe sterowanie. Na każdym stopniu można zaprogramować według potrzeb
    własną wartość wydajności centrali. Przy odłączonym sterowniku centrala
    pracuje na I stopniu, co można wykorzystać wg własnego pomysłu. Moja
    centralka nie ma zegara sterującego, spotkałem się z nim w bliźniaczym
    urządzeniu firmy Viessmann.
    Ja jeszcze nie mam wyregulowanej instalacji, ale do zapewnienia komfortu dla
    3 osób wystarcza mi teraz 80 m3/h.
    Wentylację mogę wyłączyć na 3 godziny. Po tym czasie, a bardziej po
    kolejnych kilku godzinach, odczuwam potrzebę wentylowania, szczegónie w
    małej łazience.
    Renovent ma oczywiście możliwość rozbudowy sterowania, ale ja na razie nie
    widzę potrzeby.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 7. Data: 2009-11-26 14:19:59
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Długo go już używasz ? Same plusy ?

    Nie mieszkam jeszcze w domu - wykanczam. Jak narazie same plusy - mam
    wywietrzony dom bez drastycznych spadkow temperatury. Aktualnie testuje
    grzejac dom podlogowka (T zasilania = 20 stopni) oraz majac wlaczony reku na
    okolo 20% wydajnosci moze ciut mniej (dla mojego to bedzie jakeis
    150-200m3/h). DLa podobnych Tzew czy mam reku wlaczone czy nie - Twew na
    budowie jak przychodze kolo 11 jest takie same.

    > Czy może jakieś minusy ? :)

    Cena, zajeta kubatura.

    > (Mam w głowie / w planach budowę chałupy... i staram się przygotowywać
    > i zgłębiać wszystkie związane z tym zagadnienia. A że trochę
    > tego jest to zabrałem się już teraz ;) )

    Wentylacje mechaniczna moge polecic - albo SPRAWNĄ grawitacyjną ;) o ile nie
    zalezy ci na odzysku ciepla.

    Kane

  • 8. Data: 2009-11-27 00:06:56
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 26 Lis, 09:44, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Za samo sterowanie CO2?

    > I dlatego na stronach dotyczacych rekuperacji pisza o 80% ucicczce ciepla
    > przez wentylacje grawitacyjna.

    zamiast pisac, ze 1/3 kosztow systemu to centrala rekuperacyjna, ktora
    ogranicza ucieczkę ciepla w 80% przy i tak zaizolowanym budynku
    pozostale koszty czyli kanaly, anemostaty oraz robocizna to 2/3 a to i
    tak musisz zakupic by miec dotleniony budynek nawet jakbys instalowal
    bez rekuperatora
    maja na razie zły marketing bo i tak ludzie to kupią jesli wiedzą o co
    chodzi :-)

    z.

  • 9. Data: 2009-11-27 09:23:05
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...

> [...]
    >bez rekuperatora
    >maja na razie zły marketing bo i tak ludzie to kupią jesli wiedzą o co

    Jesli wiedza o co chodzi i kieruja sie rachunkiem ekonomicznym to nie
    kupia - relacja kosztow energii, jej grawitacyjna ucieczka w stosunku do
    kosztu rekuperatora nie wychodzi na korzysc tego ostatniego.

  • 10. Data: 2009-11-27 10:32:46
    Od: zbooY <z...@g...com>

    On 27 Lis, 10:23, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Jesli wiedza o co chodzi i kieruja sie rachunkiem ekonomicznym to nie
    > kupia - relacja kosztow energii, jej grawitacyjna ucieczka w stosunku do
    > kosztu rekuperatora nie wychodzi na korzysc tego ostatniego.

    ale przy samej wentylacji mechanicznej i 1 wymianie na godzine to masz
    inny rachunek niz przy powolnej grawitacyjnej

    wiec albo grawitacyjna albo komplet mechanicznej z rekuperatorem bo
    inaczej musisz porownac rowniez inne wymiany

    1 wymiana na godzine to tak jakbys mial polotwarte okna

    to juz lepiej nie przeinwestowywac w jakies superhiper okucia :-)

    z.