  • 1. Data: 2024-07-12 12:09:16
    Temat: Czym wykonać otwór fi 100 w betonie komórkowym?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Jak tanio i łatwo wykonać *równo* otwór w betonie komórkowym (suporex)?
    Długość 250, średnica 100mm. Fajnie, jak by po operacji była minimalna
    ilośc pyłu. Ściana pomalowana, polewanie wodą nie wchodzi w grę.

    Widzę otwornice diamentowe o odpowiedniej długości, ale to drogie jest.
    A to przecież prawie masło, aż szkoda na to pieniędzy. Z drugiej strony,
    jesli ma być równo i czysto to może nie ma wyjścia?

    Przebijanie się na wylot młotem to ostateczność. Miejsce widoczne.

    Jakieś kreatywne pomysły?

  • 2. Data: 2024-07-12 12:23:06
    Temat: Re: Czym wykonać otwór fi 100 w betonie komórkowym?
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 12.07.2024 o 12:09, heby pisze:
> [...]
    > jesli ma być równo i czysto to może nie ma wyjścia?
    >
    > Przebijanie się na wylot młotem to ostateczność. Miejsce widoczne.

    Najtańsza otwornica i odkuwać rdzeń.

    Robert

  • 3. Data: 2024-07-12 13:29:26
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/07/2024 12:23, Robert Wańkowski wrote:
    > Najtańsza otwornica i odkuwać rdzeń.

    Mówisz o takiej do drewna (zęby)? Czy jednak do betonu?

    Kiedyś wierciłem taką do drewna i cieżko szło, pył zatykał i kręciła się
    w miejscu.

  • 4. Data: 2024-07-12 13:47:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 12.07.2024 o 13:29, heby pisze:

    > Mówisz o takiej do drewna (zęby)? Czy jednak do betonu?
    Tylko diamentowa do betonu.

    > Kiedyś wierciłem taką do drewna i cieżko szło, pył zatykał i kręciła się
    > w miejscu.
    To się nie nadaje.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2024-07-12 13:55:32
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 12.07.2024 o 13:47, Janusz pisze:

    > Tylko diamentowa do betonu.

    Do siporexu diamentowa? Nie zatka się? Ja bym wziął widię.

    > To się nie nadaje.

    Jak jeszcze trafi się fuga. Teoretycznie wydrapie się do drewna pod
    puszkę. Ale po co, skoro są dedykowane narzędzia.

    Robert

  • 6. Data: 2024-07-12 21:02:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Do siporexu diamentowa? Nie zatka się? Ja bym wziął widię.
    No oczywiście że wystarczy, trochę się rozpędziłem :)
    I tak trzeba kostkę ze środka wyciągać.

    --
    Janusz

  • 7. Data: 2024-09-05 17:05:56
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > jesli ma być równo i czysto to może nie ma wyjścia?
    >
    > Przebijanie się na wylot młotem to ostateczność. Miejsce widoczne.

    Znaleźć najbliższą wypożyczalnię i wypożyczyć wiertnicę z otwornicą
    (czyli wiertłem koronowym) o odpowiedniej średnicy do wiercenia na sucho
    oraz odkurzacz budowlany.
    Albo zlecić robotę jakiemuś hydraulikowi, który dysponuje takim
    sprzętem. Przewiercenie takiej ściany to mniej niż 5 minut roboty.
    Wypożyczalnie liczą kasę za wypożyczenie + zużycie wiertła.

    Inwestowanie w taki sprzęt do jednorazowej roboty nie ma najmniejszego
    sensu.
    Najtańsza taka wiertnica z mocowaniem 5/4 cala np. Yato YT-81980 to
    koszt ok. 800zł. Wiertło koronowe ok. 350-400zł.
    Tyle, że jest to wiertnica do wiercenia tylko i wyłącznie na na mokro.
    Tyle, że w suporexie czy w pustaku da się tym wywiercić na sucho. W
    betonie tylko i wyłącznie na mokro.
    Typowe wiertnice do wiercenia na sucho to już koszt powyżej 2000zł. np.
    Wabrotech WT160/2PD
    Tą wiertnicą można wiercić zarówno na mokro jak i na sucho z możliwością
    użycia mikroudaru.
    Osobiście posiadam kilka wiertnic m.in. ww Yato i Wabrotech. Jak jesteś
    w stanie je wykorzystać to polecam, zwłaszcza Wabrotech.

    Można jeszcze kupić otwornicę z nasypem diamentowym lub borazonowym do
    wiercenia w płytkach ceramicznych, cegle i betonie, montowaną na zwykłej
    szlifierce kątowej 125 lub 230 z mocowaniem na gwint M14. Do tego
    przedłużki. Jednorazowo wierci się ok. 5cm i stopniowo wybija się środek.
    Do tych otwornic są też uchwyty do mocowania w zwykłych wkrętarkach z
    mocowaniem hexagonalnym lub na SDS-Plus.

  • 8. Data: 2024-09-05 17:55:52
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2024 o 17:05 Uzytkownik <a...@s...pl> pisze:

> [...]
    > Do tych otwornic są też uchwyty do mocowania w zwykłych wkrętarkach z
    > mocowaniem hexagonalnym lub na SDS-Plus.

    W suporeksie, jak budżet ma znaczenie to można zwykłym wiertłem "widiowym"
    fi10 z biedry zrobić nawierty na wylot (posiłkując się odkurzaczem domowym
    starego typu) w odstępie co 1 cm po narysowanym obwodzie. Po nawierceniu
    całego obwodu powkładać wiertło do wywierconych otworów i też przy pomocy
    odkurzacza (do odbioru pyłu oczywiście) poszerzyć otwory ruszając wiertłem
    na boki. Powinno się udać, koszty minimalne (ze dwa worki odkurzacza do
    wymiany) - całośc max 30 min.

    TG

  • 9. Data: 2024-09-05 17:57:18
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2024 o 17:55 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

> [...]
    > poszerzyć otwory ruszając wiertłem na boki. Powinno się udać, koszty
    > minimalne (ze dwa worki odkurzacza do wymiany) - całośc max 30 min.

    Ale teraz dopiero zobaczyłem, że Heby pytał 12.07 - pewnie już dał radę z
    tym otworem :-)

    TG

  • 10. Data: 2024-09-05 19:14:20
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Ale teraz dopiero zobaczyłem, że Heby pytał 12.07 - pewnie już dał radę
    > z tym otworem :-)
    >
    > TG

    Na upartego to by i łyżką wydłubał :)
    Ale z tymi nawiertami to raczej średnio dokładnie wychodzi.
    Jeżeli zaś chodzi o robienie otworów wiertnicami to powiem Ci, że od
    czasu jak kupiłem pierwszą wiertnicę to stwierdziłem: "jaki ja głupi
    byłem wcześniej, że tak się pier...oliłem kując młotami czy też różnymi
    otwornicami widiowymi na SDS-MAX oraz SDS-Plus, oraz nawiercając wiertłami".
    W wielkiej płycie kuło się ciężkimi młotami udarowymi Bosch, zmieniając
    ze 2-3 sztuki, bo się grzały, a przy tym masa syfu, kurzu oraz z jednej
    i z drugiej strony nierówne krawędzie.

    Obecnie mam kilka wiertnic i wiertła koronowe od 30mm do 202mm.
    Najgrubszą ścianę jaką przewiercałem to ścina podwójna pomiędzy dwoma
    domami (bliźniaki) - łącznie ponad 1m grubości ścian. Trochę było zabawy
    tylko z wyciągnięciem odciętego wałka, bo wiertło miało głębokość
    zagłębiania 45cm. Ale dorobiłem taką przyssawkę do odkurzacza
    budowlanego i nią wyciągałem te odłamane kawałki.
    Wiertła koronowe tną wszystko: cegłę, gazobeton, beton, beton zbrojony.
    Raz nawet przeciąłem na pół pręt zbrojeniowy wzdłuż o długości ponad
    30cm. Zajęło to ok. 30-40 min. pracy wiertnicy. Nie licząc przerw
    potrzebnych na opróżnianie odkurzacza z wody. Pręt grubości ok. 20mm. Na
    wiertle nie zrobiło to nawet wrażenia. Tyle, że znacznie wolniej szło
    niż przewiercenie samego betonu bez prętów. No i oczywiście wiercenie z
    wodą. Ale mam też do tego odpowiednie przyssawki, które zbierają wodę i
    pył odkurzaczem budowlanym.
    U klientów także to robi wrażenie jak się wierci otwory w stropie czy w
    ścianach np. pod kominy kotłów gazowych, a przy tym nawet się nie
    nakurzy. Robota na dwa odkurzacze budowlane. Jeden ciągnie pył poprzez
    otwornicę i wiertnicę, a drugi odkurzacz z przyssawką wciąga kurz ten,
    który powstaje na zewnątrz wiertła.
    Ludzie wystraszeni, że będzie demolka, a tu przyjeżdża ekipa, rozkłada
    dywanik, niczego nie zabezpiecza foliami i wychodzi po robocie nie
    pozostawiając nawet po sobie kurzu, a otwory idealnie równe :)