  • 1. Data: 2009-06-16 18:34:47
    Temat: Dach - jakie warstwy pod gont bitumiczny?
    Od: "Jacek Bronowski" <f...@r...pl>

    Witam
    Czytam rozne watki na grupach i forach, poradniki itp i juz troche
    zglupialem.
    Przerabiam stary dach (tzn. ekipa, ja tylko "inwestuje" :-) Dach dwuspadowy,
    z pelnym deskowaniem pod gont bitumiczny. I teraz tak - zalozenie jest, ze
    na krokwie idzie bezposrednio deskowanie, na to papa podkladowa i na to gont
    bitumiczny. Czy cos powinno byc inaczej - jakas folia itp? No bo folie
    zastepuje chyba papa. Od srodka pojdzie welna, folia i plyty g-k. Czy mozna
    jakos latwo zapewnic szczeline wentylacyna miedzy deskami a welna juz na
    etapie wykonywania deskowania - zeby nie bawic sie potem z gwozdzikami i
    sznurkiem... A moze pod deskami szczelina nie jest potrzebna? Generalnie
    warstwy wewnetrzne (pod deskami) beda robione pozniej ale jezeli przy
    "kladzeniu" dachu mozna sobie jakos prosto ulatwic pozniejsze ocieplanie to
    chetnie bym to od razu przewidzial.
    Moze na krokwie jakas siatka, na to laty i dopiero deski? Tylko skad taka
    siatke, zeby sie nadala i nie byla zbyt droga? No i czy deskowanie poprzez
    laty (a nie bezposrednio do krokwii) nie oslabi jakos
    sztywnosci/wytrzymalosci konstrukcji?
    Bede wdzieczny za wszelkie sugestie...

    pozdr.
    Jacek Bronowski
    --
    Baza fotografii krajoznawczej - www.foto-baza.pl - f...@f...pl
    Aktualnie 12 533 zdjęcia z 19 krajów.

  • 2. Data: 2009-06-16 19:55:35
    Temat: Re: Dach - jakie warstwy pod gont bitumiczny?
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Bronowski" <f...@r...pl> napisał w wiadomości

    Patrząc od góry:

    1. Gont bitumiczny
    2. Podkład pod gont bitumiczny w formir specjalnej folii (podobna do
    membrany z warstwą bitumiczną) lub po prostu papy
    3. Deski, ale lepiej płyta OSB
    4. Kontrłaty
    5. Pod kondrłaty taśma butylowa (choć niektózy nie dają jej w ogóle
    6. Membrana wysoko paroporzepuszczalna leżąca bezpośrednio na krokwiach -
    musi być w miarę dobrze napięta. Kładzie się ją na zakładki o szerokości ok.
    5-8cm zaczynając od pasa najniższego. Kolejne coraz wyższe pasy zachodzą
    jeden na drugi po to, żeby woda spływała po membranie, a nie wpływała pod
    nią. Zakładki klei się specjalnymi taśmami z warstwami klejącymi. Pomiędzy
    zakładki daje się taśmę dwustronnie klejacą, a rant zakleja się taśmą
    jednostronnie klejącą. Niedawno z resztą opisywałem to w wątku "Jak zapewnić
    wentylację dachu między deskami a wełną"
    7. Wełna pomiędzy krokwiami o grubości takiej jak krokwie
    8. Stelaż do płyt gipsowo-kartonowych w poprzek krokwii.
    9. Pomiędzy stelaż płyt gipsowo-kartonowych pasy wełny układane w poprzek
    krokwii o grubości takiej jak daleko zamontowany jest stelaż.
    Stelaż montuje się na zaczepach o tak dobranej długości, aby zapenić
    odpowienio grubą warstwę ocieplenia.

    Ważną rzeczą jest też odpowiednie wypuszczenie membrany, tak, aby pod tę
    membranę nie dostawało się powietrze. Powietrze ma się dostawać tylko
    pomiędzy membranę, a deskowanie.

    Można to zrobić na dwa sposoby:

    Pierwszy sposób, kiedy krokwie są długie i wypuszczone daleko poza mur.
    Kontrłaty zaczyna się bić na membranie dokładnie od miejsca, gdzie znajduje
    się płaszczyzna ściany, chwilowo pozostawiajac końce krokwii od muru do ich
    końca bez nabitych kontrłat. Po ułożeniu pierwszego pasa membrany i nabiciu
    kawałków kontrłat w górę, membranę należy wywinąć w dół na ścianę.
    W tym celu nabijamy drewnianą listwę bezpośrednio pod krokwie mocując ją
    kołkami do ściany na całej długości ściany.
    Teraz nacinamy membranę wzdłuż krokwii dokładnie po środku krokwii od
    miejsca, gdzie jest przybita kontrłata, aż do końca membrany leżącej na
    krokwii. Następnie na wysokości końca kontrłaty nacinamy membranę w poprzek
    dokłądnie na szerokości krokwii, tworząc nacięcie w kształcie litery T. To
    samo robimy pod krokwią tworząc nacięcia w formie odwróconej litery T.
    Obwisłe w dół pasy membrany mocujemy do drewnianej listwy wcześniej
    przymocowanej do ściany. Robimy to przy pomocy zszywek lub mocując ją drugą
    listwą drewnianą i gwoździami lub wkrętami, a utworzone skrzydełka mocujemy
    w podobny sposób do boków krokwii. Te utworzeone skrzydełka możemy dodatkowo
    zabezpieczyć taśmą jednostronnie klejącą owijając nią dookoła krokiew.

    Drugi sposób, kiedy jesteśmy zmuszeni przedłużyć krokwie np. ze względu na
    dodatkowe ocieplenie ścian styropianem.
    Najpierw nacinamy krokwie pod kontem tworząc na ich końcach kliny, końcące
    się dokładnie w miejscu, gdzie znajduje się przymocowana do ściany pod tymi
    krokwiami listwa drewniana (tak jak w poprzednim przypadku). Oczywiście
    listwa ta musi być przymocowana na powierzchni ocieplenia ściany.
    Krokwie przedłużamy belkami drewanianymi, które także nacięte są w formie
    klina.
    W tym przypadku membrana ma się znajdować pomiędzy klinami i zwisać
    dokładnie na listwie przybitej do ściany pod krokwiami. W tym przypadku nie
    musimy jej nacinać.
    Membranę mocujemy do tej listwy na całej długości ściany.

    Tak ułożona mambrana zapewnia nam szczelność przed wnikaniem powietrza w
    warstwę wełny mineralnej, a ponadto w razie uszkodzenia gontu i przecieku
    spowoduje, że woda spływająca po membranie zacznie cieknąć po ścianie
    tworząc zaciek w miejscu przecieku informując nas o tym problemie.

    Oczywiście należy jeszcze pamiętać o zrobieniu podbitki i zastosowaniu
    specjalnych paneli wentylacyjnych, w których znajdują się malutkie otworki.

    Ponadto na szczycie dachu powinny być zamontowane wywietrzniki, którymi
    będzie uchodzić do góry powietrze to, które napływa od dołu poprzez podbitkę
    pomiędzy mebranę a deskowanie. Wywietrzniki takie powinny się znajdować na
    każdym pasie pomiędzy krokwiami i powinny posiadać odpowiedni przekrój.
    Jeżeli masz niezagospodarowany strych i nie będziesz go ocieplał to
    wystarczy tylko przeciąć membranę w szczycie dachu (tuż pod gąsiorem, a w
    ścianach wykonać otwory wentylacyjne z odpowiednimi kratkami zapobiegającymi
    przed dostaniem się na strych ptaków i owadów. To drugie rozwiązanie ma
    jednak pewną wadę w stosunku do pierwszego, która polega na tym, że w lecie
    masy rozgrzanego od dachu powietrza będą się kumulowały na tym strychu, a
    zimą zaś będzie się tam gromadziło zimne powietrze, tym samym nieco
    pogorszając właściwości izolacyjne budynku.

  • 3. Data: 2009-06-16 20:02:29
    Od: "kiki" <j...@g...ky>

    "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> wrote in message

    Mogę użyć twojego tekstu do dalszej części mojego poradnika? mam cię ująć
    jako autora? :-)

  • 4. Data: 2009-06-16 20:03:17
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "kiki" <j...@g...ky> napisał w wiadomości

    > "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> wrote in message
    >
    > Mogę użyć twojego tekstu do dalszej części mojego poradnika? mam cię ująć
    > jako autora? :-)

    Ależ proszę bardzo :)

  • 5. Data: 2009-06-16 20:06:33
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Ależ proszę bardzo :)

    P.S.
    Tylko popraw błędy jeżeli możesz, bo widzę, że trochę ich narobiłem. To
    wszystko przez to, że szybciej piszę niż myślę ;)

  • 6. Data: 2009-06-16 20:08:15
    Od: "kiki" <j...@g...ky>

    "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> wrote in message

    > Użytkownik "kiki" <j...@g...ky> napisał w wiadomości

    > Ależ proszę bardzo :)

    To może skrobnij rysunek jakby ci się chciało :-)Trzeba tam wpisać żeby w
    sam stelaż - w profile też pchali kawałki waty/wełny żeby nie wiało stelażem
    z jednego końca w drugi. Ja mam te słynne termogramy z widocznymi stelażami
    w których wieje zimne powietrze

  • 7. Data: 2009-06-16 20:12:34
    Od: "kiki" <j...@g...ky>

    "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> wrote in message

    Ten sposób z kntrłatami jest najleprzy jaki mi przychodzi do głowy. W sumie
    optowałem za napinaniem drutu poprzez owijanie go na gwoździu i cyk młotkiem
    ale ten twój jest szybszy.
    Jeśli sie ograniczy wywiewanie z wełny to ocieplenie 15+5 jest aż za nadto
    :-) Jak wywiewa czy to powierzchnią czy bokami, niedokładnym docięciem pasów
    wełny to i 50cm wełny nic nie da.
    Dzisiaj wykuli mi ostatni szczyt. Wreszcie.

  • 8. Data: 2009-06-16 20:13:38
    Od: "kiki" <j...@g...ky>

> [...]
    > Tylko popraw błędy jeżeli możesz, bo widzę, że trochę ich narobiłem. To
    > wszystko przez to, że szybciej piszę niż myślę ;)

    Spokojnie, w open office to robie i słownik jest :-) Najgorsze, że on czasem
    zamienia wyrazy niespostrzeżenie.

  • 9. Data: 2009-06-16 20:15:29
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > tym strychu, a zimą zaś będzie się tam gromadziło zimne powietrze, tym
    > samym nieco pogorszając właściwości izolacyjne budynku.

    Zapomniałem jeszcze dopisać kolejne 2 punkty:

    10. Folia paroizolacyjna
    11. Płyta gipsowo-kartonowa lub inne wykończenie np. płyta OSB, czy deski
    (co kto woli). Ostatnio w modzie jest wykończenie w postaci płyty OSB, a na
    tę płytę płyta gipsowo-kartonowa. Ponoć zpobiega to pęknięciom na łączeniach
    płyt gipsowo-kartonowych.

    Wszelkie instalacje elektryczne, RTV itp. powinny być ułożone pomiędzy folią
    paroizolacyjną, a płytą, tak, aby nie dziurawić folii.

  • 10. Data: 2009-06-16 20:23:22
    Od: "kiki" <j...@g...ky>

    "Jacek "Plumpi"" <p...@w...pl> wrote in message

    masz jakieś foty poprawnego wykonania i fuszerek?