  • 31. Data: 2023-06-29 17:29:53
    Temat: Re: Darmowy prad z fotowoltaiki
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 29.06.2023 o 17:00, heby pisze:

    > O to, ze nie mając PV masz znacznie mniejsze kuszenie na instalację
    > pompy ciepła czy klimatyzacji.

    Tak było kiedyś, przynajmniej w moich rejonach. Teraz się zmieniło,
    odkąd weszły przepisy z wymianą pieca. Wiele osób nie posiada PV ale
    ociepla dom dodatkowo i stawia PC i podłogówkę. Niespecjalnie nawet
    myślą o PV za to zostawiają gaz na ciepłą wodę i kuchnię.

    > Ogólnie, jeśli patrze na okolicę, to
    > samych pomp, bez PV, nie jest za dużo.

    U mnie coraz więcej (Wlkp).

    > Za to w tandemie prawie wszystko.
    > To efekt psychologiczny: mam już tani prąd, tera czas zacząć go
    > konsumować. Jak rozmawiam z sąsiadami, to niektórzy monetrzy o tym
    > doskonale wiedzą i przewymiarowują instalacje wiedząc, że delikwent
    > prędzej czy później dokupi pompę ciepła, choć ma gaz i nie marznie. Więc
    > efektem ubocznym PV jest konsumpcja bazująca na komforcie życia.

    Ja zauważyłem raczej, ze obecnie, trendem jest pokrycie całości dachu a
    nie części...przewymiarowanie to "odpad produkcyjny". OK kiedyś
    standardem było 5-6kW, dzisiaj "do pełna".

    > Jak by deliokwent nie zamontował PV to został by pewnie przy gazie.

    No i tutaj się właśnie pozmieniało.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 32. Data: 2023-06-29 17:31:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/06/2023 17:29, Tomasz Gorbaczuk wrote:
    > Mieszkasz w bogatej dzielnicy, statystyczny prosument nie wychodzi na
    > "0"

    Ja też nie wychodzę. Mam 10kWp i brakuje mi koło 2MWh rocznie do
    zamknięcia potrzeb.

  • 33. Data: 2023-06-29 17:57:04
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 29.06.2023 o 17:31, heby pisze:

    > Ja też nie wychodzę. Mam 10kWp i brakuje mi koło 2MWh rocznie do
    > zamknięcia potrzeb.

    Noale masz kasiorę z uprawy marychy :]

    Tak wiem, trudno mi pojąć te cyfry skoro rocznie płacę za prąd 1600zł :D
    OK nie ogrzewam się prądem. Latem drewno dla ciepłej wody, zimą węgiel.

    Niestety to kamienica bez gazu...ale mam też inny dom, wolnostojący
    100m2 i tam podobnie wychodzi (ta sama liczba osób). Ok nie mam basenu :]

    W obu domach wypada 2T węgla na zimę. Nie wiem jak miałbym obecnie
    liczyć, żeby w tym wolnostojącym zrobić PV...bo po prostu nie
    przepierdalam energii więc inwestycja w PC i PV średnio mi się
    opłaca...bo zwrot długi, na granicy opłacalności. W tym roku połowę
    ogrzewania fundnęło mi "państwo" a nie wiem jak to dalej będzie z
    węglem. Jeśli tona osiągnie cenę 4kzł to dopiero zaczyna się równoważyć
    bo sumując, cały roczny koszt nie przekroczy 10kzł. Przy koszcie węgla
    2kzł to 6 tys wynosi cały koszt utrzymania energetycznego, co powoduje
    że ~ 10 lat miałbym zwrot z inwestycji a zwiększenie konsumpcji u mnie
    nie wchodzi w grę, prędzej ograniczenie, bo jeszcze mam z czego.

    Ale jak zauważyłeś, apetyt rośnie w miarę jedzenia...z tym, że ja chyba
    umiem jeść :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 34. Data: 2023-06-29 18:03:40
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2023 o 17:57 LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > nie wchodzi w grę, prędzej ograniczenie, bo jeszcze mam z czego.
    >
    > Ale jak zauważyłeś, apetyt rośnie w miarę jedzenia...z tym, że ja chyba

    ile rocznie płacisz za energię (prąd + gaz + węgiel + chrust + inne)?

    TG

  • 35. Data: 2023-06-29 18:10:34
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    [...]

    > ile rocznie płacisz za energię (prąd + gaz + węgiel + chrust + inne)?

    Wcześniej to przecież napisałem :) Drewno akurat mam darmowe. Gaz z
    butli/400zł/rok (5x80zł).

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 36. Data: 2023-06-29 18:15:00
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2023 o 18:10 LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> pisze:

    > W dniu 29.06.2023 o 18:03, Tomasz Gorbaczuk pisze:
    > [...]
    >>

    > Wcześniej to przecież napisałem :) Drewno akurat mam darmowe. Gaz z
    > butli/400zł/rok (5x80zł).

    Pomieszałeś domy i jednostki i nie wiem co do czego :-)

    Ale jak już wcześniej pisałem, absolutnie PV nie jest dla wszystkich.
    Wszystkim swoim znajomym i rodzinie, po zapoznaniu się z ich warunkami
    odradzałem wchodzenie w PV.
    Wbrew pozorom tylko nielicznym (tak jak auto elektryczne) to się może
    opłacić.

    TG

  • 37. Data: 2023-06-29 18:37:34
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Pomieszałeś domy i jednostki i nie wiem co do czego :-)

    Nie pomieszałem. Oba domy w kosztach wychodzą tak samo.

> [...]
    > odradzałem wchodzenie w PV.
    > Wbrew pozorom tylko nielicznym (tak jak auto elektryczne) to się może

    O, gdybym kupił BEV (czego nie zrobię) to bym miał pretekst dla PV :)

    Wiedzę jednak o PV mam źródłową w sensie małego poligonu na działce ROD
    (off grid) = akumulator 200Ah + 400W PV+ VAWT 1kW . Gdzie mogłem (a
    mogłem wszędzie) to prowadzę pomiary i obliczenia z zapisem logów celem
    analizy oparte na ESP z powiadomieniami i inne wodotryski.

    Nie ma tam ogrzewania jednak ale jest ładowanie i zużycie. Generalnie
    interesują mnie...straty na przechowywaniu energii ale dodatkowo śrubuję
    system podobnie jak producenci... smartfonów. Wprowadzając coraz
    bardziej skomplikowane algorytmy (heby wie o czym pisze, bo sam ma
    kamery na czujce ruchu) staram się aby system "żył" samoistnie i kiedy
    mnie tam nie ma, to włączane i wyłączane są różne urządzenia w miarę
    potrzeb i słońca/wiatru. Osiągnąłem już tyle, że poprzednią zimę
    zaliczyłem bez padu systemu.

    Co się tam odpierdala? Ładują się akumulatory od elektronarzędzi, 4
    kamery IP, system alarmowy, pompy w oczku wodnym, oświetlenie działki,
    altany i akumulator główny obecnie 220Ah. Nawet radio ma swój PV i aku.
    Czasem ładuję e-bike. Doszedłem tyle, że musiałem 4-krotnie
    przewymiarować system ładowania, żeby zimą banglało i dodać wiatrak.

    Była przymiarka na większy akumulator ale wyszło, że nawet jeśli latem
    upcham tam energię, to zimą nie utrzymam tego i akumulatory zdechną a
    przewymiarować 10x to jeszcze większe koszty.

    Gdybym miał to powielić na skalę domu to kompletnie się nie opłaca
    nigdzie...ale jak widzisz, to "inne badanie".

    Gdybym jednak miał tam "energetykę" to bym całkowicie osrał tą zabawę,
    bo koszt roczny to pikuś, jakiś grosiki :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 38. Data: 2023-06-29 19:56:13
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2023 o 18:37 LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> pisze:

    > O, gdybym kupił BEV (czego nie zrobię) to bym miał pretekst dla PV :)

    Po roku i 25kkm podtrzymuję, że elektryk to był dobry zakup.
    Rok minie pod koniec lipca, na "swoim prądzie" do dzisiaj przejechał 24300
    km. Średnie spalanie w podobnym aucie, na podobnych trasach mam na
    poziomie 7-7.5l/100.
    Jak ktoś ma auto to łatwo przeliczy ile kasy nie musiałem zostawić na
    stacjach benzynowych.

> [...]
    >
    > Gdybym jednak miał tam "energetykę" to bym całkowicie osrał tą zabawę,
    > bo koszt roczny to pikuś, jakiś grosiki :)

    Ta działka to hobby. Hobby służy do zabawy i w większości przypadków do
    wydawania kasy.
    Ja w rodzinie odradzałem zakładanie PV przy gazie z sieci i rachunkach na
    prąd na poziomie 200-300 zł miesięcznie. Liczyłem to za "starego
    prosumenta" wielokrotnie, przy sytuacji jak powyżej nie było to wtedy
    opłacalne.

    TG

  • 39. Data: 2023-06-29 20:26:53
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

> [...]
    > prąd na poziomie 200-300 zł miesięcznie. Liczyłem to za "starego
    > prosumenta" wielokrotnie, przy sytuacji jak powyżej nie było to wtedy

    Wężykiem, wężykiem Jasiu.

  • 40. Data: 2023-06-29 21:10:59
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2023 o 20:26 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

    > Wężykiem, wężykiem Jasiu.

    Musisz podkręcić jasność, nie mam pojęcia co napisałeś.