  • 1. Data: 2009-08-04 07:28:40
    Temat: Daszek na wiatę
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    Witam,

    Zamierzam zrobić sobie dach na altanę (a raczej wiatę) ogrodową.
    Schematyczny rysunek jest tutaj:
    http://chomikuj.pl/Image.aspx?id=132548336 18 kb, lub można zajrzeć na
    http://chomikuj.pl/dupabiskupa1970 , rysunek jest od razu na pierwszym
    ekranie). Wymyśliłem, że będzie to dach płaski (niestety muszę zrezygnować z
    dwuspadu) i że będzie oparty o pomysł wiązara. Na wiązary pójdzie pełne
    deskowanie, na to gonty bitumiczne.
    Rozpiętość belek na których oprze się dach wynosi 4 metry, ale chcę
    przedłużyć go w obie strony o pół metra. Nachylenie planuje 15% (maks. 20%).
    Długość dachu (murłat) ok.7 metrów.
    Pytania mam takie:
    1) jaka grubość desek na wiązary ?
    2) jaka wysokość (szerokość) desek na wiązary ?
    3) jakie poprzeczki wzmacniające i jak rozmieszczone ?
    4) jak pospinać całość (płytki kolczaste, płytki na śruby, deska + gwoździe)
    ?
    5) jaki rozstaw wiązarów na belkach (murłatach) ?
    6) jakie mocowanie wiązarów do belek (murłat) ?
    7) jakie deskowanie (grubość desek) i jak układane ? (jakaś naprzemienność w
    mocowaniu do wiązarów ?)

    pozdrawiam
    pluton

  • 2. Data: 2009-08-04 07:48:08
    Temat: Re: Daszek na wiatę
    Od: "J_K_K" <J...@i...fm>

    Użytkownik "pluton" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Pytania mam takie:
    > 1) jaka grubość desek na wiązary ?

    Poszukaj gotowych, zwymiarowanych projektów
    - są dostępne w sieci darmowe, z reguły amerykańskie.
    Pozostaje przemnożyć przez 2,54 ;-)

    Pzdr

    JKK

  • 3. Data: 2009-08-04 08:50:12
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Poszukaj gotowych, zwymiarowanych projektów
    > - są dostępne w sieci darmowe, z reguły amerykańskie.
    > Pozostaje przemnożyć przez 2,54 ;-)

    A nie podzielić ? jakaś linka na zaczepienie ?

    pozdrawiam
    pluton

  • 4. Data: 2009-08-04 09:25:24
    Temat: Re: Daszek na wiat
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    przerost formy nad treścią .... ja dałem zwykły jednospadowy, na wierzch
    poliwęglan i działa :) krokwie 5x10, belki 10x10, łaty standardowe

  • 5. Data: 2009-08-04 09:26:54
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > przerost formy nad treścią .... ja dałem zwykły jednospadowy, na wierzch
    > poliwęglan i działa :) krokwie 5x10, belki 10x10, łaty standardowe

    A jak uzyskales spadek ? U mnie murlaty sa na jednakowej wysokosci.
    Po co laty ?

    pozdrawiam
    pluton

  • 6. Data: 2009-08-04 09:29:16
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl>

    > Wymyśliłem, że będzie to dach płaski (niestety muszę
    > zrezygnować z dwuspadu) i że będzie oparty o pomysł wiązara. Na
    > wiązary pójdzie pełne deskowanie, na to gonty bitumiczne.

    Być może miastowy jesteś i tym samym uzależniony od wąchania asfaltów, ale
    ja nie i gonty wyrzuciłem.
    Dałem blachę za 20 zł m2 i pod spód styropian. Leżakując tam, po
    zamknięciu oczu nie czuję się jak biwakujący na wysepce tramwajowej przy
    Marszałkowskiej. I chłodniej jakby jest też.
    Co innego z gontami na chałupie, gdy okna są znacznie poniżej i
    docieplenie prawidłowo jest zamontowane. Mam i asfaltu już nie zażywam,
    nie czuję.

  • 7. Data: 2009-08-04 09:37:43
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

> [...]
    > 6) jakie mocowanie wiązarów do belek (murłat) ?
    > 7) jakie deskowanie (grubość desek) i jak układane ? (jakaś naprzemienność

    Na wszystko nie odpowiem tylko dwie uwagi:

    Tam gdzie jeszcze niedawno mieszkałem dobudowaliśmy wiatę "doklejoną" jednym
    bokiem do budynku (dach jednospadowy) Jako deskowanie użyte były deski
    podłogowe mocowane na pióro i wpust. Dzięki temu dach jest dużo sztywniejszy
    niż przy zwykłych dechach łączonych na krokwiach.

    Po drugie tamta wiata miała spadek około 15% i okazało się to za mało. Przy
    deszczu połączonym z silnym wiatrem wiejącym od dołu w kierunku do kalenicy
    zdarzyło się raz, że wiatr wpychał krople wody pomiędzy gonty i kapało.
    Wiata stoi już trzy lata, kilka solidnych burz przeżyła, a woda przeisąkła
    tylko raz, ale jakbym teraz buował to na pewno zrobiłbym większy spadek.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 8. Data: 2009-08-04 10:16:27
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Być może miastowy jesteś i tym samym uzależniony od wąchania asfaltów, ale
    > ja nie i gonty wyrzuciłem.

    Ano miastowy. Nie wiedzialem, ze gonty smierdza :)

    > Dałem blachę za 20 zł m2 i pod spód styropian.

    Styropian ? W jakim celu ? Moja wiata nie ma ścian wogole.
    chyba ze liczyc sciane z winorosli.

    pozdrawiam
    pluton

  • 9. Data: 2009-08-04 10:20:16
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Jako deskowanie użyte były deski
    > podłogowe mocowane na pióro i wpust. Dzięki temu dach jest dużo
    > sztywniejszy niż przy zwykłych dechach łączonych na krokwiach.

    No tak, ale koszt... Co najmniej 2x tyle, co zwykle dechy.

    > ale jakbym teraz buował to na pewno zrobiłbym większy spadek.

    Z tym, ze u mnie same slupy maja cos 2.5 metra, jak dam spadek 20% to
    jeszcze mi to podniesie jeden brzeg o metr. Ale pomysle nad tym.

    Poza tym u mnie jest to konstrukcja calkowicie wolnostojaca.

    dzieki

    pozdrawiam
    pluton

  • 10. Data: 2009-08-04 10:42:47
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl>

    > Ano miastowy. Nie wiedzialem, ze gonty smierdza :)
    > Styropian ? W jakim celu ? Moja wiata nie ma ścian wogole.
    > chyba ze liczyc sciane z winorosli.

    Nagrzewający się dach odda ciepło i do dołu. Przy bezwietrznej słonecznej
    pogodzie robi się zaduch nie do wytrzymania. Styropian to nie tylko
    izolacja, bo robi też u mnie za dość estetyczny sufit. Wciśnięte płyty
    między deski na sztorc. Nad styropianem do tych desek poprzybijane
    obrzyny, by styropian nie pofrunął do góry, Pod styropianem, poprzecznie
    do desek poprzybijane cienkie listewki i wszystko wygląda nieco
    kasetonopodobnie. Pełnego deskowania pod blachę absolutnie nie trzeba, a
    to też oszczędność.