  • 1. Data: 2023-06-20 01:26:38
    Temat: Dlaczego Cydr Lubelski jest konserwowany kwasem siarkowym , zwanym siarczynami ?
    Od: a a <m...@g...com>

    Dlaczego Cydr Lubelski jest konserwowany kwasem siarkowym , zwanym siarczynami ?

    Na butelce reklama, że to kwintesencja naturalnego cydru, to po co komu
    te syfiaste siarczyny ?

    W piwie nie ma siarczyn,
    w winie nie ma siarczyn
    w szampanie nie ma siarczyn

    to dlaczego te siarkowe syfy są w cydrze lubelskim ?

  • 2. Data: 2023-06-20 06:34:17
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-06-20 o 01:26, a a pisze:
    > W piwie nie ma siarczyn,
    > w winie nie ma siarczyn
    > w szampanie nie ma siarczyn
    >
    > to dlaczego te siarkowe syfy są w cydrze lubelskim ?

    E? Każde wino sklepowe ma siarczyny. A przynajmniej te które kupuję,
    czyli z półki 15-40 zeta za flaszkę.

    L.

  • 3. Data: 2023-06-20 11:54:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty napisał:

    > E?

    E221 -- siarczyn sodu
    E225 -- siarczyn potasu
    E226 -- siarczyn wapnia

    > Każde wino sklepowe ma siarczyny. A przynajmniej te które kupuję,
    > czyli z półki 15-40 zeta za flaszkę.

    Ma to na etykietce, tyle można powiedzieć. Nikt tych siarczyn do wina
    ani do cydru nie dodaje, po prostu od stuleci jako tradycyjne odkażanie
    klamotów używanych do produkcji wina stosuje się okadzanie dwutlenkiem
    siarki. Ten łacząc się z wodą daje kwas siarkawy, a z solami metali
    alkalicznych wymienione wyżej E. Tak samo jest w winie sklepowym, jak
    i w tym kupionym prosto od chłopa w winnicy czy innym château. Napis
    jest dupokryjką, jak wiele innych napisów. Odnosi się do możliwości
    wystąpienia śladowych ilości. Zakładam, że "wina" robione we fabryce
    jakimiś nowoczesnymi metodami mogą siarczyn w ogóle nie zawierać.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2023-06-20 12:56:30
    Od: M M <m...@g...com>

    Tak jeszcze dla uściślenia, bo nie wiem na ile autor wątku uważał na chemii w szkole.
    Kwas siarkowy(VI) inaczej siarkowy, jego sole to siarczany - to ten silnie żrący,
    elektrolit w akumulatorach.
    Kwas siarkowy(IV) inaczej siarkawy, jego sole to siarczyny - słabszy, nietrwały,
    rozpuszczony SO2 w winach.
    Nie należy ich mylić, stopień utleniania siarki +6 lub +4 robi sporą różnicę.
    A po polsku odmienia się - jest siarczyn, są siarczyny, nie ma siarczynów.

  • 5. Data: 2023-06-20 15:48:48
    Od: WS <L...@c...pl>

    wtorek, 20 czerwca 2023 o 11:55:02 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Nikt tych siarczyn do wina
    > ani do cydru nie dodaje

    hm, nawet domowi winiarze dodają :(
    np wg https://sklep.sklepyhobby.pl/content/19-przydatne-in
    formacje-przy-robieniu-wina

    "Po zakończeniu fermentacji, dodajemy 6-10g pirosiarczynu potasu na 100L.
    Dodanie piro ma na celu ostatecznie zatrzymać fermentację (zabić drożdże)."

    Podobnie za komuny produkowano słynne jabole. Żeby zbyt długo nie czekać (czas to
    pieniądz... ;) ) po burzliwej fermentacji przerywało się proces SO2 lub podobnym... i
    do butelek. Bez tego powstałby szampan ;) , ale butelki mogły tego nie przeżyć...

    Przy cydrach robiąc wytrawny można sobie podarować - trochę gazu w butelce musi być.
    Słodki- można dodać jakiś niefermentujący słodzik, np. erytrytol, jeśli cukier, to
    trzeba drożdże wymordować wcześniej, bo będzie z tego "wino", a CO2 dołożyć
    sztucznie...

  • 6. Data: 2023-06-20 17:04:36
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 20 June 2023 at 12:56:31 UTC+2, M M wrote:
> [...]
    > A po polsku odmienia się - jest siarczyn, są siarczyny, nie ma siarczynów.

    kolega wyjaśnił, że nie tylko jabcoki były konserwowane siarką

    "Są dodawane jako konserwant we wszystkich Winach, w których nie ma ich odpowiednio
    wysokiego stężenia naturalnego w moszczu (wywołanego np. rodzajem gleby, na której
    rośnie winorośl). Fakt, że nie we wszystkich krajach jest obowiązek informowania
    konsumenta o tym dodatku (w Polsce jest takowy) to nie znaczy, że ich nie ma w ogóle.
    Siarkowanie jest to jeden z podstawowych etapów produkcji.

    a drugi mówi, że należy cydra podgrzać, aby siarka wyparowała, bo jest rakotwórcza

    ---\\

    a tu szkodliwośc dla zdrowia

    ---/

    Przy spożyciu większej dawki mogą pojawić się nudności, wymioty czy bóle głowy.
    Związek ten wykazuje działanie silnie drażniące, dlatego wdychanie go może
    doprowadzić do podrażnienia błon śluzowych oraz układu oddechowego. Pirosiarczynu
    sodu powinny unikać osoby uczulone na związki siarki.
    właściwości, zastosowanie i wpływ na zdrowie - Gemini.pl
    gemini.pl/poradnik/zdrowie/pirosiarczyn-sodu-e223-wl
    asciwosci-zastosowanie-i-wpl...
    Was this helpful?
    Wikipedia Icon
    See all on Wikipedia
    See more
    Kwas siarkawy - Wikipedia, wolna encyklopedia
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kwas_siarkawy

    Właściwości kwasu siarkawego: nietrwały - rozkłada się podczas
    ogrzewania,bakteriobójczy,grzybobójczy,...
    Przegląd

    Kwas siarkawy (nazwa Stocka: kwas siarkowy(IV)), H 2SO 3 - nieorganiczny związek
    chemiczny nietrwały kwas tlenowy o słabej/średniej mocy . See more
    Otrzymywanie

    Powstawanie kwasu siarkawego:
    SO2 + H2O -> H2SO3
    Można go także otrzymać działając roztworem mocnego kwasu na siarczyny. Powstały
    wówczas kwas siarkawy ulega rozpadowi według równania:
    SO2-3 + 2H -> ... See more
    Występowanie i właściwości

    Jest nieznany w stanie czystym i określany bywa także jako wodny roztwór dwutlenku
    siarki , jednak w roztworze takim występują liczne indywidua chemiczne, głównie różne
    hydraty SO 2?nH 2O, a także jony H 3O+ , HSO- 3, S 2O2- 5 i śladowe ilości ... See
    more
    Wikipedia text under CC-BY-SA license
    From Wikipedia
    From Wikipedia
    Content
    Przegląd
    Występowanie i właściwości
    Otrzymywanie
    Kwas siarkowy - Wikipedia, wolna encyklopedia
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kwas_siarkowy

    PrzeglądWłaściwościBudowaOtrzymywanie kwasu
    siarkowegoZastosowanieProducenciRegulacje prawne w PolsceBibliografia

    Bezwodny kwas siarkowy jest gęstą, oleistą cieczą cięższą od wody. Jego temperatura
    wrzenia wynosi ok. 337 °C. Temperatura topnienia, wynosząca 10,38 °C , znacząco
    obniża się w miarę rozcieńczania wodą i dla kwasu 65% wynosi -64 °C. Ma silne
    właściwości higroskopijne, pochłania wodę z otoczenia, a nawet z niektórych związków
    .
    Wikipedia ? Text under CC-BY-SA license

    Numer CAS: 7664-93-9
    Wygląd: bezbarwna, oleista ciecz, bardzo higroskopijna

    Masa molowa: 98,08 g/mol
    Wzór sumaryczny: H?SO?

    Explore further
    Global web icon
    Właściwości kwasu siarkowego(VI) - Sciaga.pl
    sciaga.pl
    Global web icon
    Jakie są właściwosci i zastosowanie H2SO4 ?:) - Zapytaj.o...
    zapytaj.onet.pl
    Recommended to you based on what's popular o Feedback
    Związki siarki w winie - szkodliwe czy pożyteczne? - Wiedza
    wiedza.alkahest.umcs.pl/zwiazki-siarki-w-winie-szkod
    liwe-czy-pozyteczne

    WebJan 6, 2015 ? Tabela 1. Związki siarki stosowane w przemyśle spożywczym.
    Siarkowanie polega na wprowadzeniu do wina związków siarki na IV stopniu utlenienia
    np. w postaci ...
    Kwas siarkowy(VI) - mgły - Podstawy i Metody Oceny Środowiska ...
    yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element...

    WebSzkodliwość kwasu siarkowego (VI) oraz jego mgieł zarówno przy narażeniu ostrym,
    jak i przewlekłym wynika z jego właściwości żrących/drażniących, przy czym skutek
    działania ...
    Siarkowodór - właściwości, zastosowanie, szkodliwość
    [Explore this image]
    https://joblife.pl/substancje/siarkowodor

    WebAug 31, 2021 ? Siarkowodór ma właściwości przyspieszające korozję. Jest nieco
    cięższy od powietrza i tworzy wraz z nim mieszankę ...

    Gęstość: 0,001393 g/cm?
    Wzór sumaryczny: H 2 S

    Masa molowa: 34,08 g/mol

    People also ask
    Co to jest kwas siarkawy?Kwas siarkawy (nazwa Stocka: kwas siarkowy(IV)), H 2 SO 3 -
[...]
    Jaki jest kwas siarkowodorowy?2S na 1 obj. H. 2O w 0 °C), a jego wodny roztwór zwany
    jest wodą siarkowodorową, która jest bardzo słabym kwasem beztlenowym (kwas
    siarkowodorowy, pKa 1 = 7,05 ). Siarkowodór spala się w powietrzu do dwutlenku siarki
    (SO 2) lub wolnej siarki (w niskiej temperaturze i przy niedostatecznym dopływie
    tlenu).
    Siarkowodór - Wikipedia, wolna encyklopedia
    pl.wikipedia.org/wiki/Siarkowod%C3%B3r
    Jakie są właściwości kwasu siarkawego? Właściwości kwasu siarkawego: 1 nietrwały -
    rozkłada się podczas ogrzewania, 2 bakteriobójczy, 3 grzybobójczy, 4 ma właściwości
    bielące, 5 niszczy rośliny, 6 trujący, 7 silnie drażniący, 8 jest elektrolitem. More
    Kwas siarkawy - Wikipedia, wolna encyklopedia
    pl.wikipedia.org/wiki/Kwas_siarkawy
    Dlaczego kwas siarkowy jest mocny?Kwas siarkowy jest mocnym, silnie żrącym kwasem.
    Przy dodaniu minimalnych ilości wody ulega prawie całkowitej dysocjacji: H 2 SO 4 + H
    2 O -> H 3 O + + HSO - 4. przy czym stała dysocjacji jest bardzo duża, czasami
    podawana jako ok. 10 3. Powstałe jony wodorosiarczanowe ulegają częściowej
    dysocjacji: HSO - 4 + H 2 O ? H 3 O + + SO 2- 4
    Kwas siarkowy - Wikipedia, wolna encyklopedia
    pl.wikipedia.org/wiki/Kwas_siarkowy
    Feedback
    Siarkowodór - Wikipedia, wolna encyklopedia
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Siarkowodór

    WebPowyżej 4 mg/m? zapach jest odczuwany jako bardzo silny, jednak przy stężeniach
    przekraczających 300 mg/m? staje się niewyczuwalny z powodu natychmiastowego ...
    Kwas siarkowy(VI)
    https://bibliotekanauki.pl/articles/137401.pdf ? PDF file

    WebSzkodliwość kwasu siarkowego(VI) oraz jego mgieł zarówno przy narażeniu ostrym,
    jak i przewlekłym wynika z jego właściwości żrących/drażniących, przy czym skutek
    działania ...
    Jaki wpływ ma kwas akumulatorowy na skórę? | Referenz
    https://juttadolle.com/pl/jaki-wplyw-ma-kwas-akumula
    torowy-na-skore

    WebNov 14, 2020 ? Najlepsza odpowiedź Wbrew powszechnemu przekonaniu, kwas
    akumulatorowy nie powoduje poważnych poparzeń skóry. Właściwie umyłem ręce w ...
    Kwas siarkowy: E513 Szkodliwość dodatku | Vitalia
    https://vitalia.pl/dodatek-chemiczny/227,0/Kwas-siar
    kowy-e513.html

    WebZwiązek syntetyczny. Otzrymywany poprzez spalanie siarki, a następnie utlenianie i
    absorbcję w oleum i stężonym kwasie siarkowym.
    Kwas siarkowy - żrąca krew przemysłu - Portal ...
    [Explore this image]
    https://www.products.pcc.eu/pl/blog/kwas-siarkowy...

    WebMar 28, 2018 ? Możliwe jest wytworzenie kwasu siarkowego nawet o stężeniu 99%,
    jednakże utrata tlenku siarki w okolicach temperatury wrzenia powoduje, że wytwarza
    się azeotrop z wodą o stężeniu 98,3%. Z tego ...
    Including results for kwas siarkowy szkodliwość.
    Do you want results only for kwas siarkawy szkodliwość?

  • 7. Data: 2023-06-20 17:10:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WS napisał:

    > hm, nawet domowi winiarze dodają :(
    > np wg https://sklep.sklepyhobby.pl/content/19-przydatne-in
    formacje-przy-robieniu-wina

    Nie "nawet*, ale wyłącznie oni.

    > "Po zakończeniu fermentacji, dodajemy 6-10g pirosiarczynu potasu na 100L.
    > Dodanie piro ma na celu ostatecznie zatrzymać fermentację (zabić drożdże)."

    W normalnej produkcji wina się tego nie robi.

    > Podobnie za komuny produkowano słynne jabole. Żeby zbyt długo nie czekać
    > (czas to pieniądz... ;) ) po burzliwej fermentacji przerywało się proces
    > SO2 lub podobnym... i do butelek.

    Bardzo dobre porównanie. Ci "domowi winiarze" to własnie relikt komuny.
    Produkują wino z buraków -- bo cały alkohol w tym "winie" pochodzi z
    fermentacji rafinowanego cukru buraczanego. Dodane owoce to tam robią
    głównie kolor, bo o smaku i aromacie tego klarowanego zacieru lepiej
    nie mówić. Dosypują oni jakchś farfocli z torebeczek podpisanych
    "burgund", "malaga", "tokaj", mających być drożdżami. Chyba wierzą,
    że w ten sposób uzyskają coś, co będzie kojarzone z tymi nazwami.

    > Bez tego powstałby szampan ;) , ale butelki mogły tego nie przeżyć...

    A nie, szampan jednak robi się inaczej. Nieliczne bąbelki z głównej
    fermentacji w butelce ma muskat albo zielone wino (portugalskie vinho
    verde).

> [...]
    > np. erytrytol, jeśli cukier, to trzeba drożdże wymordować wcześniej,
    > bo będzie z tego "wino", a CO2 dołożyć sztucznie...

    Cydr ma więcej wspólnego z piwem, niż z winem. Podobny rodzaj fermentacji.

    Jarek

    --
    Wina Tuska

  • 8. Data: 2023-06-20 18:11:33
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-06-20 o 12:56, M M pisze:

    > A po polsku odmienia się - jest siarczyn, są siarczyny, nie ma siarczynów.

    No wreszcie, bo już mnie uwierała ta odmiana.

  • 9. Data: 2023-06-20 22:48:54
    Od: WS <L...@c...pl>

    wtorek, 20 czerwca 2023 o 17:10:33 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > fermentacji rafinowanego cukru buraczanego. Dodane owoce to tam robią
    > głównie kolor, bo o smaku i aromacie tego klarowanego zacieru lepiej

    Hm, jakoś nie mogę się zgodzić z taką wersją. Sam robię wino i piwo, cydr w planach.
    Jako fan maksymalnie wytrawnych trunków mam prosto: celem jest zamiana całego
    naturalnego cukru zawartego w owocach w alko, więc nie muszę kombinować - drożdże
    "padają" z braku pożywienia ;)
    Natomiast zdaję sobie sprawę z problemów związanych z produkcja słodszych wersji -
    polskie owoce (np. moje winogrona) nie mają tyle cukru, żeby dojść do kilkunastu
    procent alko przy których drożdże padną i zostanie jeszcze cukier w moszczu. Trzeba
    je dosłodzić, a żeby nie fermentowało do ~15% ubić drożdże wcześniej...
    Podobnie piwo: po praktycznie skończonej fermentacji idzie do butelkowania, dosypuje
    trochę glukozy do każdej butelki, żeby miało bąbelki, cały cukier się przetwarza...

    > A nie, szampan jednak robi się inaczej. Nieliczne bąbelki z głównej
    > fermentacji w butelce ma muskat albo zielone wino (portugalskie vinho
    > verde).
    E... metoda podobna - szampan ma dwie fermentacje, jedna standardowo w kadzi, druga w
    butelce.Czyli tak by się skończyło dosypanie cukru do butelek, żeby mieć słodkie, lub
    zbyt wczesne zabutelkowanie ;)

    > Cydr ma więcej wspólnego z piwem, niż z winem. Podobny rodzaj fermentacji.
    W sumie może tak, ale problemem jak wyżej: jak zrobić słodki?
    Jeśli nie przerwie się fermentacji i dosłodzi cukrem, to drożdże raczej nie skończą
    pracy na ~4%
    Z wytrawnym jest prosto, bo na więcej nie ma cukru w jabłkach...

    WS

  • 10. Data: 2023-06-20 23:01:45
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 20 June 2023 at 22:48:56 UTC+2, WS wrote:

> [...]
    pracy na ~4%
    > Z wytrawnym jest prosto, bo na więcej nie ma cukru w jabłkach...

    Babcia robiła w balonie wino z dzikiego głogu a ryż dostarczał cukrów zlożonych
    (skrobii) rozkladanej na cukry proste, ulegające fermentacji alkoholowej.

    Przepis przywiózł dziadek z Japonii.

    I to było coś interesującego

    Sam zrobiłem wino z mrożonych czarnych porzeczek i stało w balonie może z pół roku
    zamknięte szklanym syfonem
    a potem wyjąłem syfon i dalej stało otwarte
    i przyjechał mąż kuzynki i mi pomagał w remoncie i cały balon wypił

    Było wyjątkowo stabilne, żaden kis, głęboki aromat
    P:olecam te 2 przysmaki.

    A co do cydru lubelskiego to jest orzeźwiający jak dzisiejsze bezalkoholowe Okocimy
    owocowe,
    ale po wypiciu 4. butelki można już wyczuć kwas siarkowy w żołądku.