  • 1. Data: 2009-08-17 09:30:16
    Temat: Dlawienie wylotu spalin w kominku
    Od: "Tomasz" <t...@w...pl>

    Zauwazylem ze w niektorych wkladach kominkowych istnieje przyslona na
    wylocie spalin
    mimo ze wklad jest szczelny i istnieje regulacja doplywu powietrza do
    paleniska.
    Czy ktos moze powiedziec jaki jest sens technologiczny przymykania na
    wylocie spalin zamiast takiej samej regulacji na wlocie powietrza. Przeciez
    przez komin z paleniska nic nie moze wyleciec co do paleniska nie wlecialo.
    Ja akurat mam kominek Tarnawa gdzie jest tylko regulacja na wlocie powietrza
    ale moi znajomi maja jakis inny z tlumieniem na wylocie i twierdza ze to
    najwazniejsza funkcja w regulacji kominka.
    Ja uwazam ze jest to bezsensowny gadzet.

    --
    Tomasz

  • 2. Data: 2009-08-17 09:36:01
    Temat: Re: Dlawienie wylotu spalin w kominku
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    Zgadza sie, bardziej prawidlowe jest dlawienie dostepu powietrza niz
    wylotu spalin, bo zmiejsza to mozliwosc zaczadzenia.

    S.

  • 3. Data: 2009-08-17 09:55:24
    Od: RudeBoy <g.kopec@SPAM_BLOKdobaku.pl>

    Sebastian Sawicki pisze:
    > Zgadza sie, bardziej prawidlowe jest dlawienie dostepu powietrza niz
    > wylotu spalin, bo zmiejsza to mozliwosc zaczadzenia.

    Akurat dok?adnie odwrotnie. Ca?kowite odcie;cie doste;pu powietrza
    podczas spalania spowoduje wytworzenie tlenku we;gla to raz...
    Dwa to szybry w kominkach sa zrobione tak ze nigdy w 100% nie zamykaja;
    przewodu kominowego.

    --
    RudeBoy Selecta
    Bless...

  • 4. Data: 2009-08-17 10:00:27
    Od: "jarmiel" <j...@p...onet.pl>

    Witam

    Regulacja na wylocie spalin to bardzo przydatna rzecz minimalizująca ilość
    dymu wpadającego do pokuju przy otwartych drzwiczkach kominka.
    Wykorzystuję ją w w dwóch momentach:
    - przy rozpalaniu do maksymalnego zwiększenia ciągu,
    - kiedy w czasie palenia chcę otworzyć drzwiczki np. przy dodawaniu drewna
    W obu wypadkach otwarcie przepustnicy w kominie znacznie zwiększa ciąg,
    dzieki czemu dym jest lepiej zasysany do komina a nie idzie do pokoju.
    Ceną takiego dużego ciągu jest mniejsza efektywność energetyczna (dużo
    gorącego
    powietrza idzie w komin). Dlatego kiedy już drewno dobrze się rozpali
    zamykam tą
    przepustnicę dzięki czemu gorące powietrze ma więcej czasu na ogrzewanie
    ścian kominka.

    Oczywiście niezależnie od tego mam regulację dopływu powietrza którą steruję
    spalanie.

    Jarek

    . Dzięki temu po otwarciu

  • 5. Data: 2009-08-17 14:08:53
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    RudeBoy said the following on 17.08.2009 11:55:
> [...]
    > podczas spalania spowoduje wytworzenie tlenku we;gla to raz...
    > Dwa to szybry w kominkach sa zrobione tak ze nigdy w 100% nie zamykaja;

    Napisalem zaczadzenia, a nie powstania tlenku wegla.

    Oczywiscie, jak przymknie sie mocno dolot powietrza, to tworzy sie
    tlenek wegla, ktory czasami nawet powoduje widowiskowe dopalanie sie
    niebeiskim plomieniem (w mojej Tarnawie).
    Ale dzieki temu, ze wylot spalin nie jest blokowany, to ten tlenek i tak
    pojdzie w komin.
    Jezeli blokuje sie wylot spalin, to z racji tego, ze w komorze spalania
    zaczyna brakowac tlenu do spalania (bo spaliny nie maja mozliwosci
    ujscia i blokuja dostep tlenu do spalania) powstaje czad.
    W przypadku nieszczelnosci kominka, czy tez otwarcia drzwiczek czad moze
    dostac sie do pomieszczenia.

    Tak wiec zwalniajac proces spalania, przez blokowanie czy to dolotu
    powietrza czy tez wylotu spalin powodujemy powstawanie tlenku wegla. Ale
    bezpieczniejszym rozwiazaniem jest dozowanie ilosci powietrza a nie
    dlawienie wylotu spalin.

    S.

  • 6. Data: 2009-08-17 14:56:20
    Od: RudeBoy <g.kopec@SPAM_BLOKdobaku.pl>

    Sebastian Sawicki pisze:

    > Napisalem zaczadzenia, a nie powstania tlenku wegla.

    No wlasnie czad = tlenek wegla...

  • 7. Data: 2009-08-17 16:33:15
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Mon, 17 Aug 2009 16:08:53 +0200, Sebastian Sawicki napisał(a):

    > Napisalem zaczadzenia, a nie powstania tlenku wegla.

    A jak chcesz zrobić zaczadzenie, kiedy nie będzie tlenku węgla, czyli
    czadu?

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 8. Data: 2009-08-18 06:47:59
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    RudeBoy said the following on 17.08.2009 16:56:

    > No wlasnie czad = tlenek wegla...

    zaczadzenie - zatrucie tlenkiem wegla.
    powstanie czadu nie jest jednoznaczne z zaczadzeniem.
    S.

  • 9. Data: 2009-08-18 20:03:38
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 18 Aug 2009 08:47:59 +0200, Sebastian Sawicki napisał(a):

    > zaczadzenie - zatrucie tlenkiem wegla.
    > powstanie czadu nie jest jednoznaczne z zaczadzeniem.

    Jednak brak powstania czadu wyklucza zaczadzenie.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 10. Data: 2009-08-20 08:27:44
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    jarmiel pisze:
    > Witam
    > zamykam tą
    > przepustnicę dzięki czemu gorące powietrze ma więcej czasu na ogrzewanie
    > ścian kominka.

    Wlasnie. To nie tyle dławik (choc tez troche), co wydłużacz
    czasu pobywania ognia w kominku. Plomien musi biec dluzsza droga.
    Takie cos bylo juz w starych piecach kaflowych.

    pozdro
    --
    A S