  • 41. Data: 2009-10-06 15:59:07
    Temat: Re: Do u??????????????????????
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
    > Użytkownik "Rentier" <f...@g...com> napisał w wiadomości

    > Czyli roznica temp. po rozgrzaniu rury to 2 stopnie? Dobrze rozumiem?
    > Jezeli tak to wymiana temp. prawie w ogole nie zachodzi, znaczy
    > pewnie nie masz sie co martwic. Dojdzie beton i powierzchnia wymiany
    > wzrosnie, eureka. :-)

    1. rurki pex są dość dobrym izolatorem ciepła :)
    2. sa białe więc słabo promieniują
    3. jeśli delta wynosi 2 st to nie ma praktycznie żadnego schłodzenia :)

  • 42. Data: 2009-10-06 17:42:30
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Ale ja tu ciagle nie widze mocy...
    > Jak moc moze spadac przy mniejszej roznicy temperatur?? Zmniejsza sie
    > zdolnosc przekazywania energii nie moc. Moc jest caly czas ta sama ilosc
    > juli na sekunde. Mozliwosc przekazania juli to nie moc. To tak jak bys

    Jezeli zmniejsza sie zdolnosc przekazywania energii przy niezmiennej
    mocy, to nie ma sily - temperatura podlogi musi rosnac. Jesli nie rosnie
    to znaczy, ze zmniejszyla sie moc. I tak istotnie jest. Moc takiej rurki
    bedzie proporcjonalna do dT mierzonej na jej koncach, skoro wzrosla
    temp. otoczenia to dT maleje (zasilanie ma stala temp. a na powrocie
    rosnie).

    > Wracajac do problemu, zamiast podnosic temp. zasilania mozna dolozyc kolejne
    > metry rurki o tej samej mocy by zwiekszyc ilosc przekazywanej energii w tym
    > samym czasie nie zwiekszajac temperatury.

    Tylko, ze nie jest to mozliwe. Energia jest przekazywana z wylewki do
    otoczenia. Pow. wylewki=const, efektywnosc transferu zalezy wylacznie od
    dT wylewki i otoczenia. Dolozenie rurek cos by dalo gdyby temp. w
    rurkach wynosila np. 45 stopni, a otaczajacej je wylewki 20 stopni, to
    by znaczylo, ze rurki nie nadazaja z dostarczaniem energii. Tak czy
    siak, nie ma mozliwosci zwiekszenia mocy podlogowki bez zwiekszenia
    temp. wylewki.

    http://idom.sourceforge.net/
    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz do projektu.

  • 43. Data: 2009-10-06 18:05:46
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 6 Paź, 19:42, "T.M.F." <t...@n...mp.pl> wrote:

> [...]
    > to znaczy, ze zmniejszyla sie moc. I tak istotnie jest. Moc takiej rurki
    > bedzie proporcjonalna do dT mierzonej na jej koncach,

    Niech Moc będzie z Tobą i rurą co ma Moc....
    ;-)

  • 44. Data: 2009-10-06 18:13:17
    Temat: Re: Do użytkowników podłogówek
    Od: M <M...@w...pl>

    Maniek4 pisze:
> [...]
    > wykonywanej pracy, nie ilosc. Wydajnosc to np. litry na minute, litr jak
    > wiadomo nie jest jednostka pracy czy energii no i gdzie tu wat? Wspomniany
    > metr rurki o mocy jakiejs tam okreska nam ile juli moze przekazac w ciagu
    > jednej sekundy a nie ile juli razem do pomieszczenia by zapewnic ich stala
    > ilosc (traca metafora). Im wiecej jest rury tym wiecej juli mozesz
    > dostarczyc w tym samym czasie. Roznica temperatur nic do mocy nie ma, bo
    > ilosc energii w czasie jest taka sama. Zmniejsza sie tylko jej przekazywanie

    Plączesz się w zeznaniach.

    IMHO twoja definicja wydajności jest do niczego. 100W energia może
    przekazać kilka GJ energii. Czy to oznacza, że ma dużą wydajność ogrzewania.

    Jedyny sens liczenia wydajności to właśnie moc. Masz w pomieszczeniu
    stałe straty w jednostce czasu (tzn. budynek o T=20C w otoczeniu T=-20
    oddaje w każdej sekundzie stałą ilość energii). Ażeby utrzymać stałą
    temperaturę w środku musisz dostarczać dokładnie tyle energii ile traci,
    czyli ogrzewanie musi mieć jakąś moc.

    Jeśli masz lepszą definicję wydajności to podaj wzór.

    Natomiast w kwestii podłogówki to chyba nie do końca przeczytałeś
    wszystkie moje założenia. A są one takie:

    1. Podłoga (wylewka) ma stałą powierzchnię
    2. Temperatura pomieszczenia jest stała
    3. Straty ciepła w pomieszczeniu są stałe w jednostce czasu
    4. Temperatura podłogi wynosi dokładnie 35C (nie chcemy przegrać
    podłogi, prawda?)

    Przy takich założeniach ilość przekazywanej energii w jednostce czasu
    jest stała (stała jest różnica temperatur, powierzchnia grzejnika).
    Dodanie rurek nic nie da, bo będziesz musiał zmniejszyć
    przepływ/temperaturę wody by nie przekroczyć stałej temperatury podłogi
    wynoszącej 35C.

    > postaci betonu. Nadal uwazam, ze powinien to skonsultowac z kims madrzejszym
    > na miejscu.

    Jestem dokładnie tego samego zdania :-)

    M.

  • 45. Data: 2009-10-06 19:01:28
    Od: Rentier <f...@g...com>

    > 1. rurki pex są dość dobrym izolatorem ciepła :)
    > 2. sa białe więc słabo promieniują
    > 3. jeśli delta wynosi 2 st to nie ma praktycznie żadnego schłodzenia :)
    No tak, racja.Po lekturze postów teraz mam do rozważenia: Walnąć tam 2 kubiki betonu
    i ew kląć w
    czasie mrozów, lub wrzucić 100mb nowej pętli, a obecną przepinając, zagęścić.Ryzyko
    warte ok 4 stów
    z dodatkowym szpejem złączkowym...
    I chyba tak zrobię...

  • 46. Data: 2009-10-06 23:11:38
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > bedzie proporcjonalna do dT mierzonej na jej koncach, skoro wzrosla temp.
    > otoczenia to dT maleje (zasilanie ma stala temp. a na powrocie rosnie).

    A jak te sama rurke wlozymy do lodowki to jej moc wzrosnie mimo ze reszta
    czynnikow pozostanie bez zmian?

> [...]
    > ma mozliwosci zwiekszenia mocy podlogowki bez zwiekszenia temp. wylewki.

    A no nie dokonca. Chcesz powiedziec, ze nie ma roznicy czy w wylewce bedzie
    jedna prosta rurka od okna do drzwi, czy petla z dziesiec razy duzsza rura o
    tej samej temperaturze? Skad zalozenie, ze wylewka bedzie miala temp. wody?
    Gdyby tak bylo to by znaczylo, ze wylewka jest wrecz izolatorem, a nie jest.
    Powierzchnia wymiany istotnie sie nie zmienia, ale ilosc dostarczanej
    energii w czasie jest wieksza. Ta podloga caly czas dostarcza cieplo do
    pomieszczenia, jezeli ilosc rury bedzie zbyt mala, to wystapi deficyt mocy i
    w konsekwencji zapotrzebowanie na cieplo bedzie wieksze niz mozliwosci
    dogrzania.
    Zacytuje dane z tabeli Kisana w ktorej zawarto dane dotyczace gestosci
    strumienia ciepla oddawanego przez podloge w zaleznosci od oporu cieplnego i
    modulu ulozenia rurek dla temp. pomieszczenia 20C i sredniej roznicy
    temperatur 20C miedzy czynnikiem grzewczym a temp. pomieszczenia.
    dla modulu 10cm strumien wynosi 110, temp. posadzki 29,8, dla modulu 15cm
    strumien wynosi 102, temp. posadzki 29,4, dla modulu 25cm strumien 85, temp.
    posadzki 28,4. Przyjety opor cieplny 0,02.
    Chcesz powiedziec, ze ilosc rury w wylewce nie ma znaczenia??

    Pozdro.. TK

  • 47. Data: 2009-10-07 00:31:59
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Plączesz się w zeznaniach.

    Ja sie placze w zeznaniach?
    Piszesz, ze moc to wydajnosc, bo ilosc juli na sekunde i ja mam sie platac w
    zeznaniach?? A jak masz w czasie jazdy samochodem na liczniku 100km/h to
    czego to jednostka??

    > IMHO twoja definicja wydajności jest do niczego. 100W energia może
    > przekazać kilka GJ energii. Czy to oznacza, że ma dużą wydajność
    > ogrzewania.

    Jaka 100W energia? Jednostka energii jest Wat? Wat to ilosc przekazywanej
    energii w czasie 1 sekundy. Po za tym to nie jest moja definicja wydajnosci.
    Wydajnosc okresla np. natezenie przeplywu, albo ilosc produkcji do ilosci
    zatrudnionych pracownikow, albo ilosc dostarczanego ciepla w stosunku do
    zapotrzebowania. Nie mowi sie przeciez, ze ogrzewanie jest malomocne,
    grzejnik moze miec mala moc, a ogrzewanie niewydajne, malo wydajne.

> [...]
    > każdej sekundzie stałą ilość energii). Ażeby utrzymać stałą temperaturę w
    > środku musisz dostarczać dokładnie tyle energii ile traci, czyli

    Zgadza sie, nikt nie mowil ze jest inaczej. Tyle ze do ogrzania
    pomieszczenia nie trzeba podnosic temp. zasialania, mozna dolozyc rury i
    zasilac nizsza temp.

    > Jeśli masz lepszą definicję wydajności to podaj wzór.

    Jezeli moc bedzie za mala, ilosc dostarczanej energii niewystarczajaca, to
    czy takie ogrzewanie zapewni zakladany komfort? Czy takie ogrzewanie bedzie
    wydajne?

> [...]
    > 3. Straty ciepła w pomieszczeniu są stałe w jednostce czasu
    > 4. Temperatura podłogi wynosi dokładnie 35C (nie chcemy przegrać podłogi,

    Nie chcemy.
    35C to o 2C za duzo nawet w lazienkach i kuchniach. 35C to temp. stref
    brzegowych, ale to taki szczegol. Posadzka powinna miec o 5C wyzsza temp. od
    temp. pomieszczenia, jezeli ma wiecej to nie jest problem tego rodzaju
    ogrzewania.

> [...]
    > rurek nic nie da, bo będziesz musiał zmniejszyć przepływ/temperaturę wody
    > by nie przekroczyć stałej temperatury podłogi wynoszącej 35C.

    No i o to chodzi. Moge obnizyc temp. zasilania zachowujac te sama moc
    posadzki. Nie ma problemu ze zbyt wysoka temp. zasilania, bo mamy ciagle
    zapas mocy. Natomiast jezeli rury bedzie za malo (rozstaw) to moze okazac
    sie, ze i 55C na zasileniu moze byc za malo do ogrzania pomieszczenia.
    Jezeli 35C posadzki jak piszesz jest niewystarczajace do ogrzania
    pomieszczenia to oznacza tylko tyle, ze pomieszczenie nie nadaje sie do
    ogrzewania w ten sposob. Tak jak slepemu nie pomoga zadne okulary, a lysemu
    wagon grzebieni.

    Pozdro.. TK

  • 48. Data: 2009-10-07 00:34:37
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > z dodatkowym szpejem złączkowym...
    > I chyba tak zrobię...

    Nie wiem co to za szpej zlaczkowy. Pamietaj tylko, ze petla nie powinna byc
    dluzsza jak 120m biezacych. jezeli zamierzasz dolozyc druga dluga petle to
    nie w ten sposob.

    Pozdro.. TK

  • 49. Data: 2009-10-07 10:56:26
    Od: Rentier <f...@g...com>

    > Nie wiem co to za szpej zlaczkowy. Pamietaj tylko, ze petla nie powinna byc
    > dluzsza jak 120m biezacych. jezeli zamierzasz dolozyc druga dluga petle to
    > nie w ten sposob.
    Tak, to wiem.Nawet niektóre źródła podają,że max to nawet 90m..
    Ma to być _dodatkowa_ osobna pętla wpięta przy kotle, równolegle do
    tej już położonej.Jedna bedzie obsługiwać strefę brzegową przyokienna
    i pół pokoju, druga pozostełe pół.
    A że wykorzystam istniejący termostat itd, więc tylko zakombinuję ze
    złączkami.100m Wavina ożenią mi za 2,55, więc cena całości zamknie się
    przed 3 stówkami.
    Będzie to taka "inwestycja bezpieczeństwa cieplnego";-)
    R.

  • 50. Data: 2009-10-07 14:10:05
    Od: zbooY <z...@g...com>

    5 Paź, 19:06, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "zbooY" <z...@g...com> napisał w wiadomości

    > Kondensacja to raczej temp. zasilania nie powrotu. RTL mozesz ustawic sobie
    > i na 5 stopni, co z tego jak na zasilanie pojdzie i 90 stopni a RTL zamknie
    > petle dopiero po osiagnieciu na wyjsciu nastawionej temp.

    to piec kondensacyjny ustawiony na 50stopni na zasilaniu jesli na
    powrocie bedzie mial 10stopni to kondensacyjnie nie podgrzeje wstepnie
    wody co do tych przecietnych 30-35? kondensacja jest na ostatnim
    etapie przed wyjsciem z pieca?

    oczywiscie spaliny najpierw oddaja cieplo jawne ale wodzie juz
    wstepnie podgrzanej w procesie kondensacji, jedno drugiemu chyba nie
    przeczy

    chcialem wpiac RTL pomiedzy podlogowka a powrotem do pieca bo za
    ciepla woda wogole nie da mozliwosci skorzystania z kondensacji

    > Jest tego jakis wiekszy sens?

    by miec czym "chlodzic" spaliny bo nastawy co i cwu beda w okolicach
    50stopni a moze i wiecej szczegolnie, ze piec dwufunkcyjny coprawda z
    zasobnikiem wbudowanym 40L ale sadze, ze czasami bedzie dzialal
    bezposrednio przeplywowo

    mam mozliwosc zrobienia podlogowek w II etapie by sie przekonac jak
    dziala bez tego schlodzenia na powrocie
    ale po czym poznac, ze kondensacja dziala? po ilosci kondensatu? po
    czyms jeszcze?

    albo czegos nie rozumiem

    z.