  • 1. Data: 2009-03-01 21:27:55
    Temat: Dodatkowy kociol, jak?
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Witam.

    Koncze instalacje hydrauliczne i po kilku petlach podlogowki zostaje mie
    zalanie posadzki.
    Podstawowe ogrzewanie to gaz, jednak tesc zaproponowal mi kociol weglowy
    starawy, ale nie bardzo uzywany. Zastanawiam sie czy nie zainstalowac sobie
    takiego kotla jako dodatkowe ogrzewanie na drzewo od czasu do czasu, tym
    bardziej ze drzewo jest dzis stosunkowo tanie. Wegiel raczej nie wchodzi w
    rachube z uwagi na brak mniejsca na niego. Jak minimalnie tanim kosztem
    mozna to spiac w rozsadna calosc bez jakichs wodotryskow? Kociol w zalozeniu
    wylacznie na palenie dziadostwa i na okres gdyby mi sie chcialo palic
    drzewem. Nie chce wiec w to inwestowac bo i na stale palenie w tym czasu
    miec nie bede.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2009-03-01 22:04:22
    Temat: Re: Dodatkowy kociol, jak?
    Od: "byku" <m...@n...pl>

    > drzewem. Nie chce wiec w to inwestowac bo i na stale palenie w tym czasu
    > miec nie bede.

    Jeśli mogę Ci coś doradzić, to ja bym na Twoim miejscu zostawił tylko
    końcówki rur pod taki piec (żeby w przyszłości można było go dołożyć w miarę
    łatwo), po czym zrobił 1-2 sezony na gazie i wtedy bym podjął decyzję. Po co
    od razu robisz dodatkowe koszty? Ja miałem taką samą sytuacje jak ty i
    zostałem przy gazie, przy tym jaka jest z tym wygoda w życiu nie będę chciał
    palić samemu, a jak kiedyś ekonomia nas do tego zmusi to przecież zawsze
    można dorzucić taki kocioł w przyszłości. Taka moja rada sam jestem po dużym
    remoncie i po prostu takie mam przemyślenia żeby nie wywalać kasy od razu na
    wszystko "na zaś" tylko zrobić te najważniejsze rzeczy, pomieszkać i
    ewentualnie później coś podokładać.

    pozdrawiam
    Maciek

  • 3. Data: 2009-03-01 22:11:06
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "byku" <m...@n...pl> napisał w wiadomości

    > ewentualnie później coś podokładać.

    Masz 100% racji, to bardzo madre co piszesz i calkowicie sie z Toba zgadzam.
    Tyle ze kociol dostane gratis, moge wziac, lub nie. Dla tego napisalem o jak
    najnizszych kosztach, bo jezeli takie nie beda, to wcale w to nie bede sie
    pchal. A kociol jak wezme to i tak musze go gdzies trzymac. Najlepiej w
    kotlowni, a skoro tak to moze i niech pelni swoja role. Tyle ze zaraz
    zacznie sie zabawa z wymiennikami bo tam instalacja zamknieta, tu otwarta i
    takie tam. Dla tego pytam o rade.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2009-03-01 23:54:24
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > Wegiel raczej nie wchodzi w rachube z uwagi na brak mniejsca na niego.

    A gdzie będziesz trzymał drzewo ?
    Przecież kaloryczność drewna jest mniejsza. Zatem objętość drewna, które
    zapewni taką samą ilość ciepła będzie większa od objętości węgla.

> [...]
    > gdyby mi sie chcialo palic drzewem. Nie chce wiec w to inwestowac bo i na
    > stale palenie w tym czasu miec nie bede.

    Po pierwsz musisz mieć komin do tego kotła.
    Jeżeli chodzi o podłączenie to żaden problem.
    Wpinasz się poprzez płytowy wymiennik ciepła.
    Naczynie przelewowe montujesz w kotłowni. Potrzbna będzie dodatkowa pompka
    obiegu CO od kotła węglowego.
    Nie ma sensu robić dodatkowego zaworu różnicowego, bo i tak przez wymiennik
    płytowy nie będzie obiegu grawitacyjnego.
    Stronę wtórną wymiennika może podłączyć szeregowo z kotłem gazowym,
    najlepiej na powrocie.
    Trzeba jeszcze przeprogramować kocioł (jeżeli to on steruje pompką CO)
    właczając pompkę CO na stałe.

  • 5. Data: 2009-03-02 00:13:56
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > starawy, ale nie bardzo uzywany. Zastanawiam sie czy nie zainstalowac
    > sobie takiego kotla jako dodatkowe ogrzewanie na drzewo od czasu do czasu,

    Podłączasz kocioł równolegle z obecnym. Przy każdym kotle, także obecnym
    muszą być zawory na dopływie i odpływie, żeby kocioł nieużywany nie był
    ogrzewany drugim. Jeżeli jest pompa (a raczej jest) i jest w części wspólnej
    instalacji, to OK, ale jeżeli jest zintegrowana z kotłem "głównym", to
    musisz założyć dodatkową przy dodatkowym kotle.

    Podłączając drugi kocioł zrób od razu przyłącze i miejsce na trzeci. ;-)
    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 6. Data: 2009-03-02 07:46:10
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > wspólnej instalacji, to OK, ale jeżeli jest zintegrowana z kotłem
    > "głównym", to musisz założyć dodatkową przy dodatkowym kotle.

    Tylko drobny szczegol - pierwszy kociol jest gazowy, mozna wiec
    przypuszczac, ze to instalacja zamknieta. A do takiej nie mozna
    bezposrednio podlaczyc kotla na paliwo stale.

  • 7. Data: 2009-03-02 08:42:20
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > A gdzie będziesz trzymał drzewo ?
    > Przecież kaloryczność drewna jest mniejsza. Zatem objętość drewna, które
    > zapewni taką samą ilość ciepła będzie większa od objętości węgla.

    Drzewo moge trzymac na zewnatrz w planowanej drewutni, poza tym jest
    znacznie czystsze od wegla, a na tym jakos tez mi zalezy. A jak juz pisalem
    to wylacznie ogrzewanie na okolicznosc posiadania taniego opalu i checi na
    jego palenie.

    > Po pierwsz musisz mieć komin do tego kotła.

    Kominy to ja mam dwa, bo planowalem takie rozwiazanie od poczatku budowy.
    Teraz mam kociol kondensacyjny, pojdzie przez sciane i w sumie nie
    potrzebnie w ogole te kominy byly budowane, do tego wklad ceramiczny w obu
    kanalach. Takie to robienie na zapas.

    > Trzeba jeszcze przeprogramować kocioł (jeżeli to on steruje pompką CO)
    > właczając pompkę CO na stałe.

    Nie trzeba stawiac do tego jakiego bufora? Co z ewentualna wysoka temp. w
    podlogowce jak sie kociolek za bardzo nagrzje? nie ma ryzyka, ze mieszacz
    nie bedzie mial z czym mieszac? Grzejnikow to ja mam chyba tylko 5 razem z
    drabinkami w lazienkach.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2009-03-02 08:44:45
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości

    > Tylko drobny szczegol - pierwszy kociol jest gazowy, mozna wiec
    > przypuszczac, ze to instalacja zamknieta. A do takiej nie mozna
    > bezposrednio podlaczyc kotla na paliwo stale.

    No wlasnie, dokladnie tak jest. Nie mozna obu kotlow wpiac w te sama
    instalacje CO.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-03-02 09:12:14
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    można przez wymiennik płytowy, po stronie kotła masz wtedy układ otwarty

  • 10. Data: 2009-03-02 09:15:33
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "gasper" <n...@m...pl> napisał w wiadomości
    > można przez wymiennik płytowy, po stronie kotła masz wtedy układ otwarty

    Tak, tylko boje sie jak to bedzie jak na kotle zrobi sie nie chcacy np. 90
    stopni, a w domu w wiekszosci podlogowka.

    Pozdro.. TK