  • 21. Data: 2016-02-24 20:47:01
    Temat: Re: Dolne źródło - rozkminki
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Lisciasty - zostaw porotherm, jest spoko :)) Tylko przypilnuj zeby pierwsza
    > warstwa byla polozona na pelnej spoinie,

    I co któraś tam warstwa też? Podobno niezłym pomysłem jest też szlichta
    (tak się to nazywa? - taka nie zobowiązująca warstwa byle jakiego
    tylnu...) przes dtyropianem.

    > a styro byl klejony na ramki,

    Pianą... nie widzę żadnych wad tej technologii, a korzyści całkiem sporo.

    > w porothermie zdecydowanie pewniej trzymaja sie kolki niz w tym pekajacym
    > komorko-shicie hehehe :-)

    A no pęka, pęka niestety. Ale ponoć po 2-3 latach przestaje.
    Co do kołków, był bym ostrożny.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 22. Data: 2016-02-24 20:54:45
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 20:21:11 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Buduje się, nie dało się dać nic innego, bo teściu już miał to
    > nagromadzone i przygotowane, nie chcieli z żoną zmieniać na nic
    > innego. Nie miałem w sumie argumentów żeby się o to użerać,
    > bo na innych polach muszę walczyć i idzie ciężko.
    > Teściu do tej pory nie wierzy w ciepłą pompę i inne wynalazki,
    > choć fachowiec z niego bez zarzutu :>
    > A co jest złego w porotermie?

    był niedawno taki wątek -koles zrobił znakomicie ciepły dom ale miedzy styropianem a
    poroshicie ma szczeline i wiele mu przez zamki itp i w efekcie wyszła tragedia. Styro
    daj koniecznie na ramki.

    b.

  • 23. Data: 2016-02-24 20:56:08
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Uf. ;) Co rano się budzę i zastanawiam się na cholerę mi 180m2. ;)

    Nie wiesz... żeby było co sprzątać!

    > Jaki ten styro?

    Jaki by nie był, 25cm załatwia sprawę aż za nadto przecież. Chyba że na
    ciapki z "wentylacją" :)

    >(szczególnie że leniwy czyścioszek
    > jestem i w nowym domu nie mam zamiaru kiwać palcem w celu ogrzewania).

    Tak! tak, ja też tak twierdzę, ale na razie tak nie mam :( Znaczy w domu
    tak nie mam.

    > Przy zachowaniu min. 6m odstępu między osiami spirali i wspomnianych wyżej
    > długości rury itd. przy swoim mizernym gruncie masz stosunkowo łatwy
    > rachunek 1kW/100m2. Czyli jednak przydałoby się dać jeszcze dwie dodatkowe
    > nitki by "pokryć" te 800-900m2. Ale miejsce przecież masz...

    Swego czasu była dyskusja o wyższości pionowego nad poziomym. Nie
    wynikło z tego chyba nic sensownego, ale że w to lato będę miał takie
    same dylematy jak Wy teraz, może poruszyć ten temat? Co w przypadku gdy
    podłoże to glina i to mokra, w której mogą występować kamienie/łupki?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 24. Data: 2016-02-24 21:01:44
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 20:56:23 UTC+1 użytkownik Irek.N. napisał:

> [...]
    > same dylematy jak Wy teraz, może poruszyć ten temat? Co w przypadku gdy
    > podłoże to glina i to mokra, w której mogą występować kamienie/łupki?

    Mokra glina = mozesz spokojnie zalozyc 30W z metra. To ze sa kamienie - trudno,
    bedziesz tylko musial polozyc rure w "otulinie" z piasku (z 5-10cm z kazdej
    strony). Choc zalezy ile i jakie te kamyki. Rura PE jest bardzo mocna :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 25. Data: 2016-02-24 21:30:54
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 20:47:20 UTC+1 użytkownik Irek.N. napisał:

    > I co któraś tam warstwa też?

    Teoretycznie kazda powinna byc pelna :)

    Moj murarz kladl dwa paski zaprawy i na to pustak - zaprawa mniej wiecej
    rozplywala sie do wewnatrz i na zewnatrz rowno. Nie licowala sie idealnie
    z murem - brakowalo jej tak z 1-2cm (ale dzieki temu sie nie wylewala na
    zewnatrz ;)

    > Podobno niezłym pomysłem jest też szlichta
    > (tak się to nazywa? - taka nie zobowiązująca warstwa byle jakiego
    > tylnu...) przes dtyropianem.

    Moim zdaniem przerost formy nad trescia. Mam normalnie polozony styro (na
    ramki) i nic mi nie wieje. Moze przez to, ze mam zrownowazona WM (a chyba
    nawet mam ustawione lekkie nadcisnienie), a nie grawitacyjna? Przy
    grawitacyjnej bedzie zaciagac wszystkimi mozliwymi szczelinami :) Kto wie.

    > Pianą... nie widzę żadnych wad tej technologii, a korzyści całkiem sporo.

    Moze byc i piana. Wady sa dwie - cena i upierdliwosc przy klejeniu - kleilem
    styro i jednym i drugim i "cementem" to jest "bajka" - dobrze nalozysz, dobrze
    docisniesz i plyta siedzi nieruchomo, nie ruszajac sie. A pianka - katastrofa,
    trzeba co chwile wracac do wczesniej polozonych, bo je pianka wyciska. I zeby
    nie bylo to kleilem jednym z najdrozszych na ten czas klejow piankowych :)

    > A no pęka, pęka niestety. Ale ponoć po 2-3 latach przestaje.
    > Co do kołków, był bym ostrożny.

    Jestem tego pewien - mam i beton komorkowy (daj pan spokoj - klejony na
    cienka zaprawe peka bardziej jak KG ;) i porotherm. Mocowalem dziesiatki
    kolkow w jednym i drugim. I za porotherm jestem pewien w 100%, a za
    komorczaka juz nie. Tylko oczywiscie poprawny kolek trzeba dobrac -
    wszystkie szybkiego montazu odpadaja. To musi byc kolek "wszechstronny",
    ktory sie rozpiera na 4 strony. Trzyma jak zabetonowane, za kazdym razem :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 26. Data: 2016-02-24 21:37:24
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 21:30:55 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > trzeba co chwile wracac do wczesniej polozonych, bo je pianka wyciska.

    a dzie tam - zmasciłes robote. Nie było zadenych problemów przy klejaniu pianą. Moze
    za duze porcje dawałeś. Ja dawałem cienkie wałki, o ile pamietam ramka+3 paski
    wzdłóż.

    b.

  • 27. Data: 2016-02-24 21:42:30
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

> [...]
    > strony). Choc zalezy ile i jakie te kamyki. Rura PE jest bardzo mocna :)

    Spodziewam się dobrych wyników. W zasadzie to cały czas z pod humusu się
    woda sączy (zrobiłem skarpę i widzę, że jest prawie zawsze mokra). Nie
    bardzo rozumiem dlaczego tak jest, jestem praktycznie na szczycie górki.
    Tutaj wygrywa poziome w takim razie?

    Geolog jak robił badania przed projektem, nie dał rady zrobić odwiertu
    głębiej niż 2m, ale też maszynkę miał ręczną. Fundamenty pokazały - że w
    szacuję 90% - jest glina do 2m, ale były miejsca gdzie koparka musiała
    kuć. Łatwo z pionowym nie będzie czuję, za to kusi mnie małą dewastacją
    i powierzchnią (może jeszcze coś wybuduję w przyszłości).

    Miłego.
    Irek.N.

  • 28. Data: 2016-02-24 21:53:58
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 24 lutego 2016 20:31:47 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:
    > Uf. ;) Co rano się budzę i zastanawiam się na cholerę mi 180m2. ;)

    To już twórczość żony mej, ja się teraz zmóżdżam jak to ogrzać,
    ogacić prądem i przewentylować. Ale w sumie dla rodziny 2+3
    taki metraż to chyba nie jest extrawagancja? No chyba że się mylę :>

    > Jaki ten styro?

    Na razie nie wiem, jeszcze nie kupiony. Czy taki super hiper
    się opłaci? Póki co usiłuję zwalczyć ciągoty, żeby go
    kołkami dziurawić... Orka na ugorze, panie.

    > To wiele wyjaśnia. ;) Znaczy już stoją te kominy?

    Będą, na razie są w kawałkach. Kominek, no bo musi być.
    Ja w tym raczej palił nie będę, muszę to jakoś pomyśleć
    żeby mostków mało z niego było. Drugi komin w kotłowni,
    no bo jak ta cała "pompa" nie wypali, to będzie piec.
    Nie zwalczę, dałem sobie siana. Wykorzystam go na wywiew
    z wentylacji, ocieplę jakoś, może coś z tego będzie...

    > Ja dla odmiany nie mam kominów. Małżowina co prawda już spać nie może jak
    > słyszy że ognia nie będzie do grzania domu (bo pompa ciepła to kosmiczny
    > niedziałający wynalazek)

    Masz tylko żonę. Ja mam dream-team żona+teściu, oboje
    budowlańcy :>

    > Kominek "klasyczny" to kosmicznie wysokie koszty
    > inwestycyjne, dla mnie nieakceptowalne (szczególnie że leniwy czyścioszek
    > jestem i w nowym domu nie mam zamiaru kiwać palcem w celu ogrzewania).

    Ja również. Ale kominek musi być, no bo jak to tak dom bez kominka...

    > szacunki są poprawne. ;) Przy czym ja będę napełniał wymiennik wódką
    > (zdrada!), więc może wyjść taniej. ;)

    A z jakich względów wódką? Glikol jest be?

    > ba, jakaś ściankę izolacyjną jej postawić. ;) Zresztą pytaj Borysa :P ;)
    > jest akurat na czasie hihi -- aczkolwiek ZTCP ma mniejsze projektowe
    > straty.

    On to jakiś hewalex chce chyba wieszać OIDP? No i chatynkę ma mikrą,
    to i łatwo oblecieć :>

    > Szczerze, gdybym nie miał planów związanych z klimą i grzaniem basenu,
    > pewnie też bym instalował PC PW.

    Aha, doszukałem się że mimo iż założyłem obecność rekuperatora
    i jego sprawność, to zostawiłem domyślny przepływ powietrza
    i założyło mi 550 m3/h, zmniejszyłem tylko wykorzystanie nieco
    w miesiącach zimowych. Może skoryguję to bardziej jakoś to się
    bilans poprawi? No i 30m2 ściany między kotłownią/wiatrołapem a garażem,
    może tam założyć z 10cm styropianu? Co prawda współczynnik
    redukcyjny dałe 0,6 z uwagi na zamknięty garaż, ale może coś poprawi.

    Na razie wychodzi mi 6,56kW na przenikanie i wentylację, 0,76 na CWU.

    L.

  • 29. Data: 2016-02-24 21:59:25
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 24 Feb 2016 20:56:08 +0100, Irek.N.

    > Nie wiesz... żeby było co sprzątać!

    Właśnie chyba tylko tyle. Aha, i żeby kasy więcej wydać. :P

    > Jaki by nie był, 25cm załatwia sprawę aż za nadto przecież.
    > Chyba że na ciapki z "wentylacją" :)

    Pytanie czy warto aż tyle -- w pewnym momencie dokładanie styro przestaje
    przynosić spodziewany rezultat. Tzn. można kosztem grubości styro na
    ścianie szukać oszczędności w innym miejscu. M.in. na gruncie, gdzie
    Lisciasty ma tylko 15 a mógłby mieć 20 i przy takiej powierzchni zabudowy
    zyskać z kW. Jak już wspominałem u mnie, przy ponad 2x mniejszej
    powierzchni zabudowy, dołożenie 10cm na grunt i zmiana z 040 na 031
    zmniejszło straty o 1,5kW.

    > Tak! tak, ja też tak twierdzę, ale na razie tak nie mam :(
    > Znaczy w domu tak nie mam.

    Mam teraz tak samo. Może dlatego mam inne spojrzenie na temat grzania w
    domu ogniem (z czego by on nie był). Dziwię się ludziom, że węgiel w
    dzisiejszych czasach pakują do nowych domów (niektórzy nawet śmiechiuchy do
    domów z oknami 3-szybowymi!), albo kominek na drewno w salonie (jeszcze z
    płaszczem wodnym)... ;0

> [...]
    > same dylematy jak Wy teraz, może poruszyć ten temat? Co w przypadku gdy
    > podłoże to glina i to mokra, w której mogą występować kamienie/łupki?

    Martwisz się o zęby koparkowego? ;) Grunt idealny pod wymiennik poziomy,
    można wyssać do 30W z metra (przy takim samym gruncie u mnie, do obliczeń
    przyjąłem dla "bezpieczeństwa" 20). Jak są kamienie, to robisz podsypkę i
    nasypkę z piasku (czy tam ziemi pozbawionej kamulców) żeby się rurka nie
    uszkodziła i jedziesz. Oczywiście polecam spiralkę :P oszczędza się na
    czasie koparkowego i na rozkładaniu rury.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 30. Data: 2016-02-24 22:08:18
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Teoretycznie kazda powinna byc pelna :)

    No ale to trzeba by ręcznie zamykać. Ze 3 lata temu widziałem klejenie
    cegiełek na pianie. Dla mnie szarlataneria jakaś... ale może
    energetycznie korzystne.

    > Moim zdaniem przerost formy nad trescia.

    Może to recepta na spaprane murowanie.

    > Moze przez to, ze mam zrownowazona WM (a chyba
    > nawet mam ustawione lekkie nadcisnienie), a nie grawitacyjna? Przy
    > grawitacyjnej bedzie zaciagac wszystkimi mozliwymi szczelinami :) Kto wie.

    Niezły pomysł, kurz też się nie garnie do środka! Fajne, gratuluję.

    > Moze byc i piana. Wady sa dwie - cena i upierdliwosc przy klejeniu

    Kupowałem w Casto. Wyszło tak samo jak zaprawą, a szybkość i dokładność
    pracy bez porównania. Zadziwiasz mnie tą upierdliwością. Może kupiłeś
    wysokorozprężną. Ja kupowałem do styropianu. Mamut...Magnum... a może
    Tytan... kurcze nie przypomnę sobie. W promocji wtedy była. Taka
    zielono... turkusowa?

    > styro i jednym i drugim i "cementem" to jest "bajka" - dobrze nalozysz, dobrze
    > docisniesz i plyta siedzi nieruchomo, nie ruszajac sie.

    Ale ile papraniny żeby przygotować zaprawę. Trzeba pilnować czasu,
    gęstości, nie dolewać, nie na słońcu, nie przez dziewicę ;)

    A pianka - katastrofa,
    > trzeba co chwile wracac do wczesniej polozonych, bo je pianka wyciska.

    Goście zrobili 1000m2 migusem. Nigdy wcześniej tak nie robili, dlatego
    najpierw próby na ścianie. Dociskają, a za chwilę przy próbnym zrywaniu
    styropian zostaje warstwą na ścianie i trzeba go zeszkrobywać. Nic nie
    wyciskało. Zrobili tylko 2 bloczki na próbę i uznali że im wystarczy.
    Po mojej robocie szef brygady powiedział, że już nigdy nie będzie
    ocieplał inaczej.
    Wiesz jak fajnie to wyglądało, jak gość na drabinie 8m nad gruntem
    dopasowuje, psika i wkłada... tyle. Szkoda że go z drabiną nie
    przenosili. ;)

    Sprawdziłem termowizją. Żadnej możliwości znalezienia łączenia na
    ścianie (24 Ytong + 15 grafit, na razie tylko zatarta siatka + klej, bez
    tynku).

    > I zeby nie bylo to kleilem jednym z najdrozszych na ten czas klejow piankowych :)

    Coś musiało być bardzo nie tak. Stawiam, że to była wysokorozprężna piana.

    > Jestem tego pewien - mam i beton komorkowy (daj pan spokoj - klejony na
    > cienka zaprawe peka bardziej jak KG ;) i porotherm.

    Ja mam całą firmę na cienkiej. Część na letniej, część na zimowej. Pęka
    jednako, ale tylko w kilku miejscach tak, że trzeba będzie szpachelkę
    użyć. Liczę, że reszta się zamaluje.
    W każdym razie jak będę dom budował, to albo silka, albo.... jeszcze nie
    wiem, ale na pewno nie drewno (mam czuły sen).

> [...]
    > ktory sie rozpiera na 4 strony. Trzyma jak zabetonowane, za kazdym razem :)

    Ale w komórkowym odpowiednio długi też jest nie do wyrwania. Prędzej
    chyba właśnie do poro potrzeba specjalny. Poza tym, jest szansa, że
    będzie kotwił tylko zewnętrzną komorę za zewnętrzną ścianę, a ta może
    być pęknięta i kłopot gotowy.

    Kołki zdecydowanie w komórkowym bezpieczniejsze MSZ, no chyba że
    silka... wtedy szacun... sama waga budzi respekt. No i ta bezwładność
    cieplna później. Sąsiad się tak wybudował. Muszę go odwiedzić i zapytać
    jak po 2 latach mieszkania sądzi, czy dobrze wybrał.

    Miłego.
    Irek.N.