  • 11. Data: 2010-04-22 13:26:44
    Temat: Re: Dom z bali - ocieplanie scian
    Od: "Łukasz C." <a...@r...to>

    Thu, 22 Apr 2010 15:20:38 +0200, Budyń napisał(a):

    >>> pisze. Oni sie upieraja aby przestrzen miedzy sciana a styropianem

    > Ja nie mam zamiaru dyskutować, co lepiej bo to jest milion pobocznych
    > watków. Moze i lepiej (a na pewno drożej). Ale jak juz ktos uparł sie na ten
    > styropian - i ciepla dom 15cm styropianem, a potem miedzy styropian a dom
    > wpuszcza zimne powietrze to uważasz ze to dobrze?

    Sęk w tym, że styropian nie przepuszcza powietrza. I dlatego pytania jak
    Twoje nie mają sensu.

    --
    ŁC
    Czy jeżeli mężczyzna powie to, co myśli, a nie usłyszy go żadna kobieta, to

  • 12. Data: 2010-04-22 16:23:56
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

> [...]
    > ten styropian - i ciepla dom 15cm styropianem, a potem miedzy styropian a
    > dom wpuszcza zimne powietrze to uważasz ze to dobrze?

    Wlasnie dla tego styropian do tego sie nie nadaje. Masz racje, nie ma co
    tworzyc pobocznych watkow i jak ktos uparl sie na ten styropian to ma tylko
    dwa rozwiazania: zrobic zle bez szczeliny i zrobic dobrze ale zle ze
    szczelina.

    Pozdro.. TK

  • 13. Data: 2010-04-22 17:06:19
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Maniek4" <s...@c...chrl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tworzyc pobocznych watkow i jak ktos uparl sie na ten styropian to ma
    > tylko dwa rozwiazania: zrobic zle bez szczeliny i zrobic dobrze ale zle ze

    Dyfuzja pary jest w literaturze troche demonizowana i pełna mitów. Polecam
    poczytać
    http://www.muratorplus.pl/technika/wentylacja-i-klim
    atyzacja/sciany-nie-oddychaja_57734.html
    wnioski w skrócie:
    "Nie znajduje zatem uzasadnienia podejmowanie specjalnych zabiegów,
    prowadzących do zapewnienia ścianom zewnętrznym jak największej
    paroprzepuszczalności, a zwłaszcza "zrzucanie winy" za nadmierną wilgotność
    w pomieszczeniach na ściany zewnętrzne, jako "nie oddychające", na przykład
    w wyniku ocieplenia ich styropianem. W szczególności wyniki obliczeń nie
    upoważniają do formułowania specjalnych zaleceń do projektowania lub
    termomodernizacji budynków mieszkalnych - ukierunkowanych na zapewnienie
    minimalnego oporu dyfuzyjnego warstw ściany zewnętrznej i/lub ocieplenia."

    A styropian nie jest paroszczelny, jest 50 razy gorszy niz wełna, ale to
    wystarczy. Mozna poczytac jescze tu
    http://www.muratorplus.pl/technika/izolacje/podstawy
    -fizyki-budowli_59136.html
    ale tam jest milion wzorów :)

    W skrócie uważam że przy prawidłowej wentylacji (to ważne) ściana domu
    drewnianego może wyglądać tak: g-k, paroizolacja, wełna w konstrucji, osb,
    styropian, tynk. Zbędna jest wiatroizolacja a juz szkodliwa szczelina
    powietrzna bo psuje ocieplenie.

    b.

  • 14. Data: 2010-04-22 17:23:20
    Od: M <M...@w...pl>

    Budyń pisze:
> [...]
    > mieszkalnych - ukierunkowanych na zapewnienie minimalnego oporu
    > dyfuzyjnego warstw ściany zewnętrznej i/lub ocieplenia."

    Rozważania dotyczą budynków MUROWANYCH! Dotyczy to różnicy w ociepleniu
    murów wełną i styropianem (nie ma żadnej, by nie powiedzieć, że
    odradzałbym wełnę - ze względów praktycznych).

    > A styropian nie jest paroszczelny, jest 50 razy gorszy niz wełna, ale to
> [...]

    Drewno ma współczynnik 13 a styropian 50. Czyli wilgoć będzie gromadziła
    się przed warstwą styropianu i na powierzchni drewnianej. Spowoduje to
    powstanie idealnych warunków dla grzyba - ciepło, wilgotno i ciemno.
    Opowiadał o tym kiedyś Tornad (w Stanach szkielety są bardzo popularne).

> [...]
    > osb, styropian, tynk. Zbędna jest wiatroizolacja a juz szkodliwa
    > szczelina powietrzna bo psuje ocieplenie.

    Możesz tak uważać. W środku i tak jest zwykle ok. 20cm warstwa
    ocieplenia (14 cm wełny w szkielecie + 5 cm na ruszcie). Wiatroizolacja
    JEST KONIECZNA ze względu na sposób, w jaki jest tworzona konstrukcja
    szkieletowa (nawet jak drewno jest idealnie suche to i tak pracuje i
    tworzą się szczeliny).

    M.

  • 15. Data: 2010-04-22 17:58:36
    Od: "Maniek4" <s...@c...chrl>

> [...]
    > projektowania lub termomodernizacji budynków mieszkalnych -
    > ukierunkowanych na zapewnienie minimalnego oporu dyfuzyjnego warstw ściany

    To jednak inny budynek.

> [...]
    > drewnianego może wyglądać tak: g-k, paroizolacja, wełna w konstrucji, osb,
    > styropian, tynk. Zbędna jest wiatroizolacja a juz szkodliwa szczelina

    W sumie M napisal wszystko co powinno byc napisane w tym temacie. Dodam
    tylko, ze drzewo jest szczegolnym materialem budowlanym i nalezy zapewnic mu
    wysychanie z obu stron tym bardziej im grubszy jest material konstrukcyjny.
    Niestety styropian nie gwarantuje paroprzepuszczalnosci dla wilgoci
    zgromadzonej bezposrednio pod ociepleniem niezaleznie czy bedzie to skutek
    kiepsko dzialajacej wentylacji z roznych powodow, czy wilgoci lazienkowej.
    Zawilgocenie sciany bedzie procesem kilku, kilkunastoletnim i nie koniecznie
    ujawni sie po pierwszej zimie. Jesli chodzi o mnie to odradzalbym
    docieplanie domu z bali styropianem, sam dwa lata temu ocieplilem welna z
    zewnetrzna warstwa membrany i deskami na zewnatrz.

    Pozdro.. TK