  • 1. Data: 2010-01-15 12:07:24
    Temat: Domek praterowy vs z poddaszem użytkowym.
    Od: Piotr <p...@p...onet.pl>

    Dzień Dobry

    Wraz z rodziną podjęliśmy decyzję, że będziemy budować dom metodą
    gospodarczą.
    Początek inwestycji rozpocznie się za około rok do półtorej.
    Taka inwestycja jest praktycznie na całe życie w związku z tym należy
    rozważać ją bardzo wnikliwie.
    Założenia są takie, że powierzchnia użytkowa ma być nie większa niż 150m^2.
    Pierwsze nasze dyskusje wskazywały, że zdecydujemy się na wersję parterową
    z użytkowym poddaszem.
    Ostatnio jednak, jeden ze znajomych zabił nam kompletnie ćwieka swoim
    stwierdzeniem, że zupełnie parterowy dom jest w budowie dużo tańszy.
    Mnie nie przekonał, żona skłonna jest dać wiarę jego wywodom. których
    celowo nie będę tutaj przytaczał.

    Interesuje mnie stan zamknięty z wszystkimi instalacjami czyli: cw,
    kanalizacja, co, elektryka, tv, drzwi i okna. Dla obu wersji domu
    zastosujemy na rzecz tych instalacji i wyposażenia, materiały tej samej
    klasy. Ważnym na pewno są też przyszłe koszty eksploatacyjne i tu mam na
    myśli tylko jeden ich aspekt - ogrzewanie, nie mam pojęcia zupełnie czy
    bryła domu może mieć na to wpływ.

    Która wersja domu, dlaczego i o ile procent powinna okazać się tańsza ?

    Z góry dziękuję za sugestie.

    --
    Piotr

  • 2. Data: 2010-01-15 12:42:27
    Temat: Re: Domek praterowy vs z poddaszem użytkowym.
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Która wersja domu, dlaczego i o ile procent powinna okazać się tańsza ?

    jeżeli wnikliwie analizujecie tę inwestycję na całe życie, to głównym
    kryterium nie powinien być w tym wypadku koszt, który nie będzie
    znacznie różnił się w obu przypadkach, lecz walory użytkowe obydwu
    wersji
    ja wybrałem poddasze... :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 3. Data: 2010-01-15 12:44:54
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    Piotr said the following on 15.01.2010 13:07:
> [...]
    > stwierdzeniem, że zupełnie parterowy dom jest w budowie dużo tańszy.
    > Mnie nie przekonał, żona skłonna jest dać wiarę jego wywodom. których

    Zalezy od powierzchni. Ale przy takiej samej powierzchni uzytkowej,
    parterowy moze byc drozszy bo duzo kasy wciagnie dach - przewaznie
    kopertowy i jego ocieplenie.

> [...]
    > klasy. Ważnym na pewno są też przyszłe koszty eksploatacyjne i tu mam na
    > myśli tylko jeden ich aspekt - ogrzewanie, nie mam pojęcia zupełnie czy

    W wersji z poddaszem uzytkowym parter czesciowo grzeje poddasze, w
    parterowym pozostaje tylko izolacja.

    S.

  • 4. Data: 2010-01-15 12:51:39
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Piotr" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    tranet...
    > Mnie nie przekonał, żona skłonna jest dać wiarę jego wywodom. których
    > celowo nie będę tutaj przytaczał.

    Drugi dom mam zamiar budować własnie parterowy. Jeden warunek. Musi byc
    nieco wieksza (droższa) działka.
    Mam piękną 15ar działkę pod lasem i wmanewrowałem się w dom z poddaszem
    użytkowym bo myślałem o tym aby miec balkon i pozostawić jak najwięcej
    przestrzeni czyli trawy. Po jakiego grzyba mi ten balkon jezeli okazało się
    że mam ponad 40m2 tarasów zacieniony i sloneczny z dwóch stron domu.
    W domu z poddaszem użytkowym na same tylko schody wydasz przeciętnie 10 do
    25tys zł. jak sobie ubzdurasz balkon jak ja to jeden taki średnio 5tys zł z
    barierkami mającymi jakiś akceptowalny wygląd. Bedziesz musiał skupić się na
    dokładnej izolacji skosów poddasza a dobrze oznacza drogo. Bardzo drogo. Te
    wydatki to mniej więcej to co dodatkowa powierzchnia dachu, ścian i
    fundamentów w domu parterowym.
    W parterowym kładziesz na stropie 15cm styropianu, zakrywasz to cienkim
    betonem albo płytą OSB tak aby dało się po tym chodzić i masz w dupie. W
    razie czego położysz kolejne 5-10cm styropianu. Na poddaszu przechowasz
    jakies narty czy choinkę.
    Skosy mają swój urok ale w domu parterowym masz pełnowymiarowe pomieszczenia
    które są po prostu lepiej ustawne.

    Marek

  • 5. Data: 2010-01-15 12:54:40
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > Która wersja domu, dlaczego i o ile procent powinna okazać się tańsza ?

    Zaleznie od uzytych technologi i cen robocizny(takze przy wykonczeniu).
    Jednemu wyjdzie taniej parterowy innemu z poddaszem.

    Przemysl miedzy innymi nastepujace sprawy

    Parterowy:
    - ocieplasz w plaszczyznie sufitu = mniej wełny, mniej robocizny niz przy
    ocieplaniu plaszczyzny dachu
    - sufity podwieszane w plaszczyznie sufitu = j.w. (chyba ze lany strop - tez
    czasem robia w parterowkach)
    - brak schodow (taniej, wygodniej)
    - strop MOZE BYC drewniamy - tanszy - ale bedziesz musial zrobic do niego
    sufit podwieszany (lub inne wykonczenie)
    - strop drewniany mozesz wykonczyc panelami sufitowymi lub sciennymi (patrz
    oferta marketów) - cos w rodzaju jak te podlogowe. Mozesz wykonczyc takze
    deska elewacyjną. Kwotowo wychodzi to niezle bo sufitu podwieszanego dobrze
    nie kazdy umie zrobic (pęknięcia np) a deske elewacyjna przybije pierwszy
    lepszy Heniek ze Staszkiem ;) Niby strop betonowy tez tak mozesz wykonczyc
    (bez tynkowania) i zaden argument - ale pisze to po to bys nie myslal ze
    jestes skazany na sufit podwieszany g/k.
    - strop moze byc "razem" z konstrukcja dachu (wiązary) - nie znam cen ale
    dach przyjezdza prawie ze gotowy
    - musisz zrobic wieksze ławy bo uzyskac podobny metraz do uzytku, wiecej mb
    sciany fundamentowej
    - nad sufitem podwieszanym mozna wygodnie schowac nieco instalacji(choc
    mozna tez to schowac w wylewce)
    - jesli planujesz wentylacje mechaniczna - łatwiej to zrobic w parterówce
    (szczegolnie jesli nie uwzgledniono jej od razu w projekcie)
    - przy drewnianym stropie mozna na gore nabic deski i zamontowac schody
    dachowe (500zl) i miec tam mini magazyn (nie wiem, kartony do gwarancji,
    niepotrzebne pierdoły) - zalezy od konstrukcji stropu
    mozna miec tam takze puszki instalacji elektrycznej (ja mam np tam puszki z
    ktorych rozjezdzalem instalacje świateł)
    - kwestia komina: czasami przy parterowkach wychodzi niski (zalezy czym
    chcesz grzac - niektore piece na paliwo stałe maja spore wymagania co do
    komina, kominek mniejszy problem acz czasem tez ludzie narzekaja)
    - mozesz nie murowac scian szczytowych tylko zastapic to drewnianymi (i
    jednoczesnie szczelnie docieplic miejsce styku ocieplenia zewnertrznego z
    ociepleniem stropu) - lepsza izolacja
    - mozesz na taki stryszek wypuscic piony kanalizacji z napowietrznikami bez
    przechodzenia ponad dach (estetyka lub cena kominkow wentylacyjnych
    dachowych) - u mnie tak jest, i dziala ok natomiast nie wiem czy to jest
    reguła (zapytaj hydraulików)

    Narazie tyle mi przychodzi do glowy, mam parterowkę z piwnicą. Drugi raz tez
    bym robil parterówkę ale strop zrobil od razu razem z dachem (wiązary) -
    teraz dokladalem go pozniej, zbedna robota plus przesadzil wykoawca z
    materialem (grubosci elementów). Kwotowo - tak jak pisalem na poczatku - tu
    zaoszczedzisz, tam dołożysz, teoretyczne wywody i odpowiedzi ze ten wyjdzie
    taniej a tamten drozej - poszukaj w archiwum byly liczne. Na tym etapie na
    jakim jestem moge powiedziec tylko tyle w tej kwesti: jeden chu.. ;)

    Pozdrawiam

    Kane

  • 6. Data: 2010-01-15 13:02:43
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Bedziesz musiał skupić się na
    > dokładnej izolacji skosów poddasza a dobrze oznacza drogo. Bardzo drogo.

    dobrze to oznacza po prostu dobrze... albo bardzo dobrze... :-)
    tyle samo kosztuje 20 cm wełny ułożone dokładnie albo byle jak...

    pozdrawiam
    s_13

  • 7. Data: 2010-01-15 13:07:56
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Sebastian Sawicki" <f...@s...edu.pl> napisał w wiadomości

    >Zalezy od powierzchni. Ale przy takiej samej powierzchni uzytkowej,
    >parterowy moze byc drozszy bo duzo kasy wciagnie dach - przewaznie
    >kopertowy i jego ocieplenie.

    Materiał na dach z dachówki ceramicznej kosztował mnie niecałe 20tys zł
    15 tys zł średnio kosztuja schody na pięterko :)

    >W wersji z poddaszem uzytkowym parter czesciowo grzeje poddasze, w
    >parterowym pozostaje tylko izolacja.

    A co jes nad poddaszem? Próznia? A jaki to problem ułozyć na stropie
    parterowego w jeden dzień 15-20cm styropianu i mieć łatwiej szybciej i
    lepiej niż ocieplane przez wiele dni skosy?
    Styropian ma lepsze właściwości cieplne niż wełna i układając na stropie nie
    mamy mostków jak krokwie, jętki i murłaty i czasem problemów z wepchnięciem
    wełny pod płotwiami.

    Marek

  • 8. Data: 2010-01-15 13:08:47
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

> [...]
    > bryła domu może mieć na to wpływ.
    >
    > Która wersja domu, dlaczego i o ile procent powinna okazać się tańsza ?

    kalkulacji kosztow to ci nie przedstawie, poniewaz sam bede budowal
    dopiero za okolo rok.

    Ja zdecydowalem sie na poddasze.
    Generalnie czym prostsza bryla tym lepiej, taniej
    i energooszczedniej. Wszelakie wykusze, lukarny to
    dodatkowy koszt jak i elementy trudniejsze do zaizolowania
    i powodujace wieksze straty ciepla.
    Nie wiem czego oczekujesz, ja musze ciac koszty i buduje
    "stodołe" :-) z 2 spadowym dachem. Nie bedzie tak piekny
    jak z polamanymi dachami, ale tanszy, mniej do spartolenia przy
    dachu i bardziej energooszczedny.

    Szkoda sie tu rozpisywac o energooszczednej bryle, poniewaz jak
    zarzucisz w googla to dostaniesz podstawowe zasady projektowania
    takich budynkow - pod tym wzgledem wzorcem jest taka pietrowa
    gierkowska kostka.

    Pod wzgledem energooszczednosci parterowe domy maja ten
    wspolczynnik najgorszy. Liczy sie tu stosunek kubatury do powierzchni
    przegrod zewnetrznych.
    Duze znaczenie tez ma polozenie domu wzgledem stron siata i rozmieszcznie,
    pomieszczen, ale to pewnie juz wiesz.

    Co Ciebie bedzie wiecej kosztowac, no musisz wylac strop (sufit podwieszany
    w parterowym bedzie tanszy), ocieplenie poddasza jest drozsze niz ocieplenie
    sciany (ale sufit podwieszny tez musisz ocieplic), dojdzie koszt schodow.
    Bedziesz musial wybudowac wyzsze kominy, ale to chyba akurat minusem nie
    jest,
    poniewaz zapewnia poprawny ciag a czasami w parterowkach jest z tym problem
    (tak czytalem).
    W parterowym bedzie za to wieksza powierzchnia dachu, bardziej skomplikowany
    dach (ja osobiscie nie wyobrazam sobie np. domu parterowego z dachem
    dwuspadowym - widzialem takie projekty i wygladaja dosc pokracznie)
    wiecej metrow bierzacych fundamentu.

    W parterowym trudniej bedzie rozdzielic strefe dzienna od sypialni.

    Dla mnie rowniez atutem domu z poddaszem jest to ze nie wiem czy ostatecznie
    bedzie mnie stac na wykonczenie closci w jednym rzucie. Jezeli nie to na
    poczatek planuje
    wykonczyc tylko parter - mam tam salonik, kuchnie, mala lazienke, kotlownie
    i maly pokoj.

    W parterowym wykonczenie na raty moze byc karkolomne, poniewaz caly czas
    bedziesz czul sie jak na placu budowy - ale to juz zalezy od Twoich
    mozliwosci
    finansowych i jezeli masz taki zasob gotowki, ktory zapewni Ci ukonczenie
    budowy
    w jednym rzucie to ostatni argument nie jest argumentem dla Ciebie :-).

    To na tyle laickich wywodow
    Pzdr
    Darek

  • 9. Data: 2010-01-15 13:22:31
    Od: "rrr." <r...@r...or>

    Użytkownik Piotr napisał:
> [...]
    > bryła domu może mieć na to wpływ.
    >
    > Która wersja domu, dlaczego i o ile procent powinna okazać się tańsza ?

    Witaj
    Ja mam z poddaszem, bo mojej lepszej połowie podobają się skosy, chciała
    mieć sypialnię ze skosami, głupio by to w parterowym wyglądało. Również
    wzorem przedpiścy chciałem dom, który zajmuje mało miejsca na działce,
    dlatego poddasze. Co do kasy to ile nie zaplanujesz to wydasz +
    dodatkowo będziesz musiał dołożyć na rzeczy o których nie pomyślałeś :)
    Wg mnie budowę powinno się zaczynać od kupowania kranów, umywalek,
    mebli, malowania, instalacji, a mury to na samym końcu.
    Nie daj się wrobić w gadki, że dołożysz pińćset i będziesz miał lepiej,
    a to tylko promil wartości całej budowy, bo mi tak ze 30 tysiaków
    wyskoczyło nieplanowanych, a to ziemia, na wyrównanie ogródka, a to
    piasek na coś itp, itd. Ale do rzeczy:
    w parterówce zazwyczaj nie stosujesz okien połaciowych - ja zapomniałem
    w kosztorysie a to 8kzł.

    pozdrawiam
    rafał

  • 10. Data: 2010-01-15 13:24:57
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Parterowy:
    > - ocieplasz w plaszczyznie sufitu = mniej wełny, mniej robocizny niz przy
    > ocieplaniu plaszczyzny dachu

    nie chce mi sie liczyc roznicy powierzchni, ale tak duzo mniej to nie
    wyjdzie,
    poniewaz prownujesz tutaj dom parterowy i z parterowym z poddaszem o tej
    samej powierchni,
    wiec powierzchnia sufitu w parterowym bedzie z 80% wieksza niz dokladnie
    tego
    samego domu z poddaszem.

    > - brak schodow (taniej, wygodniej)

    to prawda

    > - przy drewnianym stropie mozna na gore nabic deski i zamontowac schody
    > dachowe (500zl) i miec tam mini magazyn (nie wiem, kartony do gwarancji,
    > niepotrzebne pierdoły) - zalezy od konstrukcji stropu

    to jest akurat duzy atuta parterowek. Choc w mojej parterowce z poddaszem,
    tez bede mial strych :-) jednak nie tak duzy :-).

    Pzdr
    Darek