  • 11. Data: 2009-02-17 08:04:00
    Temat: Re: Dziwny problem. Część kaloryferów czasami zimna. Domek.
    Od: "Łuki" <c...@g...pl>

    Jacek "Plumpi":
    > 1. Czy te nie grzejące grzejniki znajdują się poniżej poziomu kotła ?

    3 z niedziałających - te w garażu - tak.
    2 z niedziałających - te w salonie - nie

    Nitka idąca do tych grzejników jest na sporej długości poniżej poziomu
    kotła.

    > 2. Czy masz pozakładane przy grzejnikach zawory termostatyczne ? Jeżeli
    > tak ...

    Mam (na 4, na 5. jest taki czerwony kapturek). Ale eksperymentowałem też
    zdejmując je. Nie pomogło.

    > Zobacz jednak czy kręci się na odpowiednich obrotach.

    Chyba jednak zaczynam podejrzewać, że może mi padła ta pompa.
    Ale dlaczego wtedy 4/5 domu działa, a tylko 5 grzejników nie.
    A może dodatkowa pompę trzeba założyć na tej "nitce", która nie działa.

    > Poza tym pozostaje jeszcze kwestia zapchania instalacji.

    Chyba nie. Opisałem to w innym poście, odpowiadając JKK.

    Łuki <c...@p...onet.pl>
    http://lukasz.marks.net.pl
    Dzień bez roweru to dzień stracony!

  • 12. Data: 2009-02-17 08:05:45
    Od: "Łuki" <c...@g...pl>

    JKK:
    > Nie masz czasami jakiegoś pokrętła od temperatury otoczenia
    > - typu 21 C np. ?

    Nie mam.

  • 13. Data: 2009-02-17 08:12:26
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Łuki" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    > JKK:
    > czujkę zewnętrzną. Po jej odłączeniu piec zaczął normalnie pracować. Ja
    > sobie później sprawdziłem tę czujkę "omomierzem" i faktycznie
    > przekłamywała o dobre 10 stopni w górę. Dlatego mając ją podłączoną, nawet
    > najstromsza krzywa pomagała dopiero jak na dworze robiło się mocno zimno.

    No wiec pytanie, czy jednoczesnie dal znac kotlowi, ze czujki nie ma. Zobacz
    w ustawieniach - musisz meic jakas instrukcje - czy kociol jest pzrelaczony
    na prace bez pogodowki.

    Druga sprawa piszesz, ze tylko niektore kaloryfery sa zimne - czy inne wtym
    samym czasie sa cieple? Jesli tak co cos chyba pokreciles z ta temperatura
    na kotle.

  • 14. Data: 2009-02-17 08:24:45
    Od: "Łuki" <c...@g...pl>

    Jackare:
    > _Jeżeli_rury_są_ciepłe_a_grzejniki_zimne_, ...

    Rury są zimniuteńkie.

    > Jeżeli jest tak jak piszesz, i instalacja zasilająca te grzejniki ma
    > przebieg dół-góra-dół, to może gdzieś w tej górnej części zbiera sie
    > powietrze i blokuje przepływ. ...

    Zrobiłem taki eksperyment:

    W jednym z grzejników w garażu odkręciłem zawór w dole grzejnika (od strony
    "niewylotowej"),
    tak że lała się z niego na podłogę woda. Mogłem tak spokojnie zrobić, bo mam
    skanalizowany garaż.
    Jednocześnie uzupełniałem wodę w instalacji, tak żeby utrzymać stałe
    ciśnienie.

    Po jakimś czasie grzejnik się zagrzał i zaczęła wyciekać z niego ciepła
    woda.
    Po zakręceniu zaworu, po jakimś czasie , wszystko wróciło do normy, czyli
    zimniutkiej rury doprowadzającej i kaloryfera.

    Czyli dopływ do kaloryferów jest.

    Zaczynam podejrzewać, że zapchana może być rurka powrotna z tej nitki do
    pieca.

    A jak to jest z kaloryferami położonymi poniżej (lub na poziomie) pieca.
    Może to-to
    poprawnie działać? W szczególności, gdy część instalacji idzie najpierw na
    sufit, a potem w dół?
    Odpowiedź niby mam, po przez wiele lat jakoś to działało. Ale może działało
    "na styk".

  • 15. Data: 2009-02-17 08:33:44
    Od: "Łuki" <c...@g...pl>

    Ghost:
    > No wiec pytanie, czy jednoczesnie dal znac kotlowi, ze czujki nie ma.
    > Zobacz w ustawieniach - musisz meic jakas instrukcje - czy kociol jest
    > pzrelaczony na prace bez pogodowki.

    Tego nie wiem, sprawdzę. Niestety instrukcji do sterowania pieca nie mam.
    A gdzie miałby być taki wyłącznik?
    Jedno z pokręteł w regulatorze pieca ma 5 pozycji -
    0 - wyłącza piec
    E - ?
    noc (księżyc) - ?
    dzień (słoneczko) - to mam ustawione
    czas (zegarek) - pewnie do ustawiania czasowego włączania pieca -
    obok jest zegar "tygodniowy".

    > Druga sprawa piszesz, ze tylko niektóre kaloryfery są zimne - czy inne w
    > tym samym czasie są cieple? Jesli tak co cos chyba pokreciles z ta
    > temperatura na kotle. ...

    Tak. W 4/5 domu kaloryfery działają normalnie.
    Tylko jedna nitka jest zimna.
    Co pokręciłem? Temperatura jest obecnie ustawiona na jakieś 65 stopni.
    I tyle pokazuje termometr na wylocie pieca.

  • 16. Data: 2009-02-17 08:38:25
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    > Jackare:
    >
    > Rury są zimniuteńkie.

    Ale,
    jeżeli za tymi kaloryferami nie ma już innych - opór całej nitki może być
    taki że woda nie będzie krążyć nawet w rurach (bo i którędy miałby się
    zamknąć obieg).
    Zobacz czy masz zawory z termostatami. Jezeli tak, zdejmij głowicę i pokręć
    kryzą w jednym kaloryferze - powinien uruchomić się przepływ przez niego.
    Kręć delikatnie- na tyle tylko aby był obieg. Jeżeli to to, to próbuj w
    następnych. Musisz być bardzo ostrożny aby nie rozregulowac całego układu,
    bo nagle się okaże że te co grzały nie grzeją.
    --
    Jackare

  • 17. Data: 2009-02-17 09:09:09
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

> [...]
    > noc (księżyc) - ?
    > dzień (słoneczko) - to mam ustawione
    > czas (zegarek) - pewnie do ustawiania czasowego włączania pieca -

    Nie, nie - to zwykle jest ustawiane jakims "mykiem", albo kombinacja
    pokretel, albo nawet z jakiejs zwnetrzej konsoli, albo jak masz super duper
    kociol, z rozbudowanej klawiatury.

    > Tak. W 4/5 domu kaloryfery działają normalnie.
    > Tylko jedna nitka jest zimna.
    > Co pokręciłem? Temperatura jest obecnie ustawiona na jakieś 65 stopni.
    > I tyle pokazuje termometr na wylocie pieca.

    No wiec temperatura na wylocie jest bez znaczenia, skoro wieksozsc domu jest
    ogrzewana. Pytanie czy te pozostale kaloryfery sa dosc cieple gdy te
    wadliwe, calkowicie zimne. Chodzi mi o to, ze ogrzewanie odbywa sie
    cyklicznie i kaloroyfery (wszystkie) stygna co jakis czas. Pytanie czy
    temperatura tych zimnych zmienia sie, tzn. czy czasem sa cieplejsze. Jesli
    tak, to po prostu one maja za mala wydajnosc - nie daja rady nagrzac.
    Powodem moze byc skrecenie glowic (o co Ci nie podejrzewam), albo
    "zakrecone" kryzy, tzn. ograniczone tempo przeplywu wody. Jesli sa one stale
    zimne, to nie ma sily, raczej zapowietrzone.

  • 18. Data: 2009-02-17 09:18:18
    Od: "Łuki" <c...@g...pl>

    Jackare:
    > Kręć delikatnie- na tyle tylko aby był obieg. Jeżeli to to, to próbuj w

    Kryza jest regulowana takim blaszanym pokrętłem ze skalą N----1234567,
    które staje się widoczne po zdjęciu głowicy termostatu?

    Pokręciłem tymi kryzami w lewo-prawo, żeby rozruszać te pokrętła.
    Pewnie przez 10 lat nikt tego nie dotykał.
    W tej chwili wszystkie są na N, tak jak je zastałem.
    W instrukcji termostatów przeczytałem, że N to pełne otwarcie,
    a im niższy ustawiony numer, tym mniejszy przepływ.

    Aha.
    Głowica w jednym w zimnych kaloryferów jest nowa, bo poprzednia mi się chyba
    przypchała i ją wymieniłem na jesieni.

  • 19. Data: 2009-02-17 13:16:38
    Od: "Jackare" <...@s...uk.de.pl>

    > Jackare:
    >
    > Kryza jest regulowana takim blaszanym pokrętłem ze skalą N----1234567,
    > które staje się widoczne po zdjęciu głowicy termostatu?

    Zależy od wkładki. Może to być plastikowy pierścień, pierścień z nakrętką ,
    metalowy pierścień...

    Może masz zablokowane wkładki - zastały się np przy zamkniętych
    termostatach. Sprawdź czy masz powrót z grzejników.

    Jeżeli masz wszystkie otwarte na max i masz przepływ - spróbuj podnieść
    obroty pompy o jeden stopień (o ile to możliwe). Nie warto z tym szaleć bo
    pompa pobiera wtedy więcej prądu i głośniej pracuje.
    --
    Jackare

  • 20. Data: 2009-02-17 14:18:19
    Od: "Łuki" <c...@g...pl>

    Jackare:
    > Może masz zablokowane wkładki - zastały się np przy zamkniętych
    > termostatach. Sprawdź czy masz powrót z grzejników.

    Jak to sprawdzić?

    > Jeżeli masz wszystkie otwarte na max i masz przepływ - spróbuj podnieść
    > obroty pompy o jeden stopień (o ile to możliwe). Nie warto z tym szaleć bo
    > pompa pobiera wtedy więcej prądu i głośniej pracuje.

    Masz na myśli pompę w piecu?

    Nie wiem, czy jest regulowana.

    Jej typ to VP5-ZE grundfos.
    Ma duże pokrętło, ale to chyba raczej odpowietrzenie.

    Moje oczy tez coraz bardziej kierują się w strone tej pompy.
    Czy praca takiej pompy jest jakoś sterowana przez piec i/lub jego
    automatykę?
    Czy po wyłączeniu się pieca (samoczynie, nie mam na mysli wyłaczenia
    "guzikiem")
    taka pompa powinna dalej pracować? Jak stwierdzić, czy ona wogóle pracuje.