  • 81. Data: 2009-03-30 20:17:38
    Temat: Re: ELEKTRYCY ! - podpowiedzcie :) Różnicówka a kotłownia
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "gargamel" <s...@d...eu> napisał w wiadomości
    news:gqr2v5$73v$1@news.wp.pl...

> [...]
    > ziemi i do tego nie tża żadnych dotatkowych zabezpieczeń i różnicówka też
    > przy tym
    > "spływaniu" nie wystrzeli, więc z czego robisz problem?:O)

    > co ty pleiesz, nie wiesz co filtry robią? twierdzisz ze brak PE w filtrze
    > czyni go jakimś wykastrowanym? ty chyba pojęcia o filtrach nie masz, w
    > tych
    > radioodbiornikach są wysokiej klasy filtry wszelakiego typu, filtrują
    > zakłucenia z eteru i piorunuf tak dobrze z sama muzyczka leci i żadne
    > przepięcia kilkukilowoltowe sie tam nie pojawiają!:O)

    Widzę, że w ogóle tego nie rozumiesz i nie "czujesz" :)
    Problem w tym, że to co wyindukuje się w przewodach L i N po stronie
    instalacji wewnątrz domu nie spłynie ot tak sobie i nie zostanie "ścięte"
    przez zabezpieczenia w rodzielni, które znajdują się przed zabezpieczeniami
    różnicowoprądowymi oraz nadmiarowoprądowymi z prostej przyczyny:

    Przepięciówka Różnicówka Nadmiarówka

    L ------------|------------///////---------///////----
    --------
    [ ]
    PE ---------|------------------------------------------
    ---
    [ ]
    N -----------|------------///////---------------------
    ------

    Różnicówka oraz wyłączniki nadmiarowoprądowe działają na zasadzie
    elektromagnesu, dlatego posiadają sporą indukcyjność.
    Indukcyjność dla wysokich częstotliwości oraz impulsów o bardzo stromych
    zboczach stanowi bardzo duży opór przez co odprowadzenie przez nie
    przepięcia jest bardzo utrudnione.

    Różnicówka wprowadza indukcyjność na przewodach L i N
    Wyłącznik nadmiarowo-prądowy także wprowadza indukcyjność
    Jedyny przewód, który nie wprowadza dodatkowej indukcyjności to PE

    Jeżeli dasz zabezpieczenie przepięciowe tylko pomiędzy L i N to po prostu
    spowoduje ono tylko i wyłącznie wyrównanie ładunku elektrycznego pomiędzy
    tymi przewodami, ale w stosunku do ziemii oraz przewodu PE będzie nadal się
    utrzymywać wysoki potencjał tak długo, aż znajdzie sobie inną drogę, bo
    poprzez różnicówkę oraz nadmiarówkę ma drogę utrudnioną. Nierzadko jest to
    potencjał kilku czy nawet kilkunastu tysięcy Voltów, który nazwyczajniej
    przebije izolację zasilaczy, izolację urzadzeń, izolację przewodów, uszkodzi
    elektronikę itp. niszcząc urządzenia.
    Po to się właśnie wstawia warystory i iskrowniki pomiędzy L i PE oraz
    pomiędzy N i PE, żeby z tych przewodów potencjały odprowadzić do przewodu
    PE, a dalej do poziomu ziemii.

    > tak, alekie przepięcia są genrowane przez urządzenia podłączone do sieci i
    > do sieci te zakłucnia są genroane więc zabezpieczenie w sieci je
    > likwiduje!!!

    Ale to jeszcze insza inszość :)

  • 82. Data: 2009-03-30 20:45:02
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > filtry które mają podłaczone kondensatory do PE powodują ciągłu upływ do
    > PE bez względu na to czy przepięcia się pojawią czy nie, a wiec zakłucają
    > prawidłową pracę zabespieczeń przeciwporażeniowych!!!

    Ale nie powodują wyłączania różnicówek, nawet jak podłączysz do instalacji
    kilkadziesiąt takich urządzeń.

    > tak, tylko dla odbiorników (z filtrami, zabezpieczeniami i innymi) nie
    > projektuje sie oddzielnych dla każdego rodzaju sieci!!!
    > czy uważasz ze taki komputer w szpitalu działa inaczej niż w domu? czy on
    > tam przestanie działąć, czy zostanie wykastrowany, stanie sie
    > niebezpieczny?:O)

    Nie wiem co dyktuje takie, a nie inne warunki budowania instalacji w
    szpitalach.
    Nigdy się nie zagłebiałem w ten temat i nie mam też doświadczenia w takich
    instalacjach.
    Dlatego też nie chcę się wypowiadać czy jest to dobre, złe, lepsze, gorsze i
    dlaczego.
    Miałem do czynienia tytlko kilka razy z naprawą urządzeń medycznych. Te
    jednak miały normalną ochronę z PE. Dlatego też nie jestem przekonany do
    końca, czy faktycznie jest jakiś wymóg dotyczący stosowania separacji i
    izolacji stanowisk dla urządzeń medycznych. Wypowiadam się tylko na temat
    instalacji w budownictwie mieszkalnym oraz w przemyśle, bo w takich branżach
    się kręcę i stąd jestem na bierząco w tych normach, a tu ochrona PE jest
    wymagana i do takiej ochrony buduje się urządzenia odbiorcze.

  • 83. Data: 2009-04-01 21:01:43
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Órzytkownik "Jacek "Plumpi"" napisał:
> [...]
    > Indukcyjność dla wysokich częstotliwości oraz impulsów o bardzo stromych
    > zboczach stanowi bardzo duży opór przez co odprowadzenie przez nie

    każde przepięcie wyindukowane czy nie na liniach L/N zostanie "ścięte" przez
    jakiekolwiek zabezpieczenie przepięciowe zamontowane na tych przewodach i ja
    nie widzę żadnego sensownego powodu dla którego należało by te przepięcia
    ścinać do PE?:O)

    tylko nie popadaj w skrajność ze na przewodach w domu z eteru będą się
    indukowały kilowolty, bo u mnie na biurki leży widelec nie podłączony do PE
    oraz żednej różnicówki i filtruf i aż starach kotleta nabić!:O)
    acha, dla w.cz. wszystko posiada spore rezystancje, pojemności i
    indukcyjności:O)

    > Różnicówka wprowadza indukcyjność na przewodach L i N

    same przewody L/N wprowadzają indukcyjności, pojemności i rezystancję
    (liniowe i nieliniowe)

> [...]
    > tymi przewodami, ale w stosunku do ziemii oraz przewodu PE będzie nadal
    > się utrzymywać wysoki potencjał tak długo,

    haha, bardzo ciekawi mnie skąd to niby zaindukuje się z eteru napięcia o tej
    samej polaryzacji na przewodach L i N a o przeciwnej polaryzacji w stosunku
    do PE (cuda tuska siakieś ?:O)

    bo jak na mnie jak z eteru zaindukują się jakieś drobmne przepięcia to będą
    miały identyczny potencjał na wszystkich przewodach i ani niczego nie
    przepalą, ani nigdzie nie będą w "stanie popłynąć"

    > Po to się właśnie wstawia warystory i iskrowniki pomiędzy L i PE oraz
    > pomiędzy N i PE, żeby z tych przewodów potencjały odprowadzić do przewodu
    > PE, a dalej do poziomu ziemii.

    ale ja ci cały czas tłumaczę że zabezpiecznia do PE wstawia się tylko w
    miejscu wejścia instalacji do budynku w celu ochrony tej instalacji przed
    przepięciami pochodziącymi z zewnatrz (trzepnie piorunuf po napowietrznycyh
    liniach elektrycznych tak popularnych w naszym kraju:O)
    natomiast zabezpieczenia przed przepięciami generowanymi przez same
    odbiorniki wewnątrz budynku powinny być eliminowane prtzez zabezpieczenia
    między L/N bo inaczej będą generowały upływy do PE i zakłucały działanie
    ochrony przeciwporażeniowej

  • 84. Data: 2009-04-01 21:20:52
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Órzytkownik "Jacek "Plumpi"" napisał:
    > Ale nie powodują wyłączania różnicówek, nawet jak podłączysz do instalacji
    > kilkadziesiąt takich urządzeń.

    toć ludziska caly czas mówią żę że wyłączają jednak te różnicówki, wiec nie
    mów że nie!:O)
    tylko ludziska nie wiedzom czemu wywalaiom, więc ja tłumacze że dlatego że
    maiom chińskie zasilacze w kompach:O)

    > Nie wiem co dyktuje takie, a nie inne warunki budowania instalacji w
    > szpitalach.

    ale ja wiem:O) bezpieczestwo pzeciwporażeniowe o znacznie wyższym stopniu
    niż innych budynkach mieszkalnych

    > Miałem do czynienia tytlko kilka razy z naprawą urządzeń medycznych. Te
    > jednak miały normalną ochronę z PE.

    bo widzisz że to nie użądzenie determinuje stopień ochrony
    pzeciwporażeniowej w danym budynku, ani rodzaj sieci zasilającej i jest tak
    projektowane żeby można było je podłączyć zarówno do sieci z PE jak i nez
    niego:O)
    acha w takim szpitalu w jednej sali moze być sieć z PE a w drugiej sali sieć
    bez PE i to urządzenie medyczne będzie działało prawidłowo w obu salach,
    natomiast urządzenia z filtrami i innym świństwem podpiętym do PE już
    nie!:O(

    > Dlatego też nie jestem przekonany do końca, czy faktycznie jest jakiś
    > wymóg dotyczący stosowania separacji i izolacji stanowisk dla urządzeń
    > medycznych.

    ja pisałem a sieci separowanej (to jest nazwa rodzaju sieci elektrycznej)
    natomiast separacja urządzeń to jest klasa ochronności II rodzaju zdaje
    sie:O)

    > instalacji w budownictwie mieszkalnym oraz w przemyśle, bo w takich
    > branżach się kręcę i stąd jestem na bierząco w tych normach, a tu ochrona
    > PE jest wymagana i do takiej ochrony buduje się urządzenia odbiorcze.

    szpitale to też budynki mieszkalne zdaje się:O)
    a sieci separowane możesz sobie zamontować nawet we własnym domu np: w
    łazience do zasilania golarki i suszarki (nie będzie kopać jak wpadnie do
    wanny w czsie kąpieli:O)

    a skoro jesteś na bierząco z normami elektrycznymi to zapodaj mi numer normy
    i numer jej artykułu gdzie wymaga filtrację/zabezpieczenia do PE w
    urządzeniach?:O)

  • 85. Data: 2009-04-02 11:36:05
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > przez jakiekolwiek zabezpieczenie przepięciowe zamontowane na tych
    > przewodach i ja nie widzę żadnego sensownego powodu dla którego należało

    Przeczytaj jeszcze raz to co napisałem.
    Czytaj do skutku, aż zrozumiesz :)

> [...]
    > indukcyjności:O)

    > same przewody L/N wprowadzają indukcyjności, pojemności i rezystancję

    Tyle, że wartości indukcyjności i pojemności przewodów w sosunku do tych
    samych parametów zabezpoieczeń jest bardzo mała. Tak, część częstotliwości
    oraz zakłóceń i przepięć zostanie wytłumione na przewodach. Ale pozostają
    jeszcze zakłócenia i przepięcia, których nie powstrzyma indukcyjność i
    pojemności instalacji, ani także nie jest w stanie przechwycić
    zabezpieczenie przepięciowe przed różnicówkami.

    > haha, bardzo ciekawi mnie skąd to niby zaindukuje się z eteru napięcia o
    > tej samej polaryzacji na przewodach L i N a o przeciwnej polaryzacji w
    > stosunku do PE (cuda tuska siakieś ?:O)

    Instalacje nie są idealnie symetryczne. Część instalacji może w ogóle nie
    mieć PE, a w innych miejscach jest.
    Poza tym przedłużacze bez PE iraz same odbiorniki w drugiej klasie.

    > bo jak na mnie jak z eteru zaindukują się jakieś drobmne przepięcia to
    > będą miały identyczny potencjał na wszystkich przewodach i ani niczego nie
    > przepalą, ani nigdzie nie będą w "stanie popłynąć"

    Poczytaj na temat Impulsu elektro-magnetycznego EMP, albo jego odmiany LEMP
    powodowanych przez wyładowania atmosferyczne. Tylko nie na Wikipedii, bo tam
    prawie nic nie ma na ten temat, lecz poszukaj prac dyplomowych oraz
    opracowań laboratoriów.
    Gdybyś zapewnił przewodom idealną symetrię oraz prawie zerową odległość
    pomiędzy żyłami to mogło by tak być. Jednak zauważ, że instalacje często nie
    są symetryczne, a i same urządzenia także.

> [...]
    > między L/N bo inaczej będą generowały upływy do PE i zakłucały działanie

    Dom mieszkalny i instalacja w tym domu to nie szpital. Tu nikt nie tworzy
    instalacji separowanych.
    Ochrona w tych instalacjach polega na odprowadzaniu ładunków przepięć do
    ziemii poprzez PE.
    Nie przyrównuj tych instalacji i nie mieszaj ich zasad działania.
    Myślę, że na nasłuchałeś się na temat instalacji w szpitalch, z których
    wyciągnąłeś błędne wnioski.

  • 86. Data: 2009-04-02 16:33:39
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

> [...]
    > LEMP powodowanych przez wyładowania atmosferyczne. Tylko nie na Wikipedii,
    > bo tam prawie nic nie ma na ten temat, lecz poszukaj prac dyplomowych

    ok, poczytam, ale powiedz mi czy ten widelec na stole też mam uziemić, czy
    mnie nie kopnie i czy kompa nie spali?:O)

    > Gdybyś zapewnił przewodom idealną symetrię oraz prawie zerową odległość
    > pomiędzy żyłami to mogło by tak być. Jednak zauważ, że instalacje często
    > nie są symetryczne, a i same urządzenia także.

    popadasz w paranoję:O)

> [...]
    > instalacji separowanych.
    > Ochrona w tych instalacjach polega na odprowadzaniu ładunków przepięć do

    domyślam sie że elektrykuf nie uczą niczego poza 4rema prostymi typami
    sieci, stąd twoja niewiedza, tylko dlaczego takim ludziom dają
    uprawnienia?:O(

  • 87. Data: 2009-04-02 21:03:33
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > popadasz w paranoję:O)

    > domyślam sie że elektrykuf nie uczą niczego poza 4rema prostymi typami
    > sieci, stąd twoja niewiedza, tylko dlaczego takim ludziom dają
    > uprawnienia?:O(

    He he he. Widzę, że skończyły Ci się merytoryczne argumenty i dalej nie
    jesteś w stanie bronić swoich, błędnych racji, to też zaczynasz osobiste
    przejażdżki.
    Co do moich uprawnień to tym się różnimy, że ja je posiadam, a Ty na swoje
    jeszcze będziesz musiał popracować, choć przy takim Twoim pojmowaniu wiedzy,
    obawiam się, że nie nastąpi to zbyt szybko.
    Nie widzę już sensu w podtrzymywaniu tej "chorej" dyskusji.
    Zatem jak dla mnie EOT.