  • 1. Data: 2011-10-18 16:08:43
    Temat: Ekogroszek Ledvice - palił ktoś tym
    Od: wolim <n...@t...pl>

    Witam.
    Mam niedaleko skład węgla, który handluje czeskim ekogroszkiem z kopalni
    Ledvice. Ponoć ma 25MJ/kg i pali się bardzo dobrze.

    Czy ktoś tym palił i może coś powiedzieć na ten temat?

    Cena jest całkiem atrakcyjna - 550zł za tonę.

    :)

    Pozdry,
    MW

  • 2. Data: 2011-10-19 07:59:16
    Temat: Re: Ekogroszek Ledvice - palił ktoś tym
    Od: "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>

    > Cena jest całkiem atrakcyjna - 550zł za tonę.

    Kupiłem tego trzy worki. Jeden ze sprzedawców węgla w moim mieście
    jest "dystrybutorem" tego węgla. Z tego co czytałem jest duzo lepszy
    od węgla z Komoran (ten z Ledvic ma duuuużo mniejszą zawartość siarki
    co jest bardzo ważne). Pali ładnie ale w zastraszającym tempie
    znika ...

    Kupiłem droższy węgiel od polecanego dostawcy i duuużo wolniej go
    ubywa niż tego z Ledvic ...

    Czeskie ekogroszki nie mają więcej niż 20-21MJ a bardzo często mają
    dużo mniej ...

    Osobiście uważam że nie warto , jest za mało kaloryczny ...
    Lepiej droższy i bardziej kaloryczny ...

  • 3. Data: 2011-10-19 12:00:57
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-10-19 09:59, /// Kaszpir /// pisze:

> [...]
    > dużo mniej ...
    >
    > Osobiście uważam że nie warto , jest za mało kaloryczny ...
    > Lepiej droższy i bardziej kaloryczny ...

    Hm... Ten mój sprzedawca twierdzi, że ten węgiel ma 25MJ z kilograma.
    Wziąłem dwa worki na próbę - po 14 złotych - dzisiaj będę testował.

  • 4. Data: 2011-10-19 14:15:58
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Z tego, co czytam, to jest węgiel brunatny.
    Węgiel brunatny ma wartość opałową max 20 MJ a nasz polski np. z
    Bełchatowa około 8.
    Być może Twój sprzedawca ma takie podejście do wartości opałowej, jak
    Chińczycy ;-)
    Jak chcesz zainwestować więcej w ten opał to weź próbę i daj do jakiegoś
    laboratorium do zbadania. Każda większa kotłownia ma własne a jak nie ma
    to powiedzą, gdzie robią. Koszt takiego badania nie powinien przekroczyć
    50 zł.
    Jacek

  • 5. Data: 2011-10-20 05:43:25
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-10-19 16:15, Jacek pisze:
> [...]
    > laboratorium do zbadania. Każda większa kotłownia ma własne a jak nie ma
    > to powiedzą, gdzie robią. Koszt takiego badania nie powinien przekroczyć

    Zanabyłem 2 worki tego cuda. Trudno powiedzieć, żeby był to węgiel
    brunatny - raczej coś między brunatnym, a kamiennym. Kolor ma taki
    szarawy, a jakieś 10% bryłek jest lśniąco czarna, jak nasz kamienny. W
    Polsce mówią chyba na to "węgiel młody". Palę od wczoraj od 17:00.
    Wrzuciłem na razie jeden worek. Pali się bardzo fajnie, nie spieka się,
    spala się prawie na proszek. Rzeczywiście wygląda na to, że jest trochę
    mniej kaloryczny niż tradycyjny ekogroszek z polskich kopalń. Na oko do
    teraz, czyli do godz. 7:00 spaliło się nieco poniżej połowy worka 25kg.
    Ale trzeba brać poprawkę na to, że dużo zeszło na rozpalenie (to na plus
    węgla) oraz, że pogoda jest, jaka jest i gonię wodę tylko do trzech
    kaloryferów i podłogówki w łazience (to na minus). Aha - i jeszcze nie
    grzebałem zbytnio w ustawieniach, ustawienia są z wiosny tego roku,
    kiedy jeszcze grzałem tylko wodę użytkową w zasobniku 140L (to chyba tez
    na plus węgla).

    Zobaczymy. Dzisiaj, jak już będzie widać ślimaka w podajniku, wrzucę
    drugi worek, żeby mieć jakiś punkt odniesienia. Jutro (lub pojutrze -
    aby pojutrze), napiszę na ile wystarczył worek tego wynalazku.

    Węgiel kosztuje 560 zł / tonę. Przekonuje mnie do niego to, że naprawdę
    bardzo ładnie się spala, a dla mnie ważne jest jak najrzadsze wyrzucanie
    popiołu... Cóż, jeśli nawet jego kaloryczność jest mniejsza, niż
    kamiennego, to powinna zrekompensować to cena, a wtedy kultura spalania
    wzięłaby górę :) ...ale zastanawiam się, czy jego kaloryczność pozwoli
    na dogrzanie domu w duże mrozy.

    Będę jeszcze testował jak spisuje się ze sterownikiem pokojowym. Bywały
    przypadki, że piec się wyłączał (znaczy pokazywał "brak opału"), jak
    sterownik pokojowy przełączał go w tryb dzienny. Spowodowane było to
    tym, że sterownik, który jest na piecu ma ustawione, że jak w ciągu 5
    minut pracy temperatura na piecu nie podniesie się o ileśtam stopni, to
    znaczy, że skończył się opał. No i jak sterownik pokojowy załączał piec,
    to rzeczywiście ciężko mu było dogrzać wodę w całym zładzie w ciągu tych
    5 minut. Teraz węgiel jest mniej kaloryczny, więc taka sytuacja może się
    tym bardziej zdarzać.

  • 6. Data: 2011-10-20 07:19:57
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik wolim napisał:

> [...]
    > to rzeczywiście ciężko mu było dogrzać wodę w całym zładzie w ciągu tych
    > 5 minut. Teraz węgiel jest mniej kaloryczny, więc taka sytuacja może się

    Ja ostatnio właśnie założyłem też sterownik pokojowy, ale inaczej trochę
    go podpiąłem...
    Jest on zainstalowany na zasilaniu pomp CO i jak temp w miejscu, gdzie
    go umieściłem spadnie poniżej zadanej, to wystartują pompy. Do tego
    momentu pracuje sama podłogówka. Na kotle jest cały czas temp powyżej 60
    stC, podłogówka grzeje - na min, bo zimy nie ma, w domu ciepło - pow 20
    stC, a zużycie węgla szacuję na ok 10 - 12 kg na dobę razem z grzaniem CWU.

    Dość niezdrowo dla kotła jest dopuszczać, żeby jego temp spadała do
    wartości niższych, niż 57 stC. U mnie jest cały czas gotowy do pracy na
    pełnej mocy i nie wymaga to od niego podnoszenia temp zładu w momencie
    załączenia pomp CO.

    Może inaczej sobie podepnij ten sterownik...? :-).

    pozdr
    Robert G.

  • 7. Data: 2011-10-20 09:03:11
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    .
    > Mam niedaleko skład węgla, który handluje czeskim ekogroszkiem z kopalni
    > Ledvice. Ponoć ma 25MJ/kg i pali się bardzo dobrze.

    Pisałem o tym już kiedyś. Raz kupiłem 4 tony czeskiego węgla. Nie wiem z
    jakiej kopalni.
    Węgiel był w kolorze brązowym (jakby brunatny).
    Spalał mi się niewiarygodnie szybko i pozostawiał masę popiołu. Ciągle
    biegałem do kotłowni.
    Więcej go nie kupię.

    Być może wcale nie ma dwa razy mniejszej kaloryczności niż krajowy z
    porządnych kopalń. Jak się nad tym zastanawiałem, to przyszło mi do głowy,
    że być może nie umiałem dobrać prawidłowo parametrów pieca do "wymagań" tego
    brązowego cuda. Teraz kupuję wyłącznie krajowy węgiel, ustawiam sterownik na
    automatyczny dobór parametrów (w moim piecu od Cichewicza nazywa się ta
    funkcja FuzzyLogic) i jestem w miarę zadowolony.

    Pozdr.
    Krzysiek

    PS. Przy okazji tego tematu mam pytanie do osób posiadających kocioł
    groszkowy z układem otwartym i przejściem przez wymiennik na obwód
    zamknięty.
    Czy macie gdzieś na obwodzie pierwotnym odpowietrznik (jeśli tak to w którym
    miejscu). Ciągle mi woda gulgocze mięczy pompką, a wymiennikiem (mam
    wrażenie, że w samym wymienniku). Pewnie jakiś bąbel powietrza. Nie wiem jak
    się go pozbyć. No i chciałbym przerobić jakoś ten układ otwarty, żeby na
    przyszłość automatycznie się odpowietrzał.

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6558
    (20111019) __________

  • 8. Data: 2011-10-20 11:26:50
    Od: Robert G <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik jachoska napisał:
> [...]
    > się go pozbyć. No i chciałbym przerobić jakoś ten układ otwarty, żeby na
    > przyszłość automatycznie się odpowietrzał.

    Hmmm...
    U mnie nie ma żadnego odpowietrznika. Zwyczajnie rurki mają nachylenie
    takie, że od najwyższego punktu jest odprowadzenie do zbiornika
    wyrównawczego i jak jakieś bąble się zdarzą w obwodzie, to sobie tamtędy
    gulgają, aż wyskoczą w naczyniu wyrównawczym.

    Jak coś gulgocze, to spróbuj kilka razy wyłączyć pompkę i odczekać a
    potem załączyć na najwyższym biegu. czasem to pomaga.

    pozdr
    Robert G.

  • 9. Data: 2011-10-20 11:39:59
    Od: Tomisk <t...@w...pl>

    W dniu 2011-10-20 09:19, Robert G pisze:

> [...]
    > wartości niższych, niż 57 stC. U mnie jest cały czas gotowy do pracy
    > na pełnej mocy i nie wymaga to od niego podnoszenia temp zładu w

    Dość niezdrowo, ale czy nie masz takiej sytuacji, że gdy sterownik
    załączy pompy to cała gorąca woda zostanie wypchnięta z pieca a na jej
    miejsce wpompuje ci zimną wodę z grzejników? I czy tu nie będzie gorzej
    dla rozgrzanego pieca gdy nagle zaleje go woda o temp dużo niższej.

    Pozdrwiam Tomek

  • 10. Data: 2011-10-20 11:55:02
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    > Jak coś gulgocze, to spróbuj kilka razy wyłączyć pompkę i odczekać a potem
    > załączyć na najwyższym biegu. czasem to pomaga.
    >
    > pozdr
    > Robert G.

    Tak zrobię.
    Naczynie wyrównawcze mam (w mojej ocenie) zainstalowane prawidłowo. Odcinek
    poziomy od wymiennika do powrotu z pieca niby nie jest długi, ale nie
    zauważyłem żeby był zamontowany pod kątem usprawniającym wypychanie bąbli.
    Może w tym rzecz.
    Skoro jednak sam prąd wody nie jest w stanie wyprowadzić powietrza, to czy
    nie byłoby najlepszym rozwiązaniem wrzucenie odpowietrznika zaraz na
    powrocie obwodu pierwotnego wymiennika?
    I jeszcze jedno. Zastanawiam się czy ocieplać wszystkie rurki w kotłowni
    (kotłownia w piwnicy). Jakiego rzędu straty energii może generować taka
    niezaizolowana termicznie instalacja kotłowa? Sprawdzał to ktoś np. przed
    ociepleniem i po ociepleniu?
    Pozdr.
    Krzysiek

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6559