  • 1. Data: 2011-11-03 15:18:52
    Temat: Elektroniczne głowice termostatyczne
    Od: "trio" <t...@w...pl>

    Witam,
    właśnie kupiłem Viessmanna Vitodens 100-W + zasobnik 95l. No i jak już
    wiadomo - czeka mnie gaz :) Myslę nad głowicami do zaworów termostatycznych
    i zastanawiam się nad tymi elektronicznymi. Jest to bardzo wygodne
    rozwiązanie i można sterować w dowolnych godzinach otwarcie zaworu w każdym
    pomieszczeniu osobno. Koszt nie wielki bo jakieś +30zł do normalnej głowicy.

    Pytania:
    1. Czy się to to sprawdza?
    2. Jeżeli sprawdza to jak grzać, aby zaoszczędzić, a nie stracić? Bo można
    pewno wyziębić pokoje i przez to później na ogrzanie idzie więcej energii,
    niż na podtrzymywanie temperatury cały czas.

  • 2. Data: 2011-11-03 16:42:44
    Temat: Re: Elektroniczne głowice termostatyczne
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2011-11-03 16:18, trio pisze:
    > Witam,
    > w?a?nie kupi?em Viessmanna Vitodens 100-W + zasobnik 95l. No i jak ju?
    > wiadomo - czeka mnie gaz :) Mysle nad g?owicami do zaworów termostatycznych
    > i zastanawiam sie nad tymi elektronicznymi. Jest to bardzo wygodne
    > rozwi?zanie i mo?na sterowaae w dowolnych godzinach otwarcie zaworu w ka?dym
    > pomieszczeniu osobno. Koszt nie wielki bo jakie? +30z? do normalnej g?owicy.
    Zapewne z lidla/aldi? :)

    > Pytania:
    > 1. Czy sie to to sprawdza?
    Sprawdza.

    > 2. Je?eli sprawdza to jak grzaae, aby zaoszczedziae, a nie straciae? Bo mo?na
    > pewno wyziebiae pokoje i przez to pó 1/4 niej na ogrzanie idzie wiecej energii,
    > ni? na podtrzymywanie temperatury ca?y czas.
    Po pierwsze - nie ustawiaj znacząco różnych temperatur pomiędzy
    pomieszczeniami które nie sa zamknięte - bo bez sensu jeden grzejnik
    zamknie ci się na zero, a drugi będzie dawał na maksa by ogrzać 2
    pomieszczenia.
    Po drugie - ustawiaj wg potrzeb - np. po co w łazience 23'C między 24 a
    6 rano, gdy wszyscy spią, wystarczy np 20'C, ale nie ma sensu ustawiać
    np w dzień 24'C a w nocy 17'C - bo tak duża różnica temperatur nie ma
    sensu, później nie zdążysz nagrzać do oczekiwanej temperatury nim się
    dzień skończy.
    Ciężko mi powiedzieć czy się oszczędza, ale u mnie bardzo dobrze sterują
    w ten sposób, by utrzymywać sensowną temperaturę (+/-1'C a nie +/- 5'C
    na terostacie bimetalicznym) oraz by nie występowała sytuacja że
    "wszystkie grzejniki idą na maksa" a co za tym idzie - temperatura wody
    spada, kocioł daje w palnik i nic z tego nie wynika, tylko mam
    podzielone grzanie wg doby - np wieczorem grzeją mocniej grzejniki w
    łazience, sypialni itp, a słabiej np korytarz, wszystko słabiej grzeje w
    dzień gdy nikogo nie ma w domu... Po prostu zastępuje to "chodzenie i
    ręczne rozkręcanie kaloryferów" które było cowieczornym rytuałem (np
    wieczorem w łazience przed imprezą kąpielową) a potem łażenie i
    pilnowanie by skręcić grzejniki bo bez sensu na noc grzać...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2011-11-03 20:16:56
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "trio" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zaworu w każdym pomieszczeniu osobno. Koszt nie wielki bo jakieś +30zł do

    Mam, innego producenta, dzialaja elegancko - bateryjki trzymaja juz chyba 5
    lat.

    > 2. Jeżeli sprawdza to jak grzać, aby zaoszczędzić, a nie stracić? Bo można
    > pewno wyziębić pokoje i przez to później na ogrzanie idzie więcej energii,
    > niż na podtrzymywanie temperatury cały czas.

    Tylko nie to znowu. Nie ma cudow - jak obnizasz temperature, nie ma mowy o
    zwiekszonym zuzyciu energii. Nalezy tylko dobrze ustawic harmonogram. Np.
    jak idziesz spac o 22, to temperature (na termostacie) nalezy obnizyc
    odpowiednio wczensiej, zeby sie nie okazalo, ze o tej 22 jeszcze grzeje na
    maksa.

  • 4. Data: 2011-11-04 06:34:35
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-11-03 21:16, Ghost pisze:

> [...]
    > Np. jak idziesz spac o 22, to temperature (na termostacie) nalezy
    > obnizyc odpowiednio wczensiej, zeby sie nie okazalo, ze o tej 22 jeszcze

    Hehe... U mnie jest trochę odwrotnie. Ale głównie w takie dni jak teraz,
    kiedy w nocy temperatura spada do zera, a w dzień jest słonecznie i
    ciepło (wczoraj było 15 stopni prawie).

    Grzeję tylko w nocy - od 0:00 do 9:00. Potem piec przechodzi na
    podtrzymanie. Temperatura cały czas utrzymuje się na poziomie 21,5-22,5
    stopnia.

    Pozdrawiam,
    MW

  • 5. Data: 2011-11-04 06:51:30
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Grzeję tylko w nocy - od 0:00 do 9:00. Potem piec przechodzi na
    > podtrzymanie. Temperatura cały czas utrzymuje się na poziomie 21,5-22,5
    > stopnia.

    W nocy utrzymujesz 22 stopnie? W ramach oszczedzania?

  • 6. Data: 2011-11-04 07:12:53
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "trio" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > właśnie kupiłem Viessmanna Vitodens 100-W + zasobnik 95l. No i jak już
    > wiadomo - czeka mnie gaz :)

    Z jakim regulatorem? Pokojowym czy pogodowym?

  • 7. Data: 2011-11-04 07:18:22
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-11-04 07:51, Ghost pisze:

    > Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości

    > W nocy utrzymujesz 22 stopnie? W ramach oszczedzania?

    Nie lubię, jak mi uszy marzną :)
    No i lubię spać w samych majtkach, że się tak tutaj zwierzę...

    Druga sprawa - mam tak ustawiony salon, że przez cały dzień wpada do
    niego słońce. Jak jest na dworze około 10 stopni i dzień jest słoneczny,
    nie potrzebuję ogrzewania. Ciemne podłogi nagrzewają się od słońca i w
    ten sposób mam naturalne ogrzewanie podłogowe :)

    Pozdry,
    MW

  • 8. Data: 2011-11-04 07:27:30
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Nie lubię, jak mi uszy marzną :)

    W takim razie w Twoim przypadku (pozorny) dylemat, czy obnizenie temperatury
    nie zwiekszy zuzycia energii nie istnieje.

  • 9. Data: 2011-11-04 07:57:14
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-11-04 08:27, Ghost pisze:

    > Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości

    > W takim razie w Twoim przypadku (pozorny) dylemat, czy obnizenie
    > temperatury nie zwiekszy zuzycia energii nie istnieje.

    Ja ten problem wałkowałem już wielokrotnie. W starym mieszkaniu (80m2)
    miałem centralne z kotłem elektrycznym i sterownik pokojowy. Dzięki temu
    sterownikowi dało się zaoszczędzić, myślę, jakieś 30% energii.

    Teraz mam w domu piec na ekogroszek i w ubiegłym sezonie podłączyłem
    sterownik pokojowy. Na jesień i wiosnę, czyli wtedy, kiedy na dworze
    temperatury oscylują wokół zera, sterownik pozwala na spore
    oszczędności. Piec pracuje plus minus pół doby. Przeliczyłem to bardzo
    dokładnie w pewną bezsenną noc, licząc dla zabicia czasu ilość cykli
    podawania węgla w czasie podtrzymania i porównując to potem z czasem
    pracy podajnika przy przełączeniu pieca w tryb "praca".

    Jak już się robi ostra zima (czyli temperatury spadają do -15),
    sterownik u mnie robi za ozdobę, bo jest cały czas ustawiony w tryb
    pracy dziennej. Po prostu zostawienie domu na kilka godzin bez
    ogrzewania powoduje spadek temperatury do 19 stopni i potem, żeby
    dogrzać do tych 22, trzeba ostro hajcować. Może byłoby to nieco
    oszczędniejsze (nie sprawdzałem), ale mało komfortowe. Więc wolę spalić
    w ostrą zimę ten worek węgla tygodniowo więcej niż się bawić
    sterownikiem. W końcu 4 worki w miesiącu to tylko 80 złotych. A mroźnych
    miesięcy w roku jest nie więcej niż trzy.

    Pozdry,
    MW

  • 10. Data: 2011-11-04 08:53:29
    Od: "Amir" <d...@g...pl>

> [...]
    > sterownik pokojowy. Na jesień i wiosnę, czyli wtedy, kiedy na dworze
    > temperatury oscylują wokół zera, sterownik pozwala na spore oszczędności.

    Nie zgaśnie ci wtedy? jak tylko pół doby pracuje? W trybie nadzor przeciez i
    tak co jakis czas musi podac paliwo
    dla podtrzymania płomienia?

> [...]
    > podawania węgla w czasie podtrzymania i porównując to potem z czasem pracy
    > podajnika przy przełączeniu pieca w tryb "praca".

    Czy mozesz opisac jak masz podłaczony ten pokojony sterownik?
    Do kotła?
    Do mojego kotła po podłaczenia np auratona, i jak osiągnie temp to odłacza
    pompkę (tak wedłu instrukcji się dzieje)
    ale czy wtedy sie nei zagotuje woda w kotle?

    Na jakiej zasadzie działa Twoj steronik pokojowy z twoim kotłem?