  • 11. Data: 2015-12-03 09:25:38
    Temat: Re: Elektryczne kable grzewcze - czy to się opłaca?
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 3 grudnia 2015 09:20:43 UTC+1 użytkownik Uzytkownik napisał:
> [...]
    razie awarii gazu moge włączyc 4kW prundu i podłogówką rozciąnąc po całym domu. Kabel
    proponuje jakos tam luzno miedzy rurkami tak by sie nie dotykały (ale to nie tak
    bardzo wazne, gdzies na skrzyżowaniach mona je podniesc wyzyj czy cus takiego) i
    tyle.

    > Rozkładając wodną instalację, mata elektryczna jest już zbędnym wydatkiem.

    niby tak - tyle ze tą grzałke elektryczna trzeba zrobic od razu - bo gdy gazu braknie
    to nie bedzie czasu kombinować. No i gdyby rura pekła to kable dalej beda dzialac.
    Ale tak jak mówisz - rury same powinny wystarczyc.

    b.

  • 12. Data: 2015-12-03 09:35:40
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 3 Dec 2015 09:10:23 +0100, Marcin N

    > Hmm, ciekawe. Czyli można by zrobić podłogówkę wodną i do niej
    > (tymczasowy) "piec elektryczny". Ale co to takiego? Jakoś się nie
    > spotkałem. A jeśli chce się potem rozbudować system, to zamienić ten
    > piec na pompę ciepła, czy coś...

    Zmiany są nieopłacalne i robi się je wyjątkowo rzadko. Dlatego jak już
    robić, to raz a dobrze, bo każda ew. zmiana to dodatkowe bezsensowne
    koszty. Piec elektryczny do CO to w zasadzie "mocniejszy czajnik", zdaje
    się kospel takie robi między innymi.

    --
    Pozdor Myjk

  • 13. Data: 2015-12-03 09:52:28
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-12-03 o 09:35, Myjk pisze:
    > Zmiany są nieopłacalne i robi się je wyjątkowo rzadko. Dlatego jak już
    > robić, to raz a dobrze, bo każda ew. zmiana to dodatkowe bezsensowne
    > koszty.

    Zgadzam się. Jest jednak taka kwestia: wydać od razu 20 tys więcej
    (pompa ciepła), czy "odetchnąć finansowo" i zrobić to później trochę drożej.

    A Budyń podał ceny grzałek. Śmiesznie tanie. W 500 zł pewnie da się
    zrobić system ogrzewania... Ale niech to będzie i tysiąc - to i tak tanio.

    --
    MN

  • 14. Data: 2015-12-03 10:09:28
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 3 Dec 2015 09:52:28 +0100, Marcin N

    > Zgadzam się. Jest jednak taka kwestia: wydać od razu 20 tys więcej
    > (pompa ciepła), czy "odetchnąć finansowo" i zrobić to później trochę drożej.

    Zależy od zapotrzebowania. Pisałeś, że to mały dom, a jeśli jest
    przyzwoicie ocieplony, to do takiego nie warto inwestować w PC. Nawet jeśli
    PC ma być, to nie będzie do małego i dobrze ocieplonego domu kosztować 20
    tys. zł, bo z powodzeniem wystarczy jakaś mała powietrzna pompa ew.
    wspomagana grzałką.

    > A Budyń podał ceny grzałek. Śmiesznie tanie. W 500 zł pewnie da się
    > zrobić system ogrzewania... Ale niech to będzie i tysiąc - to i tak tanio.

    Oczywiście, że się da. Dlatego nie rozumiem dlaczego ludzie wydają chore
    pieniądze na przewymiarowane systemy "ego"węglowe w nowych domach.

    --
    Pozdor Myjk

  • 15. Data: 2015-12-03 10:14:01
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 3 Dec 2015 10:09:28 +0100, Myjk

    > Dlatego nie rozumiem dlaczego ludzie wydają chore
    > pieniądze na przewymiarowane systemy "ego"węglowe w nowych domach.

    Ps. Dzisiaj czytam sobie FM z rana -- człowiek pyta jak czysto palić od
    góry w zasypowcu. I ma problem, bo piec mu zjada 10kg węgla w 3h. Okazuje
    się po chwili, że to nowy (jeszcze niewygrzany) dom -- i śmieciuch w
    kotłowni. No, i jak tu nie forsować ustawy antywęglowej...

    --
    Pozdor Myjk

  • 16. Data: 2015-12-03 10:18:12
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-12-03 o 10:09, Myjk pisze:
> [...]
    > PC ma być, to nie będzie do małego i dobrze ocieplonego domu kosztować 20
    > tys. zł, bo z powodzeniem wystarczy jakaś mała powietrzna pompa ew.

    Pompa powietrzna o mocy ok 7 kW to około 13-14 tys zł, do tego zbiornik
    300l - ze 3 tys, montaż niech będzie 2 tys. Razem 19 tys. Niech będzie 20.

    Kocioł elektryczny 8 kW to około 2200 zł
    http://www.bridom.pl/kospel-ekco-l2-8

    Do tego zbiornik (też 300l) - też 3 tys, montaż - 1000 zł (w końcu jet
    znacznie łatwiej). Razem około 6500 zł. Różnica 13.500 zł.

    Jeśli średnie COP pompy powietrznej wynosi 2.5 i prąd kosztuje 60 gr za
    kWh, oraz dom 120 m2 ma 40 kWh / m2 / rok to:

    Zapotrzebowanie roczne na ogrzewanie wynosi 4 800 kWh.
    Grzanie prądem: 2 880 zł
    Grzanie pompą: 1150 zł

    Różnica roczna: 1 730 zł
    Pompa zwróci się po 8 latach.

    Coś źle policzyłem?

    --
    MN

  • 17. Data: 2015-12-03 10:28:00
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 3 grudnia 2015 10:09:09 UTC+1 użytkownik Myjk napisał:
    > Oczywiście, że się da. Dlatego nie rozumiem dlaczego ludzie wydają chore
    > pieniądze na przewymiarowane systemy "ego"węglowe w nowych domach.

    bo wciąż domy są nowe ale budowane tak jak 40lat temu - energooszczednych brak.
    Ważniejsze sa kolumienki, ledy na elewacji i balkony :)

    b.

  • 18. Data: 2015-12-03 10:40:14
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 03.12.2015 o 07:14, Marcin N pisze:
    > Znajomy zaczął podpytywać mnie o kable grzewcze. Jak to wychodzi w
    > porównaniu do innych podłogówek.
    >
    > Nie bardzo mam pojęcie. Możecie podpowiedzieć?
    > Może to wcale nie jest zły pomysł do małego ciepłego domu?

    ja takie kable położyłem pod panele podłogowe jakieś 8 lat temu
    (oficjalnie do grzania rur, czy rynny?). działało jako _podgrzewanie_
    podłogi, a nie ogrzewanie pomieszczenia, więc o kosztach energii się nie
    wypowiem, bo ich nie odczułem w rachunku. ale dzieci miały podłogę
    ciepłą, więc chętnie się na niej bawiły, a jak przyszło spać na
    podłodze, to też było przyjemnie niż na zimnej która miała 14 stopni.
    Raz ktoś nieświadomy przekręcił termostat na maksa - nie wiem jak długo
    grzało, ale nie dało się stać stopami na podłodze, taka była gorąca.
    panele i kabel przeżyły. sprzedałem mieszkanie z ciągle działającym
    systemem.
    ToMasz

  • 19. Data: 2015-12-03 11:41:43
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-12-03 o 10:18, Marcin N pisze:

    > Coś źle policzyłem?

    Nikt nie skrytykował więc liczę dalej:

    zużycie ciepłej wody to 4 m3 miesięcznie, czyli 48 m3 rocznie.

    Ciepło właściwe wody 4000 J/kg, podgrzewamy o 35 st C.
    48 000 l * 35 st * 4000 / 3 600 000 = 1867 kWh

    Koszt podgrzania CWU:
    prądem 1120 zł
    pompą 448 zł

    Różnica rocznie: 672 zł.

    Niespodziewanie duża różnica, nie sądzicie?

    Czy na pewno się nie pomyliłem w obliczeniach?

    --
    MN

  • 20. Data: 2015-12-03 12:35:39
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 3 grudnia 2015 07:14:18 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
    > Znajomy zaczął podpytywać mnie o kable grzewcze. Jak to wychodzi w
    > porównaniu do innych podłogówek.
    >
    > Nie bardzo mam pojęcie. Możecie podpowiedzieć?
    > Może to wcale nie jest zły pomysł do małego ciepłego domu?

    Moze sie oplacic. Na juz. A co bedzie za 10, 20, 30 lat - tego nie wiesz,
    dlatego jezeli juz prad to robilbym podlogowke wodna, pompke, bufor 1000-2000l
    i grzanie w taniej taryfie tania grzalka.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.