  • 21. Data: 2010-10-26 19:38:40
    Temat: Re: Elektryk - na co zwrócić uwagę i o czym pamiętać ?
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    > A jak u ciebie z budową? Wycofałeś się z niej czy zmusiłeś do naprawy
    > usterek ?

    Miałem inspektora i nic szczególnego nie znalazł.
    Znalazl jakieś drobnostki , które wykonawca naprawi.
    Jeszcze kilka razy inspektor pojawi się na budowie.

    Wykonawca obiecał mi że na końcu trochę ocieplą szczyty. Jest tam trochę
    przerwy i wejdzie trochę stryropianu/wełny. Na pewno trochę pomoże ...

    Pamietaj że u mnie całe poddasze nie będzie wogóle ocieplone , więc te
    ocieplenie nawet najlepsze szczytów nic nie pomoże ...

    Zamist tego sądzę że na podlodze poddasza położę dodatkowo styropian ...

  • 22. Data: 2010-10-26 19:44:14
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości
    .googlegroups.com...
    Witam !

    [......]
    Czy różnicówka to standard i jest wymagana przez jakieś normy ? Jak z
    uziemnieniem , jak z zabezpieczeniami przeciwprzepięciowymi ?
    -------------
    Różnicówka jest obowiązkowa we wszystkich obwodach gniazdowych
    (PN-HD+60364-4-41 z 2009 roku).
    Pytając o uziemienie zgaduję, że chodzi Ci o przewód ochronny PE. Ten jest
    obowiązkowy we wszystkich obwodach.
    Co do przepięciówki to Dz.U.Nr 75, poz 690 z 2002 r., punkt 10 mówi, że
    należy stosować urządzenia ochrony przeciwprzepięciowej.
    -------------

    Czy są jakieś normy co MUSI spełniać nowo oddawane instalcja
    elektryczna w nowo wybudowanym domu ?
    -------------
    Zleć pomiarowcowi wykonanie pomiarów:
    - rezystancji izolacji
    - impedancji pętli zwarcia
    - czasu zadziałania i prądu wyzwolenia dla wszystkich różnicówek
    - rezystancji uziemienia (metoda udarowa niekonieczna ale zalecana)
    To kosztuje ale masz z takich pomiarów protokół i przede wszystkim pewność,
    że Twoja instalacja jest wykonana poprawnie.

    -------------
    Zapewne poproszę aby pociągnął mi kable do alarmu , TV , głośników ...

    O czy warto pamiętać o co się zapytać ?
    -------------
    Alarmówkę lepiej jest zlecić komuś, kto się na tym zna. Jeżeli masz surowe
    ściany to bez kucia i wiercenia da się położyć kable aby później zamontować
    urządzenia. Pamiętaj aby zrobić zdjęcia ścian przed wykończeniem.

  • 23. Data: 2010-10-26 20:03:59
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl> wrote in message

    > okazało się że inwestor "oszczedza" i będzie przyłącze 7.5 KV !

    Nie KV tylko kW kilowaty ale powiem ci jedno. Na pewno za grubych kabli
    przyłączeniowych to mieć nie będziesz..
    Nie o moc przyłączeniową tutaj chodzi ale o to jakich materiałów użyje.
    Użyje najtańszego aluminium o za małym przekroju, zobaczysz.

    Ja mam 5 x 25mm2 z miedzi od skrzynki do piwnicy.

  • 24. Data: 2010-10-26 20:06:22
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    > Miałem inspektora i nic szczególnego nie znalazł.

    Ja też miałem 2 inspektorów. ja bym im nie wierzył. Ty tam będziesz
    mieszkał, a nie inspektor.
    pamiętaj że szczyty zaczynają się od narożników budynku i nie chodzi tylko o
    poddasze ale o sufit i cały narożnik parteru.

  • 25. Data: 2010-10-26 20:16:28
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Nagash" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    > [.......]
    >
    > Instalację elektryczną NIEZWYKLE TRUDNO jest wykonać zgodnie z projektem.
    > Każdy praktyk Ci to powie :)

    Ale ja piszę o wymogach formalnych o które pyta Kaszpir. Ma być projekt,
    wykonanie i odbiór.
    TT od TN różni się jednym drobnym szczegółem - uziemieniem. Na sam sposób
    podłączania RCD ma to przecież niewielki wpływ.
    --
    Jackare

  • 26. Data: 2010-10-26 20:16:30
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > Nie o moc przyłączeniową tutaj chodzi ale o to jakich materiałów użyje.
    > Użyje najtańszego aluminium o za małym przekroju, zobaczysz.

    Aluminium jest doskonałym przewodnikiem i jako WLZ nadaje się bez dwóch
    zdań. Proszę porównać ceny na Allegro kabli YKY z kablami YAKY. Aluminium
    przy przesyłówce praktycznie dominuje i długo nic tego nie zmieni. Należy
    tylko przez odpowiednie zaciski połączyć to z miedzianą instalacją w domu i
    tyle. Norma PN-IEC 60364-5-523 zawiera tabele kabli miedzianych i
    aluminiowych z podanymi amperażami dopuszczalnymi. Przy okazji inna norma
    zaleca stosowanie kabla jako WLZ o amperażu nie mniejszym niż 60, tak więc
    YKY 5x6mm^2 (tak często stosowany) odpada.

    > Ja mam 5 x 25mm2 z miedzi od skrzynki do piwnicy.

    Czy to zasila mały blok ?

  • 27. Data: 2010-10-26 20:22:26
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > TT od TN różni się jednym drobnym szczegółem - uziemieniem. Na sam sposób
    > podłączania RCD ma to przecież niewielki wpływ.

    Na planie występują niekiedy rozdziały uziemione PEN na PE i N co w TT nie
    powinno mieć miejsca. Dodatkowo można zastosować więcej różnicówek niż w
    TN-C (TN-S) bo przy zwarciach L-PE tylko te zadziałają.

  • 28. Data: 2010-10-26 20:56:12
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Czujki powinny być w każdym pomieszczeniu z oknem/drzwiami na parterze.

    Nieprawda. Słyszałeś o czymś takim jak "efekt klaustrofobiczny czujek".

    > Poprawnie wykonany alarm nie będzie wył.

    Dokładnie. Tyle, że poprawnie wykonany alarm to nie tylko prawidłowe
    połączenia elektrczne, ale odpowiedni dobór czujek, ich charakterystyk i
    usytuowania.

    > Bułka z masłem ? Ok. no to np. Risco 224, 7 czujek, sabotaż, 2
    > sygnalizatory zewn., komunikacja GPRS, akumlator 18AH. Jak to obejść ?

    Dokładnie tak samo jak system zaproponowany przez autora wątku.
    A jak się obchodzi ? Wybacz, ale nie mogę publicznie udzielać takich
    instrukcji, ale uwierz mi na słowo, że to rozmieszczenie czujek, które
    zaplanował sobie Kaszpir jest złe, ponieważ będzie wywoływać fałszywe
    alarmy, a ponadto powoduje, że czujki tak naprawdę stają się bezużyteczne.
    Zauważ zresztą, że nie tylko ja o tym piszę, ale kilka innych osób, które
    mają o tym pojęcie.

  • 29. Data: 2010-10-26 21:07:19
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    > [......]
    >
    > Na planie występują niekiedy rozdziały uziemione PEN na PE i N co w TT nie
    > powinno mieć miejsca.

    No tak, ale zazwyczaj dotyczy to z reguły nic nie wartego "defaultowego"
    projektu dołączonego do projektu domu często-gęsto stworzonego na zasadzie
    powielenia bez znajomości układu sieci i często nie mającego nic wspólnego z
    rzeczywistymi potrzebami użytkownika domu.

    Dodatkowo można zastosować więcej różnicówek niż w
    > TN-C (TN-S) bo przy zwarciach L-PE tylko te zadziałają.
    A tutaj to ja zapytam: można czy należy? Zazwyczaj RCD stosuje się albo w
    poszczególnych obwodach lub grupach obwodów albo w wersji oszczędościowej
    daje się po jednej na każdą fazę plus dodatkowe lub dodatkową dla obwodów
    trójfazowych jeżeli ktoś takie ma.
    Rozumiem że sugerujesz w przypadku TT montaż odrębnych RCD dla obwodów
    mogących stanowić większe zagrożenie (przykładowo odrębne RCD na gniazda w
    kuchni - "ogólne" i odrębne na gniazda kuchenki i np zmywarki) Jeżeli klient
    zechce na to wyłożyć pieniądze a są tacy których żadna argumentacja nie
    przekona to ma to sens. Zresztą przy TT zwarcie N-PE też może być
    niebezpieczne.
    W moich dośwaidczeniach akurat raz tylko zetknąłem się z TT w jakiejś bardzo
    wiekowej kamienicy podłączonej do wiekowego trafo. Burdel był spory (i
    awantury z zarządcą też) bo były jakieś samoróby wykonane przez lokatorów i
    mieli pozwierane swoje linie N z PE budynku

  • 30. Data: 2010-10-26 21:11:08
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    > Zauważ zresztą, że nie tylko ja o tym piszę, ale kilka innych osób, które

    To może zamiast tego zaproponuj (cie) na umieszczonym przeze mnie rysunku
    gdzie poprawnie powinny znajdować się czujki i w jakiej ilości bo na razie
    wygląda tutaj nie obraź się ale na wypowiedzi przemądrzałych osób które
    chwalą się wielką wiedzą ale na słowach i "dogryzaniu" się kończy ...

    Krytykować każdy potrafi , gorzej z doradzeniem ...

    Lokalizacje czujek projektował mi znajomy który wiele lat temu pracował w
    alarmach , w firmie która produkuje alarmy ...

    naprawdę chyba umieszczenia na umieszczonym przez mnie zdjęciu na serwerze i
    naniesienie na nim poprawek nie jest czyś chyba bardzo ciężkim dla fachowca

    No chyba że ktoś boi się "krytyki" innych fachowców ?