  • 131. Data: 2016-03-21 14:00:02
    Temat: Re: Fotowoltaiczna szyba grzewcza :]
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 13:21:22 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > No nie :))
    > Chlodzisz z moca 25-18= 7 * 600 * 1005 = 1,1kW.
    >
    > Oblicz wedlug Twojej matematyki z jaka moca chlodzilbys swoj dom przy
    > takich parametrach:
    >
    > Tg=50, Tdom=18, 300m3/h -> wentylując dom ogrzewam go z mocą 2,5kW
    > Tg=50, Tgwc=18, 600m3/h -> chłodzę z mocą 6,4kW,
    >
    > Dalej Ci wychodzi 6,4kW? :) A przeciez nawiewasz powietrze o takiej samej
    > temperaturze jaka panuje w domu, czyli temperatura nie zmienia sie. A w zwiazku
    > z tym moc chlodnicza = 0W.

    ty sie zajales wywiawanym powietrzam a ja dostarczanym. No to zróbmy mix.
    dostarczam Tg=50, Tdom=18, 300m3/h -> wentylując dom ogrzewam go z mocą 3,2kW
    w usuwanym Tg=Td=18 moc=0,
    w sumie 3,2kW zysku

    dla poprzedniego przypadku tdom=25
    Tg=50, Tdom=25, 300m3/h -> wentylując dom ogrzewam go z mocą 2,5kW
    w usuwanym Tg=25 Tgwc=18, 600m3/h -> 1,4kW
    łącznie 3,9kW

    ustąpiłem o połowę i to jest granica kompromisu :)

    b.

  • 132. Data: 2016-03-21 14:32:26
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 14:00:04 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > ustąpiłem o połowę i to jest granica kompromisu :)

    Nie rozumiem nic co Ty tu napisales :)

    Odnies sie moze konkretnie do tego co napisalem wczesniej.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 133. Data: 2016-03-21 14:40:41
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 14:00:04 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > ustąpiłem o połowę i to jest granica kompromisu :)

    Moze podejdzmy do tematu jeszcze od innej strony.
    Olejmy wymiennik GWC - zakladamy ze jest tak duzy ze przy 600m3/h
    dmucha nim 15stC.

    Wpuszczajac 100m3/h powietrza o temperaturze 15stC, wyrzucasz jednoczesnie
    taka sama ilosc powietrza o temperaturze jaka jest w domu - czyli np. 25stC.
    Cieplo zawarte w tej roznicy (25-15 = 10stC) jest cieplem, ktore wlasnie
    usunales z domu. Czyli to jest dokladnie moc chlodnicza calego ukladu.

    Tak?

    A ile ciepla miesci powietrze? W 100m3 i dla roznicy 10stC miesci dokladnie
    277W energii, czyli wymieniajac 100m3 w godzine przy temperaturze nawiewu
    15stC i temperaturze w domu 25stC wyciagasz z niego 277W energii.

    Czyli dla 600m3 wychodzi rowne 1,66kW i ani Wata wiecej :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 134. Data: 2016-03-21 15:01:56
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 14:40:44 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > A ile ciepla miesci powietrze? W 100m3 i dla roznicy 10stC miesci dokladnie
    > 277W energii,

    Pozostałe wszystko ok, ale skąd wziąłeś te 277W? Zgaduję, że z 1000J/kgK,
    tyle że to jest 1005 raczej, a 1m3 powietrza ma 1,2kg. Zatem powinno być
    jakieś 335W zamiast 277, co co prawda niewiele zmienia, ale gwoli
    ścisłości trzeba to zaznaczyć.

    L.

  • 135. Data: 2016-03-21 15:08:19
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 15:02:00 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > tyle że to jest 1005 raczej, a 1m3 powietrza ma 1,2kg. Zatem powinno być
    > jakieś 335W zamiast 277, co co prawda niewiele zmienia, ale gwoli

    Masz racje - przyjalem wage powietrza 1m3 = 1kg a to faktycznie 1,2 :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 136. Data: 2016-03-21 16:58:29
    Od: Budyń <b...@r...pl>

> [...]
    > 15stC i temperaturze w domu 25stC wyciagasz z niego 277W energii.
    >
    > Czyli dla 600m3 wychodzi rowne 1,66kW i ani Wata wiecej :-)

    sytuacja 1:
    Tdom=25, Tzew=35
    wpuszczam do budynku 300m3/h (tego sie trzymam)cieplejszego niż w budynku zatem
    ogrzewam dom mocą 1,00kW
    Zeby sie tego pozbyć używam klimatyzatora o mocy chłodniczej 1kW lub
    a zeby chłodzic dodatkowo (bo ten 1kW to zaledwie niweluje grzanie) potrzbeny mi
    klimatyzator jeszcze wiekszy, powiedzmy 3kW

    sytuacja 2:
    wyłączam w ogóle wentylacje. Na samym wyłączeniu zyskuję od razu 1kW.

    sytuacja 2 rozwinieta w 3
    włączam klimę o mocy chłodniczej 2kW (efekt jak w 1 ale nadal nie mam wentlacji)

    stuacja 3
    przekładam rurę zaciągającą powietrze na GWC i włączam wentylacje
    gdy zaciągam powietrze przez GWC i wtedy chłodze z mocą opartą o twój wzór
    Tg=25,Tgwc=15, V=600 --> 2,01kW

    poniewaz nie zaciągam ciepłego mam 1kW i chłodze z mocą 2kW mam efekt 3kW na które
    musiałyby ewentualnie pracowac klimatyzatory.

    b.

  • 137. Data: 2016-03-21 17:55:56
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 16:58:31 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > sytuacja 1:
    > Tdom=25, Tzew=35
    > wpuszczam do budynku 300m3/h (tego sie trzymam)cieplejszego niż w budynku zatem
    ogrzewam dom mocą 1,00kW

    I juz na samym poczatku zle zalozenie.
    Wymiennik w rekuperatorze dziala w dwie strony - czyli nie tylko odzyskuje
    cieplo zima ale takze pozwala zachowac "chlod" latem.

    Tzn. rekuperator ochladza cieplejsze powietrze z zewnatrz, chlodniejszym
    powietrzem z wnetrza domu. Zakladajac, ze robi to ze sprawnoscia np. 80%
    to nie ogrzewasz domu moca 1kW, a tylko 200W.

    Dalsze rozwazania sa OK i zasadniczo sa kopia tego co napisalem wczesniej :)
    O ile schlodzisz powietrze do 15stC i o ile Twoja zona i dzieci wytrzymaja
    halas wentylacyjny przy wydajnosci 600m3/h ;)

    Teraz policz jakie masz zyski cieplne w domu w lato przy temp. powiedzmy
    30stC. Przy czym liczyc trzeba uczciwie - masz chyba pirometr wiec policz
    temperature sciany od wschodu/poludnia/zachodu. Dodaj zyski bytowe, zyski
    od oswietlenia, tv, komputera etc.

    Wyjdzie, ze te 2kW to naprawde niewiele chlodu. Wystarczy zeby schlodzic
    jeden pokoj 50m3. Ja wentyluje caly dom - 900m3 i te 2kW to tak szacuje ze
    przy dobrych wiatrach schlodziloby temp. o 0,5stC. Czyli w szczycie jak mam
    28stC to moze do 27,5stC. Czyli tyle, co nic.

    Lepiej naprawde zainwestowac w klime - ona nie tylko schladza powietrze
    ale i osusza. A jak pewnie wiesz przy tej samej temperaturze przy
    suchym powietrzu czlowiek czuje sie zdecydowanie lepiej niz przy powietrzu
    o duzej wilgotnosci :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 138. Data: 2016-03-21 18:06:58
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 17:55:57 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > I juz na samym poczatku zle zalozenie.

    weźze czytaj od początku: założenie dla uproszczenia obliczen było ze wentylacja jest
    bez reku, mozemy sobie liczyc z reku tylko trzeba własciwą metodę obliczen uznac.

    b.

  • 139. Data: 2016-03-21 23:02:18
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 18:07:00 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > weźze czytaj od początku: założenie dla uproszczenia obliczen było ze wentylacja
    jest bez reku, mozemy sobie liczyc z reku tylko trzeba własciwą metodę obliczen
    uznac.

    Aha. No jak bez reku to OK - obliczenia w koncu poprawne :) Z 9kW zszedles
    do 3kW (w praktyce do 2kW bo reku byc musi :)

    BTW. W lato spokojnie mozna obnizyc wentylacje do nawet 100m3/h - pranie i tak
    schnie szybko :) Wiec z reku dostarczasz jakies max 40-50W ciepla tylko.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 140. Data: 2016-03-22 18:27:04
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 21 marca 2016 23:02:19 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > schnie szybko :) Wiec z reku dostarczasz jakies max 40-50W ciepla tylko.

    a ile m3/h mozesz swoją wentylacja na maxa puscic? Jak bardzo to słychać?

    b.