  • 151. Data: 2016-03-23 23:25:26
    Temat: Re: Fotowoltaiczna szyba grzewcza :]
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 23 marca 2016 23:00:09 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > Abstrahujac od GWC - w czerwcu najwiecej wyliczyl??
    > Dziwnie jakos - zdecydowanie najcieplej jest w lipcu/sierpniu :)

    W programie podaje się konkretne miejsce, tzn. szerokość geograficzną
    i najbliższą stację meteorologiczną, zakładam że jakoś zasysają
    historyczne dane o temperaturach. Może tam akurat najcieplej jest w czerwcu :>

    > Tak czy siak - wychodzi 2666kWh z COPem 3 = 888kWh, przy klimie za 0,5 pln za
    > kWh wychodzi 444 pln / sezon. Przy czym MOIM zdaniem chlodzenie jest
    > potrzebne tylko i wylacznie w lipcu / sierpniu. I nie do 21stC bo to juz
    > jest za chlodno - gdybys przyjal do 25stC i tylko lipiec / sierpien to
    > wyjdzie jak pisalem - 100-150 pln.

    Tak wiem, wklepałem te 21 jakoś tak bez zastanowienia, a przy 25 też
    da się funkcjonować. Może jutro sprawdzę ile to zmieni.

    > PS. Wszystkie obliczenia do GWC liczylismy do 25stC (roznica dT 10stC - od
    > 15stC do 25stC). Dla 21stC wszystkie poprzednie obliczenia podziel praktycznie
    > przez dwa :) Czyli 600m3 nie bedzie mialo mocy chlodniczej 2kW a jedynie
    > 1,2kW :)

    Ano. Ale podniesienie temp. sprawi też, że GWC teoretycznie miałoby mniej
    do roboty. Tyle że ja mam dużą chatę i technologia tradycyjna, Budyń
    ma mniejszego klocka bez akumulacyjności. Tu mogą wyjść zupełnie inne
    wyniki :>

    L.

  • 152. Data: 2016-03-23 23:36:36
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 23 marca 2016 23:25:28 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > do roboty. Tyle że ja mam dużą chatę i technologia tradycyjna, Budyń
    > ma mniejszego klocka bez akumulacyjności. Tu mogą wyjść zupełnie inne

    U niego kWh wyjda tak samo (bo akumulacja tylko wygladza piki temperaturowe,
    ilosc energii do odprowadzenia zostaje taka sama). Tylko ze on bedzie musial
    w dzien naparzac 2 x wieksza moca, a w nocy wylaczac, a Ty mozesz sobie
    chlodzic przez cala dobe rownomiernie :) Dla GWC wariant domu bardzo
    akumulacyjnego jest zdecydowanie lepszy!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 153. Data: 2016-03-24 23:55:26
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 23 marca 2016 23:36:37 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > U niego kWh wyjda tak samo (bo akumulacja tylko wygladza piki temperaturowe,
    > ilosc energii do odprowadzenia zostaje taka sama).

    eeee, cos nie za halo. Latem gdy napuszcze gorącego powietrza to mam gorąco od razu -
    to musi działać w drugą stronę, gdy wymienię powietrze na chłodne to będzie szybki
    efekt. A w powietrzu energii duzo nie ma, w porównaniu z murami.

    > Dla GWC wariant domu bardzo
    > akumulacyjnego jest zdecydowanie lepszy!

    gwc ma działac w upał, w nocy to ja sobie moge zaciągac chłodne nocne powietrze i
    zadnego gwc nie potrzebuję. Cos te wnioski nie halo. Ja bym powiedzial ze gwc przy
    duzej akumulacyjnosci budynku sie nie sprawdzi bo daje , jak to ustalilismy, za mało
    mocy. A ciepła w murac jest sporo.

    b.

  • 154. Data: 2016-03-25 00:15:17
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 24 marca 2016 23:55:28 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    efekt. A w powietrzu energii duzo nie ma, w porównaniu z murami.

    No tak ale ilosc ciepla jaka dostaje sie do domu i ktora trzeba odprowadzic w
    ciagu calego sezonu jest identyczna. Akumulacja jedynie wygladza "piki".

    Wyobraz sobie dwa wiadra - oba maja taka sama wysokosc ale jedno ma 5cm
    srednicy i miesci 5 litrow wody, a drugie ma metr srednicy i miesci 10 litrow
    wody.

    Do obu napuszczasz wody z taka sama wydajnoscia (wpuszczasz cieplo). W obu
    masz tez zamontowane pompy zanurzeniowe ktore wypompowuja wode (klima) z
    wydajnoscia 1l / h.

    Co sie dzieje? Dopoki wpuszczasz 1l/h i wypompowujesz 1l/h - poziom wody
    (temperatura) w obu jest taki sam. Ale jak zaczynasz wpuszczac 2l/h (robi
    sie cieplo) to w wezszym wiaderku poziom (temperatura) zaczyna rosnac
    dwa razy szybciej niz w duzym wiaderku, mimo, ze wpuszczasz i wypompowujesz
    z nich dokladnie taka sama ilosc wody (ciepla).

    Wiec zeby w malym wiaderku powstrzymac wzrost poziomu wody (temperatury)
    musisz uzyc pompy o dwa razy wiekszej wydajnosci (2l/h). Z tym, ze jak
    przyjdzie noc i ilosc naplywajacej wody spadnie spowrotem do 1l/h, to
    w duzym wiaderku pompka bedzie musiala chodzic jeszcze cala noc, zeby
    wyrownac poziom, a w malym przez noc pompe bedzie trzeba wylaczyc :)

    Innymi slowy - dopoki przegrody w Twoim domu szkieletowym beda takie same
    jak w domu akumulacyjnym to w ujeciu nawet powiedzmy calodobowym - bedziesz
    musial wyrzucic dokladnie tyle samo energii cieplnej co w domu akumulacyjnym.

    Roznica jest tylko taka, ze w domu akumulacyjnym przy upale i klimie np.
    (teraz strzelam) 3kW - temperatura wzrosnie w ciagu dnia o 1stC, a w nocy
    spowrotem spadnie o 1stC i sie wyrowna, a u Ciebie wzrosnie o 4stC, zeby
    w nocy tez sie wyrownac do poziomu pierwotnego. Czyli zeby zachowac ten
    sam komfort w domu szkieletowym - musisz miec klime 4 x mocniejsza ktora bedzie
    dzialac w dzien, a w nocy bedzie wylaczona. W domu akumulacyjnym wystarczy
    klima 4 x slabsza ale dzialajaca cala dobe :)

    > gwc ma działac w upał, w nocy to ja sobie moge zaciągac chłodne nocne powietrze i
    zadnego gwc nie potrzebuję.

    Nic nie rozumiesz ;) Masz dom nisko akumulacyjny. Co Ci z tego, ze w nocy
    zaciagniesz zimne powietrze z zewnatrz skoro powietrze ma marna akumulacyjnosc.
    To powietrze tak samo jak sie szybko schlodzilo - tak samo sie szybko
    spowrotem nagrzeje i bedzie upal :-)

    > Cos te wnioski nie halo. Ja bym powiedzial ze gwc przy duzej akumulacyjnosci
    > budynku sie nie sprawdzi bo daje , jak to ustalilismy, za mało mocy. A ciepła
    > w murac jest sporo.

    Wnioski sa dobre, Ty zle myslisz :-) Przeczytaj co napisalem wyzej to moze
    zrozumiesz. W domu akumulacyjnym GWC moze wyciagac przez cala dobe cieplo
    i temperatura bedzie stala.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 155. Data: 2016-03-25 06:02:19
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu piątek, 25 marca 2016 00:15:19 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > To powietrze tak samo jak sie szybko schlodzilo - tak samo sie szybko

    twoje teorie są ciekawe ale mają malo wspolnego z praktyką. Od lat działam tak ze gdy
    są upalne okresy wietrze dom nocą (schładzam) i nie wietrzę w dzień. Powietrze sie
    specjalnie nie nagrzewa, i w budynku jest wyraznie chłodniej niz na zewnątrz, gdybym
    to jeszcze podpedzil gwc kto wie czy efekt nie bylby calkiem zadawalajacy.

    jesli zaczynmy chlodzic gdy w budynku zaczyna byc powiedzmy 26stopni to calkiem nie
    przekonuje mnie ze mam miec 4x wiekszka klime musząc schlodzic tylko powietrze, niz w
    murowancu w ktorym musze schlodzic powietrze i mury. Raczej powinno byc odwrotnie,
    lub powinny byc takie same równe mocy nagrzewającej.

    > zrozumiesz. W domu akumulacyjnym GWC moze wyciagac przez cala dobe cieplo
    > i temperatura bedzie stala.

    a w domu nieakumulacyjnym w ogole nocą gwc jest niepotrzebne :)

    b.

  • 156. Data: 2016-03-25 07:57:23
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 25 marca 2016 06:02:21 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    gdybym to jeszcze podpedzil gwc kto wie czy efekt nie bylby calkiem zadawalajacy.

    Dokladnie tak samo mam w domu mocno akumulacyjnym. Dlatego olalem temat GWC
    i klimy bo te 5 razy w ciagu roku 26st jakos w domu wytrzymam :-)
    Zawsze jest chlodniej niz na zewnatrz, a drzwi tarasowe przez cale lato mam
    praktycznie non stop otwarte.

> [...]
    murowancu w ktorym musze schlodzic powietrze i mury. Raczej powinno byc odwrotnie,
    lub powinny byc takie same równe mocy nagrzewającej.

    W murowancu zadnych murow nie musisz schladzac, bo one sie nigdy do 26stC
    nie nagrzeja. Owszem - jak doprowadzisz do sytuacji ze nie bedziesz chlodzil
    to w koncu sie nagrzeja i wtedy bedzie trzeba tez wiekszej mocy zeby ta
    energie wyciagnac. Ale mowimy przeciez o GWC ktory dziala 24/h.

    > a w domu nieakumulacyjnym w ogole nocą gwc jest niepotrzebne :)

    Owszem. Ale w dzien bedzie potrzebne 2 x mocniejsze niz w murowancu :))
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 157. Data: 2016-03-25 09:54:22
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 25 marca 2016 06:02:21 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > a w domu nieakumulacyjnym w ogole nocą gwc jest niepotrzebne :)

    Programik, którego używam, liczy też stałą czasową chałupy,
    jak się dorzuci uczciwie wszysktie duperele, działówki i tynki,
    to prawdopodobnie da się dość dokładnie sprawdzić, jak zadziała
    szkieletor i bunkier :> Na razie nie mam czasu na takie
    edukacyjne zabawy, ale może by tego szkieleta zaprogramować :]

    L.

  • 158. Data: 2016-03-25 10:35:27
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu piątek, 25 marca 2016 09:54:25 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > szkieletor i bunkier :> Na razie nie mam czasu na takie
    > edukacyjne zabawy, ale może by tego szkieleta zaprogramować :]

    masz instalke? tam ze strony demo nie wykonuje obliczeń

    b.

  • 159. Data: 2016-03-25 10:41:27
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 25 marca 2016 10:35:28 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > masz instalke? tam ze strony demo nie wykonuje obliczeń

    Tak jak pisałem gdzieś wcześniej, to co na stronie podają to jest
    full wersja, tyle że nie zobaczysz obliczeń ani certyfikatu :]
    Można sobie wklepać całą chatę.
    Zagadam na majla.

    L.

  • 160. Data: 2016-03-25 11:51:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 25 marca 2016 07:57:24 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
> [...]
    > i klimy bo te 5 razy w ciagu roku 26st jakos w domu wytrzymam :-)
    > Zawsze jest chlodniej niz na zewnatrz, a drzwi tarasowe przez cale lato mam
    A went mech przed komarami miała chronić i dopływ świeżego powietrza zapewnić. A tu
    podobnie jak u mnie- drzwi tarasowe całe lato otwarte;)