  • 51. Data: 2021-04-21 14:08:00
    Temat: Re: Fotowoltaika - wzrost napiecia w sieci
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 21.04.2021 08:35, Mateusz Bogusz wrote:

    > 5 lat temu też się śmialiśmy z szurów KOD-owców i co mamy dzisiaj?

    Już od dawna mam wrażenie, że to się stanie jednego, pięknego dnia.
    Teraz przegłosowali ustawę, kilka dni temu, o wymianie wszystkim liczników.
    Nie wiem ile instalacji PV musi działać ale może być to milion, może być
    pół miliona.
    Albo pod pretekstem ekologicznym wszystkim zaczną doliczać moc bierną i
    kasować jak za kilowaty. Będzie (kWh + KVArhc + KVArhi) * cena za kWh.
    Albo będzie za pojemnościową x2 albo x20 jak płacą firmy.

    Jak tak się stanie to lepiej będzie trzymać dławik stale wetknięty do
    gniazdka niż wariować z ładowarkami do telefonów, chyba że będą na
    transformatorze, a nie impulsowe. Nadejdzie renesans ciężkich zasilaczy,
    bo moc bierna indukcyjna jest tolerowana, a pojemnościowa nie.

  • 52. Data: 2021-04-21 15:24:44
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > 5 lat temu też się śmialiśmy z szurów KOD-owców i co mamy dzisiaj?

    Możesz rozwinąć bo nie łapię?

    --
    Janusz

  • 53. Data: 2021-04-21 15:35:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-21 o 13:55, KIKI pisze:

    > No właśnie :-) Mnie zużywa nieco mniej na m2 ale podobnie :-)
    No to od początku, skoro masz piec gazowy to wiesz ile gazu ci zużywa na
    rok.

    > Wróćmy do meritum sprawy ile prądu potrzebuje taka pompa ciepła?
    >
    > Ile ona ma faktycznie cop "średniozimowy" i kiedy włącza sobie grzałki i
    > ile tego prądu zjada?
    Skoro grzałki to masz czy dopiero myślisz o powietrznej, przy tej mocy
    jaką potrzebujesz lepsza będzie wodna. Czyli zryta dość solidna działka
    aby rury zakopać.

    > Ja bym to COP pomniejszył o pracę grzałek.
    Można odwracać pompę na rozmrożenie wymiennika, można też w największe
    mrozy włączać piec gazowy i ja tak właśnie chcę robić. Dlatego że od
    pewnych temp gaz jest tańszy od energii nawet w taryfie nocnej.

    > Ja mam 90% grzejniki ale przewymiarowane, niskotemperaturowe. Woda w cwu
    > ma od 37 do 42'C. Jak jest wielki mróz to każdy 1'C więcej to wysiłek
    > dla pieca ale zapasu by miał myślę, żeby popędzić wodę do 50'C ale nie
    > więcej. Już by palił non stop pełnym gazem. Ale jak jest około 0'C to
    > spokojnie poniżej 40'C ma woda na wyjściu z pieca, nawet 39 bym rzekł.
    >
    > Jak tu oszacować ile prądu potrzeba?
    Tyle ile gazu spaliłeś * 11,3kwh/m3 * sprawność pieca (80-90%) / COP dla
    PW ~2,5.

    > Te dane techniczne pomp to wszystko oszustwo. Żeby dało się policzyć jak
    > u Ciebie, palisz 30MWh gazu to ile potrzeba prądu do pompy?
    >
    > Jestem totalnie zakręcony. Może zrobić układ z dwiema pompami ciepła?
    Można a przy dużych mocach nawet trzeba.

    > Może postawić je w kaskadzie czy może równolegle?
    Równolegle, kaskady się robi dla bardzo dużych różnic temp ale mają
    kiepską sprawność i wydajność.

    > Może zacząć od mniejszej i sezon poobserwować razem z piecem i wyjdzie
    > mi delta?
    > Chodzi o to żeby nie wydać nie wiadomo ile kasy, która przez ten covid
    > się skurczyła.
    Kupić używkę z jakąś tam gwarancją uruchomieniową, jest tego pełno na
    aledrogo.

    --
    Janusz

  • 54. Data: 2021-04-21 16:29:35
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 21.04.2021 15:35, Janusz wrote:

    > Kupić używkę z jakąś tam gwarancją uruchomieniową, jest tego pełno na
    > aledrogo.

    "Woltanikę" mam za grosze to i pompę nie kupię jakąś drogą.
    Na razie się zastanawiam od jakiej mocy zacząć. I na pewno będzie to
    pompa powietrzna. Odpada rycie w ziemi czy wiercenie. Chcę mieć tyle
    prądu żeby wystarczyło na zimę.
    Kupię taką co ma możliwie mało elektroniki do popsucia się i żeby miała
    części zamienne, zawory rozprężne i czujniki położę na półkę i chyba sam
    się nauczę serwisowania tego. Narzędzia można kupić tanio włącznie z
    pompą próżniową. Gaz też się kupi, niech stoi. Bez żadnych falowników,
    bo w razie awarii nie ma jak tego włączyć. Różnica w sprawności to tylko
    marketing, fizyki nie oszukasz.
    Nie chcę już niczego takiego z elektroniką, bo tylko psuje się.

  • 55. Data: 2021-04-21 16:47:03
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2021 o 16:29 KIKI <y...@p...uu> pisze:

> [...]
    > marketing, fizyki nie oszukasz.
    > Nie chcę już niczego takiego z elektroniką, bo tylko psuje się.

    Ja też tak kombinuję - zrobiłem sobie nawet f-gazy. Co prawda do zakupu
    czynnika nie uprawniają, ale mogę legalnie sobie sam to sobie serwisować.
    Czynnik mam w zapasie, podstawowy osprzęt (pompa, manometry, kielicharka,
    waga, gratownice i inne szpeje) kupiłem za około 1,5k i sam odpaliłem PC i
    klimę.
    Kupuj z czynnikiem R32.

    TG

  • 56. Data: 2021-04-21 17:35:06
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-21 o 16:29, KIKI pisze:

> [...]
    > marketing, fizyki nie oszukasz.
    > Nie chcę już niczego takiego z elektroniką, bo tylko psuje się.

    Nie odpowiedziałeś na pytania.

    --
    Janusz

  • 57. Data: 2021-04-21 17:49:57
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 21.04.2021 16:47, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    > serwisować. Czynnik mam w zapasie, podstawowy osprzęt (pompa, manometry,
    > kielicharka, waga, gratownice i inne szpeje) kupiłem za około 1,5k i sam

    1. W samochodach to gaz jest odciągany i suszony i wraca do obiegu z
    nowym olejem. A jak się to odbywa w takich klimatyzacjach czy pompach?
    Gaz jest drogi to już nie tyle o ekologię chodzi ale o zdrowy rozsądek i
    ekonomię.
    Czy da się odessać gaz jakoś bezboleśnie i uzupełnić brak na końcu?

    2. Czemu R32?

  • 58. Data: 2021-04-21 17:53:24
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 21.04.2021 17:35, Janusz wrote:
    kiego z elektroniką, bo tylko psuje się.

    > Nie odpowiedziałeś na pytania.

    Hmm pisałem między 45 a 60MWh na cały rok obejmujący zimę czyli od lata
    do lata.
    Nie planuję rycia tylko powietrzną.

    Czy jakieś pytania pominąłem ?

  • 59. Data: 2021-04-21 18:06:19
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-21 o 17:53, KIKI pisze:
    > On 21.04.2021 17:35, Janusz wrote:
    > kiego z elektroniką, bo tylko psuje się.

    > Hmm pisałem między 45 a 60MWh na cały rok obejmujący zimę czyli od lata
    > do lata.
    Ok, nie zauważyłem.

    > Nie planuję rycia tylko powietrzną.
    >
    > Czy jakieś pytania pominąłem ?

    No to masz 3 razy tyle 20 ws 60MWh, piec mam 18kw vs twój 56kw, czyli
    godzionowo podobnie. Czyli potrzebujesz co najmniej kilka, a że PW
    kończą się na 16-21kw, to łatwo ani tanio nie będzie.

    --
    Janusz

  • 60. Data: 2021-04-21 18:42:29
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 21.04.2021 18:06, Janusz wrote:

> [...]
    > godzionowo podobnie. Czyli potrzebujesz co najmniej kilka, a że PW
    > kończą się na 16-21kw, to łatwo ani tanio nie będzie.

    Pompy są i większe ale chyba trzeba będzie zrobi na 2 pompach.
    Piec zostawię ale mniejszy i nie na gaz ale na pellet, żeby im
    abonamentu nie płacić.
    Albo przerobię tego na propan i w razie czego butlę kupię w razie W.
    Dwie pompy nie padną naraz.
    Będą chodzić na przemian żeby się równo zużywały, a jak jedna padnie to
    na te kilka dni pomogę mu propanem czy tam butanem.