  • 1. Data: 2010-03-03 08:00:22
    Temat: Funadement na palach
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    hey

    Temat jest staty jak swiat ale mam pewne watpliwowsci. Chce postawic
    budynek gospodarczy do 25 m2. Czyli zgloszenie.
    Wielkosc w obrysie to 5,5 x 4 i wysokosci 2,5 m. Dach jednospadowy,
    sciany z betonu komorkowego gr24cm.
    Moj dylemat polega na tym ze nie chce mi sie kopac law. Mam wiertnice
    25 cm i chcialbym w wiercic sie na 1,2m w grunt zalac betonem. Takie
    pale chcialbym dac co 1 m. No i teraz nie wiem czy dawac na to :

    Opcja 1.
    Ramka zelbetonowa - prety zbrojeniowe i beton - grubosc jakies 30 cm.

    Opcja 2
    Murowac z bloczkow betonowych ramke na wysokosc 2 bloczkow (bloczki
    35x24x12). - grubosc 2x12 = 24 cm
    Jesli dam slupy co 1 m to jeden bloczek bedzie wisial tylko na piachu.
    Moze zagescic ilosc slupow co 80 cm. Wtedy kazdy bloczek w 1 wartwie
    bedzie sie wspieral na slupie a kolejna wartwa bloczkow przycisnie
    pierwsza.

    Wolalbym opcje nr 2 ale czy byloby dobrze ?

  • 2. Data: 2010-03-03 08:02:18
    Temat: Re: Funadement na palach
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisal w wiadomosci
    m.googlegroups.com...
    > budynek gospodarczy do 25 m2. Czyli zgloszenie.
    > Wielkosc w obrysie to 5,5 x 4 i wysokosci 2,5 m. Dach jednospadowy,
    > sciany z betonu komorkowego gr24cm.

    A konieczne sa tak grube sciasny?
    Na taki budynek to i 12cm by starczylo

    Krzysiek

  • 3. Data: 2010-03-03 08:10:58
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 3 Mar, 09:02, "kris" <k...@p...onet.pl> wrote:
    > Uzytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisal w
    wiadomoscinews:ebccd59d-b13e-4e98-936d-db80c8ce9543@
    q21g2000yqm.googlegroups.com...

    > A konieczne sa tak grube sciasny?
    > Na taki budynek to i 12cm by starczylo

    moze by starczylo, ale budynek gospodarczy jest tylko wycinkiem
    wiekszej konstrukcji. jesli chcialbym ta wieksza konstrukcje wybudowac
    odrazu to musialbym miec pozwolenie na budowe z cala menzeria /kier.
    bud, geodeta, ksiazka budowy, projekt etc)

  • 4. Data: 2010-03-03 08:20:18
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Kudlaty pisze:

> [...]
    > odrazu to musialbym miec pozwolenie na budowe z cala menzeria /kier.
    > bud, geodeta, ksiazka budowy, projekt etc)

    A jak zechcesz sobie potem tę Twoją budowlę powiększyć..., to nie trzeba
    będzie tego zalegalizować? Zdaje się, że wtedy będziesz jednak musiał
    przeprowadzić całą biurokrację...? Chyba, że się mylę :-))

  • 5. Data: 2010-03-03 09:11:19
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > A jak zechcesz sobie potem tę Twoją budowlę powiększyć..., to nie trzeba
    > będzie tego zalegalizować? Zdaje się, że wtedy będziesz jednak musiał
    > przeprowadzić całą biurokrację...? Chyba, że się mylę :-))

    Po cichu będzie rozbudowywał i jak nie ma zyczliwych sąsiadów to nic sie nie
    stanie;))
    Ale odbiegamy od tematu postu.

    Krzysiek

  • 6. Data: 2010-03-03 09:16:54
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 3 Mar, 09:20, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

    > A jak zechcesz sobie potem tę Twoją budowlę powiększyć..., to nie trzeba
    > będzie tego zalegalizować? Zdaje się, że wtedy będziesz jednak musiał
    > przeprowadzić całą biurokrację...? Chyba, że się mylę :-))

    jak bede powiekszal to wybuduje kolejny budynek gospodarczy w
    nastepnym roku tez 25 m2 i w kolejnym tez 25m2.
    Kazdy przypada na 500 m2 dzialki wg prawa, ja mam 3500 m2 czyli mogfe
    takich budynkow postawic 7 szt.

    Ale to juz prawo, chodzilo mi o kwestie inzynierska. Fundament na
    palach a raczej mur fundamentowy na palach?

  • 7. Data: 2010-03-03 09:58:00
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > pierwsza.
    > Wolalbym opcje nr 2 ale czy byloby dobrze ?

    Nie mam za duzo czasu ale odradzam tych kombinacji. Pale stosuje sie w
    gruntach slabonosnych, ogolnie w trudnych warunkach gruntowych czy to z uwagi
    na wysoki poziom wod czy obecnosci namulow. Budynek gospodarczy czy inny
    parterowy nie daje az takich obciazen aby stosowac pod nim pale.
    Jak piszesz, grunt masz piaszczysty, w domysle piaszczysto-gliniasty czy
    zagliniony skoro wykop o pionowych scianach moze sie utrzymac.
    A klopotow bedzie sporo no bo wypadaloby gdzies dac dwa razy pape na lepiku
    jako izolacje pozioma, szczegolnie gdy do budowy scian zastosujesz porowaty
    beton. To po latach nie izolowane od spodu, normalnie zacznie sie sypac.
    Jesli juz zdecydowalbys sie z jakichs wzgledow wiercic te pale, to jak szalec
    to szalec; wykonaj je jeden przy drugim, niejako prawie na styk. Robi sie to w
    ten sposob, ze najpierw wiercisz co drugi pal, zalewasz betonem a po kilku
    dniach miedzy tymi palami znowu wiercisz i uzyskujesz cos w rodzaju palisady.
    Fundament na palach, jak sama nazwa wskazuje musi miec lawe polaczona
    wystajacym z pala pretem zbrojeniowymi z ta lawa, korzystnie tez lekko chociaz
    zazbrojona. I ta lawa powinna byc ponizej glebokosci przemarzania. Nic nie
    stoi na przeszkodzie aby w czasie siarczystych mrozow i braku sniegu, co
    zdarza sie raz na sto lat, nie podniosla sie razem z tymi rzadko rozstawionymi
    palami na cm czy dwa do gory co spowoduje porysowanie sie scian.
    W przypadku palisady problemu z wysadzeniem lawy nie bedzie; ona bedzie tylko
    cienka warstwa wyrownawcza wylana na tych palach na poziomie powierzchni i na
    niej ulozysz izolacje pozioma i mozesz murowac.
    W Twojej alternatywie (pale co kilkadziesiat cm) beda potem rowniez problemy
    z plyta; podsypka piaskowa czy zwirowa, ktora ma pelnic role izolacji cieplnej
    od gruntu, bedzie sie pomiedzy tymi palami rozluzniac, tego nie da sie ubic
    zatem niepotrzebne klopoty szczegolnie pod wrotami no bo jak to ma byc budynek
    gospodarczy to odpowiednio szerokie wrota byc powinny. Zatem nalezaloby jakas
    lawe zaglebiona w grunxie wykonac a tego chcesz uniknac.
    Natomiest przy murowaniu scian polecam wrzucenie miedzy warstwami pustakow
    czy bloczkow, po jednym drucie fi 4-5 mm ale wykonanym ze stali zbrojeniowej
    tzn takiej aby sie go w rekach zgiac nie dalo. To znakomicie usztywnia
    konstrukcje scian i praktycznie zwalnia z szalowania zbrojonego wienca. Zamiat
    niego wystarczy przykrecic na wmurowanych wczesniej srubach, platwie drewniane
    na ktorych zeprzesz krokwie.
    Pzdr.
    Tornad

  • 8. Data: 2010-03-03 10:07:12
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Opcja 1.
    > Ramka zelbetonowa - prety zbrojeniowe i beton - grubosc jakies 30 cm.

    mnie sie wydaje ze to jedyna opcja

> [...]
    > Moze zagescic ilosc slupow co 80 cm. Wtedy kazdy bloczek w 1 wartwie
    > bedzie sie wspieral na slupie a kolejna wartwa bloczkow przycisnie

    no to chyba tak nie zadziala. Zeby konstrukcja byla stabilna
    to wydaje sie ze musial bys wykonac przynajmniej nieznacznie luki od dolu,
    zeby dolna warstwa sie mogla zakleszczyc.
    W ten sposob to mozna chyba sobie murowac tylko scianki dzialowe,
    ale nie sciane nosna ktora obciazysz dachem i sniegiem.
    Ale pisze co mnie sie wydaje, nie mam na poparcie tej teori jakis
    rozwarzan matematyczno inzynierskich wiec moze sie myle.

    Pzdr
    Darek

  • 9. Data: 2010-03-03 10:17:05
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    > Jesli juz zdecydowalbys sie z jakichs wzgledow wiercic te pale, to jak
    > szalec
    > to szalec; wykonaj je jeden przy drugim, niejako prawie na styk.

    ale jaki sens ma wtedy cala zabawa, to w efekcie jak by kopal
    pelen fundament a kolega chce zaoszczedzic pieniedzy/czasu/komplikacji
    czy czego tam jeszcze i wlasnie nie chce kopac.

    Choc wydaje sie ze wiercenie nawet co 80cm zajmie wiecej czasu niz
    wykopanie lopata tych fundamentow. A to swider sie zatnie a to trafi
    na kamien a to cos sie tam zlamie itd.

    Generalnie pod taki budynek jezeli ma dobre warunki gruntowe i zapewne
    pkryje go blacha IMHO w zupelnosci wystarczy wykonac wykop o szerokosci
    25cm i glebokosci 0,8-1m bez law i zbrojenia. To bedzie bardzo lekka
    konstrukcja,
    gdzie fundament nie ma za duzo do dzwigania.

    Pzdr
    Darek

  • 10. Data: 2010-03-03 10:34:47
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 3 Mar, 11:17, "Darek" <d...@o...pl> wrote:

> [...]
    > pkryje go blacha IMHO w zupelnosci wystarczy wykonac wykop o szerokosci
    > 25cm i glebokosci 0,8-1m bez law i zbrojenia. To bedzie bardzo lekka

    Wiercenie jest o tyle lepsze ze mi sie grunt nie osunie i moge robic
    na raty. Czyli iles tam dziurek w ciagu tygodnia. Metoda gospodarcza.
    Co do gruntu to wlasnie obawiam sie ze sie obsypie. Mam piach do 0,8 m
    a pozniej zwir. na 100% sie obsupie jak bede trzymal odkryte rowki do
    zalania. Jak dom budowalem to widzialem ze byl problem z rowkami pod
    lawy.