  • 1. Data: 2010-03-25 18:42:24
    Temat: GWC - pytanie...
    Od: "Marcin Wajnert" <m...@p...onet.pl>

    Witam !!

    po pierwsze nieważne czy warto, czy się kiedyś zwróci itp - instaluje takie
    "ustrojstwo" u siebie...

    w sobote chce podbeton wylewać bo ziemia już rozmarzła i mogę ubić -
    kanaliza poprowadzona już w podsypce.

    zostało mi wprowadzenie rury od gazu do budynku (skrzynki jeszcze nie ma),
    rury do wody (studzienki jeszcze nie ma) no i właśnie rura do GWC...

    dziury już pod ławami wykopane - jutro tylko kupuje rury, montuje i
    pozostaje zasypanie i dobre ubicie "piachu".

    i wracając do GWC - średnice daje 200 mm i wchodzę do budynku na -1,5 m
    poniżej poziomu docelowego terenu wokół budynku... taki był mój plan od
    początku... a tutaj dzisiaj wchodzę na google i jeszcze chce potwierdzić
    sobie średnicę rury a tutaj :
    http://www.taniaklima.pl/tk/pl/?p=p_43&sName=na-jaki
    ej-glebokosci-pod-ziemia-trzeba-wprowadzic-rure-z-gw
    c-do-budynku- -
    dla nie chcących klikać - "Przyłącze powietrza do budynku w fundamencie
    powinno być na głębokości max 0,6m od planowanej powierzchni gruntu - to
    jest najprostsze rozwiązanie. Niektórzy Inwestorzy mają już poprowadzone
    rury do wentylacji poniżej fundamentów. Mamy na to rozwiązanie - żeby w tym
    przypadku GWC nie zagłębiać zbyt mocno."

    Czy to z moim rozumowaniem jest coś nie tak?? (1,5 metra)

    Czy też nazwa strony "tania klima" mówi wszystko - jak to mówi kiki tanio
    równiez może być dobrze ;)

    Pzdr.
    Marcin W.

  • 2. Data: 2010-03-25 19:40:52
    Temat: Re: GWC - pytanie...
    Od: "montemax" <m...@l...pl>

    Czesc
    Ja dzisiaj kopałem 60m.b na 1.60 głebiej sie nie dało bo woda z roztopów
    podchodzi. Jaki sens kopać płytko jak zimą nie będzie efektu ? Połowiczne
    rozwiązania nie sprzyjają wiekszym inwestycjom.
    Mnie natomiast martwi bo wyczytałem gdzieś na stronie, że musi być
    odprowadzenie kondensatu z rury, czyli zachowanie spadku :-( w wykopie który
    ma 1.60 - 1.80
    o szerokości 30 cm bardzo trudno przy ciągle obsypującej sie ziemi ustalic
    wlasciwy poziom. Pozdrawiam

  • 3. Data: 2010-03-25 19:55:00
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Poczytajcie sobie na forum muratora długi i pouczający wątek o GWC :P
    Generalnie po łyknięciu tematu stwierdzam że najlepiej jest położyć w
    wykopie rury PE z glikolem a na wlocie do domu nagrzewnicę, odpada
    sporo potencjalnych problemów a czyszczenie sprowadza się do wymycia
    nagrzewnicy i wymiany filtra przy niej :>

    Pzdr.
    L.

  • 4. Data: 2010-03-25 20:16:07
    Od: "montemax" <m...@l...pl>

    nagrzewnicy i wymiany filtra przy niej :>

    Pzdr.
    L.

    Tak czytam watki z forum muratora od pazdziernika na temat gwc i im wiecej
    czytam tym glupszy jestem :)

  • 5. Data: 2010-03-25 20:29:21
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 25 Mar, 20:55, Lisciasty <l...@p...pl> wrote:
> [...]
    > sporo potencjalnych problemów a czyszczenie sprowadza się do wymycia
    > nagrzewnicy i wymiany filtra przy niej :>

    Ja o tym trabilem juz tu na pl.misc.budowanie ze dwa albo trzy razy
    opisujac wszystko dokladnie :) Sam mam juz 100mb PE32 zakopane i
    pociagniete pod posadzka w piwnicy az do okolicy rekuperatora w garazu
    na parterze i na lato bede je odpalal :) GWC "wodne" jest zdecydowanie
    najlepsze - najbardziej higieniczne, najprosciej sterowalne i
    najbardziej przewidywalne.

    Sluchy chodza, ze GWC zwirowe moze poprawic wilgotnosc w domu ale ja
    bym sobie w zyciu nie podawal do domu powietrza przez kupe kamieni,
    choc w teorii to ma sens. Takie moje nieracjonalne przekonanie ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2010-03-25 20:32:03
    Od: "Marcin Wajnert" <m...@p...onet.pl>

    > Ja dzisiaj kopałem 60m.b na 1.60 głebiej sie nie dało bo woda z roztopów
    > podchodzi. Jaki sens kopać płytko jak zimą nie będzie efektu ?

    No więc właśnie mnie zastanowił ten art który znalazłem... jakiś taki bez
    sensu..

    > Połowiczne rozwiązania nie sprzyjają wiekszym inwestycjom.

    Śmiem twierdzić iż żadnym nie sprzyjają ;)

    > Mnie natomiast martwi bo wyczytałem gdzieś na stronie, że musi być
    > odprowadzenie kondensatu z rury, czyli zachowanie spadku :-(

    No norma - nagromadzona woda/wilgoć gdzieś musi być odprowadzana, aby można
    był jej się pozbyć...

    > w wykopie który ma 1.60 - 1.80
    > o szerokości 30 cm bardzo trudno przy ciągle obsypującej sie ziemi ustalic
    > wlasciwy poziom.

    Ja mam akurat tak działkę, że bez problemu utrzymie głębokość ok. 150 - 160
    cm i będzie spad ładny, a tam gdzie czerpnia będzie studzienka w której
    będzie mogła się woda zbierać :)

    Pzdr.
    Marcin W.

  • 7. Data: 2010-03-25 20:58:21
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Wajnert" <m...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:hogb40$uii$1@news.onet.pl...
> [...]
    > dla nie chcących klikać - "Przyłącze powietrza do budynku w fundamencie
    > powinno być na głębokości max 0,6m od planowanej powierzchni gruntu - to

    on piszą również takie:
    >Rura z spadem 1÷2% w kierunku złoża GWC. Na zewnątrz budynku musi być ona
    >trójstronnie izolowana styropianem i folią dla ochrony styropianu przed
    >wsiąkać przez żwir do gruntu rodzimego. Ta skroplona para wodna płucze
    >złoże >GWC z zanieczyszczeń i dlatego jest możliwa 23-letnia bezobsługowa
    >praca GWC w Polanicy Zdroju.

    Styropian zaizolować folią?? Niby jak - praktycznie chyba sie nie da. A
    skroplona woda z rurociągu płucze żwir? To ile jest tej wody? Pewnie
    odrobina na dnie.

    Ta strona jest raczej niewiarygodna.

    b.

  • 8. Data: 2010-03-25 21:47:18
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > GWC "wodne" jest zdecydowanie
    > najlepsze - najbardziej higieniczne, najprosciej sterowalne i
    > najbardziej przewidywalne.

    też chciałem takie zrobić, ale po przeanalizowaniu mojej sytuacji
    wyszło, że się nie da, dom niewielki, brak pomieszczenia na
    rekuperator, nagrzewnicę i te wszystkie ustrojstwa, wymyśliłem więc
    patent uproszczony, rurki wentylacyjne są już rozprowadzone, i schodzą
    się w małej kanciapce na poddaszu, tam zmieści się tylko sam, ale za
    to porządny wymiennik przeciwprądowy, pod fundamentem mam wyprowadzona
    rurę 200-tkę i tam dam rurowy gwc, niedługi, ale rozbity na 3 nitki
    (większa powierzchnia wymiany i mniejsze opory), na czerpni będzie
    wentylator nadmuchowy, jedyny wentylator w instalacji, wywiew będzie
    bez wentylatora, za pomocą nadciśnienia, które stworzy nadmuch, myślę,
    że to zadziała, choć mam pewne wątpliwości, bo nie da się przy
    nadmuchu ominąć gwc dla regeneracji, jeden wentylator musi być
    mocniejszy, żeby przepchać powietrze przez nawiew i wywiew, ale są
    plusy: czerpnia będzie w lesie wśród drzew, więc świeże powietrze
    zapewnione...

    pozdrawiam
    s_13