  • 11. Data: 2023-06-24 23:33:41
    Temat: Re: Gaz tanieje.
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 24 czerwca 2023 o 21:33:03 UTC+2 LordBluzg(R)?? napisał(a):
> [...]
    >
    > Woda i ścieki. Średnio wychodzi 200zł/mies
    >
    > Otóż znam osoby, które "odjebały" się od wodociągów i mają własne ujęcie
    > łącznie z bioszambo i jakoś państwo nie płacze, że straciło klienta na
    > rurkę. Podobnie jest z prądem i każdym innym środkiem, który w
    > demokratycznym kraju nie jest zabroniony (może obecnie hodowla marychy)
    > ale nawet wino/piwo możesz sobie robić i nikt nie płacze że do sklepu
    > nie idziesz.
    >
    > Zenuś, już pisałem. W dupie byłeś i gówno widziałeś a resztę swoich
    > bredni, zachowaj dla siebie bo co kawałek próbujesz udowodnić, jakim
    Ale mocnych alkoholi samemu robić nie wolno. Z szambami tez są ograniczenia ale
    ciebie nie dotyczą bo na działce masz wiadro do którego srasz i jak nasrasz do pełna
    to gowno zakopujesz. I robisz w tych miejscach grzadki do marchewek.

  • 12. Data: 2023-06-26 10:05:19
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 23 Jun 2023 07:16:16 -0700 (PDT), M M

    > PV za 50 tysięcy to wyprodukuje około 10000 kWh rocznie

    Tylko znowu z dupy ta kwota wyciągnięta. Moja instalacja produkuje 10MWh
    rocznie i kosztowała końcowo (-dotacje -PIT) 17 tys. zł (licząc sprzęt i
    własne koszty, czasu, montażu).

    Na rynku instalacja 10kWp (produkująca 10MWh) kosztowała średnio 40k, minus
    dotacje i wychodziło poniżej 30.

    Z tego co wyprodukuje PV dom ogrzewam (180m2 ogrzewane z temp. 23sC), prąd
    bytowy, i jeszcze przejeżdżam 20 tys. km na prądzie. To wszystko za
    (obecnie) 400 zł ROCZNIE. Samo paliwo którego nie zużywam a jeżdżę na
    prądzie, to 12-16 tys. zł rocznie, więc sam samochód mi "zwrócił" panele w
    niecałe 2 lata.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 13. Data: 2023-06-26 11:58:21
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 24.06.2023 21:32, LordBluzg(R)?? wrote:
    > Otóż znam osoby, które "odjebały" się od wodociągów i mają własne ujęcie
    > łącznie z bioszambo i jakoś państwo nie płacze, że straciło klienta na
    > rurkę.

    Ja tylko zwrócę uwagę, że koszty jak i zyski z zajmowania się
    kanalizacją bytową, ponoszą gminy nie budżet centralny.

    > ale nawet wino/piwo możesz sobie robić i nikt nie płacze że do sklepu nie idziesz

    W Polsce przed wejście do UE produkcja jakiegokolwiek alkoholu była
    nielegalna, zmieniło to dopiero przystąpienie do UE. Jednakże nadal
    produkować (na własny użytek, nie sąsiadów) można tylko "cydr" i "wino"
    - a z tych akcyza jest dużo niższa niż na wyroby wysoko-alkoholowe.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 14. Data: 2023-06-26 12:04:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

> [...]
    > produkować (na własny użytek, nie sąsiadów) można tylko "cydr" i "wino"
    > - a z tych akcyza jest dużo niższa niż na wyroby wysoko-alkoholowe.

    To akurat nieprawda. Za PRL domowa produkcja wina była legalna. Jakaś
    ustawa ograniczała ten "własny użytek" do stu litrów rocznie.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2023-06-26 20:04:02
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 26 czerwca 2023 o 10:05:20 UTC+2 Myjk napisał(a):
> [...]
    > Tylko znowu z dupy ta kwota wyciągnięta. Moja instalacja produkuje 10MWh
    > rocznie i kosztowała końcowo (-dotacje -PIT) 17 tys. zł (licząc sprzęt i

    Z głowy czyli z niczego ;)
    Oczywiście 50 kPLN za 10 kWp to przybliżona kwota i często da się taniej, zależy to
    od wielu zmiennych - ale i tak bliższa prawdy niż 2500 kWh rocznie z instalacji za 50
    kPLN.

    > Na rynku instalacja 10kWp (produkująca 10MWh) kosztowała średnio 40k, minus
    > dotacje i wychodziło poniżej 30.

    U mnie to był mój prąd 3.0, dotacje już tylko 3 kPLN (i około rok czekania na zwrot),
    2 małe instalacje domowe (około 3 kWp każda) i trzecia podobna firmowa (bez dotacji)
    ale chodziło głównie o to, by zdążyć w terminie na starych zasadach i rozbudować
    później.

  • 16. Data: 2023-06-27 10:19:48
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.06.2023 12:04, Jarosław Sokołowski wrote:
    > To akurat nieprawda. Za PRL domowa produkcja wina była legalna. Jakaś
    > ustawa ograniczała ten "własny użytek" do stu litrów rocznie.

    Ja napisałem o okresie między PRL, a wejście do UE.

    Nie wiem jak było za PRL, ale Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 30
    listopada 2004 r. (sygn. I KZP 23/04) uznał, że znamiona przestępstwa
    określonego w art. 12a ust. 1 ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz
    wytwarzaniu wyrobów tytoniowych wypełnia również wyrabianie alkoholu
    etylowego na własny użytek.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 17. Data: 2023-06-27 12:48:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

> [...]
    > określonego w art. 12a ust. 1 ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz
    > wytwarzaniu wyrobów tytoniowych wypełnia również wyrabianie alkoholu

    No ale 30.11.2004 to już jest 7 miesięcy *po* wejściu do Unii. Ponadto
    "wyrabianie alkoholu etylowego" ma ustawową definicję i oznacza ono
    destylację. Wcześniej (przed wuniowstąpieniem) nikt się tematem nie
    zajmował, więc było jak za PRL. Wytwarzanie winna nie było penalizowane,
    bo truno karać kogoś za to, że mu kompot w piwnicy sfermentował.

    Niatomiast faktycznie, UE wymaga od swoich członków, by destylacja
    został *jakoś* przez państwo uregulowana. Wiem jak to przebiegło w
    krajach, które wstąpiły później od nas. W Jugosławii destylacja rakiji
    zawsze była jednym z "praw obywatelskich", nie miała żadnych ograniczeń,
    zawsze można było pędzić dla siebie, dla sąsiada i na sprzedaż. Teraz
    w Chorwacji trzeba każdą bimbrownię zarejestrowac u gradonaczelnika
    i opłacić podatek. To jest kilka euro rocznie, wartość jednej butelki
    produktu. W Bułgarii dodatkowo wymagają, by mieć własny sad lub winnicę.
    Sadzą więc przed domem jedną śliwę albo krzew winorośli. W Rumunii
    z palinką podobnie jak z rakiją w Chorwacji.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2023-06-27 13:40:13
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.06.2023 12:48, Jarosław Sokołowski wrote:
    > No ale 30.11.2004 to już jest 7 miesięcy*po* wejściu do Unii.

    Zgadza się, napisałem że po wejściu do UE - przynajmniej część związana
    z produktami fermentacji - została jakoś uregulowana.

    Wcześniej co najmniej od 2001 roku, Ustawa z dnia 2 marca 2001 r. o
    wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych -
    sankcjonowała jakąkolwiek produkcje alkoholu etylowego, możliwością
    pozbawienia wolności do 1 roku.

> [...]
    > Sadzą więc przed domem jedną śliwę albo krzew winorośli. W Rumunii
    > z palinką podobnie jak z rakiją w Chorwacji.

    Zapewne funkcjonuje to tak samo jak wymóg prawny przeglądu instalacji
    elektrycznej co 5 lat (lub częściej w niektórych przypadkach) i wiele
    innych - ustawodawca sobie, życie sobie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 19. Data: 2023-06-27 15:20:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    [...domowa produkcja wina...]

> [...]
    > wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych -
    > sankcjonowała jakąkolwiek produkcje alkoholu etylowego, możliwością

    Proszę, traktujmy się nawzajem poważnie, a przynajmniej starajmy.

    Ustawa z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego
    oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych

    Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    1) alkohol etylowy - płyn alkoholowy uzyskany w wyniku destylacji
    po fermentacji alkoholowej albo płyn alkoholowy uzyskany
    w sposób syntetyczny;

    To samo napisałem wcześniej, tylko własnymi słowami, bez zaglądania
    do dzienników ustaw. Było w następnej linijce, która została wycięta
    [Ponadto "wyrabianie alkoholu etylowego" ma ustawową definicję i oznacza
    ono destylację]. Dlaczego? Mogę spytać?

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2023-06-28 09:13:19
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 26 Jun 2023 11:04:02 -0700 (PDT), M M

> [...]
    > bliższa prawdy niż 2500 kWh rocznie z instalacji za 50 kPLN.

    > U mnie to był mój prąd 3.0, dotacje już tylko 3 kPLN

    Ale od pita więcej było do odliczenia.

    > (i około rok czekania na zwrot),

    No niestety, na departament MP spadło tyle wniosków że nie wyrabiali.
    Musisz podziękować m.in. mojej żonie co probono po godzinach rozpatrywała
    te wnioski, bo inaczej byś czekał 2 lata. ;)

    > 2 małe instalacje domowe (około 3 kWp każda) i
    > trzecia podobna firmowa (bez dotacji) ale chodziło głównie o to, by
    > zdążyć w terminie na starych zasadach i rozbudować później.

    To jest inna sytuacja, bo mniejsze instalacje są znacznie droższe.
    Jak zwykle działa tu efekt skali. Sporo instalacji robiłęm z samymi
    klientami w ramach DIY (moja wiedza plus praca klienta i ew. rodziny)
    i mieściliśmy się grubo poniżej 3k/kWp (minus dotacje), a nie jak
    tutaj większość uparcie twierdzi 5k/kWp. Oczywiście, były i takie sytuacje
    (rekordzista w MP3 płacił 8k/kWp plus kredyt -- to u Columbusa i innych
    dinozaurów), sam ratowałem "babcię" co jej gość sprzedał 2,5kWp na Sofarze
    (sic!) za 24 tys. zł. Zrobiłem jej (bo się nie dała odwieść) 3,5kW na
    SolarEdge za 17.

    --
    Pozdor
    Myjk