  • 1. Data: 2013-07-01 21:49:04
    Temat: Gładzie na tynkach gipsowych i regipsach
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    Budynek w stanie developerskim. Wykonane tynki gipsowe maszynowe.
    Jakość raczej OK (okiem laika). Ale mimo wszystko skłaniam się ku gładziom,
    przede wszystkim na sufitach. Na niektórych ścianach pewnikiem również.
    1. Jak przygotować ściany i sufity przed kładzeniem gładzi? Wiadomo, że są
    zakurzone/zapylone. Ale oczywiście trwałe. I równe. Czy jest sens
    przelatywać to jakimś gruntem? Czy tylko zmyć ławkowcem, wodą? Wodą z czymś?
    Bo samo omiecenie raczej na nic się nie zda - pyłu i tak będzie sporo... Czy
    po ewentualnym umyciu (jeśli to dobry pomysł), trzeba poczekać na
    wyschnięcie, czy na wilgotno można jechać z koksem?
    2. Co sądzicie o gotowych masach typu Akryl Putz, Śmig i inne? Jako człek
    "starej daty" bawiłem się jedynie gładziami zacieranymi na sucho (przede
    wszystkim miękki gipsar uni (masakra przy zacieraniu - pył jest WSZĘDZIE)) i
    nie wiem, jak się postępuje z nowszymi produktami. Czy ewentualne
    nierówności (wynikające nie tyle z krzywizn obecnych tynków na ścianach, co
    z braku doświadczenia/wprawy w kładzeniu gładzi) wyrównuje się/ zaciera na
    morko? Czy też na sucho (siatka/papier) i bez maseczki ani rusz?

    I bardziej abstrakcyjne pytanie: Waszym zdaniem człek bez większej wprawy
    (ale raczej poprawnie rozgarnięty "zaradnościowo" ;-) ) położy samodzielnie
    gładzie? Czy szkoda czasu i pieniędzy i lepiej znaleźć fachowca?

    Podpowiedzcie coś. Za parę dni odbieram budynek i muszę się ostro zabierać
    do roboty...

  • 2. Data: 2013-07-02 02:13:23
    Temat: Re: Gładzie na tynkach gipsowych i regipsach
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "Robert" <a...@p...jak.trzeba> napisał w wiadomości
    Ale oczywiście trwałe. I równe. Czy jest sens
    > przelatywać to jakimś gruntem? Czy tylko zmyć ławkowcem, wodą? Wodą z
    > czymś?
    gruntem, gruntem

> [...]
    > wszystkim miękki gipsar uni (masakra przy zacieraniu - pył jest WSZĘDZIE))
    Śmig przy większych zagłębieniach "zapada się" schcnąc (efekt wciągania masy
    w zagłebienie) i nieraz trzeba nakładać na dwa razy.Zbyt długo pozostawiony
    twardnieje, takze pod tym względem gipsar lepszy.

    Szlifowanie na sucho po wyschnięciu, pyłu tyle samo co przy innych masach

> [...]
    > (ale raczej poprawnie rozgarnięty "zaradnościowo" ;-) ) położy
    > samodzielnie gładzie? Czy szkoda czasu i pieniędzy i lepiej znaleźć

    jak dla mnie nakładanie gładzi zależy od umiejętności "robienia" blichówą
    czyli od doświadczenia. Powinno się cienko - jak najcieniej. Jeżeli są
    nierówności trzeba najpierw gipsem szpachlowym je zaciągnąć - wtedy pójdzie
    mniej gładzi i mniej pyłu przy szlifowaniu.

    Jeżeli do tej pory nie robiłeś gładzi na całych ścianach i suitach, odpuść
    sobie i daj zarobić piekarzowi. Po co się wkurwiać? Po co marnować materiał?
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2013-07-02 10:13:27
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Robert" napisał w wiadomości grup

    > 1. Jak przygotować ściany i sufity przed kładzeniem gładzi? Wiadomo, że są
    > zakurzone/zapylone.

    Odkurzyć, zmyć mokra szmatka (często ją płucząc)

    > Czy jest sens przelatywać to jakimś gruntem?

    Jak dobrze odkurzysz i zmyjesz ścierką to nie ma, jak nie chce Ci się
    odkurzać to gruntuj. Grunt wiąże luźne frakcje, tynk masz nowy więc się nie
    sypie jedyne co grunt by związał to pył, a skoro go nie będzie po sprzątaniu
    to po co grunt?

    Za to już po położeniu gładzi obowiązkowo gruntuj - wtedy wtedy farba lepiej
    trzyma do gładzi.

    > 2. Co sądzicie o gotowych masach typu Akryl Putz, Śmig i inne?

    Jak kiedyś dorabiałem sobie gładziami to po pierwszych próbach z mieszkaniem
    z worków stwierdziłem, ze szkoda czasu i używałem tylko gotowych gładzi.
    Moim zdaniem najlepsza jest firmy Cathal do kupienia w niektórych sklepach
    na Śląsku (lokalny producent) nie wiem, czy wysyłkowo da się to kupić, no a
    jeśli tak to cena transportu pewnie zwiększa koszt dwukrotnie.

    > Czy też na sucho (siatka/papier) i bez maseczki ani rusz?

    Ja zawsze robiłem na sucho i używałem siatek, albo szlifierki. Maseczka jest
    konieczna tylko gdy chcesz używać szlifierki. Zawodowcy używają tzw.
    "żyrafy", ale zwykła szlifierka oscylacyjna też daje radę.

> [...]
    > (ale raczej poprawnie rozgarnięty "zaradnościowo" ;-) ) położy
    > samodzielnie gładzie? Czy szkoda czasu i pieniędzy i lepiej znaleźć

    Położy - to tylko kwestia cierpliwości. Po prostu fachowiec to zrobi na dwa
    razy: gładź + poprawki, a Ty będziesz kładł na N razy gładź + poprawki +
    poprawki + poprawki itd. Jak będziesz odpowiednio cierpliwy/zmotywowany i
    nie zrezygnujesz przed zrobieniem wszystkich koniecznych poprawek to dasz
    radę.

    Mnie zrobienie pierwszych 100m2 zajęło około około 50 godzin, dziesiąta
    setka zajęła mi już tylko kilkanaście - po prostu nabiera się wprawy i
    potrzeba coraz mniej poprawek :-)

    > Podpowiedzcie coś. Za parę dni odbieram budynek i muszę się ostro zabierać
    > do roboty...

    A koniecznie chcesz nienaturalnie gładkie ściany i większe szanse na pogłos?
    Bo jeśli nie to ja polecam tapetę z włókna szklanego z jakąś delikatną
    fakturą.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 4. Data: 2013-07-03 14:08:12
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Ergie wrote:
> [...]
    > odkurzać to gruntuj. Grunt wiąże luźne frakcje, tynk masz nowy więc
    > się nie sypie jedyne co grunt by związał to pył, a skoro go nie

    po to aby sie dobrze trzymało..

  • 5. Data: 2013-07-03 20:51:48
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    "Jackare" napisał:
    > Szlifowanie na sucho po wyschnięciu, pyłu tyle samo co przy innych masach

    Czyli "na mokro" się nie da?

    > Jeżeli są nierówności trzeba najpierw gipsem szpachlowym je zaciągnąć -
    > wtedy pójdzie mniej gładzi i mniej pyłu przy szlifowaniu.

    A to słuszna uwaga. Dzięki!

    > Jeżeli do tej pory nie robiłeś gładzi na całych ścianach i suitach, odpuść
    > sobie i daj zarobić piekarzowi. Po co się wkurwiać? Po co marnować
    > materiał?

    No to jeszcze do przemyślenia... Jeśli będzie szło opornie, to oczywiście
    zlecę.
    (ale wiadomo jak to z "fachowcami" - może spartolić bardziej, niż ja, bez
    doświadczenia ;-) )

  • 6. Data: 2013-07-03 20:58:33
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    "Ergie" napisał:

    > Odkurzyć, zmyć mokra szmatka (często ją płucząc)

    Tak wstępnie zakładałem. Ino jakoś pewności brak...

    > Za to już po położeniu gładzi obowiązkowo gruntuj - wtedy wtedy farba
    > lepiej trzyma do gładzi.

    Myślałem o czymś w stylu "farba gruntująca". Ujednolicę ewentualne
    "przebarwienia" i zakładam, że ładniej mi to pokryje farba docelowa.

  • 7. Data: 2013-07-04 10:31:28
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Marek Dyjor" napisał w wiadomości grup

    > po to aby sie dobrze trzymało..

    Gdy nie będzie pyłu to będzie się dobrze trzymało niezależnie od dawania lub
    nie gruntu. Co innego gdyby to był stary popękany i kruszejący tynk, ale
    nowego zmytego będzie się trzymać bardzo dobrze bez gruntu.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2013-07-04 10:34:56
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Robert" napisał w wiadomości grup

    "Ergie" napisał:

    > Tak wstępnie zakładałem. Ino jakoś pewności brak...

    To gruntuj - pomóc nie pomoże, ale Ty się lepiej poczujesz :-)

    > Myślałem o czymś w stylu "farba gruntująca". Ujednolicę ewentualne
    > "przebarwienia" i zakładam, że ładniej mi to pokryje farba docelowa.

    A to już musisz kogoś innego pytać - ja nigdy nie próbowałem takich
    wynalazków zawsze na gładź dawałem unigrunt atlasa i nigdy się nie
    zawiodłem. Co ważne Pomiędzy gruntowaniem a malowaniem muszą minąć minimum
    24 godziny inaczej niektóre farby nierównomiernie kryją.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2013-07-06 23:59:53
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

> [...]
    >
    > Myślałem o czymś w stylu "farba gruntująca". Ujednolicę ewentualne
    > "przebarwienia" i zakładam, że ładniej mi to pokryje farba docelowa.

    to się robi w ten sposób, że mieszasz 1:1 najtańszą emulsję akrylową z
    gruntem i malujesz. To jest właśnie farba grutnująca. Emulsja koniecznie
    akrylowa - to ta sama baza co grunty.

  • 10. Data: 2013-07-07 12:21:11
    Od: "Robert" <a...@p...jak.trzeba>

    "Jackare" napisał:
    > mieszasz 1:1 najtańszą emulsję akrylową z gruntem i malujesz. To jest
    > właśnie farba grutnująca. Emulsja koniecznie
    akrylowa - to ta sama baza co grunty.

    Dzięki za radę!