  • 21. Data: 2010-11-24 15:39:48
    Temat: Re: Głupie pytanie
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Adam L." <n...@d...pl> napisał w wiadomości
    news:iciavg$qlj$1@news.onet.pl...

    > Wbrew intuicji, pompa wirnikowa im ma "łatwiej" tym pobiera wiecej
    > energii.
    > Czyli im pompa musi wyżej tłoczyć tym miejsze jej obciążenie.
    > Zatkanie wylotu takiej pompy to znaczne obniżenie poboru energii
    > (tak samo jak zatkanie wylotu odkurzacza - obciążenie spada i silnik kręci
    > się znacznie szybciej)

    Ale kit wciskasz :)
    Gdyby tak było jak piszesz to każda pompa miałaby nieograniczoną wysdokość
    podnoszenia, no bo im wyżej tym lżej :)
    Poza tym myśląc w ten sposób to dojdzemy, że do podniesienia wody na
    wysokość o nieskończenie dużej wartości potrzeba nieskończenie małej mocy,
    bliskiej zeru. A przecież tak nie jest, bo, nie istnieje "Perpetum mobile.

    Zapewne pomyliłeś to z efektem zatkania pompy na wlocie i zmuszenie jej do
    pracy przy podciśnieniu.
    Oczywiście istnieje takie zjawisko, ale nie dla wody. Woda jest zbyt mało
    ściśliwym-rozprężnym medium, aby to zjawisko miało jakiekolwiek znaczenie.
    Dzieje się tak natomiast przy gazach i spowodowane jest to efektem
    zmniejszenia ciśnienia gazu oraz jego rozrzedzenia przez co spadają siły
    tarcia.

  • 22. Data: 2010-11-24 17:59:02
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > Przypuszczam, że po pokonaniu 20m wysokości ma jeszcze napompować hydrofor
    > do 1,5 atm.
    > Według mnie przy 11m nie będzie potrzeba więcej niż 1-1,5kW

    Nie ma hydroforu, bo na razie to służy tylko do wypomowania cyklicznego wody
    ze świeżo wykonanej studni celem jej oczyszczenia

    MS

  • 23. Data: 2010-11-24 18:26:50
    Od: Krzysztof L <c...@o...pl>

    > Nie myli się co do warunku krańcowego. Pompa ze zdławionym wylotem
    > bierze mniej mocy niż pompa przy nominalnej wysokości tłoczenia. Ale
    > ogólnie się oczywiście myli - moc pobierana przez pompę rośnie ze
    > wzrostem ciśnienia za pompą do momentu w którym spadek przepływu będzie
    > szybszy niż wzrost ciśnienia - jest to punkt najwyższej sprawności
    > energetycznej pompy i największego zapotrzebowania na moc. Dalszy wzrost
    > ciśnienia za pompą powodował już będzie spadek zapotrzebowania na moc -
    > tyle że jest to zakres pracy poza podanymi przez producenta wartościami
> [...]
    Zaprzeczasz sam sobie.
    Zdławienie pompy to zatkanie wlotu, wtedy faktycznie dzieje się jak
    zatkany odkurzacz. Ale zatykanie wylotu to ciągły wzrost zapotrzebowania
    na energię.

    Widzę, że kolega ostro szkolony technicznie bo zdania rozbudowane.
    Coś jak definicja młotka: impulsownik kinetyczny z prowadnicą trzonkową.

    Na listach dyskusyjnych piszą wszyscy i po latach może przeczytać to
    każdy, więc piszmy wprost. O.
    Pozdrawiam.

  • 24. Data: 2010-11-24 18:31:06
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > Odpowiedzi w stylu podłącz to sam zobaszysz sobie darujcie :)))

    Koledzy - jestem własnie po udanej próbie z placebo i podwójnie ślepej w
    warunkach in vitro.

    Przedmiot próby - pompa. Warunki wykonania - wanna napełniona wodą. Grupa
    kontrolna - pompa podłączona do kontaktu i robiąca w wannie niezły whirlpool
    (te deklarowane 8000 litrów na godzinę) :))

    Grupa badana - wspomniany generator przy garażu połączony z pompą
    przedłużaczem. Pompa ruszyła,generator chodził przez 5 minut (więcej się nie
    odważyłem), na generatorze napięcie na wskaźniku nie spadało poniżej 230V.

    I co wy na to? Pytanie jest jak będzie jak pompa będzie pracowała naprawdę,
    i to ile wytrzyma generator pracując ciągle.

    A nie ma jakiś tanich urządzeń co by mogły sprawdzić ile taka pompa
    nominalnie w danym obciążeniu bierze mocy?

    MS

  • 25. Data: 2010-11-24 18:48:29
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Maciej S." <m...@c...pl> napisał w wiadomości

    > I co wy na to?

    jestesmy pod wrażeniem dociekliwości :-)

    > i to ile wytrzyma generator pracując ciągle.

    mozesz mierzyć moc (łatwiej po prostu prąd) i dalej nic nie bedziesz
    wiedział -bo jesli agregat jest troche słabszy niz fabryka mówi to sie
    spali, a jesli jest mocniejszy to bedzie zył. No chyba ze z pomiaru mocy
    pompy wyjdzie ci ze do mocy maksymalnej agregatu daleko.

    b.

  • 26. Data: 2010-11-24 19:01:57
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

> [...]
    > spali, a jesli jest mocniejszy to bedzie zył. No chyba ze z pomiaru mocy
    > pompy wyjdzie ci ze do mocy maksymalnej agregatu daleko.

    A może spróbować kupić jakiś miernik mocy na alledrogo (30 zł) i zmierzyć
    ile ta pompa w wannie naprawdę ma?

    MS

  • 27. Data: 2010-11-24 19:09:06
    Od: Krzysztof L <c...@o...pl>

    > Nie ma hydroforu, bo na razie to służy tylko do wypomowania cyklicznego
    > wody ze świeżo wykonanej studni celem jej oczyszczenia

    Rozumiem, że nie ma.
    Ale producent pompy przewiduje 20m studnię i zasilenie np: parterowego
    domku.
    Stawiam na 1-1,5kW przy Twoich 11m.

    Pozdrawiam.

  • 28. Data: 2010-11-24 19:12:02
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 24 Nov 2010 20:01:57 +0100, Maciej S. napisał(a):

    > A może spróbować kupić jakiś miernik mocy na alledrogo (30 zł) i zmierzyć
    > ile ta pompa w wannie naprawdę ma?

    A może się po prostu nie przejmować? Małe są szanse, żeby pompa brała pełną
    moc, a nawet jakby, to agregatu, szczególnie taniego nie uwali.
    Wręcz przeciwnie, tani agregat to silnik dwusuwowy, a one lubią dużą moc,
    bo mają lepsze smarowanie.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 29. Data: 2010-11-24 20:55:37
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Krzysztof L napisał:

> [...]
    > Coś jak definicja młotka: impulsownik kinetyczny z prowadnicą trzonkową.
    >
    > Na listach dyskusyjnych piszą wszyscy i po latach może przeczytać to

    A kimże ty jesteś żeby mi tłumaczyć co to usenet? Jeśli w archiwach
    Googla nie ma jakiegoś mojego postu to oznaczać może jedno - że
    niedokładnie archiwa z DejaNews przenieśli.

    A co do pompy - wiesz, mam papier z pieczęcią okrągłą że na pompach mam
    obowiązek się znać.

    --
    Darek

  • 30. Data: 2010-11-24 21:00:45
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Maciej S. napisał:

> [...]
    >
    > A nie ma jakiś tanich urządzeń co by mogły sprawdzić ile taka pompa
    > nominalnie w danym obciążeniu bierze mocy?

    Nic my na to. Jak pisałem - głównym ograniczeniem tak naprawdę jest moc
    mechaniczna - jak przeciążysz to obroty zaczną spadać i w pewnym
    momencie automatyka ci odetnie pobór. I jak podejrzewałem - mocy i
    zapasu bezwładności na start pompy wystarczyło, wystarczy zatem zapewne
    i na pracę - agregat te parę procent więcej powinien wytrzymać, pompa
    pewnie trochę mniej mocy weźmie - tyle że będzie agregat palił w
    okolicach spalania maksymalnego (bo żeby obroty utrzymać to trochę wachy
    podlać musi).
    I tyle.

    --
    Darek