  • 31. Data: 2017-07-21 10:00:43
    Temat: Re: Grzanie wody dla 2 osób wiosna-jesień
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 21 lipca 2017 09:44:29 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > Na tym zachodzie to tez by szybko znikło gdyby nie dopłaty

    mówisz że marketingowcy się starają?

    > To nie o to chodzi. O estetyke chodzi.
    de gustibus non est disputandum

    Jak ktos bogaty to ma łądnie bo go stac.
    Jak ktos nie jest to ma tak aby mieć sie lepiej. Nawet jak wygląda brzydko to cos tam
    mu w zyciu poprawia. I moje zdanie jest takie ze niech mu słuzy.

    A Polska nadal jest biedna choć jak sie popatrzy to poziom zycia powoli podchodzi pod
    ten zachodni mimo ze mniej zarabiamy...

  • 32. Data: 2017-07-21 10:12:41
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 21 lipca 2017 09:44:29 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
    > Czy ktoś tam zamiast drzew tui nasadzi to tez wyklinany jest. A fotocośtam w
    > ogródkach czy na dachach to dopiero masakra jakaś.

    Masakra to jest syf w przestrzeni publicznej (psie gówna, śmieci, pety),
    wrośnięte w trawniki porzucone blachosmrody, błyszczące jak psu jajca dachy,
    dziurawe drogi i rozpieprzone chodniki. No ale Ty widzisz masakrę w panelach ;)

    L.

  • 33. Data: 2017-07-21 10:34:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > Nie wiem czy nie chce. Ludzie mają bez grida i grzeją, jak dla mnie
    > skoro mamy grida za płotem to lepiej go podłączyć niż nie, kwestia
    > detali :>

    Szczerze mówiąc, zaskoczyło mnie, że mają. Nadal nie widzę, by to miało
    sens. Ani praktyczny, ani ekonomiczny (z cenami dostawców nie dyskutuję,
    chodzi mi o realne koszty wykonania i realne działanie).

    > Gadasz Waść jak ci, co mówią że pompa ciepła nie nadaje się
    > do grzania chaty, bo słabo grzeje.

    Pompa jest ciepła -- i to wystarcza.

    > Grzałką 2kW można w ciągu doby naszykować 1200 litrów wody o temp. 45
    > stopni C, ja rozumiem że można lubić się myć, ale to jest chyba odrobinę
    > dużo ;)
    > A tak na poważnie, pewnie bojler był za mały, grzałka 2kW nadaje się do
    > utrzymywania temperatury i uzupełniania zładu, a nie do grzania na
    > zawołanie. Do tego trzeba mieć z 15kW.

    No więc właśnie. Do czego zatem nada się kilowatowy panel, który tyle
    mocy daje najwyżej przez chwilę?

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2017-07-21 10:36:41
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 21 lipca 2017 00:26:06 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Więcej. Spojrzałem na ostatnią fakturę -- dokładnie to jest 1771 kWh
    > miesięcznie. Gdyby rok miał 10 miesięcy, to nawet by się zgadzało,
    > ale ma 12. To na trzy osoby jest.

    Masakrycznie dużo. Bojler 400l zagrzany od 10stC (woda z wodociagu) do
    80stC to 32kWh. Miesięcznie to 960kWh. Taka ilość prawie wrzątku wystarczy
    żeby wziąć kilka kąpieli w dużej wannie codziennie. Coś bujasz albo Ci
    gorąca woda gdzieś wycieka na zewnątrz strumieniem ;)

    > Nie dziwi mnie to specjalnie. Ale jednak było napisane.

    No gdzie?

    "Teściu kończy budowę chaty, zgrabna parterówka, ale jak to teściu,
    będzie piecuch na drewno i kominek z płaszczem. Lubi się narobić,
    trudno :> Ale macam temat ogrzewania wody w sezonie wiosenno-letnio-jesiennym,
    póki co patrząc na to co jest dostępne, to najlepiej wychodzi mi
    fotowoltaika on-grid i grzałka elektryczna. Niby "solary" są w podobnej
    cenie, ale jednak tam trzeba się trochę nachodzić koło rurek, pilnować
    temperatury, robić jakieś przeglądy... A grzałka to grzałka, siedzi se
    i grzeje. Miałem w planie początkowo pompę ciepła do CWU, ale ona wychodzi
    drożej no i też prąd zjada... Wymyślono ostatnio coś jeszcze ciekawego? "

    Nie widzę dalej. Widzę raczej, że dom będzie całoroczny - ogrzewany drewnem
    / kominkiem z płaszczem. A skoro tak to liczenie kosztów oddzielnie CWU
    w lato nie ma większego sensu - trzeba liczyć koszty ogrzewania CO+CWU
    przez cały rok. Bo może się okazać, że pompa ciepła na cele grzania
    CWU "przy okazji" ogrzeje także za grosze cały dom.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 35. Data: 2017-07-21 10:38:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > Ale to chyba masz Waść zużycie na grzanie chałupy, a nie tylko wody?
    > Bo to licząc na palcach wychodzi jakieś 1,5 m3 gorącej wody dziennie,
    > jak taką ilość można zużyć? Chyba że rano bez kawy coś źle policzyłem...

    W ogóle nie liczyłem, spojrzałem na fakturę. Więc jak widać można.
    W tym niby jest jeszcze gotowanie (a także smażenie), ale to niewiele.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2017-07-21 10:42:48
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 21 lipca 2017 10:36:42 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:
> [...]
    > przez cały rok. Bo może się okazać, że pompa ciepła na cele grzania
    > CWU "przy okazji" ogrzeje także za grosze cały dom.

    Ale wiesz jak wygląda pompa do grzania CWU? Jak chcesz tym grzać całą
    chatę?

    L.

  • 37. Data: 2017-07-21 10:45:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Sz. napisał:

> [...]
    > żeby wziąć kilka kąpieli w dużej wannie codziennie. Coś bujasz albo Ci
    > gorąca woda gdzieś wycieka na zewnątrz strumieniem ;)

    Nigdzie nie wycieka. Grzanie jest przepływowe, piec może nie jakiś super
    hiper 300% sprawności, ale całkiem przyzwoity. Codzienne kąpiele zdarzają
    się nie tylko w bajkach i innych bujdach. No ale standardy zużycia ciepłej
    wody w podręcznikach wyliczone są z typowych zachowań suwerena.

    > No gdzie?
    >
    > "Teściu kończy budowę chaty, zgrabna parterówka, ale jak to teściu,
    > będzie piecuch na drewno i kominek z płaszczem.

    O ile mi wiadomo, to piecuchy na drewno i spłaszczone kominki grzeją wodę.

    Jarek

    --
    Urągając wszelkim standardom
    Choć ją dawno z emalii odarto

  • 38. Data: 2017-07-21 10:45:59
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 21 lipca 2017 10:42:50 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Ale wiesz jak wygląda pompa do grzania CWU? Jak chcesz tym grzać całą
    > chatę?

    Nie zrozumiałeś sensu. Po prostu trzeba liczyć całościowo źródło do
    grzania CO+CWU. Liczenie tylko czegoś na lato nie ma sensu. Zamiast szukać
    tandemu kominek na drewno + solary na lato lepiej tą samą kasę zainwestować
    w gruntową pompę ciepła (czy nawet powietrzną) i mieć tanio i bezobsługowo
    przez cały rok.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 39. Data: 2017-07-21 10:49:47
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 21 lipca 2017 10:45:38 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > się nie tylko w bajkach i innych bujdach. No ale standardy zużycia ciepłej
    > wody w podręcznikach wyliczone są z typowych zachowań suwerena.

    Napisałem kilka kąpieli dziennie dużej wanny. Przy prawie dwukrotnie
    niższym zużyciu od Twojego. Każdy z Waszej trójki zażywa codziennie po 4
    kąpiele 150l wanien? Albo po 8 pryszniców? :-)

    Standardowa 4 osobowa rodzina zużywa rocznie 3-5 tys kWh na cele CWU.
    Twoja 3 osobowa zużywa 21 tys kWh, czyli 4-7 x tyle? No sorry, to się
    nie dodaje jak mawia max kolanko :P
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 40. Data: 2017-07-21 10:50:03
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 21 lipca 2017 10:34:41 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > No więc właśnie. Do czego zatem nada się kilowatowy panel, który tyle
    > mocy daje najwyżej przez chwilę?

    Do podgrzania wody zapewne :> U nas na rodzinę 5-osobową schodzi jakieś
    8m3 wody na miesiąc, a nie chodzimy brudni. Nie wiem ile z tego
    jest podgrzewane w baniaku bo nie mam osobnego licznika,
    ale dajmy niech będzie połowa (choć pewnie przesadziłem). Podgrzanie
    4m3 to 162kWh miesięcznie, 1944 kWh rocznie (biorę cały rok, choć to
    jest pomyślane na sezon wiosna-jesień). Czyli na 5 osób fotowoltaika
    2,5kWp wystarczyłaby. Dla 2 osób 1kWp takoż :>

    L.