  • 31. Data: 2013-01-15 06:11:30
    Temat: Re: Ile ciepła zmagazynuje bojler 240litrów
    Od: <news>

    Użytkownik "Marek Dyjor" napisał:
    > super proste.... w teorii

    Na pewno prostsze od podkładania pod piec bez bufora.

    > no to teraz tylko znajdź mi tę ofere na bufor 800l za
    > 1000 zł z solidną izolacją :)

    Zapomniałem że teraz kryzys i koniec świata to i ceny jakoś poszybowały w
    kosmos, ale taki bufor możesz sobie zrobić sam z 2m kawałka stalowej rury fi
    0.8m ze złomu, będzie tanio:)

    > racja że wodny jest prosty i tańszy ale aby zmagazynowac dużo
    > ciepła trzeba go solidnie nagrzać czyli musimy mieć dobrą
    > izolację aby zniwelować straty ciepła.

    Różnica między 70 a 90 stopni jest niewielka, więc i różnica strat tak samo.
    Jeśli bufor znajduje się wewnątrz domu nie ma mowy o żadnych stratach, po
    prostu jest to jeden dodatkowy kaloryfer:)
    Zresztą policz sobie ile zmagazynuje takich samych wymiarów bufor parafinowy
    a ile wodny i zobaczysz ze wodnego nie pobijesz a jak zobaczysz koszta
    parafinowego to ci oczy zbieleją:)
    Po porstu nie istnieje na ziemi substancja mająca w tym przedziale
    temperatur większą pojemność cieplną od wody i nikt nic w tej materii nie
    wykombinuje:)

    > przy kotle stałopalnym może być to pewnym problemem bo grzejemy
    > prawie do maksa temperatury dopuszczalnej (ok 90 st) w końcowej
    > fazie można zagotować wodę jak sie za dużo dosypie paliwa.

    Bufor zagotować znacznie trudniej a nawet jeśli to żadnego problemu nie ma,
    każda instalacja CO musi mieć zabezpieczenie, czyli gwizdek jak w czajniku,
    dalej widzisz problemy?

    > oczywisćie przewymiarowny kocioł wg ciebie nic nie kosztuje, no w
    > sumei racja bo go kupiłes razem z buforem na zlomowisku za 500 zlotych.

    Zima raz jest ciepła a raz zimna, dlatego przewymiarowanie jest rzeczą
    umowną a rzeczą niepoważną jest dobieranie mocy kotła na styk, tylko nie
    wiadomo czego, czy tej zimy ciepłej czy zimnej:)
    W piecu moc zależy głównie od od ilości i jakości załadowanego paliwa:)
    Różnica cenowa między piecem X mocy a 2X mocy jest naprawdę niewielka a jak
    znajomy ostatnio kupował piec to byłem w szoku że tak ceny spadły i w
    porównaniu do tego co było jeszcze niedawno to sprzedają prawie za bezcen,
    więc kombinowanie z szukaniem oszczędności na obniżeniu mocy pieca jest nie
    tylko niepoważne, ale to fuszerka!!!

  • 32. Data: 2013-01-15 07:16:58
    Od: <news>

    Użytkownik "Budyń" napisał:
> [...]
    > 40 do 90) mamy w tym 210MJ ciepła i kosztuje nas inwestycja to
    > tylko koszt wody czyli jakies 5zł. W przypadku parafiny koszt
    > najtaniej co znalazłem to odpady 2,5zł/kg czyli 2500zł (a w hurcie
    > to kosztuje 10zł/kg) Do tego koszt wymiennika ciepła - gęsto
    > upakowane miedziane rurki - musi kosztowac minimum 1000zł
    > a kto wie czy i nie 3x tyle. Ciepła zgromadzimy wiecej bo 255MJ.
    > Czyli za grube tysiące uzyskalismy 45MJ. Za ułamek tej kwoty
    > można powiekszyć zbiornik wodny o te 20% by mieć tyle
    > pojemnosci cieplnej. Akumulatorom parafinowym mówimy

    Mimo wszystko zbyt optymistycznie nagiąłeś obliczenia dla parafinowego:)
    Zwróć jeszcze uwagę na to ze parafina jest lżejsza od wody, oraz że ma
    znacznie bardziej zwiększa swoją objętość w czasie stygnięcia/topnienia.
    Biorąc zbiornik takich samych rozmiarów na parafinę i wodę to w wodnym
    zgromadzisz więcej ciepła, nie ma bata!

  • 33. Data: 2013-01-15 08:01:48
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-01-14 13:15, news pisze:

    > Zresztą teraz nie ma matematyki i fizyki na maturach a wiedza jest
    > zupełnie podstawówkowa, no ale teraz podstawówek też nie ma, tylko
    > gimnazja, ciekawe czego ich tam uczą? Pewnie jak być dobrym gejem i
    > lesbijką i miłowaniu żyda, araba i murzina:)

    Ani to śmieszne, ani bystre, ani prawdziwe. Dzieciaki są jeszcze
    bardziej przeciążone wiadomościami niż 20-30 lat temu, a Ty po prostu
    wykazujesz typowy "syndrom poprzedniego pokolenia" (za moich czasów...).

    --
    MN

  • 34. Data: 2013-01-15 10:01:49
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 14 stycznia 2013 13:15:56 UTC+1 użytkownik news napisał:
    > Odpowiedź: Pobierając z baniaka ciepło z mocą 5kW starczy go na prawie 20
    > godzin grzania:)

    news, ty jako znawca fizyki jestes tu skompromitowany co niniejszym znów
    potwierdzasz. Weź to przelicz jeszcze raz -wstydzi sie i siada...

    b.

  • 35. Data: 2013-01-15 10:05:27
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 14 stycznia 2013 22:49:44 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
    > wodę wstępnie podgrzałem do 30 stopni, i czekałem aż osiągnie 95Stopni.
    > poniżej minuty.....

    oparłes sie o dane newsa które są błędne. Czas początkowy przyjmij 4,5 godziny, a
    temperatury w czajniku mają być takie jak w załozeniach - czyli dT=80st.

    b.

  • 36. Data: 2013-01-15 11:25:42
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Ani to śmieszne, ani bystre, ani prawdziwe. Dzieciaki są jeszcze bardziej
    > przeciążone wiadomościami niż 20-30 lat temu, a Ty po prostu wykazujesz
    > typowy "syndrom poprzedniego pokolenia" (za moich czasów...).

    To im wyłącz telewizor/komputer.

    Tak jest smutna prawda dzieci są zalewane informacjami ale te informacje są
    do niczego niepotrzebne.

    Ilość informacji jakie dziecko jest w stanie przyswoić w danym czasie nie
    jest nieograniczona więc jednym z aspektów wychowywania dziecka jest
    decydowanie o tym jakie informacje powinny do niego trafiać.

    Dziecko _na_ _prawdę_ nie musi znać na pamięć wszystkich odcinków wszystkich
    bajek. Niestety obserwuję coraz częściej taki obrazek: dwulatek posadzony
    przed telewizorem z ustawionym kanałem bajkowym i tak siedzi przez 2
    godziny, a trzylatki to i 4 godziny potrafią wysiedzieć, a rodzice
    zadowoleni bo mają więcej czasu dla siebie, dziecko nie płacze i nie domaga
    się zainteresowania.

    A później pytania o to wasze dziecko już mówi, już liczy, potrafi się w
    sklepie o cos zapytać etc. Nasze jeszcze nie, ale ma jeszcze czas...

    A później takie dziecko idzie do podstawówki i zaczyna się płacz że
    nauczyciele tyle wymagają, że to odbieranie dzieciństwa bo na naukę
    przyjdzie czas później.

    Program nauczania w podstawówkach jest _znacznie_ ograniczony w stosunku do
    tego co było 20-30 lat temu. Pomijam już zupełnie fakt że wtedy do szkoły
    chodziło się też w soboty, 8 lekcji dziennie było normą.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 37. Data: 2013-01-15 11:35:43
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 14 stycznia 2013 18:43:10 UTC+1 użytkownik Marek Dyjor napisał:
    > No i pamiętac ze magazynowanie ciepła w wodzie jest słabe bo w użytecznym
    > zakresie temperatur bufor wodny ma w sumie niska pojemność a sensowne bufory
    > to bufory parafinowe gdzie ciepło gromadzimy poprzez zmiane stanu skupienia
    > prafiny.

    bufor parafinowy to raczej ciekawostka ze wzgledu na koszty - parafina ma słabe
    ciepło przewodzenia wobec tego wymaga rozbudowanego wymiennika, no i sama w sobie
    jest dosc droga. Gdyby za kwote X zrobic bufor to wodny wypadnie znacznie korzystniej
    (w uzytecznych parmetrach cieplnych) niz parafinowy.
    Zeby nie było ze suche gadanie:

  • 38. Data: 2013-01-15 11:36:58
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości
    > A budyń jadłeś? (ech nie mogłem się powstrzymać:)

    Dziś nie :-)

    b.

  • 39. Data: 2013-01-15 12:13:13
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 15 Sty, 05:52, <news> wrote:
    > Użytkownik "ToMasz" napisał:

    > Z tego ubawienia pomyliłem się w obliczeniach w pamięci:)
    > Obliczyłem że zbiornik będzie gromadził około 20kWh energii, żeby były z
    > tego godziny trzeba podzielić przez moc, czego zapomniałem zrobić,
    > przepraszam:)
    > Czyli podsumowując u ciebie będzie to 20/5=4godziny:)

    Tylko zakladajac srednia moc grzania 5kW, bo w praktyce ciagle 5kW
    bedzie nie do uzyskania - przy malej roznicy temp. grzejnik musialby
    byc ogromny ;) , przy duzej pewnie jakos mozna ograniczyc przeplyw...

    W realu bedzie to grzalo bardzo nierowno... ;)

    WS

  • 40. Data: 2013-01-15 12:55:22
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Dnia 14-01-2013 o 18:43:10 Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał(a):

    > tja taj tja...
    >

    > tylko że zanim zaczniesz grzać dom musisz naładować bufor...
    >
    > albo zrobić układ z bypassem bufora.
    >
    > potem warto sprawdzić ile kosztuje bufor i ile bedzie kosztowało
    > sterowanie buforem i bypasem bufora.

    Mam kocioł na drewno z buforem 2x1250l. Nie mam bypassa, nie mam
    sterowania bypassa - schemat zgodny z tym co proponują na swoich stronach
    producenci kotłów. Kocioł zaczyna grzać dom od razu - nie trzeba czekać na
    nagrzanie bufora (niezły pomysł :-)). Instalację robiłem sam 10 lat temu
    działa do tej pory. Bufory zrobił "kowal" - nie ma tam żadnej filozofii.
    Po trzech latach eksploatacji doszedłem do wniosku, że optymalny dla
    mojego domku jest układ z jednym buforem - drugi mam odłączony. Rozpalenie
    i cały wkład do kotła ładuje mi praktycznie cały bufor do temp 70-75 st.
    (kocioł pracuje z temp -75). Rozpalam wieczorem, dokładam, rano kocioł
    jest już wyłączony. Dzięki buforowi cały dzień mam ciepłą wodę i stałą
    temp w domu - 23st. Steruje tym wszystkim zwykły regulator pokojowy (który
    załącza pompę CO ładującą wodę z bufora do instalacji). Pompą ładującą
    zbiornik CWU steruje sterownik kotła. Miałem regulator pogodowy i zawór
    trójdrożny z siłownikiem - po 4 latach padł siłownik - wywaliłem to
    wszystko w diabły i mam teraz najprostszą z możliwych instalację, która w
    moim przypadku jest optymalna.
    Kocioł na paliwo stałe - tylko i wyłącznie z buforem, jeśli nie markowy -
    to zrobi go każdy rzemieślnik. Kocioł ma dużo lepsze (stabilne) warunki
    pracy - może pracować z max sprawnością, nie ma strat na cykliczne
    rozgrzewanie kotła itp.

    TG