  • 101. Data: 2015-10-22 00:19:48
    Temat: Re: Ile kolektorow slonecznych mam miec
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 21 października 2015 23:56:10 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder
    napisał:
    > Niekoniecznie przezroczyste. Soczewki do obiektywów do zdjęć w podczerwieni robi
    się z germanu. Nigdy germanu w łapach nie miałem ale wydaje mi się ze on dla oka
    raczej nie jest przezroczysty.

    w teorii moze i nie. Ale istotna jak wiemy jest cena. Zatem cokolwiek taniego jako
    przezroczysta oslona sie nada. Zapewne najtaniej wyjdzie szklo.

    b.

  • 102. Data: 2015-10-22 00:56:59
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    W dniu środa, 21 października 2015 21:36:32 UTC+2 użytkownik RAPczyn napisał:
    > Jeśli chodzi o "raczej" to chodziło mi o to, że kolektor to nie kłopot - orurowanie
    w przestrzeni zewnętrznej musi być odpowiednie (izolacja, itp.)

    Tu chcialem rurki wpuscic od razu we welne zeby straty zmniejszyc.
    Dlatego od razu bym chcial docelowa ilosc zeby potem nie kombinowac

    Taki pomysl byl tu nawet krotko komentowany:
    https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.misc.budo
    wanie/bkqTGgAdPNU

    bajcik

  • 103. Data: 2015-10-22 10:29:07
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2015-10-22 o 00:17, Budyń pisze:

    > ja. Cała reszta jest mniej wazna byle poskladana przez czlowieka ktory nie ma dwóch
    lewych rąk.

    Generalnie jestem za tylko ja osobiscie wole wiedziec za co place poza
    opisem, ze polskie i tanie.

    Pozdro.. TK

  • 104. Data: 2015-10-22 17:33:03
    Od: RAPczyn <r...@g...com>

    W dniu środa, 21 października 2015 22:54:36 UTC+2 użytkownik s...@g...com
    napisał:
> [...]
    kolektorów płaskich i dobrych kolektorów próżniowo rurowych CPC z kolektorów
    próżniowo rurowych CPC otrzymujemy około 80% więcej energii w skali roku. W okresach
    przejściowych i zimie nawet 4 krotnie więcej.

    instalacja wykonana chyba przez firmę Ummenhofer.

    > Niestety nie moge znaleźć w guglowym internecie.
    > Mozesz zrobic foty tegoż artykułu?

    Znalazłem w innym miejscu, krótkie wspomnienie tej instalacji.
    http://getec-freiburg.de/fileadmin/usercontent/redak
    teur/Besucher-Service/Fachvortraege_Downloads/2013/W
    W_Gerd_Schallenmueller_grosse_Solaranlagen.pdf

  • 105. Data: 2015-10-22 17:52:32
    Od: RAPczyn <r...@g...com>

    W dniu środa, 21 października 2015 23:13:26 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]

    do długich stanów przestoju instalacji spowodowanego wysoką temperaturą. Przy tej
    pojemności bufora 40 mk to tak górna, górna granica powierzchni czynnej.

    > tak na oko - to i tak 2x za duzo.

    instalacja napełniona jest wodą kotłową może sobie latem stać w stanie pary i nic jej
    nie grozi, więc powierzchnię pola kolektorów można dobrać do potrzeb okresów
    przejściowych i zimy.

    > woda w temperaturze stagnacji kolektora prozniowego to cisnienie w instalacji rzedu
    20 czy 30 atmosfer. Jestes pewny ze to proponujesz?

    Zawór bezpieczeństwa w grupie pompowej (do 30mk) ma 4 bary i również w stanie
    stagnacji pola kolektorów niema prawa być z niego wypływu wody. Woda zmieni się w
    parę przy około 120stC.

  • 106. Data: 2015-10-22 18:00:29
    Od: RAPczyn <r...@g...com>

    W dniu czwartek, 22 października 2015 00:57:00 UTC+2 użytkownik Krzysztof Garus
    napisał:
> [...]
    > Dlatego od razu bym chcial docelowa ilosc zeby potem nie kombinowac
    >
    > Taki pomysl byl tu nawet krotko komentowany:

    Rury Cu moim zdaniem lepsze ale mogą być niewdzięczne w układaniu, zwłaszcza jeśli
    nie są to rury preizolowane fabrycznie. Izolacja z kauczuku lub wełny, grubości
    minimum średnica zew. rury. Izolacja musi być zabezpieczona przed uszkodzeniem np.
    przed ptakami, które uwielbiają kauczuk, promieniowaniem UV i zawilgoceniem (wełna i
    na to płaszcz aluminiowy).

  • 107. Data: 2015-10-22 18:15:06
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 22 października 2015 17:52:33 UTC+2 użytkownik RAPczyn napisał:

> [...]
    stagnacji pola kolektorów niema prawa być z niego wypływu wody. Woda zmieni się w

    czyli ta woda sie bedzie wygotowywac w dzien, zawór zrobi zrzut wody, a dolewamy ją
    nad ranem? tak to ma działać?

    b.

  • 108. Data: 2015-10-22 18:24:35
    Od: Budyń <b...@r...pl>

> [...]
    stagnacji pola kolektorów niema prawa być z niego wypływu wody. Woda zmieni się w

    aaaa, doczytałem ze zrzutu wody nie bedzie. No to opisz jak to działa - bo to sie nie
    klei. Temperatura stagnacji to ze 200stopni, jesli tym potraktujesz wode to cisnienie
    w układzie bedzie dobrze powyżej 10atmosfer. A u ciebie zawrór 4barowy zrzutu nie
    zrobi...

    b.

  • 109. Data: 2015-10-22 19:52:31
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-10-21 o 22:40, RAPczyn pisze:
> [...]
    CPC.

    > ;) Największa instalacja na kolektorach próż.rurowych CPC o pow. 3340mk

    >jest podłączona do zbiornika (sprzęgła) poj. 3m^3.
    Sprzęgło się jednak różni od zbiornika, poza tym mówimy o instalacjach
    domowych a nie przemysłowych.

    > Pozostanę jednak przy połączeniu szerogow-równoległym i tichelmanie

    Sobie zostań ale nie proponuj tego dla domowych instalacji. Bo to co się
    robi w przemyśle najczęściej się nie sprawdza w domu, szeregowe łączenie
    powoduje zapowietrzenie/zagazowanie drugiego kolektora i wyłączenie go z
    pracy, to się sprawdzi tylko przy słabym słońcu albo bardzo szybkim
    przepływie, co jest trudne do osiągnięcia zwykłymi pompkami obiegowymi.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 110. Data: 2015-10-22 19:54:33
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    > A skoro sa takie super to (zakladam) czemu w innych przedmiotach
    > sprzedajacego sa kolektory za 875? Te za 600 nie sa wystarczajaco dobre?
    Jakbyś przeczytał opis to byś zobaczył że są większe, w przeliczeniu
    zł/m2 mają zbliżone ceny, około 325zł.

    --
    Pozdr

    Janusz_K