  • 41. Data: 2015-10-14 15:49:35
    Temat: Re: Ile kolektorow slonecznych mam miec
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak będzie droższy o 27 złotych to się nie opłaca. Będzie się opłacało jak będzie
    droższy o 25 złotych. Jak będzie droższy o 27 to stosunek jakości do ceny pozostaje
    taki sam.

  • 42. Data: 2015-10-14 16:02:18
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 14 października 2015 15:38:26 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    użyteczną. Czyli kolektory o sprawniejsze o 1% ze wzgledu na powiedzmy lepszą powłokę
    selektywną dadzą co najwyzej tyle zysku w otrzymanej enegii (a ze wzgledu na straty w
    przesyle to zapewne nieco mniej).

    uzyskanej przy mniej sprawnych panelach?

    > Wszystko ci sie miesza :-) Jesli przechodzisz z solaru o sprawnoswci 1% na taki o
    sprawnosci 2% to wzrost jest 100%owy a nie 1%. No i energii tez bedzie 100% wiecej,
    to oczywiste.

    > olej procenty :) Jak uzyskasz 1kWh wiecej, to ona kosztuje 0,6zł, tyle zyskaliśmy.
    I tyle wiecej za kolektor mozna dac, uwzgledniajac ze to bedzie zysk roczny :)
    > No i poruszasz sie w skrajnie złych parametrach - liczmy normalnie.
    > Z 1m2 kolektora mozna uzyskać 900kWh rocznie. Jesli damy lepszy o 1% uzyskamy
    909kWh. 9kwh x koszt energi 0,6zł/kWh x czas zwrotu inwestycji 5lat = 27zł.
    > I o tyle ten panel moze byc drozszy by sie to opłacało.

    Ah. No racja.
    Ja posta Zenka odczytalem tak że on podał 1% wzrost sprawnosci w tych procentach z
    folderu producenta.

    Oczywiscie jesli podejdziemy do tego tak jak piszesz to wszystko sie zgadza.

    I tez preferuje liczyć w uzysku czy wręcz w złotówkach.

  • 43. Data: 2015-10-14 16:10:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wysoka izbo. W sprawie formalnej. Nieprawda jest jakobym podawał jakieś procenty.
    Jedyne procenty na jakich się trochę znam to takie pomiędzy 40 a 45 procent.
    Okazjonalnie jak ze śliwek to może być więcej.

  • 44. Data: 2015-10-19 20:25:49
    Od: r...@g...com

    W dniu niedziela, 11 października 2015 00:46:25 UTC+2 użytkownik Krzysztof Garus
    napisał:
    > Taka sytuacja:
    >
    > - dach niezacieniony na S-WS nachylenie 45st chyba
    > - akumulator wodny 2800l
    > - wezownica do solarow miedziana fi18 25m w dolnej czesci
    > - liczba mieszkancow srednio dobowo 4szt :)
    >
    > Ile paneli dac "zeby bylo dobrze"?
    > Typowe gotowe zestawy maja 2x2m^2 i niezaduzy zbiornik. U mnie moge wiecej
    przygarnac ciepla z zaru lipcowego, przechowac i skonsumowac w gorsza pogode.

    > Baniak obsluguje tez CO, ale to chyba bez znaczenia bo jesien-zima duzo slonca nie
    ma, a nadprodukcja bylaby raczej tylko latem kiedy sie nie grzeje.

    > Troche obok tematu sa pytania:
    > - czy warto isc w drozsze "markowe" panele? Bo moze zamiast 3ch drozszych lepiej 4
    tansze
    > - lepiej laczyc je szeregowo czy rownolegle?
    >
    > bajcik

    Przy takiej pojemności zbiornika buforowego możesz podłączyć kolektory płaskie w
    starej technologii glikolowej maksymalnie o powierzchni do ~40mk.
    W technologii AquaSystem można podłączyć nawet 70mk kolektora próżniowo rurowego CPC.
    A teraz realnie:
    - płaskich do ~20mk, połączone szeregowo-równolegle w układzie tichelmana.
    - próżniowo-rurowych CPC w technologii AquaSystem do 30mk, w dwóch symetrycznych
    polach po 15mk.

    Wg danych z dwóch instalacji testowych, z podobnej powierzchni dobrych kolektorów
    płaskich i dobrych kolektorów próżniowo rurowych CPC z kolektorów próżniowo rurowych
    CPC otrzymujemy około 80% więcej energii w skali roku. W okresach przejściowych i
    zimie nawet 4 krotnie więcej.

  • 45. Data: 2015-10-19 23:27:18
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu poniedziałek, 19 października 2015 20:25:51 UTC+2 użytkownik
> [...]
    > W technologii AquaSystem można podłączyć nawet 70mk kolektora próżniowo rurowego

    a to niby czemu? A to aquasystem to te które w mrozne noce trzeba ogrzewac zeby nie
    zamarzły?

    b.

  • 46. Data: 2015-10-20 11:26:54
    Od: r...@g...com

    W dniu poniedziałek, 19 października 2015 23:27:21 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    CPC.

    > a to niby czemu? A to aquasystem to te które w mrozne noce trzeba ogrzewac zeby nie

    Co "niby czemu"?

    W kolektorach woda raczej nie zamarza dzięki ekstremalnie niskim stratom ciepła.
    Ilość energii potrzebna do pokrycia zabezpieczenia przed zamarzaniem to przeważnie
    między 0,5% a 3,5% uzysku energii w roku -> http://www.paradigma.de/frostschutz-aqua

  • 47. Data: 2015-10-20 12:19:28
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2015-10-20 o 11:26, r...@g...com pisze:
    > W kolektorach woda raczej nie zamarza dzięki ekstremalnie niskim stratom ciepła.

    Raczej?
    A co będzie zimą przy mrozie -20 st i 100% zachmurzenia przez -
    powiedzmy - 3 dni?

    --
    MN

  • 48. Data: 2015-10-20 13:32:50
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    > Wysoka izbo. W sprawie formalnej. Nieprawda jest jakobym podawał jakieś procenty.
    Jedyne procenty na jakich się trochę znam to takie pomiędzy 40 a 45 procent.
    Okazjonalnie jak ze śliwek to może być więcej.

    A ja jednak Margarite.

    Pozdro.. TK

  • 49. Data: 2015-10-20 13:48:03
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 20 października 2015 11:26:56 UTC+2 użytkownik r...@g...com
    > Co "niby czemu"?

    czemu raz jest 40m2 a w przypadku tego systemu 70m2?

    > W kolektorach woda raczej nie zamarza dzięki ekstremalnie niskim stratom ciepła.

    "raczej" nie zamarzająca woda to nie jest to co chcialibyśmy miec w kolektorach :) Bo
    tak naprawde ona to raczej zamarza - a zeby tego uniknąć należy energie tracic, co
    jest sporą innowajcą :-)))

    Jesli juz chcą uzywac wode to niech robią system w którym wodę sie upuszcza gdy
    zagrażają mrozy. Takie wynalazki tez widzialem, sensu nieco wiecej w nich jest.

    b.

  • 50. Data: 2015-10-20 14:48:45
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 19 października 2015 20:25:51 UTC+2 użytkownik r...@g...com
    napisał:

> [...]
    CPC otrzymujemy około 80% więcej energii w skali roku. W okresach przejściowych i

    Gdzie te instalacje byly zamontowane?
    Masz jakieś dane na ten temat?
    Zawsze czytalem ze prozniowe sa u nas bardzo podobnie skuteczne w przeliczeniu na
    złotówki przy zakupie...