  • 71. Data: 2013-05-15 17:28:44
    Temat: Re: Ile styropianu ?
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    news:kmvp05$vd6$1@usenet.news.interia.pl...

    > No popatrz a grzyb wylazi na nieocieplonych scianach.

    Grzyb nie wyłazi na nieocieplonych ścianach, lecz na ścianach, z których
    nie może wyjść wilgoć.

  • 72. Data: 2013-05-15 17:52:48
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > Nie chodzi o to zeby dzielic wlos na czworo.
    > Sciana nieocieplona zima jest zimniejsza od otoczenia wewnatrz. Punkt
    > rosy znajduje sie na jej powierzchni wewnatrz mieszkania. Jako, ze ta
    > jest ciaglym mostkiem to i jej temp. jest stale nizsza. Ulega wiec
    > ciaglemu zawilgoceniu i nic nie pomaga fakt, ze nie ma ocieplenia z
    > zewnatrz powstrzymujacego parowanie wilgoci ze sciany. Przyczyna jest
    > jedna - punkt kondensacji to powierzchnia sciany. Wentalacja to
    > zupelnie inne zagadnienie i nie o tym rzecz sie toczy.

    Nie do końca.
    Na powierzchni ściany występuje skraplanie tylko wtedy, kiedy ściana
    posiada zbyt małą izolacyjność.
    Jeżeli ściana ma odpowiednią izolacyjność to para wodna sobie wnika w tą
    ścianę i wydostaje się na zewnątrz. Punkt rosy w takiej ścianie może w
    ogóle nie występować, kiedy ta ściana jest wystarczająco przepuszczająca
    dla powietrza i pary wodnej. Weź pod uwagę, że zwłaszcza w duże mrozy
    powietrze na zewnątrz jest bardzo suche. Na zewnątrz znajduje się tynk,
    którego zadaniem jest zabezpieczyć ścianę przed wnikaniem wody i
    jednoczesnie zapewnić pełną przepuszczalność dla powietrza i pary
    wodnej.
    Wewnątrz natomiast ściany pokrywa się farbami, gładziami gipsowymi,
    które dość skutecznie utrudniają wnikanie pary wodnej oraz powietrza w
    cianę. W efekcie tego tylko część pary wodnej z wewnątrz wnika w tą
    ścianę. O wiele więcej powietrza wnika z zewnątrz. Powietrza suchego,
    które zabiera parę ze ściany. Dzięki temu punkt rosy może w ogóle nie
    wystąpić, bo od zewnątrz powietrze wnika w ścianę i z powrotem sobie
    wychodzi.
    Jak zakryjesz tą ścianę od zewnątrz zbyt cienką warstwą styropianu,
    który nie przepuszcza pary wodnej i nie przesuwa punktu rosy do
    styropianu to wytworzy się punkt rosy w ścianie, ponieważ powietrze
    znajdujące w ścianie bedzie się stopniowo nasycać parą wodną, która
    zacznie się skraplać.
    Jak przesuniesz punk rosy do styropianu to ściana będzie pozostawać
    sucha.

    > Teraz sciana ocieplona. Mozliwosci "transportowe" pary wodnej w
    > scianie sa ograniczone. Nawet jezeli punkt rosy znajduje sie w srodku
    > sciany konstrukcyjnej (a tak przeciez jest w 1W) to sciana i tak nie
    > bedzie tak zawilgocona jak sciana nieocieplona na ktorej ciagle
    > skrapla sie jakas ilosc pary wodnej.

    Wręcz przeciwnie, możliwości transportowe pary wodnej w ścianie są
    bardzo duże.
    Praktycznie codziennie są wahania ciśnienia atmosferycznego.
    Każdy wzrost ciśnienia powoduje, że w ścianę wtłaczane jest powietrze
    jak w gąbkę, gdyż ściana jest porowata.
    Ponieważ wewnątrz na ścianach są gipsówki i farby to ta droga wnikania
    powietrza jaet utrudniona i z racji tego większość powietrza wnikającego
    w ścianę przenika od zewnętrznej strony.
    Jeżeli zakryjesz stronę zewnętrzną styropianem to siłą rzeczy pozostaje
    wnikanie tylko od strony wewnętrznej. W tym przypadku o wiele więcej
    powietrza z wewnątrz będzie wnikało w ścianę, ponieważ styropian jest
    nieprzepuszczalny zarówno dla wody, pary wodnej jak i powietrza.
    Przy spadku ciśnienia powietrze ze ściany będzie wysysane przez
    atmosferę, oczywiście na stronę wewnętrzną domu.
    Jednak wykroplona w ścianie wilgoć w znacznej ilości tam pozostanie.

    > Natomiast w scianie ocieplonej, wszystko jedno czy cieplej czy zimnej
    > konstrukcyjnie, powierzchnia wewnetrzna sciany ma temp. zblizona to
    > temp. otoczenia, wiec nie ma na jej powierzchni kondensacji pary
    > wodnej, a jedynie jej czesc ktora przedostanie sie do jej wnetrza.
    > Teoria o koniecznosci lepszego ocieplania cieplej sciany to takie tam
    > pierdzielenie teoretyczne.

    Mam nadzieję, że zrozumiałeś mój wcześniejszy wywód i teraz rozumiesz
    dlaczego nie masz racji.

  • 73. Data: 2013-05-15 22:40:20
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Obecne budowle to ścianki rzędu 20-30cm, a przy zastosowaniu pustaków o
    > wiele słabsze niż w przypadku średniowiecznej pełnej cegły lub głazów
    > granitowych. Tak więc nie porównuj obecnych budowli, które buduje się z
    > myślą o jednym wieku, a nie o wieczności jak w średniowieczu.

    Mieszkalem wiele lat w kamienicy wybudowanej przed druga wojna i ta stoi do
    dzis, a jej sciany maja sie dobrze. Oczywiscie nieocieplona, wiec wilgoc w
    kazdym rogu, kiepska wentylacja i grzyb. Chalupa ma prawie sto lat i wyglada
    tak jakby spokojnie kolejne sto miala stac. Chcesz sie doktoryzowac z
    granitu prosze bardzo. Jak dla mnie te dywagacje w relacji do dlugosci
    naszego zycia nie maja zadnego sensu.

    Pozdro.. TK

  • 74. Data: 2013-05-15 22:41:03
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Jeżeli chodzi o styropian to tak.
    > W przypadku wełny i zapewnienia przenikania wilgoci poprzez tę wełnę można
    > to sobie darować.
    > Tak jak pisał Ergie "Albo po prostu uwierzyć specjalistom którzy od lat
    > twierdzą, że ścianę z BK
    > należy ocieplać wełną..."

    A czym ta welna jest wykonczona?

    Pozdro.. TK

  • 75. Data: 2013-05-15 22:52:00
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > którego zadaniem jest zabezpieczyć ścianę przed wnikaniem wody i
    > jednoczesnie zapewnić pełną przepuszczalność dla powietrza i pary wodnej.

    Masz na mysli tynki silikonowe?

    > Wewnątrz natomiast ściany pokrywa się farbami, gładziami gipsowymi, które
    > dość skutecznie utrudniają wnikanie pary wodnej oraz powietrza w cianę.

    Skad w takim razie wilgoc w scianie?

> [...]
    > bedzie się stopniowo nasycać parą wodną, która zacznie się skraplać.
    > Jak przesuniesz punk rosy do styropianu to ściana będzie pozostawać sucha.

    Wszystko prawda, tylko dlaczego dla zimnej sciany jakas tam warstwa
    ocieplenia jest wystarczajaca, a dla cieplej juz nie, bo o to tu chyba
    chodzi? Jezeli ocieplenia na zimnej scianie zapewnia jej powiedzmy wlasciwe
    warunki to czemu scianie cieplej juz nie?

    > Wręcz przeciwnie, możliwości transportowe pary wodnej w ścianie są bardzo
    > duże.

    Jakies 2%, czy to duzo jest sprawa dyskusyjna.

    > Praktycznie codziennie są wahania ciśnienia atmosferycznego.
    > Każdy wzrost ciśnienia powoduje, że w ścianę wtłaczane jest powietrze jak
    > w gąbkę, gdyż ściana jest porowata.

    Tak bym sie zastanawial, czy przypadkiem taka wentylacja nie wyrowna
    cisnienia...

> [...]
    > powietrza z wewnątrz będzie wnikało w ścianę, ponieważ styropian jest
    > nieprzepuszczalny zarówno dla wody, pary wodnej jak i powietrza.

    Rozumiem, ze wewnatrz sciany powstaje cisnienie wieksze od tego wewnatrz
    pomieszczenia? Czy aby styropiany to nie odspoi?

    > Przy spadku ciśnienia powietrze ze ściany będzie wysysane przez atmosferę,
    > oczywiście na stronę wewnętrzną domu.

    Wzrost cisnienia mial powodowac "wpychanie" powietrza w sciane od strony
    zewnetrznej. Teraz wysysanie od wewnetrznej?

    > Jednak wykroplona w ścianie wilgoć w znacznej ilości tam pozostanie.

    A powietrze uleci suche? Sciana jest higroskopijna?

    Taaaa....

    Pozdro.. TK

  • 76. Data: 2013-05-15 22:59:21
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Grzyb nie wyłazi na nieocieplonych ścianach, lecz na ścianach, z których
    > nie może wyjść wilgoć.

    Bardzo czesto grzyb rosnie na nadprozach okien i na glifach wewnatrz. Jak mi
    sie zdaje na glifach akurat wilgoci w stosunku do przekroju sciany bedzie
    stosunkowo malo. Jakim cudem grzyb rosnie przy oknie, gdzie paradoksalnie
    dzieki ew. nieszczelnosciom okien powinien byc suszony, a rzadziej rosnie na
    powierzchni sciany dalej od okna? Czemu rosnie w najzimniejszym miejscu tj.
    rogach, a radziej na srodku sciany? Czyzby wilgoci trudniej bylo wyjsc z
    okolic okien i rogow scian, a latwiej ze srodka pomieszczenia?

    Pozdro.. TK

  • 77. Data: 2013-05-15 23:08:32
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

    >a to juz bzdura

    Zlikwidowac suszarki kondensacyjne. Szron w zamknietych zamrazarnikach
    starych lodowek to omamy.

    >a ta cudowna własciwosc wody to skąd sie bierze?

    Widziales lod wewnatrz sciany uzytkowanego domu?

    >zgadzam sie - ale argumenty nadal są kaczystowskie :-)

    To nawet nie argumenty a zycie. Zwiekszenie ocieplenia w celu przesuniecia
    punktu rosy na zewnatrz w cieplejszych scianach to jakas paranoja. Juz sobie
    wyobrazam Twoja welne z ktorej mozna wykrecac wode, bo przeciez 20cm
    styropianu to daje sie na BK. :-)

    Pozdro.. TK

  • 78. Data: 2013-05-16 00:17:50
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 15 maja 2013 23:08:32 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Zlikwidowac suszarki kondensacyjne. Szron w zamknietych zamrazarnikach
    > starych lodowek to omamy.

    sie zdecyduj czy mówisz o wodzie czy o parze wodnej - woda to porusza sie w
    grawitacyjnie dół lub kapilarnie a para zależy od ciśnień parcjalnych które to zależą
    również od temperatury - ale to jednak nie to samo co napisales

    > Widziales lod wewnatrz sciany uzytkowanego domu?

    widzialem szkody wyrządzone przez lód - nie myl niezamarzania z nieosiąganiem zera.

    Czekam az uzytkownik mi opowie po co w koncu to grubsze styro :)

    b.

  • 79. Data: 2013-05-16 10:46:03
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >grawitacyjnie dół lub kapilarnie a para zależy od >ciśnień parcjalnych
    >które to zależą również od temperatury - ale to jednak nie to samo co

    To co napisalem jest skrotem. W rozpatrywanym przypadku i przy zalozeniu, ze
    wilgoc pochodzi od wnetrza pomieszczenia nie ma znaczenia czy bedzie to para
    wodna, ktora przy okazji tam tez bedzie, czy skroplona kondensacyjnie woda.
    Kierunek i tak bedzie na zewnatrz poza przypadkami ewidentnego zawigocenia
    od srodka sciany.

    >widzialem szkody wyrządzone przez lód - nie myl niezamarzania z
    >nieosiąganiem zera.

    W scianie 1W zero bedzie w scianie, na co zwracaja uwage zwolennicy
    styropianowania, a lodu tam nie ma.

    >Czekam az uzytkownik mi opowie po co w koncu to grubsze styro :)

    Wlasnie tez jestem ciekaw, ale zdaje sie ze teorie maja sie ku koncowi.

    Pozdro.. TK

  • 80. Data: 2013-05-16 21:04:47
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > Masz na mysli tynki silikonowe?

    Każdy rodzaj tynku.
    Masz jakieś wątpliwości? Maniek! "Bój się Boga i partii" :)
    http://www.mega1000.pl/tynki/tynk-silikonowy/
    http://www.esan-chemical.pl/silikonowy.htm

    > Skad w takim razie wilgoc w scianie?

    Z powietrza.

> [...]
    > chodzi? Jezeli ocieplenia na zimnej scianie zapewnia jej powiedzmy
    > wlasciwe warunki to czemu scianie cieplej juz nie?

    Bo chodzi o nachylenie charakterystyk termicznych w ścianie i w
    ociepleniu.
    Świetnie to napisał Albercik. Polecam Ci lekturę jego wypowiedzi.

    > Tak bym sie zastanawial, czy przypadkiem taka wentylacja nie wyrowna
    > cisnienia...

    Że niby we wszystkich ścianach w całym domu? :)

    > Rozumiem, ze wewnatrz sciany powstaje cisnienie wieksze od tego
    > wewnatrz pomieszczenia? Czy aby styropiany to nie odspoi?

    Maniek, bądź poważny :)

    > Wzrost cisnienia mial powodowac "wpychanie" powietrza w sciane od
    > strony zewnetrznej. Teraz wysysanie od wewnetrznej?

    Nie rób jaj.