  • 81. Data: 2013-05-16 21:10:22
    Temat: Re: Ile styropianu ?
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    news:kn0svb$7f4$1@usenet.news.interia.pl...

    > Bardzo czesto grzyb rosnie na nadprozach okien i na glifach wewnatrz.
    > Jak mi sie zdaje na glifach akurat wilgoci w stosunku do przekroju
    > sciany bedzie stosunkowo malo. Jakim cudem grzyb rosnie przy oknie,
    > gdzie paradoksalnie dzieki ew. nieszczelnosciom okien powinien byc
    > suszony, a rzadziej rosnie na powierzchni sciany dalej od okna?

    Bo tu są mostki cieplne, a do tego większe straty ciepła od samego okna.

    > Czemu rosnie w najzimniejszym miejscu tj. rogach, a radziej na srodku
    > sciany? Czyzby wilgoci trudniej bylo wyjsc z okolic okien i rogow
    > scian, a latwiej ze srodka pomieszczenia?

    Bo w samym rogu masz dwukrotnie większą przenikalność ciepła, ponieważ
    ciepło tego samego punktu przenika poprzez dwie ściany.
    Na środku zaś ciepło przenika tylko poprzez jedną ścianę :)

  • 82. Data: 2013-05-16 22:45:34
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" <a...@s...pl> napisał w wiadomości

    > Każdy rodzaj tynku.
    > Masz jakieś wątpliwości? Maniek! "Bój się Boga i partii" :)
    > http://www.mega1000.pl/tynki/tynk-silikonowy/
    > http://www.esan-chemical.pl/silikonowy.htm

    Daj juz spokoj tym tynkom. Sa jeszcze cegly klinkierowe, zywica i wszelakiej
    masci plytki kladzione na sciany 1W i ktore wcale nie odpadaja platami, co
    powinno miec miejsce jak na fundamencie bez izolacji poziomej.

    > Z powietrza.

    To utrudnia czy nie, bo w kontekscie budow setletnich nie ma to znaczenia.
    Dodam, ze z 25cm betonu komorkowego woda latwiej odparuje jak z metrowej
    sciany z cegly o ktorej wspomniales, nawet nieocieplonej.

    > Bo chodzi o nachylenie charakterystyk termicznych w ścianie i w
    > ociepleniu.
    > Świetnie to napisał Albercik. Polecam Ci lekturę jego wypowiedzi.

    I co z tego jak to teoria.

    > Że niby we wszystkich ścianach w całym domu? :)

    Wnetrze z zewnetrzem. No chyba, ze zakladasz, ze w scianie panuje proznia,
    albo scisliwy elastyczny balon.

    > Maniek, bądź poważny :)

    Wez przeczytaj co napisales. Jakies cisnienie wciska wilgoc w sciane od
    strony wewnetrznej. Skoro nacisk jest od wewnatrz to nieprzepuszczalny
    styropian z drugiej strony bedzie odrywany od sciany. Myle sie? To wciskanie
    wilgoci przez cisnienie atmosferyczne to oczywiscie Twoja teoria. Ja co
    najmniej sie z nia niezgadzam i wskazuje na skutki tego co napisales i ktore
    w rzeczywistosci sie nie zdarzaja.

    > Nie rób jaj.

    Ja?

    Pozdro.. TK

  • 83. Data: 2013-05-16 23:01:24
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Bo tu są mostki cieplne, a do tego większe straty ciepła od samego okna.

    Przy oknie (pomijajac grzejnik) cyrkulacja powietrza jes najwieksza, tyle ze
    z gory na dol. W tym przypadku stale dostawy wilgoci, ale nie wiekszej niz w
    reszcie pomieszczenia. Ty piszesz, ze grzyb nie wylazi na nieocieplonych
    scianach tylko na tych z ktorych nie moze wyjsc. Teraz, ze przy oknach sa
    mostki. Rozumiem, ze zaprzeczasz temu co pisales wczesniej?

    > Bo w samym rogu masz dwukrotnie większą przenikalność ciepła, ponieważ
    > ciepło tego samego punktu przenika poprzez dwie ściany.
    > Na środku zaś ciepło przenika tylko poprzez jedną ścianę :)

    Alez ja to wszystko wiem i twierdze, ze tam wlasnie wilgoc "najchetniej" sie
    gromadzi. Dlatego tez rosna tam grzyby na obiad, a nie jak piszesz trudniej
    tej wilgoci odparowac. Nie tyle trudniej odparowac, tylko ona tam gromadzi
    sie caly czas nasycajac woda sciane. Rozwiazaniem nie jest przesuwanie
    punktu rosy a dazenie do utrzymania jednakowej temperatury sciany i
    powietrza przez jej ocieplenie. Zbyt mala izolacja nawet z przepuszczajacej
    wilgoc welny i tak spowoduje wychlodzenie sciany w newralgicznych miejscach
    i hodowle grzybow.

    Pozdro.. TK

  • 84. Data: 2013-05-17 07:51:40
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

> [...]
    > wszelakiej masci plytki kladzione na sciany 1W i ktore wcale nie
    > odpadaja platami, co powinno miec miejsce jak na fundamencie bez

    Zaprawa i fugi zapewne także z klinkieru szkliwionego lub zalewane
    Distalem lub inną dwuskładnikową żywicą epoksydową? :)
    Poza tym klinkier także jest porowaty, choć dużo mniej niż pustaki,
    Ytong czy cegła.

> [...]
    > znaczenia. Dodam, ze z 25cm betonu komorkowego woda latwiej odparuje
    > jak z metrowej sciany z cegly o ktorej wspomniales, nawet

    Zapominasz, że te mury stawiano używając zaprawy wapiennej, która
    posiada jeden z największych współczynników paroprzepuszczalności.

    > I co z tego jak to teoria.

    To nie jest tylko teoria. Widziałem takie rzeczy w praktyce.

    > Wnetrze z zewnetrzem. No chyba, ze zakladasz, ze w scianie panuje
    > proznia, albo scisliwy elastyczny balon.

    Jakie wnętrze z zewnętrzem?
    O czym Ty piszesz?
    Maniek! Skup się!
    Nie chodzi o różnicę pomiędzy ciśnieniem wewnątrz i zewnątrz domu, bo to
    się wyrówuje poprzez wszelkie nieszczelności i kanały wentylacyjne, lecz
    chodzi o ciśnienie powietrza znajdującego się wewnątrz ściany.
    Przy większym ciśnieniu w danej objętoci powietrza znajduje się więcej
    cząstek powietrza (azotu, tlenu, dwutlenku węgla, helu, argonu itd. oraz
    pary wodnej). Przy niższym ciśnieniu odpowiednio mniej.
    Chyba miałeś rower i pompowałeś w nim koła? No chyba, że na komunię
    zamiast roweru dostałeś zegarek? :)
    Zobacz co się dzieje jak pompujesz koła. Pompka wtłacza w dętki i opony
    coraz większe ilości cząstek powietrza, ale objętość prawie jest taka
    sama. Rośnie natomiast ciśnienie, zgodnie z zasadą termodynamiki,
    przemiany izochorycznej. Ale nie o przemianach termodynamicznych tu
    dyskutujemy, dlatego pozostańmy przy liczbie cząstek w danej objętości.
    Zatem przy większym ciśnieniu mamy większą ilość cząstek w tej samej
    objętości.
    Ściana jest porowata, posiada dużą ilość mikroszczelin, w których
    znajdują się cząstki powietrza. Im ściana bardziej porowata tym
    cieplejsza.
    Ciśnienie powietrza wewnątrz ściany (w tych szczelinach i porach) jest
    takie samo jak ciśnienie atmosferyczne.
    Jak ciśnienie atmosferyczne rośnie to cząstki powietrza wnikają w
    ścianę, wyrównując ciśnienie wewnątrz tej ściany z ciśnieniem
    atmosferycznym. Nie działo by się tak, gdyby ściana była hermetycznie
    zamkniętą bańką. Ponieważ jest ona porowata to te cząstki wnikają w
    ścianę, kiedy ciśnienie rośnie. Kiedy ciśnienie atmosferyczne maleje to
    te dodatkowe cząstki ze ściany wychodzą i znów wyrównują ciśnienie
    wewnątrz ściany z ciśnieniem atmosferycznym.

> [...]
    > od strony wewnetrznej. Skoro nacisk jest od wewnatrz to
    > nieprzepuszczalny styropian z drugiej strony bedzie odrywany od

    Mylisz się.
    Te oddziaływania są niewielkie, a do tego na tyle powolne, że to
    wchodzące w sanę powietrze i wychodzące z niej znajdzie sobie drogę.
    Oczywiście nacisk na ten styropian występuje, ale są to siły na tyle
    małe, że nie są w stanie oderwać go od ściany.

    > To wciskanie wilgoci przez cisnienie atmosferyczne to oczywiscie Twoja
    > teoria. Ja co najmniej sie z nia niezgadzam i wskazuje na skutki tego
    > co napisales i ktore w rzeczywistosci sie nie zdarzaja.

    Zapewne Twoje ściany są hermetyczne i żadne powietrze wraz z parą wodną
    w nią nie wnika :)
    Oj, Maniek, Maniek ... :)

  • 85. Data: 2013-05-17 12:22:39
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    > Distalem lub inną dwuskładnikową żywicą epoksydową? :)
    > Poza tym klinkier także jest porowaty, choć dużo mniej niż pustaki, Ytong

    Eeeeeech...

    > Zapominasz, że te mury stawiano używając zaprawy wapiennej, która posiada
    > jeden z największych współczynników paroprzepuszczalności.

    Bede zgadywal, pewnie w obie strony?

    > To nie jest tylko teoria. Widziałem takie rzeczy w praktyce.

    Kazdy je widzi co dzien patrzac na sciany.

    > Jakie wnętrze z zewnętrzem?
    > O czym Ty piszesz?
    > Maniek! Skup się!

    Strona wewnetrzna sciany - czytaj od strony pomieszczenia. Zewnetrzna chyba
    wiadomo.
    Twoja manipulacja cytatami zaczyna byc irytujaca. Wycinasz kawalek zeby
    wyszedl z tego belkot, ktory ma mnie osmieszac, wiec zaczynam czuc, ze trace
    czas.

> [...]
    > pary wodnej). Przy niższym ciśnieniu odpowiednio mniej.
    > Chyba miałeś rower i pompowałeś w nim koła? No chyba, że na komunię

    No i to ma byc jakis problem wilgoci w scianie? Roznica cisnienia
    atmosferycznego jakos oczu nie wciska do glowy, a przy wzroscie cisnienia
    powinienem byc pewnie chudszy. Tyle samo to robi scianie. Sprawa kolejna to
    cisnienie parcjalne, generalnie temat do pominiecia.

> [...]
    > rośnie. Kiedy ciśnienie atmosferyczne maleje to te dodatkowe cząstki ze
    > ściany wychodzą i znów wyrównują ciśnienie wewnątrz ściany z ciśnieniem

    No i prosze jak z oczywistych i nieistotnych rzeczy mozna napisac kilka
    akapitow.
    Jakie to wzrosty cisnienienia atmosferycznego wywoluja zawilgocenie sciany?
    Przyklad z rowerem jest taki sobie, bo raczej pod woda na glebokosci 3m nie
    czujesz sie tak samo jak stojac na brzegu niezaleznie od wartosci cisnienia
    atmosferycznego.

> [...]
    > w sanę powietrze i wychodzące z niej znajdzie sobie drogę. Oczywiście
    > nacisk na ten styropian występuje, ale są to siły na tyle małe, że nie są

    Ale na tyle duze, zeby powodowaly problem wilgotnych scian? Teraz zastanow
    sie, sciana ocieplona. Uwazasz, ze ta konstrukcyjnie cieplejsza powinna miec
    wieksza warstwe styropianu zeby punkt rosy wypadal w ociepleniu. Natomiast
    sciana 1W latem wysycha dwa razy szybciej, bo od zewnatrz jest
    przepuszczalna. Dlatego 13 wieczne budowle stoja do dzis. I nie widzisz, ze
    tu cos jest nie tak?
    Podpowiem Ci. To cisnienie wpychajace podobno pare w sciane, w scianach
    ocieplonych styropianem bedzie dzialalo tylko z jednej strony. Sciana
    niezeleznie od grubosci styropianu bedzie nasaczana wilgocia tylko od strony
    wnetrza domu. Dlaczego to pewnie wiesz. Wiec sciana 1W bedzie pochlaniala
    dwa razy wiecej wody niz sciana 2W ze styropianem (tyle wynika z
    prezentowanej przez Ciebie teorii). Tak wiec po mokrej jesieni z nadejsciem
    mrozow i wyzszego cisnienia sciana 1W powinna ociekac woda, a nie ocieka.

    > Zapewne Twoje ściany są hermetyczne i żadne powietrze wraz z parą wodną w
    > nią nie wnika :)
    > Oj, Maniek, Maniek ... :)

    Wiecej pary wodnej moze wcisnac napierajacy na sciane wiatr niz jakies tam
    wahania cisnienia atmosferycznego.
    Ja akurat mam sciane 1W, a ta znacznie lepiej radzi sobie z wilgocia niz
    sciany ze styropianem. Tyle, ze to praktycznie nie ma zadnego znaczenia.

    Pozdro.. TK

  • 86. Data: 2013-05-17 15:13:09
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > Bede zgadywal, pewnie w obie strony?

    NIe! W trzy i pół :)

    > Kazdy je widzi co dzien patrzac na sciany.

    Ale nie każdy ma okazję widzieć taką ścianę po zdjęciu warstwy
    ocieplającej ją styropianu.

> [...]
    > Twoja manipulacja cytatami zaczyna byc irytujaca. Wycinasz kawalek
    > zeby wyszedl z tego belkot, ktory ma mnie osmieszac, wiec zaczynam

    Raczej "grunt pod nogami" :)

    Powtarzam jeszcze raz, ze nie chodzi o różnice ciśnień pomiędzy
    powietrzem znajdującym się wewnątrz domu, a powietrzem na zewnątrz domu,
    lecz chodzi o różnice ciśnień pomiędzy powietrzem poza murem (zarówno
    wewnątrz domu jak i zna zewnątrz), a powietrzem wewnątrz muru.

> [...]
    > cisnienia powinienem byc pewnie chudszy. Tyle samo to robi scianie.
    > Sprawa kolejna to cisnienie parcjalne, generalnie temat do pominiecia.

    A slyszałeś coś o chorobie dekompresyjnej?
    Są to zaburzenia związane ze zbyt szybką zmianą ciśnienia, w którym
    przebywa człowiek.
    Przy odpowiednio powolnej zmianie oraganizm się dostasowuje do ciśnienia
    w jakim przebywa i dlatego nurkowie mogą schodzić pod wodę nawet do
    kilkudziesięciu czy nawet stu metrów. Każde 10m słupa wody to
    zwiększenie ciśnienia o 1 bar (1 atmosfera). Jak więc widzisz człowiek w
    dość szerokim zakresie potrafi się dostosować. Podobnie jak z tym
    nieszczęsnym murem, w stosunku do którego nie możesz zrozumieć całego
    zjawiska związanego z wyrównywaniem ciśnienia.

> [...]
    > glebokosci 3m nie czujesz sie tak samo jak stojac na brzegu
    > niezaleznie od wartosci cisnienia atmosferycznego.

    Gdyby to nie było istatne to żadna z firm by się nie starała produkować
    materiałów paroprzepuszczalnych.

> [...]
    > wypadal w ociepleniu. Natomiast sciana 1W latem wysycha dwa razy
    > szybciej, bo od zewnatrz jest przepuszczalna. Dlatego 13 wieczne

    Maniek, proszę Cię nie zmuszaj mnię do pisania po raz "enty" tego samego
    co już wielokrotnie napisałem.

> [...]
    > sciana 1W bedzie pochlaniala dwa razy wiecej wody niz sciana 2W ze
    > styropianem (tyle wynika z prezentowanej przez Ciebie teorii).

    Kolejny raz nie zrozumiałeś.
    Wnikanie od strony wnętrza domu będzie zawsze. Tyle, że jak zakryjesz
    stronę zewnątrzną styropianem będzie ono większe po stronie wewnętrznej,
    gdyż po zewnętrznej powietrze nie jest w stabie ani wnikach, ani
    opuszczać ściany.
    Ponieważ wewnątrz domu wilgotność zawsze jest większa niż na zewnątrz,
    bo gotujemy, wydychamy parę wodną, pocimy się.
    Tym samym to odprowadzanie pary ze ściany do wewnątrz domu jest
    trudniejsze.

> [...]
    > Ja akurat mam sciane 1W, a ta znacznie lepiej radzi sobie z wilgocia
    > niz sciany ze styropianem. Tyle, ze to praktycznie nie ma zadnego

    Ściana 1W pod względem odprowadzania wilgoci jest lepsza.
    Jeżeli przy tym jest na tyle wystarczająco porowata, że jest odpowiednio
    ciepła, a powietrze może w nią swobodnie wnikać i z niej wychodzić to w
    takiej ścianie nigdy nie powstanie punkt rosy.
    A dlaczego? To już Ci wytłumaczyłem wcześniej.

  • 87. Data: 2013-05-17 16:39:02
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > NIe! W trzy i pół :)

    Czyli zgodzisz sie, ze nie mozna tego rozpatrywac wylacznie pod katem
    osuszania, ale rowniez zawilgocania. Innymi slowa Twoja zaprawa nie ma
    znaczenia.

    > Ale nie każdy ma okazję widzieć taką ścianę po zdjęciu warstwy
    > ocieplającej ją styropianu.

    To, ze sciana ocieplona styropianem moze byc wilgotna nikogo nie powinno
    dziwic, jednak przyczyny tego stanu nie sa jednoznaczne.
    Po pierwsze i najwazniejsze wentylacja pomieszczenia.
    Po drugie jak slusznie zauwazasz, wilgoc ma tylko jedna droge ucieczki, ale
    ta jest "pompowana" przez caly rok wilgoc bytowa a nie jakies tam cisnienie
    atmosferyczne.

    > Raczej "grunt pod nogami" :)

    No widzisz. Babole w stylu cisnienia atmosferycznego, czy rosnacego grzyba
    tylko tam gdzie wilgoc nie moze wyjsc ze sciany to nie moje.

> [...]
    > o różnice ciśnień pomiędzy powietrzem poza murem (zarówno wewnątrz domu
    > jak i zna zewnątrz), a powietrzem wewnątrz muru.

    Tak rozumiem. Wez sobie zmierz wilgotnosc gabki, zreszta co tam gabki, calej
    sciany przy roznych cisnieniach atmosferycznych, albo podaj link do jakichs
    oficjalnych opracowan.

    > A slyszałeś coś o chorobie dekompresyjnej?
    > Są to zaburzenia związane ze zbyt szybką zmianą ciśnienia, w którym
    > przebywa człowiek.

    Ty cos wdychasz??

> [...]
    > zakresie potrafi się dostosować. Podobnie jak z tym nieszczęsnym murem, w
    > stosunku do którego nie możesz zrozumieć całego zjawiska związanego z

    Zmiany cisnienia atmosferycznego to nie jest dlugotrwaly proces. Polecam
    wizyte w Tatrach kiedy wieje halny. Gwarantuje Ci, ze oczu do glowy Ci nie
    wcisnie, wody w sciane tez nie.

    > Gdyby to nie było istatne to żadna z firm by się nie starała produkować
    > materiałów paroprzepuszczalnych.

    Zgodnie z Twoja teoria powinni raczej skupic sie na produkowaniu materialow
    nieprzepuszczalnych.
    Wilgoc w scianach wcale nie jest taka zla. Docenisz ja zima, kiedy wyjdziesz
    na dwor przy -10 i poczujesz w nosie sucha sluzowke.

> [...]
    > gotujemy, wydychamy parę wodną, pocimy się.
    > Tym samym to odprowadzanie pary ze ściany do wewnątrz domu jest

    Ty nie rozumiesz spraw fundamentalnych.
    Wilgoci w scianie ma byc tyle ile ma byc. Wcale nie chcemy zeby byla sucha
    jak pieprz. To tak jak z bezwladnoscia temperatury. Za odprowadzanie
    nadmiaru wilgoci odpowiada wentylacja. Twoje zalozenie jest takie, ze te
    wilgoc ciagle dostarczamy, a jedynym jej wyjsciem jest sciana. Tym czasem
    wilgoci w scianie bedzie tyle ile jest w powietrzu. Bedzie jej wiecej
    wylacznie wtedy kiedy sciana od otaczajacego powietrza bedzie zimniejsza.
    Jak wentylacjii nie ma to i wilgoci w halupie wiecej, w scianach tez, ale to
    nie problem scian tylko wentylacji i tym bardziej nie cisnienia
    atmosferycznego.
    A wilgoc w domu nie zawsze jest wieksza jak na zewnatrz.

> [...]
    > takiej ścianie nigdy nie powstanie punkt rosy.
    > A dlaczego? To już Ci wytłumaczyłem wcześniej.

    Punkt rosy w scianie 1W powstaje zawsze. Siedzi tam nawet latem. Nie tlumacz
    wiecej.

    Pozdro.. TK

  • 88. Data: 2013-05-17 18:42:26
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    > Czyli zgodzisz sie, ze nie mozna tego rozpatrywac wylacznie pod katem
    > osuszania, ale rowniez zawilgocania.

    Oczywiście.

    > Innymi slowa Twoja zaprawa nie ma znaczenia.

    Z tym to już sie nie zgadzam.

    > To, ze sciana ocieplona styropianem moze byc wilgotna nikogo nie
    > powinno dziwic, jednak przyczyny tego stanu nie sa jednoznaczne.

    Ależ są i to wszystko można wyliczyć.

    > Po pierwsze i najwazniejsze wentylacja pomieszczenia.

    Wentylacja musi być policzona, tak samo jak paroprzepuszczalność oraz
    izolacja termiczna.
    Podczas projektowania nic nie jest przypadkowe.

    > Po drugie jak slusznie zauwazasz, wilgoc ma tylko jedna droge
    > ucieczki,

    Nie tylko.

    > ale ta jest "pompowana" przez caly rok wilgoc bytowa a nie jakies tam
    > cisnienie atmosferyczne.

    Jeżeli nie byłoby przenikania powietrza przez ściany to nie byłoby
    problemu z wilgocią, o ile nie następuje kondensacja pary wodnej na
    wewnętrznej powierzchni ściany, która następnie wnika kapilarnie.

> [...]

    > Polecam wizyte w Tatrach kiedy wieje halny. Gwarantuje Ci, ze oczu do
    > glowy Ci nie wcisnie, wody w sciane tez nie.

    Te fragmenty pozostawiam bez komentaża, bo są zbyt "odjechane" :)

    > Zgodnie z Twoja teoria powinni raczej skupic sie na produkowaniu
    > materialow nieprzepuszczalnych.

    Raczej z Twoją, bo Ty zaprzeczasz paroprzepuszczalności.

    > Wilgoc w scianach wcale nie jest taka zla. Docenisz ja zima, kiedy
    > wyjdziesz na dwor przy -10 i poczujesz w nosie sucha sluzowke.

    Dla człowieka nie jest zła, pod warunkiem, że nie jest powiodem pleśni i
    grzyba.

    > Ty nie rozumiesz spraw fundamentalnych.
    > Wilgoci w scianie ma byc tyle ile ma byc. Wcale nie chcemy zeby byla
    > sucha jak pieprz.

    Ani zeby było jej zbyt dużo i powodowała rozwój grzyba i pleśni.
    Jak dasz na zewnątrz ściany zbyt cienką warstwę styropianu to na skutek
    wystąpienia punktu rosy wewnątrz ściany, zacznie się w niej wykraplać
    kondensat i ściana będzie mokra. Przyjdzie pora wiosny, lata i jesieni i
    w tej, moktrej ścianie zacznie się rozwijać grzyb i pleśń. W lecie
    wilgotność powietrza na zewnątrz jest bardzo duża, sięga 60-80%, a
    wewnątrz domu jeszcze większa. Dlatego wydostanie się tej wilgoci ze
    ściany w kierunku wnętrza domu jest utrudnione. Ta wilgotność bedzie się
    kumulować latami.

    > To tak jak z bezwladnoscia temperatury. Za odprowadzanie nadmiaru
    > wilgoci odpowiada wentylacja. Twoje zalozenie jest takie, ze te wilgoc
    > ciagle dostarczamy, a jedynym jej wyjsciem jest sciana.

    Nie jest jedynym wyjsciem sciana.
    Rzecz w tym, ze ta wilgość, która wniknie w ścianę przy zbytc cienkim
    styropianie będzie się sukcesywnie wykraplać, wewnątrz ściany.

    > Tym czasem wilgoci w scianie bedzie tyle ile jest w powietrzu.

    Tak być powinno i tak jest przy ścianach 1W.

    > Bedzie jej wiecej wylacznie wtedy kiedy sciana od otaczajacego
    > powietrza bedzie zimniejsza.

    Ale Ty cały czas zakładasz, że zwiększona wilgoć pochodzi z wykraplania
    się pary wodnej na wewnętrznej powierzchni ściany. Czyli tylo wtedy,
    kiedy ściana ma zbyt słabą izolację, a wentylacja jest zbyt słaba.

> [...]
    > atmosferycznego.

    > A wilgoc w domu nie zawsze jest wieksza jak na zewnatrz.

    Zawsze, ponieważ nie jesteś w stanie zapewnić 100% wentylacji, bop byś
    zbankrutował na opale.

    > Punkt rosy w scianie 1W powstaje zawsze. Siedzi tam nawet latem. Nie
    > tlumacz wiecej.

    Maniek Ty po prostu nie rozumiesz co to jest "punkt rosy" i kiedy
    powstaje.
    Uwierz mi, że przy ścianie 1W może go w ogóle nie być, a zakryjesz tą
    samą ścianę cienką warstwą styropianu i punkt rosy się pojawi.

  • 89. Data: 2013-05-17 23:18:47
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Oczywiście.

    > Z tym to już sie nie zgadzam.

    > Ależ są i to wszystko można wyliczyć.

    Nikt nie powiedzial, ze nie mozna wyliczyc. Chodzi o to, ze wplyw cisnienia
    atmosferycznego jest bez znaczenia.

    > Wentylacja musi być policzona, tak samo jak paroprzepuszczalność oraz
    > izolacja termiczna.
    > Podczas projektowania nic nie jest przypadkowe.

    Wiec w czym problem?

    > Nie tylko.

    No to jaka jeszcze?

    > Jeżeli nie byłoby przenikania powietrza przez ściany to nie byłoby
    > problemu z wilgocią, o ile nie następuje kondensacja pary wodnej na
    > wewnętrznej powierzchni ściany, która następnie wnika kapilarnie.

    To akurat wg. Ciebie jest powodem kiepskiego odprowadzania wilgoci wogole.
    Skad wiec wziales kondensacje pary wodnej na scianie?

    > Te fragmenty pozostawiam bez komentaża, bo są zbyt "odjechane" :)

    W kontekscie Twojego przykladu choroby dekompresyjnej w kontekscie wilgoci w
    scianie mialem nadzieje, ze jednak zajmiesz jakies stanowisko. Postanowiles
    jednak dalej manipulowac cytatami.

    > Raczej z Twoją, bo Ty zaprzeczasz paroprzepuszczalności.

    Ciekawe gdzie...

    > Dla człowieka nie jest zła, pod warunkiem, że nie jest powiodem pleśni i
    > grzyba.

    Wiec w czym problem?

    > Ani zeby było jej zbyt dużo i powodowała rozwój grzyba i pleśni.

    Znaczy trzeba zadbac o wentylacje, a nie pisac o chorobie dekompresyjnej.

> [...]
    > wewnątrz domu jeszcze większa. Dlatego wydostanie się tej wilgoci ze
    > ściany w kierunku wnętrza domu jest utrudnione. Ta wilgotność bedzie się

    Zgadza sie. Trzeba zadbac o wlasciwa wentylacje.

    > Nie jest jedynym wyjsciem sciana.
    > Rzecz w tym, ze ta wilgość, która wniknie w ścianę przy zbytc cienkim
    > styropianie będzie się sukcesywnie wykraplać, wewnątrz ściany.

    Z tym sie nie spieram, tylko co to znaczy zbyt cienki styropian?
    Widzisz, jak zrobisz sciane z betonu - materialu zimnego i na nim przykleisz
    15cm styropianu, co sprawi, ze sciana betonowa bedzie w calym przekroju
    powyzej zera. To czemu proponujesz dokladac izolacji w scianie nie z betonu,
    a z materialu cieplejszego? Ja sie nie spieram z tym, ze wilgoc w scianie
    styropianowej ma trudniej odparowac. Uwazam, ze bez sensu jest dokladac
    kolejnych cm styropianu na cieplejszej scianie. O to zdaje sie chodzi w tej
    dyskusji.

    > Tak być powinno i tak jest przy ścianach 1W.

    Przy scianach 2W tez, tylko wentylacja musi dzialac.

    > Ale Ty cały czas zakładasz, że zwiększona wilgoć pochodzi z wykraplania
    > się pary wodnej na wewnętrznej powierzchni ściany. Czyli tylo wtedy, kiedy
    > ściana ma zbyt słabą izolację, a wentylacja jest zbyt słaba.

    Bo to w praktyce jedyna przyczyna. Jezeli ktorys z tych parametrow zawodzi
    to pojawiaja sie problemy.

    > Zawsze, ponieważ nie jesteś w stanie zapewnić 100% wentylacji, bop byś
    > zbankrutował na opale.

    Zima nie ma tego problemu. Gorzej jest latem kiedy pada deszcz, a temp. na
    dworze jest wyzsza od tej w domu.

> [...]
    > Uwierz mi, że przy ścianie 1W może go w ogóle nie być, a zakryjesz tą samą
    > ścianę cienką warstwą styropianu i punkt rosy się pojawi.

    Punkt rosy to temperatura w ktorej zachodzi kondensacja pary wodnej. W
    scianie jest caly rok i zalezy od temperatury i wilgotnosci powietrza. Nie
    musi to byc temp. ponizej zera. Zwroc uwage, ze rosa na trawie pojawia sie
    latem nawet przy 20C.

    Pozdro.. TK

  • 90. Data: 2013-05-20 14:01:36
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>