  • 11. Data: 2014-05-07 16:28:05
    Temat: Re: Ile ziemi mi zostanie po zakończeniu prac budowlanych?
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    wiadomości news:lkcno0$h0j$4@node1.news.atman.pl...

    > PS: a czy zdajesz sobie sprawę, że zasadniczo taki manewr jest nielegalny?

    zasadniczo tak rozumując to budowa domu jest nielegalna.

    b.

  • 12. Data: 2014-05-08 09:09:36
    Temat: Re: Ile ziemi mi zostanie po zakończeniu prac budowlanych? [OT]
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Użytkownik "ikka" napisał w wiadomości grup

    > dobre = proste?
    > Czy przy złożonych warunkach gruntowych nie można lać fundamentu w
    > ziemi? dlaczego?
    > mógłbyś przybliżyć?

    Dobre warunki do lania fundamentu w ziemi to:

    1. Nośny grunt - tak aby nie trzeba było robić ław fundamentowych szerokich
    na 60cm. Tylko wystarczyła sama ściana szerokości 30-35cm. Bo zrobienie
    wykopu na 60cm i zalanie go betonem jest ekonomicznie zupełnie bez sensu :-)

    2. Aby lać w ziemi grunt nie może się obsypywać czyli to nie może być
    piasek - bo wtedy trzeba by szalować ściany wykopu, albo zamiast prostj
    ściany kopać rowek w kształcie odwróconego trapezu.

    W praktyce oba te warunki spełnia glina - można wykopać rowek szeroki na
    30cm i głęboki na metr i nic się nie obsuwa a przy okazji jest wystarczająco
    nośna by nie trzeba było robić ław.

    W projektach typowych są ławy szerokości 60cm tak aby można było taki dom
    stawiać nawet na piasku. Gdy jest glina to praktycznie każdy mały dom
    (100-200m2 z poddaszem użytkowym) nie wymaga ław.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 13. Data: 2014-05-08 09:46:29
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2014-05-08 09:09, Ergie pisze:

> [...]
    > 30cm i głęboki na metr i nic się nie obsuwa a przy okazji jest
    > wystarczająco nośna by nie trzeba było robić ław.
    Ja gorąco odradzam taki patent, no chyba, że chałupa będzie bez
    podpiwniczenia. Nawet wyłożenie folią nie zapewni odpowiedniej izolacji
    przeciwwilgociowej i będzie to potem od środka wyłazić.
    Jacek

  • 14. Data: 2014-05-08 10:48:53
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Ja gorąco odradzam taki patent, no chyba, że chałupa będzie bez
    > podpiwniczenia. Nawet wyłożenie folią nie zapewni odpowiedniej izolacji
    > przeciwwilgociowej i będzie to potem od środka wyłazić.

    Oczywiście że bez podpiwniczenia! Gdyby miała być piwnica to i tak trzeba
    wybrać ziemię ze środka, więc po co się bawić w kopanie rowków :-)

    A co do foli to nie daje się jej po to by tworzyć namiastkę niepotrzebnej w
    tym miejscu izolacji tylko by beton podczas wlewania nie mieszał się z
    ziemią. W domach niepodpiwniczonych izolacja przeciwwilgociowa ścian
    fundamentowych nie ma najmniejszego sensu. Istotna jest izolacja _pozioma_
    pomiędzy ścianą fundamentową a ścianą właściwą i tę należy zrobić jak
    najlepiej.

    Niestety w tej kwestii lobby różnych producentów przy pomocy muratora od lat
    robi ludziom wodę z mózgu. Betonowi wilgoć w ogóle nie szkodzi i ściany
    fundamentowe mogą sobie stać nawet w wodzie (ot choćby domy na betonowych
    palach) byleby tylko zapewnić by ta woda nie zamarzła dziesiątki razy w
    roku.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 15. Data: 2014-05-08 10:52:43
    Od: krak <s...@g...pl>

    W dniu 2014-05-07 15:58, A_K pisze:
    > Kris <k...@g...com> :

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >
    > Nieuk!

    EE tam, to zapewne skrót i jak ma 100mkw to będzie miał 200mkw na 0,5m
    wysokie.

  • 16. Data: 2014-05-08 11:10:32
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-05-08 10:48, Ergie pisze:

> [...]
    > ściany fundamentowe mogą sobie stać nawet w wodzie (ot choćby domy na
    > betonowych palach) byleby tylko zapewnić by ta woda nie zamarzła

    Ha! Z jednej strony piszesz, że izolacja pionowa fundamentów jest
    niepotrzebna a z drugiej, że trzeba zapobiegać zamarzaniu wody, która
    wniknie w taki fundament. Wyczuwam tu sprzeczność, albo czegoś nie
    zrozumiałem.

    Czy płyta fundamentowa, na której ma stanąć dom szkieletowy - musi mieć
    jakieś izolacje, styropiany dookoła i inne cuda?

    Badania geologiczne wykazały, że mam teren 100% gliniasty z wodą około
    1m pod powierzchnią. Nic, tylko zrobić zwykłą zbrojoną płytę betonową
    zagłębioną 50 cm w grunt. Co najwyżej pomazać ją tym czarnym
    uszczelniaczem naokoło. Jednak wszyscy mi doradzają zrobienie ścian na
    głębokość poniżej przemarzania i obłożenie tego styropianem - nie tylko
    z boków ale i od dołu.

    --
    MN

  • 17. Data: 2014-05-08 12:15:22
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

> [...]
    > niepotrzebna a z drugiej, że trzeba zapobiegać zamarzaniu wody, która
    > wniknie w taki fundament. Wyczuwam tu sprzeczność, albo czegoś nie

    Należy rozróżnić trzy sprawy: Izolacja termiczna domu, izolacja
    przeciwwilgociowa oraz zapewnienie trwałości fundamentów.

    Po pierwsze ściana domu nie powinna podciągać kapilarnie wody - to jest
    najważniejsze i do tego służy izolacja pozioma pomiędzy ścianą fundamentową
    a ścianą właściwą.

    Druga sprawa to izolacja termiczna domu (czyli to co ma związek z
    zapotrzebowaniem domu na ciepło). Połączenie ściany domu ze ścianą
    fundamentową stanowi mostek cieplny - fundamentu ciągnie zimno z ziemi i
    ochładza ściany nośne. Ten mostek jest nie do uniknięcia i jest tym większy
    im "zimniejszych" materiałów do budowy ścian używamy. Najgorzej jest gdy
    ściany stawiamy z silikatów, trochę lepiej gdy z ceramiki, znacznie lepiej
    gdy z betonu komórkowego, a najlepiej z drewna. W przypadku materiałów jak
    silikaty czy ceramika można ten mostek zminimalizować przez wymurowanie
    pierwszej warstwy z betonu komórkowego lub specjalnych bloczków z wkładką
    styropianową.
    Ocieplenie ściany fundamentowej styropianem na ten mostek niewiele pomaga bo
    beton ma dobre przewodnictwo cieplne i dalej będzie "ciągnąć zimno" od ław
    fundamentowych a tych oczywiście nie można otoczyć styropianem :-)

    Trzecia sprawa czyli zapewnienie trwałości betonu. Ściana fundamentowa w
    ziemi nie jest narażona na ciągłe zamarzanie i odmarzanie jak elementy
    znajdujące się na powietrzy. Cykl zamarzania następuje raz góra dwa razy na
    sezon, czyli przez 70 lat życia budynku taki wilgotny fundament zamarznie
    jakieś 100 razy - dla betonu jest to nieszkodliwe. Natomiast jeśli ktoś chce
    aby jego dom stał 1000 lat, a fundament ciągle polewa wodą i do tego zrobił
    go ze słabego betonu tak że ten nie jest wilgotny a po prostu mokry to
    oczywiście należałoby zapewnić by taki fundament nie zamarzał - do tego
    wystarczy go od zewnątrz obłożyć byle jakim styropianem. Styropian może stać
    latami w wodzie i nic mu nie będzie. Nie musi być chroniony siatką klejem
    ani folią kubełkową. Nie ma też potrzeby by ścianę pod nim izolować
    przeciwwilgociowa ani tym bardziej tynkować. Oczywiście cały czas pisze o
    domu bez piwnicy.

    > Czy płyta fundamentowa, na której ma stanąć dom szkieletowy - musi mieć
    > jakieś izolacje, styropiany dookoła i inne cuda?

    Są dwa rozwiązania (drogie i tanie). Możesz albo zrobić "wannę" ze
    styropianu i w to wlać beton (tak się robi w przypadku gdy płyta
    fundamentowa ma być jednocześnie grzejnikiem) wtedy ta płyta musi być dobrze
    zaizolowana (przeciwwilgociowo i termicznie) zarówno z boków jak i od spodu.

    Albo możesz zrobić "tradycyjnie" czyli płyta wylana na ziemi, a na to papa,
    styropian i dopiero posadzki. W taki przypadku płyty od spodu nie trzeba
    izolować. Co do boków to można je obłożyć styropianem wtedy nawet gdy płyta
    będzie mokra i wielokrotnie zamarznie to nic się nie stanie, albo można ją
    po prostu posadowić na 20cm żwiru i wtedy ona nigdy nie będzie mokra :-)

    Istotne jest tylko to by mokry beton nie zamarzał setki razy. Suchy beton
    może sobie zamarzać ile chce, a z drugiej strony w dodatniej temperaturze
    beton może sobie latami stać w wodzie.

    > Badania geologiczne wykazały, że mam teren 100% gliniasty z wodą około 1m
    > pod powierzchnią. Nic, tylko zrobić zwykłą zbrojoną płytę betonową
    > zagłębioną 50 cm w grunt.

    Glina to idealne warunki by wykopać wąski rowek i lać beton w folię.
    Prawdopodobnie wyjdzie taniej niż płyta, ale to by trzeba policzyć dla
    konkretnego projektu.

    > Co najwyżej pomazać ją tym czarnym uszczelniaczem naokoło. Jednak wszyscy
    > mi doradzają zrobienie ścian na głębokość poniżej przemarzania i obłożenie
    > tego styropianem - nie tylko z boków ale i od dołu.

    Jak można ściany obłożyć od dołu ???

    Nie daj się zwariować. Ludzie się naczytali muratorów i różnych artykułów
    sponsorowanych i myślą że każdy dom trzeba otoczyć półmetrową warstwą
    styropianu bo tak się teraz robi :-)

    Najważniejsze zadanie dla każdego inwestora który dba o własny portfel to
    nauczenie się asertywności. "Tak się robi" albo "my zawsze tak robimy i jest
    ok" to nie są _żadne_ argumenty. Żyjemy w czasach gdy wszystko można
    sprawdzić i _policzyć_. %0 lat temu na wsi gdzieś w Bieszczadach gdzie był
    jeden budowlaniec i pół architekta na całą gminę. Ludzie budowali jak im ten
    budowlaniec i architekt radzili bo nie mieli Internetu i żadnej realnej
    możliwości sprawdzenia czegokolwiek. W dzisiejszych czasach dostęp do wiedzy
    jest łatwy i darmowy więc nie ma powodu by słuchać budowlańców którzy robią
    jak im wygodniej, albo podpowiedzi sąsiadek po lekturze pani domu, ani tym
    bardziej sprzedawców, co chcą "wcisnąć" to co im na magazynach zalega albo
    to na czym mają największy zysk.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 18. Data: 2014-05-08 14:13:52
    Od: szary <s...@n...pl>

    Ergie wrote:

    [coiach]
> [...]
    > beton ma dobre przewodnictwo cieplne i dalej będzie "ciągnąć zimno" od
    > ław fundamentowych a tych oczywiście nie można otoczyć styropianem :-)

    Można, sprzedaja kształtki z XPS ileś tam kpa nacisku (6 cm gruby), układamy
    i zalewamy betonem, po sprawdzeniu cen najczęsciej regnujemy oczywiście ;)

    [ciach]

    > Glina to idealne warunki by wykopać wąski rowek i lać beton w folię.
    > Prawdopodobnie wyjdzie taniej niż płyta, ale to by trzeba policzyć dla
    > konkretnego projektu.

    Ja zrobiłem w ten deseń ale:
    http://migrol.pl/temp/1.jpg
    http://migrol.pl/temp/2.jpg
    http://migrol.pl/temp/3.jpg
    http://migrol.pl/temp/4.jpg

    1/ Minikoparka wykopała (dość dokładnie) na ~38-40 cm (glina) ,1 m głeboko,
    2/ szpadlem i uciętą saperką na płaski koniec i trochę wyklepaną, na
    kolanach, żona :), poszerzyła na ~60 cm - na ławę (może za szeroko, ale mam
    mieć 3 lane stropy), całkiem nieźle to szło, nie no napiewrw szpadlem z góry
    trochę nadebrałem boków na ławę
    3/ lanie ławy, nic szczególnego
    4/ odeskowanie brzegów wykopu, trochę zabawy i mierzenia, no ale
    5/ trochę (2 duże garści) gwoździ "tapicerskich"(?) - długie prawie bez
    łebków wbitych po dwa na stryro ~45* do dołu, styro przykładałem, naciskałem
    ciężarem ciała i nabijałem na wbite gwoździki w desce, odbijając styro (6cm)
    się klinował,
    ciut gorzej było z XPS bo ten się nie uginał - ten z rzadka przybiłem lekko
    do desek gwoździmi zwykłymi, ogłonie wysokośc tego styro to jakieś 60-80 cm
    Aha, poszła jescze 1 puszka pianki do klejenia XPS bo częśc płyt sklejałem z
    uciętych kawałków (sklejałem podkładając 2 cm zwyklego styro)
    6/ zalewanie , 1 przebieg zalanie do połowy, nic nie wypływało, no
    problemos, chwila przerwy na wsypanie troche ziemi bo wykop rzecz jasna
    ilealnie prosty, bez wyrw nie był - u góry często puste przestrzenie,
    zalanie do końca, poszło tyle betonu ile wyliczyłem z wymiarów wykopu
    (wyrzuciłem dosłownie 2 wiadra) - także

    Założenie?
    ściana fund. 25 cm
    1m3 betonu 250 zł - "po znajomości" ;)
    1m3 styro ~fasadowego ~ 130 zł
    Czyli taniej wypełnić miejsce przez styro niz betonem, dwa - przy okazji mam
    jakieś ocieplenie, no ja dałem jeszcze 5cm XPSa po zewnętrznej bo nie
    nasiąka wodą i nie będzie trzymał przy ścianie wody.
    Czyli od środka styro fasadowy 6 cm
    Od zewnątrz 2 cm (chyba miałem jakiś dach-podłoga) + 5 cm XPS.
    Obłożyłem jeszcze tanią folią (nie kubelkową) ok 60 cm sz. - licząć że
    gryzoń może zrezygnuje z robienia dziur.

    Ekipa:
    ja - biurowy spaśluch
    żona - trochę pomogła
    ojciec - wiekowy, troche podawał, potrzymał, trochę ciesielka
    ah, prawda - jeden sasiad ciut dorobił i powiązał zbrojenie, był
    szczuplejszy :))
    betoniarka - samochodowa :)

    Nic nie mazałem, wydało mi się to bezsensowne

    pozdrawiam

  • 19. Data: 2014-05-08 15:37:35
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "szary" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Można, sprzedaja kształtki z XPS ileś tam kpa nacisku (6 cm gruby),
    > układamy
    > i zalewamy betonem, po sprawdzeniu cen najczęsciej regnujemy oczywiście ;)

    Ok, zgoda w teorii można, choć nie jest to tak proste jak piszesz, bo
    jeszcze należałoby zapewnić absolutną szczelność okrycia styropianowego aby
    zimna woda wpływająca pod styropian nie wychładzała tych ław. Nawet drenaż
    na to nie pomoże w 100% bo robi się go na poziomie ław, a nie pod nimi. No i
    oczywiście to wszystko kosztuje majątek gdy tymczasem wystarczy pierwszą
    warstwę lub kilka (lub nawet całą ścianę) wymurować z betonu komórkowego.

    W praktyce jeszcze się z tym nie spotkałem. Owszem płyty kładzione na XPS
    tak, ale ławy izolowanej od spodu jeszcze nie :-)

    > Ja zrobiłem w ten deseń ale:
    > http://migrol.pl/temp/1.jpg
    > http://migrol.pl/temp/2.jpg
    > http://migrol.pl/temp/3.jpg
    > http://migrol.pl/temp/4.jpg

    I bardzo dobrze!

    Ja mam podobnie ale jeszcze prościej :-)
    Nie poszerzałem na dole pod ławy bo nośność była wystarczająca, natomiast u
    góry dałem styropian tylko z zewnętrznej strony.

    [ciach]

    > ściana fund. 25 cm
    > 1m3 betonu 250 zł - "po znajomości" ;)
    > 1m3 styro ~fasadowego ~ 130 zł
    > Czyli taniej wypełnić miejsce przez styro niz betonem,

    Dokładnie :-) Styropian jako wypełniacz jest ok.

    Druga zaleta to płaska ściana pod cokolik wystarczy dać siatkę i klej i już
    można dać tynk mozaikowy, albo płytki klinkierowe czy co tam kot chce.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 20. Data: 2014-05-08 16:49:26
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-05-08 15:37, Ergie pisze:

    > Dokładnie :-) Styropian jako wypełniacz jest ok.
    >
    > Druga zaleta to płaska ściana pod cokolik wystarczy dać siatkę i klej i
    > już można dać tynk mozaikowy, albo płytki klinkierowe czy co tam kot chce.

    Czyli jednak styropian!

    A jaki gruby? Tylko tyle, żeby potem tynk na cokole łatwo położyć?

    Jak więc powinna wyglądać płyta fundamentowa pod dom szkieletowy?
    Wykop 50-60 cm. Na dół żwir. Ile go?
    Na górze 20 cm zbrojonego betonu, ale co poniżej skoro płyta ma wystawać
    około 40 cm nad grunt?

    Jakieś ściany na obrzeżu płyty są potrzebne przecież, żeby ten żwir się
    nie rozłaził na boki. Ocieplić je styropianem? Jak głęboko ten styropian?

    --
    MN