  • 11. Data: 2011-01-24 07:41:09
    Temat: Re: Instalacja CO - jak to rozwiązać
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik robercik-us napisał:

    > Ja mam wszystko w 'alu-pexach'

    O przepraszam... rozpędziłem się :-)
    Obieg kotłowy jest na stalowych rurach - grubych, chyba 1,5 cala.

    Miedziane mam jakieś tam rurki przelewowe, a rozdzielacze mosiężne.

    pozdr
    Robert G.

  • 12. Data: 2011-01-24 08:48:01
    Od: QbaB <q...@g...com>

    On 23 Sty, 17:03, Skimir <p...@M...onet.pl> wrote:
> [...]
    > drugą pod ewentualne kolektory słoneczne oraz zwykłą grzałkę elektryczną
    > do grzania wody w lecie bez konieczności rozpalania w kotle.
    >
    > No i tutaj pytania:
    > 1. Jak to wszystko wykonać aby nie pojawiły się problemy związane z
    > niestabilnością kotłów węgłowych. Nie chciałbym przegrzać instalacji.
    > 2. Może zrezygnować z podłogówki? Jeśli nie to jak ją podłączyć do
    > układu aby nie było sytuacji, że nie wejdę do łazienki bo piec się za
    > bardzo rozpalił?
    > 3. Czy jest sens sprzęgnąć instalację na wymienniku ciepła a piec

    Ja zrobiłem obieg otwarty bez wymiennika.
    Przy kotle mam zawór 4D a do podłogówki szafke z zestawem mieszająco
    pompującym.
    Wszystko działa prawidłowo już drugą zimę (miałem małe problemy z
    zapowietrzaniem ale to wina źle umiejscowionych odpowietrzników
    automatycznych).
    Pokoje ogrzewam grzejnikami - ok 10 szt. Hole, łazienke, wc i kuchnie
    - podlogówką.
    Moja rada, daj wszędzie podłogówkę, przynajmniej połóż rurki w
    poszadzce, najwyżej podłaczysz później.
    Zbiornik tez mam duzy z dwoma wężownicami ale dochodze do wniosku ze
    solary nie mają sensu i nie bede ich instalował, wiec chyba bym
    polecał mniejszy zbiornik (100-140l).
    Teraz planuje przerobic instalacje tak aby kocioł grzał wodę w
    zbiorniku przez obie weżownice (druga węzownica bylaby załaczana
    zaworem).
    Z perspektywy ponad roku mieszkania rozważyłbym tez drugi kocioł do
    palenia innymi rzeczami niz węgiel z podajnika. Sporo produkuje sie
    śmieci papierowych i łatwiej je spalic w zwykłym kotle niż w kotle na
    ekogroszek (pomimo ze mam dodatkowy ruszt wodny). Latem w ten sposób
    można naładować zbiornik CWU a i zimą można wspomóc ogrzewanie. Przy
    okazji zmniejsza sie nieco koszt wywożenia śmieci. Niestety wymaga to
    zaprojektowania odpowiednio większej kotłowni.
    Co do rodzaju rur to cześć kotłową (do zbiornika i rozdzielaczy mam z
    miedzi a od rozdzielaczy wszystko to alupex).

    P.S.
    Palenie śmieci w kotle na ekogroszek jest najlepszym znanym mi
    sposobem czyszczenia tego kotła. Niestety wytwarza sie zbyt duzo
    energii (temp na kotle dochodzi do 85 i więcej stopni) i trzeba
    pilnowac procesu spalania a później wyczyścic ruszt z popiołu aby
    prawidłowo działało spalanie węgla.

    Pzdr
    QbaB

  • 13. Data: 2011-01-24 14:10:55
    Od: Shreek <p...@M...onet.pl>

    QbaB napisał(a):

    > Ja zrobiłem obieg otwarty bez wymiennika.
    > Przy kotle mam zawór 4D a do podłogówki szafke z zestawem mieszająco
    > pompującym.

    Co daje zawór 4D?

    Rozumiem, że podłogówkę musisz pędzić osobnymi pompkami. Nie da się tego
    zrobić za pomocą jednej pompki? (koszty montażu a później eksploatacji)

    > Moja rada, daj wszędzie podłogówkę, przynajmniej połóż rurki w
    > poszadzce, najwyżej podłaczysz później.

    Jak cenowo wyszła ta podłogówka w stosunku do klasycznego ogrzewania
    kaloryferami.
    Chciałbym dać podłogówkę do łazienek ale i tak pewnie tam dorzucę po
    drabince do suszenia drobnych rzeczy.
    W holu i kuchni może... (zależy od kosztów).

    > Zbiornik tez mam duzy z dwoma wężownicami ale dochodze do wniosku ze
    > solary nie mają sensu i nie bede ich instalował, wiec chyba bym
    > polecał mniejszy zbiornik (100-140l).

    Mam 200l ale bez wężownic więc albo będę szukać nowego albo spróbuję
    dołożyć wężownice. Jednak bez cięcia i ponownego spawania się nie da.

  • 14. Data: 2011-01-25 01:01:42
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > Podstawą instalacji będzie kocioł CO węglowy/miałowy (jeszcze nie
    > zdecydowałem). Robię też drugi przewód dymowy w kominie dla kotła
    > gazowego.
    to raczej spalinowy jeśli dla kotła gazowego...

    > Pomieszczenia będą ogrzewane kaloryferami. W łazienkach planuję podłogówkę
    > (nie wiem czy nie będzie robić problemów w połączeniu z kotłem węglowym).
    Nie będzie. Lepiej się nawet grzeje ze względu na inny reżim pracy niż
    kocioł gazowy który może pracować krótkimi cyklami dogrzewającymi i grzanie
    podłogówki bezpośrednio z kotła może być loterią (w zależności od kotła)

    Zbiornik CWU chciałbym aby miał wężownicę pod kocioł,
    > drugą pod ewentualne kolektory słoneczne oraz zwykłą grzałkę elektryczną
    > do grzania wody w lecie bez konieczności rozpalania w kotle.

    No i OK nie jest dziwne

    > 3. Czy jest sens sprzęgnąć instalację na wymienniku ciepła a piec
    > pozostawić w układzie otwartym?

    Jak najbardziej jest sens, a planując włączenie w obieg kotła gazowego,
    wręcz należy tak zrobić, chyba że masz kocioł stałopaliwowy przystosowany do
    pracy w układach zamkniętych.
    Jeżeli masz mało podłogówki rób lokalny uklad mieszający na rozdzielaczu,
    jeżeli dużo - centralny przed rozprowadzeniami podłogówek.

  • 15. Data: 2011-01-25 01:10:17
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Shreek" <p...@M...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Co daje zawór 4D?

    Chroni kocioł przed korozją niskotemperaturową. Chroni skuteczniej jeżeli
    jest sterowany automatycznie a nie pracuje na stałej nastawie.

  • 16. Data: 2011-01-25 14:35:30
    Od: QbaB <q...@g...com>

    On 25 Sty, 02:10, "Jackare" <j...@i...pl> wrote:

    > Chroni kocioł przed korozją niskotemperaturową. Chroni skuteczniej jeżeli
    > jest sterowany automatycznie a nie pracuje na stałej nastawie.

    Bez przesady.
    Pewnie że dobrze byłoby gdyby był sterowany ale gdy kocioł ma
    ustawiona stałą temperaturę to można znaleźć nastawę zaworu przy
    której chronimy kocioł.
    U mnie zawór ten służy do obniżenia temp wyjściowej z kotła. Na kotle
    jest 65, za zaworem jest 45 (i to idzie na grzejniki i zespół
    mieszjąco pompujący podłogówki) i to idzie do rozdzielaczy.
    Oprócz tego więkoszośc wody z kotła od razu do niego wraca przez zawór
    więc nawet gdy z domu wraca bardzo zimna woda to miesza sie w zaworze
    z wodą z kotła i sumarycznie jest niewiele chlodniejsza niż ta w
    kotle. Ot i cała filozofi ochrony kotła. Zawór czasami przestawiam (2
    razy na zimę) i to tylko w zakresie 30-40% otwarcia.

    Pzdr
    QbaB