  • 31. Data: 2017-05-05 10:13:56
    Temat: Re: Instalacja odgromowa Uziomy
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-05-05 o 03:04, KIKI pisze:

    > Szynę GSW tam podłączam. Nie rozumiem pytania? Jeżeli uziemienie jest w
    > przyłączu i rozdział PEN też w przyłączu to PE należy uziemiać TAKŻE
    > lokalnie ile razy się da. Czym bliżej ten uziom jest przy GSW tym
    > lepiej. Jak nie ma fundamentowego to można wbić kilka szpilek wiercąc w
    > chudziaku ale też blisko GSW. Ale fundamentowy da lepsze parametry,
    > niższą rezystancję CZYLI ŁATWIEJSZY PRZEPŁYW PRĄDU DO ZIEMI.

    Mierzyles te rezystancje i porownales do PE ze skrzynki?

    Pozdro.. TK

  • 32. Data: 2017-05-05 10:28:54
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 5 maja 2017 10:13:57 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Mierzyles te rezystancje i porownales do PE ze skrzynki?

    mniej wiecej wiemy gdzie co jest -energetyka w swoich złaczach wymaga 30omów, czasem
    10, i do tego dochodzi spora długosc przewodów.
    Uziom fundamentowy daje ok 2omów. W ogóle nie ma czego porównywac :)

    b.

  • 33. Data: 2017-05-05 11:44:20
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-05-05 o 08:48, Budyń pisze:

    > normalnie jak maniek :-) Dla wszelkiej jasnosci:
    > można pozostać na żyle PE dostarczonej z energetyki. Rozwiązanie jest akceptowalne
    i technicznie i cenowo. Natomiast w sposób absolutnie prosty i tani mozna sobie uziom
    poprawić zwiększając bezpieczenstwo własne i urządzeń w budynku poprzez wykonanie
    praktycznie ZA DARMO uziomu fundamentowego.
    > Powinniscie miec tak czy inaczej ochronniki - jesli będą blisko porządnego
    uziemienia to statystycznie ochronią lepiej (mniejsze przepięcia sie pojawią). Jesli
    uziemienie bedzie 30m dalej (i 5x gorsze) to przepięcia będa wyższe.

    > Ale -nie, nie musiscie sobie zrobić dobrze :)

    Czepiasz sie. Zadalem normalne pytanie, to chyba nie wstyd niewiedziec i
    pytac? Moze demokratycznie doszliscie panowie juz do wniosku, ze kazdy
    takie oczywistosci jak kombinowanie na boku ponadnormatywnych rozwiazan
    powinien znac?
    Czy sa faktycznie dramatyczne roznice rezystancji miedzy zyla PE a
    uziomem fundamentowym? Znajac Kikiego to do skrzynki nie idzie cieniej
    jak 10mm^2.
    Sprawa druga to w watku w ktorym Quent pisal o piorunie pod sufitem,
    wytykales Uzytkownikowi, ze polczenia profili z definicji nie sa
    polaczeniami elektrycznymi. I owszem, tylko moim zdaniem w tym miejscu,
    co pokazuje przyklad Quenta, bardzo wskazane wydaje sie robienie chocby
    najbardziej ulomnego zabezpieczenia. Jak widac na tym przykladzie,
    wiekszosc z nas nie ma nawet pojecia o takich niebezpieczenstwach jak
    pioruny pod sufirem. Mysle, ze takie ladunki daly by sie bezpieczniej
    sprowadzic uziomem fundamentowym przez pozadefinicyjne pojecia polaczen
    elektrycznych profili niz ich ogolny brak. Ty nie zaproponowales nic.
    Natomiast zgodnie uwazacie, ze uziom fundamentowy jest niemal konieczny,
    bo bedzie bardziejszy i tanszy od innych rozwiazan, mimo i tak juz
    istniejacych, ktore badz co badz jednak dzialaja. Jakos nikt nie
    zaproponowal uziemiac do tego fundamentu wlasnie konstrukcji GK
    poddasza, na co prawde mowiac liczylem i w tym upatrywalem sens takiego
    uziomu a nie jedynie redundacji.

    Pozdro.. TK

  • 34. Data: 2017-05-05 11:54:54
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 05.05.2017 08:56, Budyń wrote:
    > - ale to nie dowodzi ze jej nie ma.

    Ani też nie dowodzi że jest :-)

  • 35. Data: 2017-05-05 12:02:37
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 05.05.2017 10:13, Maniek4 wrote:

    > Mierzyles te rezystancje i porownales do PE ze skrzynki?

    Tak, mam nawet foty. poniżej 1 ohma.

  • 36. Data: 2017-05-05 12:06:07
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-05-05 o 12:02, KIKI pisze:

    > Tak, mam nawet foty. poniżej 1 ohma.

    A ile jest do skrzynki?

    Pozdro.. TK

  • 37. Data: 2017-05-05 12:07:38
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 5 maja 2017 11:44:18 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

> [...]
    uziemienie bedzie 30m dalej (i 5x gorsze) to przepięcia będa wyższe.

    > Czepiasz sie. Zadalem normalne pytanie, to chyba nie wstyd niewiedziec i

    no ale odpowiadalismy ci juz ze dwa razy, jesli cos nie doszło to inaczej zadaj
    pytanie, bo na takie samo odpowiadamy tak samo :)

    > Czy sa faktycznie dramatyczne roznice rezystancji miedzy zyla PE a
    > uziomem fundamentowym? Znajac Kikiego to do skrzynki nie idzie cieniej
    > jak 10mm^2.

    z punktu widzenia ochrony przeciwporażeniowej gdy wszystko jest chronione różnicowką
    to ona wybije tak czy inaczej. Ale dla przepiec wyindukowanych od pobliskiego pioruna
    to te różnice w omach wpłyną na wysokosc przepiec w instalacji.

    > Sprawa druga to w watku w ktorym Quent pisal o piorunie pod sufitem,
    > wytykales Uzytkownikowi, ze polczenia profili z definicji nie sa
    > polaczeniami elektrycznymi.

    no bo nie są z prawnego punktu widzenia - mimo ze oczywiscie pomogą.
    Zjawiska takie jak u quanta są bardzo rzadkie, a w technice załatwiamy sprawy w
    sposób statystyczno-ekonomiczny. Wykonanie zgodnego z zasadami elektrycznymi
    uziemienia kosntrukcji płyt GK byłoby bardzo kłopotliwe (pamietamy ze musi byc dostęp
    w celach kontrolnych) a zjawiska są rzadkie. Czyli po prostu rezygnujemy z takie
    sposobu.

> [...]
    > sprowadzic uziomem fundamentowym przez pozadefinicyjne pojecia polaczen
    > elektrycznych profili niz ich ogolny brak. Ty nie zaproponowales nic.

    nie, ja sie nie zgodzilem z nim ze są "wymagane". Bo nie są.

    > Natomiast zgodnie uwazacie, ze uziom fundamentowy jest niemal konieczny,
    > bo bedzie bardziejszy i tanszy od innych rozwiazan, mimo i tak juz
    > istniejacych, ktore badz co badz jednak dzialaja.

    będąc na etapie budowy proponujemy korzystne rozwiązania. Tak jak ocieplanie scian
    szczytowych - przeciez budynki bez ocieplania też stoją i funkcjonują.

    b.

  • 39. Data: 2017-05-05 12:09:51
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu piątek, 5 maja 2017 11:54:57 UTC+2 użytkownik KIKI napisał:

    > Ani też nie dowodzi że jest :-)

    ano jasne. Mnie chodzi o to ze jesli ktos wyśmiewa mozliwosc istnienia Boga bo mu w
    kwarkach i prawach fizyki cos nie styka to ma raczej płytkie myślenie.

    b.

  • 38. Data: 2017-05-05 12:09:51
    Od: KIKI <h...@u...dl>

    On 05.05.2017 08:11, Marcin N wrote:

    > Pytanie, czy w ogóle musisz uziemiać lokalnie instalację elektryczną. O
    > ile wiem, nie ma przepisów to nakazujących, gdy do domu prowadzi
    > instalacja 5-żyłowa.

    Nie musisz. Pętla zwarcia się zamknie ale jak coś będzie nie tak po
    latach to się nie zamknie, a tak będzie zdublowany uziom.

    Ale takie PE z kabla w ogóle z układami przeciwko przepięciom nie
    funkcjonuje. Każde urządzenie ma chociażby warystory i całą masę innych
    elementów, które muszą odprowadzić ładumek. Przewód ma indukcyjmość i w
    pierwszej fazie udaru przez niego prąd nie płynie w ogóle tylko energia
    gromadzi się w polu magnetycznym. Po czym pole się zapada i generuje
    drugi udar o przeciwnej polaryzacji.

  • 40. Data: 2017-05-05 12:14:31
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-05-05 o 10:28, Budyń pisze:

    > mniej wiecej wiemy gdzie co jest -energetyka w swoich złaczach wymaga 30omów,
    czasem 10, i do tego dochodzi spora długosc przewodów.
    > Uziom fundamentowy daje ok 2omów. W ogóle nie ma czego porównywac :)

    Pytalem czy mierzyles a nie o wymagania energetyki.

    Pozdro.. TK