  • 1. Data: 2012-10-19 11:59:05
    Temat: Instalacja wodna z rur PP
    Od: Marek <a...@a...pl>

    Rozsądek nakazuje mi aby przy okazji remontu wymienić instalację wodną
    wykonaną z klejonych rur 1/2" na instalację z rur PP. Zamierzam to
    zrobić własnoręcznie (mam teraz dużo wolnego czasu) ale nie wiem czy ta
    technologia wymaga stosowania różnych rur dla ciepłej i zimnej wody.
    Jakich średnic użyć - 16 czy 20mmm, rur "zwykłych" czy "stabi".
    Zgrzewarkę można wypożyczyć w marketach budowlanych.

    --
    dziękuję za pomoc
    Marek

  • 2. Data: 2012-10-19 12:14:54
    Temat: Re: Instalacja wodna z rur PP
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Rozsądek nakazuje mi aby przy okazji remontu wymienić instalację wodną
    > wykonaną z klejonych rur 1/2" na instalację z rur PP.

    Słusznie. Instalacje klejone to tykająca bomba zegarowa.

> [...]
    > wody. Jakich średnic użyć - 16 czy 20mmm, rur "zwykłych" czy "stabi".
    > Zgrzewarkę można wypożyczyć w marketach budowlanych.

    Użyj 20mm. Zwykłych do zimnej a stabi do ciepłej wody. Teoretycznie 16mm
    jest ok do jednego punktu, ale bardzo łatwo zgrzewając zawęzić średnicę.
    Jeśli rurka idzie do więcej niż trzech punktów które będą używane
    jednocześnie to należałoby użyć większej średnicy niż 20mm.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2012-10-19 12:28:01
    Od: Marek <a...@a...pl>

    W dniu 2012-10-19 12:14, Ergie pisze:
> [...]
    > Jeśli rurka idzie do więcej niż trzech punktów które będą używane
    > jednocześnie to należałoby użyć większej średnicy niż 20mm.

    Dziękuję. Zakupy materiałów będę robił unikając marketów, proszę o
    informacje jakich producentów wyroby warto kupić. Czy prawdą jest, że
    rury i złączki powinny być od tego samego wytwórcy?

    Marek

  • 4. Data: 2012-10-19 12:55:17
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Dziękuję. Zakupy materiałów będę robił unikając marketów, proszę o
    > informacje jakich producentów wyroby warto kupić. Czy prawdą jest, że rury
    > i złączki powinny być od tego samego wytwórcy?

    To ma znaczenie przy systemach PEX (zaciskanych) systemy PP z tego co wiem
    są kompatybilne. W każdym razie ja jeszcze nie trafiłem na sytuację by
    kupowane w różnych miejscach do siebie nie pasowały. Jeśli chodzi o PP to
    IMO nie musisz unikać marketów.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2012-10-25 22:36:36
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "Marek" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jakich średnic użyć - 16 czy 20mmm, rur "zwykłych" czy "stabi". Zgrzewarkę
    > można wypożyczyć w marketach budowlanych.

    rury stabi są przeznaczone do instalacji grzewczych więc sobie odpuść - poza
    tym jak trafisz na stabika w płaszczu alu to będziesz klął na czym świat
    stoi przy przygotowaniu każdej końcówki (chyba że kupisz sobie zrywak -
    około 80 zł do każdej średnicy).
    Całą instalację zrób z rur przeznaczonych do ciepłej wodym poznasz je po
    czerwonej linii lub po oznaczeniu PN20 - wytrzymują wyższe ciśnienie.
    Rury zwłaszcza z ciepłej wody musisz wsadzić w otulinę - ona kompensuje ich
    rozszerzalność która jest całkiem spora i może dochodzić nawet np na 5 m
    długości rury do 2-3 cm przy wzroście temperatury o 40-50 stopni. Bez otulin
    taka rura może wysadzić ci tynk, kafelki lub co tam chcesz jeszcze. dobrze
    jest ją też mocować do ściany co 0,4 m odpowiednimi uchwytami.

    W zależności od tego co masz na przyłączu użyte średnice będą różne.
    Normalnie stosuje się 25 mm na rozprowadzenie (pionowe lub poziome) i 20mm
    na odgałęzienia do podejść.
    fi 16 mm to odpowiednik 3/8 cala - normalnie nie stosowanego przy
    podejściach do przyborów - taką średnicą można sobie zrobić cyrkulację do
    bojlera i niektóre odcinki końcowe w systemach grzewczych.
    --
    Jackare