  • 1. Data: 2013-10-10 10:40:52
    Temat: Instalacje w domu - na etapie projektu?
    Od: Franc <w...@w...pl>

    Hej Grupo,

    Sorry, że męczę - ale sobie pozwolę :-)
    W nawiązaniu do wczorajszego posta o stropach ustaliliśmy, że będzie jadnak
    na całości stropu zastosowana płyta żerańska. Będzie ułożona w trzech
    pasacg o 3,6 metra długości.

    Przy okazji tej dyskusji wyszło (marudny jestem), że chcę do domu WM + reku
    - i się zaczęło. Kontruktor od razu wypalił, że on już teraz musi wiedzieć
    jak będzie poprowadzona WM, bo on to musi uwzględnić przy lczeniu i
    zaznaczeniu otworów w płytach żerańskich.

    Potem zaczęła się dyskusja jak poprawadzić rozprowadzenie po domu, jakie to
    są rury itp. Wymyślali, że może całą intalację rozprowadzić w podłodze pod
    podłogówką.

    Kiedy pójść po projekt instalacji mechanicznej, do kogo uderzać? Może na
    etapie projektowym wystarczy pozaznaczać tylko ogólne załozenia przebiegu i
    otworów, a potem wykonawca niech się martwi?

    Ludzie pomocy.

    --
    Franc

  • 2. Data: 2013-10-10 12:48:14
    Temat: Re: Instalacje w domu - na etapie projektu?
    Od: "Marcin W." <m...@w...org>

    > Przy okazji tej dyskusji wyszło (marudny jestem), że chcę do domu WM + reku
    >
    > - i się zaczęło. Kontruktor od razu wypalił, że on już teraz musi wiedzieć
    >
    > jak będzie poprowadzona WM

    Ja podniosłem parter o 1 pustak i puściłem instalację pod sufitem podwieszanym.
    Pozwoliło to na dowolne kształtowanie sufitu (wcięcia, oświetlenie LED wpuszczane w
    sufit) oraz bezproblemowe rozprowadzenie instalacji wentylacji i oświetlenia.

    Pzdr.
    MW

  • 3. Data: 2013-10-10 12:50:28
    Od: Franc <w...@w...pl>

    Dnia Thu, 10 Oct 2013 03:48:14 -0700 (PDT), Marcin W. napisał(a):

> [...]
    sufit) oraz bezproblemowe rozprowadzenie instalacji wentylacji i oświetlenia.

    Ile miałeś wysokości na surowo?
    Ja mam zaprojektowany parter na 2,8, piętro 2,75.
    --
    Franc

  • 4. Data: 2013-10-10 13:16:31
    Od: "Marcin W." <m...@w...org>

> [...]
    >

    > Ile miałeś wysokości na surowo?
    >
    > Ja mam zaprojektowany parter na 2,8, piętro 2,75.

    Na gotowo mam 260 cm. na surowo miałem około 280 - 285cm - rury 15 do powietrza
    między konstrukcję a strop wchodziły...

  • 5. Data: 2013-10-10 13:24:31
    Od: "forestdumb" <...@...z>

    i to sluszne rozwiazanie, tynk na sufi i tak za darmo nie jest a mozliwosc
    instalowania czegokolwiek bezcenna

  • 6. Data: 2013-10-10 13:27:41
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2013-10-10 10:40, Franc wrote:
> [...]
    > etapie projektowym wystarczy pozaznaczać tylko ogólne załozenia przebiegu i
    > otworów, a potem wykonawca niech się martwi?

    Tora-wentylacja z Częstochowy. Na montaż prosić p. Mariusza Sypek ;-)
    Ich mogę polecić a odnośnie do rozprowadzenia kanałów to tak jak już
    zostało napisane, najrozsądniej jest w suficie podwieszanym czyli
    musiałbyś wymurować wyżej o tyle ile projektant kanałów Ci powie ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    ElipsaDesign: www.elipsa.info

  • 7. Data: 2013-10-10 13:31:41
    Od: Franc <w...@w...pl>

    Dnia Thu, 10 Oct 2013 13:27:41 +0200, quent napisał(a):

> [...]
    > zostało napisane, najrozsądniej jest w suficie podwieszanym czyli
    > musiałbyś wymurować wyżej o tyle ile projektant kanałów Ci powie ;-)
    To chyba bym musiał dać wszędzie sufit podwieszany, bo z tego co widze w
    różnych projektach w necie, to w każdym pomieszczeniu jest końcówka
    (nawiew, albo wywiew).

    --
    Franc

  • 8. Data: 2013-10-10 14:48:44
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2013-10-10 13:31, Franc wrote:

    > To chyba bym musiał dać wszędzie sufit podwieszany, bo z tego co widze w
    > różnych projektach w necie, to w każdym pomieszczeniu jest końcówka
    > (nawiew, albo wywiew).

    Sufit podwieszany to akurat świetny pomysł o ile możemy go zrobić,
    czytaj - mamy odpowiednio wysokie pomieszczenie :-)
    Mógłbyś nawet kłaść elektrykę po suficie a nie podłodze, jak to się
    zwykle robi w przypadku ciężkich stropów. Pod sufitem przynajmniej
    tynkarze nie zmasakrują przewodów ;-)

  • 9. Data: 2013-10-10 15:57:21
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Franc" napisał w wiadomości grup
    e.net...

    > To chyba bym musiał dać wszędzie sufit podwieszany, bo z tego co widze w
    > różnych projektach w necie, to w każdym pomieszczeniu jest końcówka
    > (nawiew, albo wywiew).

    Tak, aby wentylować wszystkie pomieszczenia w każdym musi coś być. Wyjątek
    można zrobić dla korytarzy ale i to nie zawsze - zależy od ich kształtu.

    A sufit wcale nie musi być wszędzie podwieszany. W niektórych
    pomieszczeniach wystarczy tylko fragment obniżony, a w innych wcale. Np.
    Jeśli dwa pokoje ze sobą graniczą to wystarczy sufit podwieszany w jednym, a
    do drugiego przejście przez ścianę i tam nawiewnik.

    Jeśli rekuperator jest na piętrze to jeśli nad jakimś pokojem jest np.
    garderoba to można puścić wentylację do góry i w tej garderobie gdzieś w
    rogu. Ja jest małe pomieszczenie np. wiatrołap to kanał wentylacyjny ma małą
    średnicę i można go schować w ścianie zewnętrznej itd. Jest wiele możliwości
    jak architekt ma wyobraźnie i doświadczenie to potrafi dobrze rozplanować
    kanały tak by nie przeszkadzały.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 10. Data: 2013-10-10 16:12:16
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Franc" napisał w wiadomości grup
    net...

    > W nawiązaniu do wczorajszego posta o stropach ustaliliśmy, że będzie
    > jadnak
    > na całości stropu zastosowana płyta żerańska. Będzie ułożona w trzech
    > pasacg o 3,6 metra długości.

    Czyli będą podciągi - więc jeśli nie chcesz ich oglądać to zrobisz sufit
    podwieszany więc tam się schowają rury.

> [...]
    > jak będzie poprowadzona WM, bo on to musi uwzględnić przy lczeniu i
    > zaznaczeniu otworów w płytach żerańskich.

    Bzdura. dziurę na kanał fi 160mm można zrobić w dowolnym miejscu płyty.

    > Potem zaczęła się dyskusja jak poprawadzić rozprowadzenie po domu, jakie
    > są rury itp. Wymyślali, że może całą intalację rozprowadzić w podłodze pod
    > podłogówką.

    W podłodze parteru czy piętra? Jeśli parteru to kardynalny błąd - Kanały
    wentylacyjne nie mogą mieć kształtu syfonu "U", bo jak się wykropli wilgoć
    to już nie zniknie.

    > Kiedy pójść po projekt instalacji mechanicznej, do kogo uderzać?

    Do projektanta. Często są to ci sami projektanci co projektują wod-kan lub
    CO.

    > Może na
    > etapie projektowym wystarczy pozaznaczać tylko ogólne załozenia przebiegu
    > otworów, a potem wykonawca niech się martwi?

    Na etapie projektu i budowy stanu surowego wystarczy wiedzieć gdzie ma być
    rekuperator - tam trzeba przewidzieć trochę miejsca (dobre rekuperatory są
    duże) musi tam być zasilanie (co jest oczywiste) i wpust kanalizacyjny (co
    jest najwyraźniej tajemnicą dla wielu projektantów i architektów).

    Jeśli Twój projektant instalacji wod/kan/CO zajmuje się tez wentylacją to
    może od razu coś zaproponować, jeśli nie to bez problemu znajdziesz
    projektanta. Firmy montujące rekuperatory często proponują darmowy projekt
    jeśli skorzysta się z ich usług.

    Jeśli projektować będzie firma wykonawcza to uważaj na "oszczędności kosztem
    komfortu. Np. bardzo często jak są dwa sąsiednie pokoje firmy puszczają
    jeden długi kanał i dopiero przy samych pokojach dają trójnik i krótkie
    odcinki do nawiewników. Użytkowanie takiej instalacji to koszmar bo pomiędzy
    pokojami słychać nawet ciche rozmowy nie wspominając i oglądaniu TV czy
    nocnych igraszkach. Nawet tłumiki niewiele w tej kwestii pomagają. Należy
    prowadzić jak najdłuższe osobne kanały!

    Podobnie przy wywiewach. Jeśli kuchnia graniczy z łazienką to często w
    kuchni słychać odgłosy z łazienki bo wykonawca zaoszczędził na kilku metrach
    kanałów.

    Pozdrawiam
    Ergie