  • 1. Data: 2009-02-04 20:03:40
    Temat: Izolacja piwnicy i fundamenów
    Od: "TomiLee" <t...@w...pl>

    Witam.

    Jak się ociepli mam zamiar zabrać się za izolację od zewnątrz fundamentów
    oraz ścian piwnicy. Problem w tym, że powierzchnia piwnicy to 1/3
    powierzchni parteru i dostępne od zewnątrz będą tylko dwie ściany. Można
    jakoś zaizolować od wewnątrz pozostałe 2 ściany? W piwnicy jest duża wilgoć,
    co może być spowodowane spadkiem terenu w kierunku dłuższej niedostępnej
    ściany.

    Dom został wybudowany w latach 50-tych, mury ok. 45cm grubości, wysokość
    piwnicy 1,9m
    Jak najlepiej zaizolować fudamenty oraz dostępne ściany piwnicy?
    Jak zaizolować niedostępne ściany piwnicy?
    Czy jest sens izolowania posadzki w piwnicy? Izolacja posadzki wiązałaby się
    z ewentualnym kuciem oraz pogłębieniem o ok. 20cm.

    Pozdrawiam, Tomek

  • 2. Data: 2009-02-04 20:38:28
    Temat: Re: Izolacja piwnicy i fundamenów
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    Użytkownik "TomiLee" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jakoś zaizolować od wewnątrz pozostałe 2 ściany? W piwnicy jest duża
    > wilgoć, co może być spowodowane spadkiem terenu w kierunku dłuższej

    czemu dostepne tylko 2 sciany a nie 3? Tzn. jest czesciowe podpiwniczenie i
    piwnica umieszczona jest w srodku obrysu parteru? Przy wyraznym spadku
    terenu wskazanym by bylo wykonanie drenazu wzdluz dostepnych scian
    zewnetrznych. Jest rowniez opcja drenazu posadzkowego, ale tu niech sie ktos
    madrzejszy wypowie czy jest sens, bo to masa kucia bedzie. Co do izolowania
    od wewnatrz to nigdy nie slyszalem zeby ktos tak robil. Czasem sie widzi
    przy remontach jak nawiercaja fundmenty budynku przy samej ziemi, otwory co
    kilkanascie cm i zapewne wpuszaczaja tam jakis specyfik przeciwwilgociowy. O
    izolacji i drenazu sporo sie dowiesz w poradniku majstra budowlanego.

    --
    pozdr Z.

  • 3. Data: 2009-02-04 22:07:39
    Od: "TomiLee" <t...@w...pl>

    Użytkownik "ATZ Rzeszow" napisał :

    > czemu dostepne tylko 2 sciany a nie 3? Tzn. jest czesciowe podpiwniczenie
    > piwnica umieszczona jest w srodku obrysu parteru?

    Dokładnie, piwnica zaczyna się od rogu domu, szeroka jest na 1/2 szerokości
    domu, długa na ponad 1/3 długości domu.

    >Przy wyraznym spadku
    > terenu wskazanym by bylo wykonanie drenazu wzdluz dostepnych scian
    > zewnetrznych. Jest rowniez opcja drenazu posadzkowego,

    Czy tu chodzi o pogłębinie fundamentu równoległego do niedostępnej ściany
    piwnicy, tak aby woda się na nim zatrzymywała nie ściekając na ścianę
    piwnicy?

    Pozdrawiam, Tomek

  • 4. Data: 2009-02-04 23:29:07
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    > Czy tu chodzi o pogłębinie fundamentu równoległego do niedostępnej ściany
    > piwnicy, tak aby woda się na nim zatrzymywała nie ściekając na ścianę
    > piwnicy?

    Nie chodzi mi o poglebianie. Zapewne masz dylatacje fundamentow: tam gdzie
    nie ma piwnicy plytsze, tam gdzie piwnica glebsze?

    ciezko tak doradzac, bo by sie przydal jakis rysunek lub opis sytuacji,
    gdzie piwnica, gdzie wyzej, nizej. Jesli problemem jest woda opadowa, bo nie
    ma wlasciwego odprowadzenia to drenaz wzdluz scian budynku na ktore woda
    napiera (rury plytko).

    Jesli wysokie wody gruntowe to drenaz wzdluz 2 scian dostepnych piwnicy +
    ew. drenaz powierzchniowy, kucie podlogi (rury gleboko). W obu przypadkach
    trzeba wode odprowadzic gdzies ponizej poziomu podlogi piwnicy. I powtorze
    raz jeszcze, zeby te wywody potwierdzil ktos bardziej doswiadczony.

    Np. u mnie w starym domu w czasie wiekszych opadow woda wlewa sie do
    piwnicy, ale nie jest to problem, bo ma ujscie w kanalizacji (ktora pelni
    funkcje drenazu).

    --
    podr Z.

  • 5. Data: 2009-02-05 00:32:59
    Od: "TomiLee" <t...@w...pl>

    Użytkownik "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl> napisał w
    wiadomości news:gmd8bq$prk$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "TomiLee" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > ciezko tak doradzac, bo by sie przydal jakis rysunek lub opis sytuacji,

    Wrzucam rysunek:
    http://img291.imageshack.us/img291/998/piwn1yq3.jpg

    Polozenie piwnicy zakreslilem na czerwono. Pomieszczenia w piwnicy prawie
    identycznie jak na rysunku.

    Jak zaizolować 2 ściany do których nie dostanę się od zawnątrz?

    Pozdrawiam, Tomek

  • 6. Data: 2009-02-05 18:01:03
    Od: "freewolny" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    > gdzie
    > nie ma piwnicy plytsze, tam gdzie piwnica glebsze?

    Raczej fundamenty schodkowe.

    Damian

  • 7. Data: 2009-02-06 03:57:32
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > Czy jest sens izolowania posadzki w piwnicy? Izolacja posadzki wiązałaby się
    > z ewentualnym kuciem oraz pogłębieniem o ok. 20cm.

    W latach 50-tych tak sie budowalo, tradycyjnie, co oznacza, ze piwina miala
    sluzyc do przechowywania niektorych plodow rolnych typu ziemniaki, jablka
    beczka kapusty i ogorkow na zagryche, ktore to produkty wymagaly duzej
    wilgotnosci i w miare niskiej, rzedu 8 stopni, temperatury.
    Teraz kazdy chcialby w piwnicy miec kino domowe lub w ostatecznosci kacik do
    majsterkowania.
    Wiec tak; izolacja murow piwnicznych musialaby byc zarowno hydrauliczna jak i
    termiczna. O ile wykonanie jej na zewnatrz scian dostepnych jest upierdliwe
    ale mozliwe do w miare niewielkich kosztow, o tyle wykonanie takiej izolacji
    scian niedostepnych jest trudne, wrecz niemozliwe, gdyz grozi naruszeniem
    struktury budynku, ktory juz osiadl, itd.
    Jesli nadal bedziesz sie upieral i chcesz za wszelka cene ja wykonac to podaje
    ew. propozycje, pomysl jej wykonania, jak ja bym to zrobil.
    Otoz zaizolowalbym hydraulicznie istniejaca sciane (te niedostepna
    oczywiscie) od wewnatrz, przez nalepienie na niej grubej papy dachowej
    termozgrzwalnej. Oczywiscie nalezaloby ja wczesniej podsuszyc aby ta papa
    dobrze sie lepila i trzymala sciany. Zapewne nalezy ja tez wczesniej odswiezyc
    szczotkami drucianymi...
    Potem oblozylbym to 10- 15 warstwa dobrej jakosci styropianu najlepiej z
    nalepiona jedno, czy dwustronnie, blyszczaca folia aluminiowa. No i
    wymurowanie, czyli omurowanie tej izolacji jakimis pustakami czy nawet cegla
    (15).
    Teraz, a wlasciwie znowu wczesniej, nalezaloby wykonac ocieplenie posadzki.
    Wiec stlucz istniejacy beton, wykop pod nim grunt na sztych lopaty, wyrownaj i
    na tym etapie przystap do nalepienia izolacji na scianach od samego dolu czyli
    od tego poglebienia, na wysokosc okolo metra.
    Potem zasyp wykop najlepiej keramzytem, moze byc w workach. W przypadku
    trudnosci mozesz zasypac ale koniecznie jednorodnym tzn. rownoziarnistym
    materialem typu zwir lub jednofrakcyjny tluczen. On tez ma dosc dobre
    wlasciwosci termiczne; grubosc im wieksza tym lepiej, mozesz dac te 10 - 15
    cm. Na to cienka warstwa betonu twardoplastycznego aby on nie wnikal w pory
    tego materialu co mozna tez osiagnac rozscielajac na nim folie
    paroprzepuszczalna, czy nawet stare przescieradla.
    I na to ten nielubiany przeze mnie styropian grubosci rzedu 8 cm a na nim
    zbrojona w kratke plyta betonowa.
    Po zwiazaniu, czyli minimum te trzy tygodnie, mozesz przystapic do osuszenia
    najlepiej elektrycznego scian i dalszych prac na tych dwoch scianach.
    Wady: zmniejszy Ci sie powierzchnia piwnicy ale bedzie w miare sucho i
    cieplo. Z tym, ze calkiem sucho, jak na nadziemnych salonach nigdy nie bedzie.
    Aby to uzyskac musisz tam wstawic odwilgacacz powietrza dzialajacy na zasdzie
    otwartej lodowki i zracy odczuwalne ilosci energii el.
    Teraz ochrona przed woda gruntowa. Ja zakladam, ze tej wody nie bylo i nie
    bedzie, bo o niej nie wspominasz. Ale gdy w ciagu tych 50 lat sie pojawila
    chociazby raz, nalezy izolacje hydrauliczna zrobic rowniez pod plyta. Ale ja
    nie mam pomyslu jak to skutecznie zrobic; uwazam, ze dom powinien miec drenaz
    opaskowy wykluczajacy pojawienie sie wody wolnej w piwnicy nawet w bardzo
    mokrym roku.

    Jakos tak to przemysl, szczegoly poczytaj w jakims muratorze a i wielu na tej
    grupie fachowcow, byc moze to podejmie i tez cos Ci doradzi.
    Na wstepie napisalem: ja bym tak zrobil. Ale uczciwie twierdze, ze nigdy
    poasdzki w ten sposob nie ocieplalem wiec jakiegos praktycznego doswiadczenia
    nie mam; bazuje bardziej na "teorii" oraz praktyce tu w Usa gdzie kazda plyte
    betonowa, niezaleznie od tego czy to jest garaz czy "bejzment", wylewaja na
    warstwie segregowanego "grawelu" o ziarnach albo 3/4 cala albo nawet 1 cal.
    I te posadzki sa w miare cieple na tyle, ze woda latem na nich sie nie
    wykrapla.
    Pzdr.

  • 8. Data: 2009-02-06 10:03:31
    Od: "TomiLee" <t...@w...pl>

    Użytkownik "tornad" <t...@v...pl> napisał w wiadomości

    Wielkie dzieki za wykład

> [...]
    > czyli
    > od tego poglebienia, na wysokosc okolo metra.

    Czyli papy nie kleić na całą ściane, tylko "do pasa" ?
    Jeśli chodzi o pogłębienie piwnicy- jeśli skuje istniejący beton i wykopie
    ziemie, moge zejść poniżej poziomu fundamentów. Nie osłabi to konstrukcji?

> [...]
    > bedzie, bo o niej nie wspominasz. Ale gdy w ciagu tych 50 lat sie pojawila
    > chociazby raz, nalezy izolacje hydrauliczna zrobic rowniez pod plyta.

    No niestety woda jest w piwnicy zawsze przy duzych ulewach i podczas
    topnienia wiekszej ilości sniegu.
    Mam zamiar w tym roku zaizolować od zewnątrz dostępne ściany piwnicy i
    wykonać ewentualny drenaż.
    Jeśli ktoś ma przepis na dobrą izolację i drenaż to prosze pisać.

    Pozdrawiam, Tomek

  • 9. Data: 2009-02-06 15:37:44
    Od: "tornad" <t...@v...pl>

> [...]
    > ziemie, moge zejść poniżej poziomu fundamentów. Nie osłabi to konstrukcji?

    Nie do pasa tylko cala wysokosc sciany. Z tym, ze wiem, ze klejenie na dwie
    raty jest po prostu latwiejsze a zakladka nie przeszkodzi.
    Nietety ponizej poziomu stopy fundamentowej zejsc nie wolno. Sadze, ze
    fundament tej piwnicy jet posadowiony co najmniej z pol metra od posadzki;
    taka byla "tradycja".

> [...]
    > wykonać ewentualny drenaż.
    > Jeśli ktoś ma przepis na dobrą izolację i drenaż to prosze pisać.

    To rzeczywiscie sprawe komplikuje. Z tego co rozumiem, od strony tej piwnicy,
    jej dluzszej sciany poziom gruntu jest wyzszy, zatem najwazniejsze jest
    opasnie drenazem szczegolnie tej strony. Robi sie to prosto; odkopujesz sciane
    ale kawalkami, powiedzmy po 2 m oczyszczsz ja i izolujesz papa
    termozgrzewalna, potem na nia nalepiasz styropian, ktory zabezpieczasz od
    zewnatrz folia kubelkowa. Na dnie wykopu ukladasz odcinek rury perforowanej fi
    100 owinietej wloknina. Na skarpie wykopu od zewnatrz przybijam dlugimi
    gwozdziami wloknine i tak przygotowany wykop zasypuje do wysokosci pol metra,
    zwirem. to przykrywasz ta przybita do skarpy wloknina, starannie ja zwijasz na
    zwir a ew, braki uzupelniasz. I dopiero zasypujesz ja gruntem rodzimym
    starannie go ubijajac ubijakiem recznym, warstewkami po 5 cm. I tak z pol
    metra powiedzmy; reszte zasypu wykonasz po calkowitym "obejsciu" domu z tak
    konstruowanym drenazem i ociepleniem zewnetrznym. Chodzi o to aby woda
    gruntowa nie zakolmatowala ani tego zwiru ani rury, te drobne pyly, ziarenka
    piasku musza sie na tej wlokninie zatrzymac. Chodzi o wode greuntowa
    doplywajaca z boku a nie tylko z gory.
    Tam gdzie piwnica sie konczy, zapewne i fundament pod scianami bedzie plycej
    ale drenaz wykonac musisz tyle, ze bedzie latwiej gdyz juz bez bez ocieplenia.
    Wode z rur musisz odprowadzic w kierunku naroznika zewnetrznego piwnicy i
    dalej wzdluz sciany krotszej domu gdzies w cholere. Spadek rur nie jest
    istotny ale nie powinien byc nigdzie mniejszy od 1-2cm/metr.
    Na ten temat bylo sporo pisane, pogmeraj i naucz sie tego bo ja nie znam
    wszystkich dostepnych materialow.
    Zanim zaczniesz cokolwiek robic to pamietaj zasade, jaka ja stosuje;
    wczesniej robote musisz miec w oczach, musisz ja miec w glowie. Jak razu
    pewnego nadzorowalem budowe, to praktycznie caly projekt umialem na pamiec, z
    wymiarami, co uchronilo mnie przed bledami i robieniem czegos dwa razy, za co
    niestety nie placa.
    Ja tu i teraz, mam podobny do Twojego zgryz czy zagwozdke, a tu nima lekko,
    po pierwsze, gdzie tylko wbijesz lopate, tam zawsze natrafisz na kamien. Dom
    jest posadowiony czesciowo na tym kamienistym gruncie a dwie sciany - na litej
    skale. I ta skala pod scianami piwnic jest raz wyzej a raz nizej. I trudno jej
    przebieg przewidziec bo zadnej sondy wokol domu nie wbijesz ani dziury nie
    wywiercisz. A wlasnie z tej strony woda do piwnic po tej skale sobie podplywa
    i na scianach z pustakow robi wykwity...
    I jak ja mam poprowadzic drenaz jak trzeba te skale miejscami kuc by te rury
    drenazowe szly w spadku? A co to jest kucie granitu wie tylko ten, kto to
    probowal chociazby... Jak babie zaspiewam 10 tysiecy to mnie wygoni a jak
    mniej to mi wyjdzie dniowka po 70 dolarow, za co tu trudno przezyc a nie
    dopiero aby cos z tego odlozyc...
    Pzdr.

  • 10. Data: 2009-02-06 17:52:20
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    > izolujesz papa
    > termozgrzewalna, potem na nia nalepiasz styropian, ktory zabezpieczasz od
    > zewnatrz folia kubelkowa.

    1. ten sposob bedzie tez dobry przy budowie nowych budynkow? Jak wyglada
    sprawa: jako izolacja pionowa masa bitumiczna asfaltowa, ktora jest
    sprezysta i nie peka (nie dyspersyjna) + styrodur. Bo styropian zwykly wtedy
    na
    pewno odpada?

    2. nowy budynek z czesciowym podpiwniczeniem 1/2 domu - robic drenaz wokol
    calosci czy wokol samej piwnicy?

    Z.