  • 1. Data: 2011-07-05 06:22:41
    Temat: Re: Izolacja rur na zewnątrz budynku - ktoś wie?
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    IMHO sama izolacja tego nie zapewni. Bo jeśli woda stoi to każda izolacja z
    czasem doprowadzi do zrównania temperatury rury i piwnicy. Daj na rurę
    samoregulujący kabel grzejny i na całość izolację.

  • 2. Data: 2011-07-06 07:14:47
    Od: hk <b...@m...pl>

    W dniu 2011-07-05 08:22, William Bonawentura pisze:
    > IMHO sama izolacja tego nie zapewni. Bo jeśli woda stoi to każda
    > izolacja z czasem doprowadzi do zrównania temperatury rury i piwnicy.
    > Daj na rurę samoregulujący kabel grzejny i na całość izolację.
    To znaczy w piwnicy będę miał zero czy rura na zewnątrz zawsze będzie
    miała +7 stopni? Bo nie wiem czy to co napisałeś to dla mnie dobrze czy
    źle...
    Ale tak już na serio: zamarzła mi kiedyś w bloku (parter, rury szły po
    ścianie szczytowej) woda zimna i ciepła w kuchni i zimna w łazience.
    Wewnątrz na 100% było powyżej zera (bym zauważył przy oddychaniu że jest
    zimniej) a mimo to woda w rurach zamarzła. Nie wiem czy przemarzła
    ściana i od ściany rurka u mnie, czy może po prostu wszystko zaczęło się
    w nieogrzewanej piwnicy - np. tam przemarzły ściany po których rurki
    leciały. Fakt jest taki że pan fachowiec ze spóldzielni stwierdził że
    wody nie ma bo zamarzła w rurach, a on mi rur lampą lutowniczą nie
    rozgrzeje bo na 100% rurę rozsadzi. Więc mam się uzbroić w cierpliwość,
    za tydzień przewidują odwilż... Wtedy sobie poradziłem tak, że zapaloną
    świeczkę wsadziłem w słoik, słoik do szafki pod umywalkę i od tej
    świeczki co ogrzewała rurki z wodą lód się roztopił a woda pod wieczór
    poleciała z kranu.
    Tylko że jak dam na zewnątrz rury od wody 150cm pod ziemią a one mi
    przemarzną, bo ciepło z ziemi odbierze oziębiany zimą murek oporowy 2x5
    metrów wymurowany 10-15cm od tej rury, to żadna świeczka mnie nie uratuje...

    PS Czy przewody grzejne można stosować do rur z tworzywa? (nie stalowych)
    PPS Widziałem otuliny ?=0,025 W/mK na rury stalowe 80mm (czyli trochę za
    duże dla mnie) o grubości 100mm - i one zabezpieczały wodę stojącą o
    temp. 12 stopni przez 40 godzin przy temp. na zewnątrz -25stopni.
    Ale liczyłem na ocieplenie jakimś partyzanckim sposobem (rura od wody w
    jakimś Arocie, Arot ocieplony styropianem w folii, żeby nie przemakał i
    tyle. Z tym, że rury ze styropianem (np. kanalizacyjne) mają przy
    grubości 50mm idealnie ciągłej izolacji najwyżej 6-10h do zamarznięcia.