  • 1. Data: 2010-11-28 20:27:47
    Temat: Jak/czym wiercić w konglomeracie
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    Mam podstopnice zrobione z konglomeratu (gr. 20mm). Chcę wywiercić w nich
    otwory fi 12mm, niestety dość blisko brzegu (ok. 1cm). Do zakładu nie mogę
    zanieść bo podstopnie są już wklejone do schodów.
    Czym i w jaki sposób najlepiej wywiercić/wyfrezować te otwory? Naturalnie
    obawiam się pęknięcia materiału.
    Pozdr.
    Krzysiek

  • 2. Data: 2010-11-28 21:40:55
    Temat: Re: Jak/czym wiercić w konglomeracie
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    > Chcę wywiercić w nich otwory fi 12mm, niestety dość blisko brzegu (ok.
    1cm).

    Precyzyjnie powiercisz wiertłem do szkła. Taka zaostrzona płytka wlutowana w
    trzpień. W marmur wchodzi jak w masło, w glazurę itp. Oczywiście wiercimy
    bez udaru i lepiej na mokro.

    Bogdan

  • 3. Data: 2010-11-29 18:31:49
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    > Precyzyjnie powiercisz wiertłem do szkła. Taka zaostrzona płytka wlutowana
    > w trzpień. W marmur wchodzi jak w masło, w glazurę itp. Oczywiście
    > wiercimy bez udaru i lepiej na mokro.

    Nie znałem tych wierteł. Widzę, że na allegro mniejsze średnice kosztują
    raptem kilka złotych. Pytałem w Gdańsku w Metalzbycie, ale nie mają ich.
    Dzwoniłem dzisiaj do producenta parapetów z konglomeratu i mówi, że w miarę
    bezpiecznie można to zrobić tylko frezem z diamentem. A taki frez według
    jego wiedzy to ok. 150zł. Tyle nie mam na ten cel.
    Zastanawiam się teraz nad zmianą koncepcji. Chyba łatwiej będzie mi
    wywiercić mniejszy otwór, np. najpierw trójką, a potem szóstką, wsadzić w to
    kołek albo wkleić nagwintowany pręt 5mm i do tego kręcić to co potrzebuję.
    Może w tych warunkach (wiercenie cienkim wiertłem i potem rozwiercanie nieco
    grubszym) uda się to zrobić jakimś lepszym wiertłem do metalu. Próbował ktoś
    takiej sztuki?
    Pozdr.
    Krzysiek

  • 4. Data: 2010-11-29 19:09:57
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    Kup do szkła 8 mm i albo wklej pręt jaki potrzeba albo rozwiercaj wiertłami
    widiowymi /ostrymi/

    Bogdan

  • 5. Data: 2010-11-30 07:34:21
    Od: "tarnus" <m...@l...de>

    Użytkownik "Krzysiek" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Może w tych warunkach (wiercenie cienkim wiertłem i potem rozwiercanie
    > nieco grubszym) uda się to zrobić jakimś lepszym wiertłem do metalu.

    Ja mam umywalkę leżącą na marmurze i w związkui z tym wierciłem 2 otwory.
    Jeden pod wężyki do baterii a drugi pod odpływ.
    Kupiłem wspomniane wiertło do szkła i nawierciłem otworków po obwodzie kół
    do cycięcia. Jeden obok drugiego w miarę ciasno aby pozostałość łatwo
    wydłubać. Oczywiście wszystko na mokro. Roboty było na godzinęt.
    Kamieniarz zrobiłby w ciągu parunastu minut odpowiednim sprzętem ale chciał
    za dwa otwory 150zł to ja postawiłem na swoje.

    Marek

  • 6. Data: 2010-12-01 00:35:04
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    > Kup do szkła 8 mm i albo wklej pręt jaki potrzeba albo rozwiercaj
    > wiertłami widiowymi /ostrymi/

    Dla zainteresowanych:
    Powierciłem w końcu zwykłymi wiertłami do metalu. Najpierw 3mm, potem 6mm
    (wiertarka akumulatorowa, dość wolne obroty). Na 4 otwory stępiłem dwa
    wiertła. Szło sprawnie, krawędzie równiutkie, kamień w konglomeracie okazał
    się być bardzo drobno mielony, trochę śmierdziało paloną żywicą.
    Według mnie nie na sensu kupowania frezów, albo wzywania fachowców do tak
    drobnej roboty.
    Pozdr.
    Krzysiek