  • 1. Data: 2011-01-12 16:57:25
    Temat: Jak działa rekuperator
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Witam.

    W zasadzie wiem jak dziala. Ale coś nie daje mi spokoju.

    Jest sobie taki oto rekuperator:

    http://www.pro-vent.pl/mistral-650t,0.html

    Teoretycznie z opisu wynika że jest tylko pasywny (tzn transport ciepła
    przez przewodzenie).

    Zastanawiam się co jest w srodku. Czy dobrze kombinuje, że w środku jest
    najzwyklejszy labiryt przegród separujący powietrze + wentylator?

    Bo mam dwa niecne plany :)

    a) Zbudować instalację, ale samego rekuperatora nie kupować tylko rurki
    wpiąc w normalną instalację grawitacyjną - "na razie"

    b) Może zbudowac samodzielnie ten wentylator i wymiennik ciepła ...

    Czy faktycznie to tylko labirynt + wentylator + kontroler? Bo bardzo
    mnie korci ...

    Uzasadnienie ekonomiczne mam gdzieś. Wazniejsze jest uzasadnienie
    hobbystyczne.

  • 2. Data: 2011-01-12 17:11:05
    Temat: Re: Jak działa rekuperator
    Od: BartekK <s...@N...org>

    > Jest sobie taki oto rekuperator:
    > Zastanawiam się co jest w srodku. Czy dobrze kombinuje, że w środku jest
    > najzwyklejszy labiryt przegród separujący powietrze + wentylator?
    Dwa wentylatory, nawiewny i wywiewny. I filtry powietrza, by mieć czyste
    powietrze i samego wymiennika nie zasyfiać. I kontroler, pilnujący
    przepływu powietrza (zatkane filtry itp) oraz zamarzania wymiennika
    (rozmrażanie przez wyłączenie wentylatora nawiewnego, lub przez
    dodatkową grzałkę). No i wymiennik, który konstrukcyjnie i materiałowo
    daje takie a nie inne parametry wymiany ciepła, opory przepływu itd

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2011-01-12 17:41:43
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 12 Sty, 17:57, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Zastanawiam się co jest w srodku. Czy dobrze kombinuje, że w środku jest
    > najzwyklejszy labiryt przegród separujący powietrze + wentylator?

    Tak. Tyle tego labiryntu to dobre pare m2 jest :)

    > Bo mam dwa niecne plany :)
    >
    > a) Zbudować instalację, ale samego rekuperatora nie kupować tylko rurki
    > wpiąc w normalną instalację grawitacyjną - "na razie"

    A jak to ma dzialac? W instalacji z reku sporo rurek idzie poziomo.
    Nawiewy i wyciagi sa na tej samej wysokosci. Jezeli nie napedzisz tego
    wentylami to zadnej wentylacji nie uzyskasz.

    > b) Może zbudowac samodzielnie ten wentylator i wymiennik ciepła ...
    > Czy faktycznie to tylko labirynt + wentylator + kontroler? Bo bardzo
    > mnie korci ...

    Chcesz sam budowac wentylator? ;-) Zapomnij. Najlepsze sa wentylatory
    stalopradowe, komplet porzadnych markowych (EBM) do reku to z 1,5-2k
    pln. Wymiennik to 2-3k pln. Sam zrobisz niewiele taniej, a wydajnosc
    bedzie raczej marna - nie mowiac o tym ze moze byc nieszczelne i
    bedzie puszczac smrodki z WC spowrotem w obieg. Dodatkowo porzadne
    reku maja automatyczne bypassy. Musialbys wiec dodac pare czujnikow
    temperatury i automatyke, a tez i presostaty zeby wykrywac zabrudzenie
    filtra.

    Moim zdaniem gra nie warta swieczki - za 6-7k pln masz Brinka z ekstra
    sprawnoscia, duza wydajnoscia (400m3), automatycznym bypassem,
    porzadnym (z duzymi mozliwosciami) sterownikiem (choc troche malo
    intuicyjna obsluga - trzeba z ksiazka nad tym stac) i
    energooszczednymi, "wiecznymi" i cichymi wiatrakami.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2011-01-12 17:46:12
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > a) Zbudować instalację, ale samego rekuperatora nie kupować tylko rurki
    > wpiąc w normalną instalację grawitacyjną - "na razie"

    wentylacja mechaniczna moze być z rekuperatorem lub bez. Jak to chcesz wpiąc
    w grawitacyjną to ja nie wiem - moze tylko kanały wykorzystasz.
    Jak reku chcesz zrobic sam to wykorzystaj moze to co sie da kupic np
    wymiennik

    http://allegro.pl/rekuperator-wymiennik-krzyzowy-bar
    bor-210x200mm-i1406741458.html

    lub ten (ja bym użył cos takiego)
    http://allegro.pl/rekuperator-przeciwpradowy-wymienn
    ik-300m3-h-i1406705474.html

    b.

  • 5. Data: 2011-01-12 18:58:27
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > a) Zbudować instalację, ale samego rekuperatora nie kupować tylko rurki
    > wpiąc w normalną instalację grawitacyjną - "na razie"

    nie pociągnie...

    > b) Może zbudowac samodzielnie ten wentylator i wymiennik ciepła ...

    znaczy rekuperator?... można spróbować, choć ekonomicznie nie jest to
    opłacalne, ale jak chcesz mieć satysfakcję z własnoręcznego wykonania,
    to kup gotowy wymiennik heatexa, wentylatory EBM-a i zmajstruj całość
    do kupy...
    gdzieś tu już padał link do kultowego wątku na forum muratora:
    "rekuperator tymi ręcami robiony" ludzie zrobili i im działa... :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 6. Data: 2011-01-12 19:00:38
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > lub ten (ja bym użył cos takiego)http://allegro.pl/rekuperator-przeciwpradowy
    -wymiennik-300m3-h-i14067...

    fatalne opory powietrza, do zniwelowania tylko ogromnym wentylatorem,
    głośnym i żrącym dużo prądu...

    pozdrawiam
    s_13

  • 7. Data: 2011-01-12 19:03:46
    Od: "Papo Smurfo" <d...@...wonsami>

    Órzytkownik "Sebastian Biały" napisał:
> [...]
    > korci ...
    > Uzasadnienie ekonomiczne mam gdzieś. Wazniejsze jest uzasadnienie

    zaskoczę cię, ale jak sam sobie to zrobisz hobbystycznie to się bardzo
    opłaci ekonomicznie bo nie zapłącisz ponad 50% podatku od robocizny, Vatu,
    podatku unijnego ekoterrorystycznego i podobnych, więc do roboty!:O)

    raki rekuperator to po prostu wymiennik ciepła, w wypasionych dochodzą
    dodatkowo wentylatory, filtry, sterowanie o takie tam:O)
    konstrukcja takiego wymiennika jest bardzo prosta, po prostu są to cienkie
    blaszki w małej odległości od siebie, czyli prostokątne pudełko z blaszek,
    ale połączonych tak żeby przepływ powietrza wlotowego i wylotowego były
    rozdzielone od siebie i między jedną blaszk wlot, obok wylot, obok wlot i
    tak dalej, acha i ważne żeby strumienie nawiewu i wywiewu się w tym
    wymienniku krzyżowały, wtedy masz szanse na maksymalną sprawność czyli
    odzyskanie połowy ciepła z wentylacji!:O)

    wentylatorki są po to żeby pompować powietrze przez te kanały, a filtry po
    to że by nie brudzić kanałów nawiewowych, bo trudno je się czyści, strowanie
    to zabawa:O)

  • 8. Data: 2011-01-12 20:21:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-01-12 18:41, Adam wrote:
    > Tak. Tyle tego labiryntu to dobre pare m2 jest :)

    Docelowo jest dłuuugie poddasze :)

    > A jak to ma dzialac? W instalacji z reku sporo rurek idzie poziomo.
    > Nawiewy i wyciagi sa na tej samej wysokosci. Jezeli nie napedzisz tego
    > wentylami to zadnej wentylacji nie uzyskasz.

    Dokladnie chciałbym małe wentylatory (rurowe) wsadzić "na razie". Potem
    mogą wspomagać pracę rekuperatora wiec się nie zmarnują.

    > Chcesz sam budowac wentylator? ;-) Zapomnij.

    Mogę wziąść jakiś z nawiewu samochodu. Nie wiem jaka wydajnośc, ale
    myslę, że rozsądna. mechanika gotowa. Ostatecznie wentylator z klimy, są
    ciche.

    > Dodatkowo porzadne
    > reku maja automatyczne bypassy. Musialbys wiec dodac pare czujnikow
    > temperatury i automatyke, a tez i presostaty zeby wykrywac zabrudzenie
    > filtra.

    Automatyka to pikuś jako że biegle robie wlasne zabawki elektroniczne.
    Serwo przemieszczające klapkę chyba jest do zrobienia ;) Zabrudzenie
    filtra mozna zauwazyć organoleptycznie albo uzywając dwóch czujników
    ciśnienia.

    Wlasnie z powodu automatyki mam ochotę to popełnić wlasnoręcznie.
    Regulacja temperatury w kazdym pomieszczeniu, duzo czujnikow, sterowanie
    centralne z telefonu i te de.

    > Moim zdaniem gra nie warta swieczki - za 6-7k pln masz Brinka

    Wystarczy mi chyba sam wymiennik ciepła. Resztę można doszyć.

  • 9. Data: 2011-01-12 21:28:13
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 12 Sty, 20:03, "Papo Smurfo" <d...@...wonsami> wrote:

    > wymienniku krzyżowały, wtedy masz szanse na maksymalną sprawność czyli
    > odzyskanie połowy ciepła z wentylacji!:O)

    Glupis. Maksymalnie reku odzyskuja do 90% ciepla (wymienniki
    przeciwpradowe). 50% to wlasnie krzyzowe. Jezeli juz zdecyduje sie na
    krzyzowe to na dwa polaczone szeregowo bedzie mial sprawnosc rzedu
    80%. Moj brink ma 90%, watpie ze jakikolwiek wlasnorecznie robiony
    wymiennik tyle uzyska. Dlatego gra NIE jest warta swieczki! A vaty i
    podatki i tak bedzie musial zaplacic - wentylow sam nie zrobi. Te z
    samochodu sa za glosne. Ogolnie pomysl bezsensowny - sam to
    analizowalem i sie zwyczajnie nie oplaca. Moze oszczedzi 3k, moze 4k
    pln. Tylko co po takich oszczednosciach jak reku bedzie mial
    beznadziejna sprawnosc i bedzie glosny..
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2011-01-12 22:23:30
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Sebastian Biały napisał:
> [...]
    >
    > Zastanawiam się co jest w srodku. Czy dobrze kombinuje, że w środku jest
    > najzwyklejszy labiryt przegród separujący powietrze + wentylator?

    Rekuperator który byłby tylko zwykłym przeponowym wymiennikiem ciepła
    musiałby mieć niewielką sprawność - bo temperatura na jego wylocie nie
    może spaść poniżej temperatury szronu niezależnie jaki mamy mróz -
    inaczej wcześniej czy później lodem by zarósł.

    I dlatego porządne rekuperatory to albo rekuperatory obrotowe
    magazynujące ciepło i oddające je w drugim przewodzie wentylacyjnym albo
    rekuperatory z wymiennikiem przeponowym - ale z okresowo przełączanym
    kierunkiem przepływu - koniec który był końcem zimnym w kolejnym cyklu
    staje się końcem ciepłym... Bez tego, jak napisałem - albo radykalne
    ograniczenie sprawności albo zarastanie lodem przy większym mrozie.

    A wentylator to jest potrzebny bo rekuperator o sensownej sprawności a
    nie zajmujący całego strychu swoje opory przepływu mieć musi - i
    instalacja grawitacyjna może po prostu nie wydolić. Pomijając fakt że
    zastosowanie rekuperatora stoi w sprzeczności z wentylacją grawitacyjną...

    --
    Darek