  • 11. Data: 2011-01-12 23:14:37
    Temat: Re: Jak działa rekuperator
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-01-12 23:23, "Dariusz K. Ładziak" wrote:
    > bo temperatura na jego wylocie nie
    > może spaść poniżej temperatury szronu niezależnie jaki mamy mróz -
    > inaczej wcześniej czy później lodem by zarósł.

    :D Gdyby tak podłaczyć do niego magnetron i okresowo załaczac na pare
    minut w celu eliminacji lodu... fale powinny ładnie rozchodzić się w
    tych falowodach :D

    > Pomijając fakt że
    > zastosowanie rekuperatora stoi w sprzeczności z wentylacją grawitacyjną...

    Zastanawiam się czy nie wykorzystac przewodów do rekuperatora w celu
    wentylowania domu zwykłym mechanicznym dmuchaniem. A rekuperator zakupić
    albo lepiej zrobić samodzielnie. Dwa systemy na raz oczywiście sensu nie
    mają za wiele, choc może mozna wykorzystać wywietrzniki grawitacyjne
    jako wyrzut do rekuperatora.

  • 12. Data: 2011-01-13 18:29:07
    Od: "Bogdann" <p...@p...onet.pl>

    ... Maksymalnie reku odzyskuja do 90% ciepla (wymienniki
    przeciwpradowe). 50% to wlasnie krzyzowe. Jezeli juz zdecyduje sie na
    krzyzowe to na dwa polaczone szeregowo bedzie mial sprawnosc rzedu
    80%. Moj brink ma 90%,

    Witam
    Mam pytanie odnośnie powyższego.

    Jeżeli mówi się, że rekuperator ma odzysk = 100% ciepła, to rozumiem, że
    przykładowo przy (zrównoważonym wywiewie/nawiewie) -20stopniach na dworze i
    20stopniach w domu, powietrze z zewnątrz zostanie podgrzane do 0 stopni
    dzięki rekuperatorowi ?

    pzdr
    Bogdan

  • 13. Data: 2011-01-13 19:35:33
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Bogdann" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i 20stopniach w domu, powietrze z zewnątrz zostanie podgrzane do 0 stopni

    No nie, 100% to brak strat ciepła w reku. Czyli wylata +20, to i wlata +20.
    Gdyby było 0 to sprawnosc byłaby 50%.

    b.

  • 14. Data: 2011-01-13 19:47:01
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 13 Sty, 19:29, "Bogdann" <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Je eli m wi si , e rekuperator ma odzysk = 100% ciep a, to rozumiem, e
    > przyk adowo przy (zr wnowa onym wywiewie/nawiewie) -20stopniach na dworze i
    > 20stopniach w domu, powietrze z zewn trz zostanie podgrzane do 0 stopni
    > dzi ki rekuperatorowi ?

    Budyn juz wyjasnil. Nim powiesz, ze to niemozliwe to zastanow sie
    dokladnie jak dziala reku i jak wymienia cieplo wymiennik (nie
    punktowo tylko na wiekszej dlugosci!).

    Reku ze sprawnoscia 90% przy -20stC na zew. i +20stC. w srodku, bedzie
    nam nawiewal +16stC.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 15. Data: 2011-01-13 21:44:04
    Temat: Re: Jak dziala rekuperator
    Od: "Bogdann" <p...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    a.googlegroups.com...

> [...]
    > punktowo tylko na wiekszej dlugosci!).
    >
    > Reku ze sprawnoscia 90% przy -20stC na zew. i +20stC. w srodku, bedzie

    No wlasnie nie moge znalezc w internecie odnosnie tych temperatur, ale skoro
    mamy 2 strumienie powietrza, i zakladajac 100% wymiennosc ciepla miedzy tymi
    strumieniami, to temperatury obu strumieni powiiny sie zrównac dokladnie w
    polowie.
    Jezeli sie myle, bardzo prosze o wyjasnienie.

    pzdr
    Bogdan

  • 16. Data: 2011-01-13 22:37:41
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > dokladnie w polowie.
    > Jezeli sie myle, bardzo prosze o wyjasnienie.

    pokićkało ci sie z mieszaniem. Gdybyś je zmieszał -owszem. Ale one sie tylko
    mijają przejmujac ciepło. Zatem "zimny" strumień na końcu swej drogi w
    wymienniku dotyka (pośrednio) strumień ciepły który własnie wchodzi do
    wymiennika i ma +20 wiec ten "zimny" dostaje dokładnie jego temperature.
    (pamietamy ze mamy 100%)

    b.

  • 17. Data: 2011-01-13 22:46:18
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 13 Sty, 22:44, "Bogdann" <p...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > polowie.
    > Jezeli sie myle, bardzo prosze o wyjasnienie.

    Tak byloby gdyby cieplo wymieniane bylo w jednym tylko punkcie.
    Dlatego konstrukcja wymiennika i obliczenie go tak zeby dzialal
    prawidlowo nie jest takie banalne :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 18. Data: 2011-01-14 03:12:17
    Od: " kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > ciche.

    > Automatyka to pikuś jako że biegle robie wlasne zabawki elektroniczne.
    > Serwo przemieszczające klapkę chyba jest do zrobienia ;) Zabrudzenie
    > filtra mozna zauwazyć organoleptycznie albo uzywając dwóch czujników
    > ciśnienia.
    >
    > Wlasnie z powodu automatyki mam ochotę to popełnić wlasnoręcznie.
    > Regulacja temperatury w kazdym pomieszczeniu, duzo czujnikow, sterowanie
    > centralne z telefonu i te de.

    > Wystarczy mi chyba sam wymiennik ciepła. Resztę można doszyć.
    Zapewne nie zdajesz sobie sprawy z tego że rekuperator to nie malowana
    proszkowo obudowa sterownik wentylatory. Rekuperator to wymiennik cieplą
    zbudowany z kilkuset praktycznie identycznych, bo wykonanych minimum w
    tolerancji warsztatowej, elementów z folii o grubości 0,2mm. Jesteś
    przygotowany do tłoczenia, łączenia, uszczelniania to się bierz za zrobienie.
    Koszt wymiennika cieplą w cenie zakupu materiałów to maksimum 200 zlotych.

  • 19. Data: 2011-01-14 03:22:32
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Bogdann <p...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > polowie.
    > Jezeli sie myle, bardzo prosze o wyjasnienie.

    W przeciwprądowych przy teoretycznej sprawności 100% w każdym miejscu
    przegrody będą po obu stronach panowały takie same temperatury. Dlatego
    przeciwprądowe w realu nie zamarzają. Zamarzają za to krzyżowe.

  • 20. Data: 2011-01-14 03:58:55
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > przeciwpradowe). 50% to wlasnie krzyzowe. Jezeli juz zdecyduje sie na
    > krzyzowe to na dwa polaczone szeregowo bedzie mial sprawnosc rzedu
    > 80%. Moj brink ma 90%, watpie ze jakikolwiek wlasnorecznie robiony
    > wymiennik tyle uzyska. Dlatego gra NIE jest warta swieczki! A vaty i
    > podatki i tak bedzie musial zaplacic - wentylow sam nie zrobi. Te z
    > samochodu sa za glosne. Ogolnie pomysl bezsensowny - sam to
    > analizowalem i sie zwyczajnie nie oplaca. Moze oszczedzi 3k, moze 4k
    > pln. Tylko co po takich oszczednosciach jak reku bedzie mial
    > beznadziejna sprawnosc i bedzie glosny..

    Rekuperator moze mieć sprawność 90% przy wymianie temperatury. Należy jednak
    rozpatrywać nie sam rekuperator a cały obiekt. Jeśli to rekuperator
    zainstalowany w domku to sprawność calego systemu nie jest większa niż 15 do
    20%. Wynika to z myku marketingowego. Ludzie wierzą w to co widzą. To mają dwa
    termometry. Jeden na wlocie a drugi na wylocie. Termometry są nie oszukane.
    Ten na wlocie pokazuje -10. W pomieszczeniu 20. Na wylocie rekuperatora +17.
    Patrz pan jaka sprawność. A to gowno prawda bo masa powietrza powietrza
    usuwanego przez rekuperator jest dużo większa od masy powietrza przez niego
    wtłaczanego. To taki sok co ma nie 100% soku a 100% smaku. Oczywiście nawet 15
    procentowa oszczędość ma sens. Ale w obiektach o ogromnch kubaturach. W nich
    15% oszczędności na ogrzewaniu to realne pieniądze. W małych domkach, dobrze
    ocieplonych. Takich co zaspakajają sie kilku kilowatowym żrodlęm ciepła
    oszczędność jest iluzoryczna jeśli wentylatory według danych technicznym
    rekuperatora pobierają do 500W. W sumie jak ktoś grzeje najtańszymi nośnikami
    ciepła to koszt tych 500W moze byc wielokrotnie wyższy niż zysk wynikajacy z
    użycia rekuperatora. Wyliczenie jest proste 24x0,5x0,5=6 złotych prąd. Piec
    10kW na wegiel zużyje w tym czasie jakieś 20 kilo węgla dla rownego rachunku
    po 1000 zlotych za tonę. Czyli za 20zlotych. 15%x20=3 zlote. W efekcie do
    rekuperatora trzeba doplącić 3 zlote dziennie. Rekuperator to kolejny przykłąd
    na to ze nie silą a sztuką frajerów w dupę tluką. Nawet jak by darmo rozdawali
    to nie warto brać.