  • 21. Data: 2011-01-14 06:39:22
    Temat: Re: Jak działa rekuperator
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:igohlv$kkn$1@inews.gazeta.pl...
    > 20%. Wynika to z myku marketingowego. Ludzie wierzą w to co widzą. To mają
    > dwa
    > termometry. Jeden na wlocie a drugi na wylocie. Termometry są nie
    > oszukane.
    > Ten na wlocie pokazuje -10. W pomieszczeniu 20. Na wylocie rekuperatora
    > +17.
    > Patrz pan jaka sprawność. A to gowno prawda bo masa powietrza powietrza
    > usuwanego przez rekuperator jest dużo większa od masy powietrza przez
    > niego
    > wtłaczanego.

    Miałbyś racje gdyby tak było -tylko skąd ci sie wzieła ta ogromna różnica w
    ilosci powietrza? Budynek ma być szczelny, wentylacja pomierzona czy
    przepływy są takie same na wlocie i wylocie. Jak wykonanie jest kiepskie to
    i sprawnosc moze byc słaba - ale tak z góry zakładać ze u wszystkich?

    > Nawet jak by darmo rozdawali
    > to nie warto brać.

    Jak spotkasz taka oferte daj znać to bede frajerem i wezmę :-) Nawet dwa :)

    b.

  • 22. Data: 2011-01-14 08:58:03
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 14-01-2011 o 07:39:22 Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > różnica w ilosci powietrza? Budynek ma być szczelny, wentylacja
    > pomierzona czy przepływy są takie same na wlocie i wylocie.
    No właśnie że nie, dom nigdy nie jest szczelny i dlatego ze względów
    bezpieczeństwa musi być nadciśnienie w domu, co powoduje że więcej
    nawiewamy
    niż wywiewamy powietrza.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 23. Data: 2011-01-14 09:24:57
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    >No właśnie że nie, dom nigdy nie jest szczelny i dlatego ze względów
    >bezpieczeństwa musi być nadciśnienie w domu, co powoduje że więcej
    >nawiewamy
    >niż wywiewamy powietrza.

    Wiec tak -założenie - mówimy o w miare nowoczesnych domach - w starych i tak
    reku nie ma.

    Norma nieszczelnosci budynku mówi ze przy różnicy ciśnień 50Pa wymiana
    powietrza przez "nieszczelnosci" moze wynosic 3 objetosci budynku na godzine
    w przypadku wentylacji grawitacyjnej i 1,5 przy mechanicznej. To jest norma
    wiec w praktyce jest lepiej. W necie znalazłem ze ktos zmierzył 0,16 u
    siebie i chwalił sie ze jest bardzo dobrze. Wiec przyjmijmy ze 0,5 bedzie
    srednio dla budynków.
    Taka wymiana powietrza występuje w bardzo nienaturalnych warunkach gdy
    budynek jest napompowany do 50Pa.
    Wiec tak sobie mysle że jeśli na rekuperatorze ustawie przepływy takie same
    na wejsciu i wyjsciu to układ wentylacji mechanicznej nie spowoduje zmiany
    ciśnienia w budynku - a przy braku różnicy ciśnień - przepływ powietrza
    przez nieszczelnosci będzie prawie dokładnie ZERO.

    b.

  • 24. Data: 2011-01-14 10:30:01
    Temat: Re: Jak dziala rekuperator
    Od: "Bogdann" <p...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Bogdann" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > pokićkało ci sie z mieszaniem. Gdybyś je zmieszał -owszem. Ale one sie
    > tylko mijają przejmujac ciepło. Zatem "zimny" strumień na końcu swej drogi
    > w wymienniku dotyka (pośrednio) strumień ciepły który własnie wchodzi do
    > wymiennika i ma +20 wiec ten "zimny" dostaje dokładnie jego temperature.
    > (pamietamy ze mamy 100%)

    Dzięki za wyjaśnienie.
    Faktycznie - można by przyjąć że w połowie długości rekuperatora temperatury
    obu strumieni zbilansują się, a potem strumień wlotowy będzie się jeszcze
    bardziej ocieplal, a ten wylotowy się bardziej oziębiał.

  • 25. Data: 2011-01-14 12:16:02
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 14 Sty, 04:58, "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
    wrote:

    > oszcz dno jest iluzoryczna je li wentylatory wed ug danych technicznym
    > rekuperatora pobieraj do 500W. W sumie jak kto grzeje najta szymi no nikami
    > ciep a to koszt tych 500W moze byc wielokrotnie wy szy ni zysk wynikajacy z

    Ło rany jakie 500W? Moj bieze 300W przy 400m3/h czyli maksimum.
    Normalnie chodzi na 100m3/h i bieze wtedy gora 50W, co mnie kosztuje
    nie 6 pln, a ok 0,4 pln. "mala" roznica ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 26. Data: 2011-01-14 13:58:51
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    A czy to prawda że reku nie powoduje wymiany powietrza na 100% świeże, tylko
    część zużytego miesza sięz tym wchodzącym?

    MS

  • 27. Data: 2011-01-14 14:32:17
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 14.01.2011 14:58, Maciej S. pisze:
    > A czy to prawda że reku nie powoduje wymiany powietrza na 100% świeże,
    > tylko część zużytego miesza sięz tym wchodzącym?

    Niektóre rekuperatory mieszają częściowo powietrze, na przykład
    rekuperatory obrotowe.
    W rekuperatorach krzyżowych czy przeciwprądowych nie ma możliwości(poza
    rozszczelnieniem) wymieszania się powietrza.

  • 28. Data: 2011-01-14 15:05:31
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 14-01-2011 o 10:24:57 Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > przyjmijmy ze 0,5 bedzie srednio dla budynków.
    > Taka wymiana powietrza występuje w bardzo nienaturalnych warunkach gdy
    Ale to bardzo niewielkie ciśnienie.

> [...]
    > zmiany ciśnienia w budynku - a przy braku różnicy ciśnień - przepływ
    > powietrza przez nieszczelnosci będzie prawie dokładnie ZERO.
    Ale zapominasz o paru rzeczach, ja mam np gaz i w kuchni mam kratkę
    wentylacyjną
    zredukowaną co prawda ale zawsze i żeby ta kratka działała muszę mieć
    nadciśnienie, podobnie z kominkiem. A jak wieje wiatr to tworzy się różnica
    ciśnień i ze strony nawietrznej będzie ci wwiewało pow do domu. Z tych
    powodów porządane jest mieć nadciśnienie, co powoduje że mniej powietrza
    wywiewamy
    niż wwiewamy do domu, dla reku 100% będzie to oznaczało że pow wychodzące
    ma 20st
    ale wchodzące ma tylko np 17st bo jest go znacznie wiecej i mniej się
    zagrzeje,
    dużo jeszcze zależy o wigotności powietrza bo IMHO para chyba niesie
    więcej energi niż suche powietrze, i jeżeli powietrze zasysane będzie
    wilgotniejsze
    od wyrzucanego to po przejściu przez reku będzie zimniejsze.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 29. Data: 2011-01-14 15:42:01
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-01-14 04:12, kogutek wrote:
    > rekuperator to nie malowana
    > proszkowo obudowa sterownik wentylatory.

    Zdaję sobie z tego sprawę pisząc o tym w pierwszym poście.

    > Rekuperator to wymiennik cieplą
    > zbudowany z kilkuset praktycznie identycznych, bo wykonanych minimum w
    > tolerancji warsztatowej, elementów z folii o grubości 0,2mm

    Wyjaśnij mi po co to minimum toleracji warsztatowej. Powietrze mierzy
    śrubą mikrometryczną i decyduje czy oddać ciepło? Ma być szczelne i tyle.

    >. Jesteś
    > przygotowany do tłoczenia, łączenia, uszczelniania to się bierz za zrobienie.
    > Koszt wymiennika cieplą w cenie zakupu materiałów to maksimum 200 zlotych.

    Chyba sie nie rozumiemy. Wymiennik ciepła być może kupię. Natomiast
    reszta jest raczej prosta. Nie mam czasu by przez 4 miesiące wieczorami
    lutować wymiennik. Ale sterowanie, wyentylatory, zawory - czemu nie.

  • 30. Data: 2011-01-14 16:18:45
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    >Ale to bardzo niewielkie ciśnienie.

    zależy z czym porównać :-) Aby takie wytworzyć potrzebne są duże
    wentylatory - w porównaniu z małym w reku.

    >Ale zapominasz o paru rzeczach, ja mam np gaz i w kuchni mam kratkę
    >wentylacyjną

    Wg mojej wiedzy nie wolno mieszać wentylacji mechnicznej z grawitacyjną.
    Wiec zadnej kratki mieć nie wolno jesli sie ma wentylacje mechaniczną. Jesli
    jest - oczywiscie zakłóca prace wentylacji mechanicznej i efekty są
    dziwne-zgoda. Tylko jej ma nie być. To samo z kominkiem -ma ciągnąć
    powietrze z zewnątrz i wyrzucać w komin - czyli osobny , szczelny obwód
    powietrzny.

> [...]
    >wilgotniejsze
    >od wyrzucanego to po przejściu przez reku będzie zimniejsze.

    Nawet jesli to jest w ogóle mierzalne (nie wiem) to nie ma zadnego znaczenia
    dla tego tematu. Mówimy o sprawności reku. Sprawność mówi o traconej energii
    a nie o temperaturze. Dla ułatwienia porównujemy temperatury wlotu i wylotu
    bo to łatwo zmierzyć. Ale jesli wilgotnosc ma wpływ to chcąc dokładnie
    zmierzyć sprawnosc musimy mierzyć przepływ powietrza w kg/h, jego wilgotnosc
    (i z tego znaleźć ciepło własciwe) no i różnice temperatur. Będziemy
    precyzyjni :-)

    Czyli w skrócie -wilgotnosc powietrza nie ma znaczenia dla sprawności. Nawet
    jesli powietrze bedzie zimniejsze jak piszesz to bedzie niosło taką sama
    porcje energii.

    b.