  • 41. Data: 2011-01-14 19:52:51
    Temat: Re: Jak dziala rekuperator
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik kogutek napisał:
> [...]
    a.googlegroups.com...

    > W przeciwprądowych przy teoretycznej sprawności 100% w każdym miejscu
    > przegrody będą po obu stronach panowały takie same temperatury. Dlatego
    > przeciwprądowe w realu nie zamarzają. Zamarzają za to krzyżowe.

    Zamarzają i przeciwprądowe - żeby nie zamarzały to musiałyby mieć
    jeszcze przepływ na tyle powolny żeby woda wytrącała się w miejscu w
    którym osiągnęła punkt kondensacji - a kropelki mgły czy mikrokryształki
    lodu są niesione prądem ciut dalej.

    --
    Darek

  • 42. Data: 2011-01-14 19:58:17
    Temat: Re: Jak działa rekuperator
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
    > Użytkownik "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    > wiadomości news:igohlv$kkn$1@inews.gazeta.pl...
    >
    > Miałbyś racje gdyby tak było -tylko skąd ci sie wzieła ta ogromna
    > różnica w ilosci powietrza? Budynek ma być szczelny, wentylacja
    > pomierzona czy przepływy są takie same na wlocie i wylocie. Jak
    > wykonanie jest kiepskie to i sprawnosc moze byc słaba - ale tak z góry
    > zakładać ze u wszystkich?

    Bo zna realia. Rekuperator traktuje się u nas jak kwiatek do kożucha
    doczepia na siłę do isyniejącej grawitacyjnej instalacji wywiewnej (a
    powinna to byc kompleksowo zaprojektowana instalacja nawiewno -
    wywiewna), silniki wentylatorów wywala w strefę nieogrzewaną (a powinny
    ciepo oddawać w strefę ogrzewaną) - w efekcie sprawności lecą na pysk.

    --
    Darek

  • 43. Data: 2011-01-14 20:03:34
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Budyń napisał:
    > Użytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > zależy z czym porównać :-) Aby takie wytworzyć potrzebne są duże
    > wentylatory - w porównaniu z małym w reku.

    > Wg mojej wiedzy nie wolno mieszać wentylacji mechnicznej z grawitacyjną.
    > Wiec zadnej kratki mieć nie wolno jesli sie ma wentylacje mechaniczną.
    > Jesli jest - oczywiscie zakłóca prace wentylacji mechanicznej i efekty
    > są dziwne-zgoda. Tylko jej ma nie być. To samo z kominkiem -ma ciągnąć
    > powietrze z zewnątrz i wyrzucać w komin - czyli osobny , szczelny obwód
    > powietrzny.

    Tylko niektóre przepisy żądaja istnienia wentylacji grawitacyjnej -
    pozostaje takie zaprojektowanie (a nie każdy projektant szkolony na
    ulotkach producenta to potrafi) wentylacji mechanicznej żeby w przypadku
    braku zasilania zachowała część przepływu w stopniu wystarczającym na
    uznanie jej za wentylację grawitacyjną. A w tym celu trzeba albo usunąć
    albo popsuć (zmniejszyć jego sprawność) rekuperator, Przy idealnym
    rekuperatorze instalacja ma zerowy ciąg grawitacyjny!

    --
    Darek

  • 44. Data: 2011-01-14 20:10:49
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:4d30ac1a$0$2493$65785112@news.neostrada.pl...
    >Tylko niektóre przepisy żądaja istnienia wentylacji grawitacyjnej -

    A które? daj jakis link

    b.

  • 45. Data: 2011-01-14 20:15:46
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 14-01-2011 o 17:30:06 Adam <a...@g...com> napisał(a):

    > Ale nie kazdy ma gaz :)
    Ale ja mam :)

    Wogole z gazem to sa jakies problemy z
    > wentylacja mechaniczna - nie wnikalem w szczegoly bo ja gazu nie mam i
    > nie chce miec ;-) Nie mam zadnej kratki wentylacyjnej, okna z
    > dodatkowymi uszczelkami, wszystko jak najbardziej szczelne. Reku sam
    > dopasowuje predkosc wentylatorow do stopnia zabrudzenia filtrow i
    > oporow w kanalach nawiewowych/wywiewowych tak, zeby oba strumienie
    > byly wyrownane (acz moge sobie w sterowniku ustawic lekkie nad lub
    > podcisnienie).
    Ale to ona reguluje wg oporów przepływu w kanałach a to ma niewiele
    wspólnego
    z ciśnieniem w domu.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 46. Data: 2011-01-14 20:18:27
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    e.googlegroups.com...
    >może ktoś wyjaśni?...

    tak po mojemu zakaz stosowania obu naraz jest dlatego, ze głupieje
    grawitacyjna a to sie moze skonczyć zasysaniem spalin do budynku , cos w ten
    deseń.

    >nie ma 100% szczelności, zawsze coś tam się przeciśnie... szczególnie

    jak zwykle mówimy o dokładnosci technicznej a nie matematycznej. Tyle co sie
    uda zrobić w ludzkich kosztach :)

    Ale ale -jakie elementy do reku bedziesz używał? Bo tez bede sie
    przymierzał... Masz dobrane?

    b.

  • 47. Data: 2011-01-14 20:23:40
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 14-01-2011 o 17:18:45 Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "janusz_kk1" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > zależy z czym porównać :-) Aby takie wytworzyć potrzebne są duże
    > wentylatory - w porównaniu z małym w reku.
    Bo potrzeba dużo powietrza, dlatego są duże, mały wentylator też da takie
    ciśnienie
    przy odpowiednio mniejszej wydajności :)
    Duże sie daje bo badanie szczelności domu to jest pompowanie konkretnych
    ilości powietrza.
    Co nqadal nic nie znaczy, 50pa to bardzo mało.

    > Wg mojej wiedzy nie wolno mieszać wentylacji mechnicznej z grawitacyjną.
    No to masz złą wiedzę, poczytaj potem się wypowiadaj.

    > Nawet jesli to jest w ogóle mierzalne (nie wiem) to nie ma zadnego
    > znaczenia dla tego tematu. Mówimy o sprawności reku. Sprawność mówi o
    > traconej energii a nie o temperaturze.
    Jakbyś nie wiedział to ci powiem że temp i energia są ściśle powiązane
    ze sobą, przy stałym strumieniu możemy mówić o temp.

    Dla ułatwienia porównujemy
    > temperatury wlotu i wylotu bo to łatwo zmierzyć.
    Zgoda

    Ale jesli wilgotnosc ma
    > wpływ to chcąc dokładnie zmierzyć sprawnosc musimy mierzyć przepływ
    > powietrza w kg/h, jego wilgotnosc (i z tego znaleźć ciepło własciwe) no
    > i różnice temperatur. Będziemy precyzyjni :-)
    Oczywiście, ale wyjaśniłem dlaczego temp powietrza z reku będzie prawie
    zawsze niższa niż powietrze wywiewane dla 100% sprawności.

    > Czyli w skrócie -wilgotnosc powietrza nie ma znaczenia dla sprawności.
    Ale sprawność przyjeliśmy 100%.

    > Nawet jesli powietrze bedzie zimniejsze jak piszesz to bedzie niosło
    > taką sama porcje energii.
    Nie, bo strumienie nie są jednakowe i wilgotność także.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 48. Data: 2011-01-14 20:29:42
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 14-01-2011 o 16:42:01 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> napisał(a)

    > Chyba sie nie rozumiemy. Wymiennik ciepła być może kupię. Natomiast
    > reszta jest raczej prosta. Nie mam czasu by przez 4 miesiące wieczorami
    > lutować wymiennik. Ale sterowanie, wyentylatory, zawory - czemu nie.
    PEWNIe że zobisz, ja też zrobiłem, kupiem używane reku z jakiś central 2
    szt,
    wymienniki umyłem, wentylatory są pożadne to je tytlko wyczyściłem,
    zrobiłem
    obudowę z OSB, pomalowałem ją w środku i obleiłem gąbką 2mm i powkładałem
    wszystko
    łącznie z przepustnicami i hula jak ta lala :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 49. Data: 2011-01-14 21:00:55
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > człowieku poczytaj prawa termodynamiki a nie łykasz bajki jak młody
    > pelikan!:O(
    > fizycznie jest niemożliwe żeby przekazać temperaturę z wywiewu (20st) do
    > nawiewu (-20) żeby te temperatury się między sobą wymieniły bez
    > dostarczenia
    > do układu temperatury z zewnątrz (takie cuś robi pompa ciepła a nie
    > rekuperator), w rekuperatorze masy powietrza wymienią się temperaturami w
    > taki sposób że osiągną swoją średnią (20-20 / 2 = 0stopni)

    Też tak kiedyś myślałem dopókinie zobaczyłem zasady działania wymiennika
    przeciwprądowego.
    Jak widzisz - zawsze jest czas by się douczyć.

    MS

  • 50. Data: 2011-01-14 22:12:53
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    s_13 <s...@i...pl> napisał(a):

    > jd
    >
    > znowu to samo... telewizora tez nie masz? ciep=B3ej wody? klimy w
    > samochodzie? a mo=BFe w og=F3le samochodu?
    > to wszystko si=EA nie op=B3aca, jakby nawet za darmo dawali...
    > zrozum, rekuperator to nie tylko oszcz=EAdno=B6=E6 (pozorna czasem, zgadzam
    > si=EA), ale przede wszystkim komfort sprawnej w ka=BFdych okoliczno=B6ciach
    > wentylacji, czystego, odfiltrowanego z kurzu powietrza, i, co dla mnie
    > najwa=BFniejsze, brak zim=B1 pi=BFd=BF.....nia zimnym powietrzem z
    > rozszczelnionych okien czy nawiewnik=F3w...

> [...]
    Zdziwisz się ale zgadzam sie z Tobą. Rekuperator w domu służy do podniesienia
    komfortu. Zainstalowanie i użytkowanie kosztuje więcej niż ciepło jakie
    odzyska. Ile to kosztuje napiszę jutro bo dzisiaj mi się nie chce.