  • 21. Data: 2010-04-20 11:19:30
    Temat: Re: Jak pomalowac rure od srodka ? :)
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    kogutek said the following on 20.04.2010 12:49:

    > Samochód ma to do siebie ze zawsze kończy na całkowitej korozji. Korozja
    > atmosferyczna jest od tlenu a nie od pianki. Pianka nie twardnieje od wiązania
    > wilgoci. Jony OH są katalizatorem w reakcji chemicznej powodującej twardnienie
    > pianki. Katalizator to coś co umożliwia reakcję chemiczną ale nie bierze w niej
    > udziału. Poczytał byś trochę zanim komuś odpiszesz, bo jeszcze uwierzy i dalej
    > będzie przekazywał nieprawdziwe lub niepełne informacje.

    Okreslenie 'twardnienie przez wiazanie wilgoci' jest dokladnym
    przedrukiem sformulowania wystepujacego w wiekszosci kart technicznych
    pian czy tez mas poliluretanowych. Bez wnikania czy jest to katalityczne
    dzialanie jonow OH- czy faktyczne wiazanie wody.
    Faktem jest, ze nigdzie nie stosuje sie piany poliluretanowej jako
    srodka antykorozyjnego, z prostego empirycznego powodu. Bo po prostu nie
    dziala.
    I jak juz tak nastroszyles sie w swej znajomosci chemii czy tez
    wikipedii, to przypomnij sobie ze oprocz korozji atmosferycznej, lub tez
    w jej sklad, wchodzi korozja elektrolityczna, w ktorej wilgoc, a
    dokladnie wspominane jony OH- aktywnie uczestnicza.

    Ty mozesz oczywiscie napisac kolejny wywod, o tym czy gaz pędny (propan,
    butan czy podobny z szeregu) powoduje czy hamuje korozje.

    A ja w tym czasie bede sugerowal, aby jednak pytajacy nie pianowal
    wnetrza profili tylko po prostu zalaj je zaprawa.

    S.

  • 22. Data: 2010-04-20 11:41:18
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    Rozbierałem ostatnio bojler izolowany pianką poliuretanową i pięknie był
    zeżarty mimo piankowej izolacji. Dodam, że zeżarło go w miejscu, gdzie nie
    było powłoki cynkowej (taka wada a producent to Domgos Mysłowice)
    Jacek

  • 23. Data: 2010-05-03 20:07:04
    Temat: Re: Jak pomalować rurę od środka ? :)
    Od: s...@p...onet.pl

    > Zamiast wyciora z gąbki lepiej byłoby użyć gotowego wałka malarskiego
    > napełnianego farbą,

    jakbym malował profil min 250 x 250 to może i byłoby to dobre rozwiązanie.
    Przy profilu 60 x 60 nie bardzo to widzę - chyba, że _wałeczek_ kupię w
    zabawkarskim :)

    Reszta w drugim poscie

    pozdrawiam
    sadyl

  • 24. Data: 2010-05-03 20:35:32
    Temat: Re: Jak pomalować rurę od środka ? :) (suplement)
    Od: s...@p...onet.pl

    Internet to potęga - zatem piszę dla potomności.
    Pewno ktoś kiedyś sobie wygugla ten problem - i całą serie odpowiedzi.

    Generalnie: profile zimnogięte są ufajdane (i od zewnątrz i od środka) na tłusto
    (pewnie osad z chłodziwa z walcowania) - co w przypadku słupków ogrodzeniowych
    (a tymi się zajmowałem przez właśnie kończący się dłuższy weekend), hermetycznie
    zamkniętych, powinno dać dosyć dobrą ochronę przed korozją od wewnątrz przez
    kilkadziesiąt lat.
    Mimo tego - chciałem je pomalowac od srodka - aby zrobić wprawkę do malowania
    profili bramy - a te nie będą hermetycznie zamknięte. Chociażby z powodu dziury
    na zamek i elektrorygiel.
    Profile "słupkowe" zastosowałem 100 x 100 x 3.
    90 cm do ziemi - 160 cm ponad.
    Niestety - pogoda się skiepściła i nie zdążyłem ich wbetonować.
    Proces malowania:
    - wycior ze szmat na drucie - najpierw na sucho, potem (zmieniając wycior)
    nasączony benzyną (nie.. nie ekstrakcyjną, pb95 dużo tańsza :)
    - wycior (w zasadzie - mop) z bandaży (miałem pod ręką apteczkę samochodową:) -
    ale zwykłych (nie elastycznych), na kiju od miotły, nasączony podkładem miniowym
    chlorokauczokowym, przeciągany kilkakrotnie z jednej i drugiej strony
    Dwa słupki 2,5 m. Na zaminiowanie od zewnątrz i środka posżło ok. 0,3 l. czas
    mycia i malowania - ok. 0,5h.
    Po wyschnięciu wierciłem w słupkach otwory fi 50 (na przejscia przewodów w
    rurach/peszlach). dzięki temu miałem wgląd w pomalowany już od środka profil.
    Efekt: rewelka.
    Warstwa podkładu nie była równomierna, gdzieniegdzie były zacieki - ale miejsc
    niedomalowanych prawie nie było. Może jeden promil powierzchni. Nawet w
    naroznikach ( o co się najbardziej obawiałem).
    A wycior z bandaży był baaardzo luźny (jak na dziurę 100 x 100) i latał w tym
    profilu jak ch### w maśle :)
    Myślę, że przy profilu 60 x 60 - będzie idealny.

    W kolejnym mailu podam namiary na moją stronę / blog, opisującą proces wykonania
    bramy dwuskrzydłowej zdalnie sterowanej, przez zupełnego lajkonika w temacie :)

    pozdrówka
    sadyl