  • 1. Data: 2013-02-13 09:48:00
    Temat: Jak przechowywać orzechy włoskie?
    Od: "rumcajs" <o...@r...com>

    Witam
    Jak zbierać i przechowywać orzech włoskie (owoce nie drzewka) tak aby nie
    pleśniały i nie kwaśniały.?

  • 2. Data: 2013-02-13 10:39:25
    Temat: Re: Jak przechowywać orzechy włoskie?
    Od: "Dirko" <j...@w...pl>

    Użytkownik "rumcajs" <o...@r...com> napisał w wiadomości

    > Jak zbierać i przechowywać orzech włoskie (owoce nie drzewka) tak aby nie
    > pleśniały i nie kwaśniały.?

    Hejka. Zbierać ręcznie upadłe pestkowce, które wysuną się z łupiny.
    Zebrane orzechy (bez łupin) należy dokładnie wysuszyć rozkładając cienką
    warstwą w ciepłym, suchym, przewiewnym pomieszczeniu (strych, poddasze
    itp.). Można też w słoneczne dni rozsypywać orzechy na trawniku lub wynosić
    w ażurowych pojemnikach na zewnątrz. W domu wstępnie wysuszone orzechy
    dobrze przechowują się w wiklinowym koszu w temperaturze pokojowej nawet
    kilka lat.
    Pozdrawiam higroskopijnie Ja...cki

  • 3. Data: 2013-02-13 10:46:09
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 13 lutego 2013 09:48:00 UTC+1 użytkownik rumcajs napisał:
    > Witam
    >
    > Jak zbiera� i przechowywa� orzech w�oskie (owoce nie drzewka) tak aby nie
    >
    > ple�nia�y i nie kwa�nia�y.?

    Jesienią jak zbierzesz powiweś w przewiewnych woirkach na słońcu lub w jakims innym
    ciepłym miejscu żeby wyschły
    Później juz nic złego się nie dzieje z orzechami
    Ja mam w garazu orzechy z sezonu 2011 i dalej sa ok.
    A jak juz piszemy o orzechach- moje dwa drzewa posadziłem gdzies tak na poczatku lat
    80tych- jesienią w doniczki wsadziłem po dwa orzechy(jeden z łupina jeden bez łupiny)
    w obu doniczkach wykiełkowało po jednym drzewku. Z doniczek wiosną przesadziłem
    drzewka do ogórdka i tak rosna do dzisiaj. Owocuja super. Ich zaleta jest ze łatwo
    się łupia-wystarczy ścisnąć ręka i skorupka się łamie. kilka razy dla próby kupiłem w
    sklepie inne orzechy i tam skorupka strasznie twarda- bez dzidaka do orzechów nie
    podchodz;)

    Teraz przy swoim nowym domu chce znowu zasadzic orzechy i zrobie podobnie jak
    dawniej- czyli doniczka itp. Obawiam się jednak że na materiał siewny musze poczekac
    do jesieni bo te które mam w garażu (nwete te z roku 2012) moga juz nie wykiełkować
    bo sa wysuszone. A jesienią kurcze zapomniałem posadzic do doniczek.
    Ale w sumie dobrze ze temat przypomniałes wioeczorem wsadze do doniczek i postawię w
    ciepłym miejscu- może do wiosny wykiełkuja i bede rok do przodu.
    dalej jest dla mnie tajemnica czy wykiełkowały te posadzone w łupinach czy te bez
    łupin;)

  • 4. Data: 2013-02-13 18:59:57
    Od: "Fazi" <F...@m...com>

    ps.com...
> [...]
    > może do wiosny wykiełkuja i bede rok do przodu. dalej jest dla mnie
    > tajemnica czy wykiełkowały te posadzone w łupinach czy te bez łupin;)

    Za dokładnie zbierasz :)
    U mnie co roku w różnych miejscach ogrodu karczuję kilka sadzonek
    które wyrastają ze zgubionych jesienią przez sroki (i może też inne
    pierzaste) orzechów.
    W miejscach czasem zaskakujących. Podobnie mam z leszczynowymi ale te już
    tylko
    pod krzewami z których spadły.

  • 5. Data: 2013-02-14 09:19:45
    Od: "rumcajs" <o...@r...com>

    Użytkownik "rumcajs"
    Przechowywałem w suchym miejscu bo w mieszkaniu. Tyle że pozbierałem z pod
    drzewa do foliowych toreb (po zakupach) i postawiłem w kącie w domu. Więcej
    niż połowa jest spleśniałych.

  • 6. Data: 2013-02-14 09:30:36
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 14 lutego 2013 09:19:45 UTC+1 użytkownik rumcajs napisał:
> [...]
    >
    > drzewa do foliowych toreb (po zakupach) i postawiłem w kącie w domu. Więcej

    Czyli błąd był ze nie wysuszyłeś po pozbieraniu. W przewiewnym czyms powinny byc- np
    poszewka od poduszki;)

  • 7. Data: 2013-02-14 20:04:09
    Od: "c_apitan" <c...@v...pl>

    Użytkownik "Dirko" <j...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wynosić w ażurowych pojemnikach na zewnątrz. W domu wstępnie wysuszone
    > orzechy dobrze przechowują się w wiklinowym koszu w temperaturze pokojowej

    lub tekturowym pudełku z małymi przewiewnymi otworami

    Pzdr
    c...@w...pl

  • 8. Data: 2013-02-17 18:57:02
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-02-13 09:48, rumcajs pisze:
    > Witam
    > Jak zbierać i przechowywać orzech włoskie (owoce nie drzewka) tak aby
    > nie pleśniały i nie kwaśniały.?
    Jak trzymałeś w torbach foliowych, to nie ma się co dziwić, że
    spleśniały. Tak samo by Ci spleśniał w takim worku chleb.
    Ja trzymam orzechy nawet po 3-4 lata bez śladu pleśni w zwykłych
    kartonach bez otworów wentylacyjnych.
    Podstawą jest dobrze wysuszyć po zebraniu. Najlepsze jest słońce, a
    orzechy wysypane jedną warstwą na gazetach. Jak nie ma słońca, to można
    suszyć np. przy kominku, albo na kaloryferach albo w piekarniku nie
    przekraczając 40 st.C (gazowy się nie nadaje). Podczas suszenia co parę
    godzin orzechy przemieszać, żeby się równo suszyły, a przy okazji
    wyczyszczą się z włókiem i zanieczyszczeń.
    Jacek

  • 9. Data: 2013-02-18 15:27:46
    Od: "rumcajs" <o...@r...com>

    Użytkownik "rumcajs"
    W okresie kiedy zbiera się orzechy czasem już trudno o ciepło i słońce na
    dworze, konieczne do suszenia...

  • 10. Data: 2013-02-18 19:35:44
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-02-18 15:27, rumcajs pisze:
    > Użytkownik "rumcajs"
    > W okresie kiedy zbiera się orzechy czasem już trudno o ciepło i słońce
    > na dworze, konieczne do suszenia...
    Wydaje mi się, że wszyscy zbieramy orzechy w podobnym okresie ;-)
    U mnie minimum połowę udaje się wysuszyć na balkonie.
    Najważniejsze, żeby mokrych nie trzymać nasypanych grubiej, niż jedna
    warstwa, bo zapleśnieją na pewno. No i zapomnij o workach foliowych.
    Jacek