  • 11. Data: 2010-01-28 09:18:13
    Temat: Re: Jak tam solary?
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    news:hjrhge$a68$1@news.interia.pl...

    > Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ile masz rur?

    No to będziemy mieli fajne porównanie bo moje płaskie też dały mi w 300l
    niecałe 40stC w niedzielę przy -12stC na zewnątrz. W zasadzie to -12 było
    koło południa bo rano jak zaczęły grzać to na zewnątrz było jeszcze
    poniżej -14.
    Przy -14 kolektor miał temperaturę około 35stC

    Marek

  • 12. Data: 2010-01-28 09:19:10
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Ja tez widze plaskie tyle ze zasypane sniegiem, niektore do polowy i snieg
    > ciagle na nich jest.

    > Na zewnatrz caly czas ponizej -15C, nic nie rozmarza. Powiem szczerze, ze
    > zaczalem sie zastanawiac nad dolozeniem jednego czy dwoch paneli plaskich
    > tylko na potrzeby zimowe i zaczalem przygladac sie jak ma sie sprawa. No i
    > ma sie tak samo jak u mnie. Wszystkie lezace na polaci zasniezone rowno
    > jak jeden maz. Wiekszosc calkowicie, wiec instalacja nie pracuje.

    Jest jescze jedna sprawa. Kąt podniesienia. U mnie jest to 50stopni. Grubsza
    warstwa śniegu po prostu na gładkiej tafli się nie utrzyma.

    > Ty masz trzy kolektory w ogrodku do ktorych biegasz ze szczotka, wcale sie
    > nie dziwie, ze pracuja. Poloz to na dach i zaobserwoj po nocy kiedy spada
    > 20cm sniegu.

    Ależ ci mówię że sąsiad ma na dachu i też śniegu akurat teraz przez te
    słoneczne dni nie ma. Owszem nieraz jest tak że śnieg napada i polezy u
    niego dłużej (bo ja zdażę wczesniej odśniezyć) ale wczesniej czy później u
    niego ten śnieg się zsuwa jednak widzę

    > Jest niedaleko mnie wiekszosc dachu z plaskimi solarami. Nie wiem co tam
    > jest dokladnie, ale to nie budynek mieszkalny. Te kolektory sa tam od paru
    > lat. Myslisz, ze nie maja pojecia o prawidlowym przeplywie??

    ???
    Z tego co widzę po relacjach osob u których montowała jakas firma kolektory
    to róznie bywa.

    Marek

  • 13. Data: 2010-01-28 09:42:54
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > poniżej -14.
    > Przy -14 kolektor miał temperaturę około 35stC

    Ale nie wiemy ile ma rur.

    Pozdro.. TK

  • 14. Data: 2010-01-28 09:47:17
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > niego dłużej (bo ja zdażę wczesniej odśniezyć) ale wczesniej czy później u

    U mnie bylo po opadach tyle sniegu, ze nie widac bylo gdzie sa okna dachowe
    i sam kolektor. Snieg po prostu nie ma gdzie sie zsunac. Moj sasiad ma
    prozniowe na prawie plaskim dachu i w ogole nie ma problemu ze sniegiem, bo
    na "azurowych rurach" zaden snieg sie nie utrzyma.

    > Z tego co widzę po relacjach osob u których montowała jakas firma
    > kolektory to róznie bywa.

    No roznie, ale raczej malo prawdopodobne, ze u Ciebie jest dobrze a w calej
    mojej okolicy wszyscy maja zle. Moze u Ciebie jest po prostu mniej sniegu?

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2010-01-28 10:17:32
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > No roznie, ale raczej malo prawdopodobne, ze u Ciebie jest dobrze a w
    > calej mojej okolicy wszyscy maja zle. Moze u Ciebie jest po prostu mniej
    > sniegu?

    Możliwe. Teraz jest jakieś 10-20cm.

    Co jak co ale kolektor aby miał sens w naszej szerokości geograficznej
    lepiej aby był jednak w ogrodzie.
    W zimie oczywiście nie ma co liczyć na cuda ale od niedzieli do wczoraj w
    każdy dzień po około 9kWh czyli 3m3 gazu.
    Dużo to czy mało? Po prostu jest. Pracuje, zwraca się. Za te 5zł zwróciło
    się właśnie jakies kolanko :)
    A to nie jedyne dni stycznia w które kolektor grzał.

    Marek

  • 16. Data: 2010-01-28 10:18:41
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomości

    > Ale nie wiemy ile ma rur.

    No własnie dlatego z moim stwierdzeniem podpiąłem się za twoim pytaniem.

    Marek

  • 17. Data: 2010-01-28 10:21:02
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Maniek4 pisze:
    > Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ile masz rur?
    >
    > Pozdro.. TK

    Nie mam pojęcia :)

    mam zestaw Ulrich SD300, a teraz w necie sprawdziłem, że są z 30 i 24
    rurami nie wiem który mam, policzę i jutro napiszę które.
    Na zewnątrz w cieniu było z rana -20, koło południa - 15.

    Ta niedziela była dość wyjątkowa, jeżeli chodzi o podgrzanie sporo
    słońca i przede wszystkim ogromny wpływ miało wyłączenie cyrkulacji.

    Normalnie jak sprawdzam od czasu do czasu to przy temperaturze na zew,
    około -10, -15 woda w dolnej części baniaka ma od kilkunastu do
    dwudziestu paru stopni, z pewnością wpływ na to ma również to, że
    normalnie górną warstwę podgrzewa piec gazowy.

    Nie zakładałem, że w naszej strefie klimatycznej (podkarpacie) w zimie
    będę miał zyski ale od wiosny spodziewam się, że jednak ciepłej wody mi
    nie braknie.

    Ariusz

  • 18. Data: 2010-01-28 10:23:14
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Aaa widzisz Maniek. Robiłem eksperyment w niedzielę.
    W niedzielę w południe gdy na zewnątrz było -12stC, na pół godziny
    całkowicie wyłączyłem obieg solara.
    Temperatura kolektora wzrosła w tym czasie do prawie 60 stC! Myślę że gdybym
    dłużej przytrzymał wzrosła by jeszcze bardziej ale szkoda mi było marnować
    energię.

    Marek

  • 19. Data: 2010-01-28 10:39:28
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > mam zestaw Ulrich SD300, a teraz w necie sprawdziłem, że są z 30 i 24
    > rurami nie wiem który mam, policzę i jutro napiszę które.
    Maniek4 chyba ma zestaw Urlich 24.

    > Na zewnątrz w cieniu było z rana -20, koło południa - 15.
    W cieniu może się tak utrzymywać. Ja mam czujnik temperatury zewnętrznej
    przy wejściu w kanale dopływu powietrza do kotłowni. Kanał jest od strony
    południowej w rogu wykuszu tak aby słońce nagrzewało dość dobrze to miejsce
    i do kotłowni wpływa nieco podgrzane powietrze.
    Czujnik PT1000 na kolektorze pokazuje wieczorem np. -23 to ten w kanale
    pokazuje -20.

    > Ta niedziela była dość wyjątkowa, jeżeli chodzi o podgrzanie sporo słońca
    > i przede wszystkim ogromny wpływ miało wyłączenie cyrkulacji.
    Jakiej cyrkulacji?
    No u mnie było słonecznie do wczoraj. A tak jak dzisiaj to myślę że jakieś
    2-4kWh będzie. Niewiele ale zawsze coś.

    Marek

  • 20. Data: 2010-01-28 11:41:57
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    [ciach]
    > Jakiej cyrkulacji?
    cyrkulacja wody w instalacji wewnętrznej - normalnie jst ustawione na
    pracę co 0,5 h, z przerwą na noc i od 8.00 do 15.00 pompa włącza się co
    1 godzinę.

    Muszę kiedyś poświęcić trochę czasu by ustawić to lepiej by mieć jak
    najmniejsze straty

    Ariusz